handdator

Visa fullständig version : Chip till 1.8 tsi

Kabben
2010-03-26, 21:58
Undrar om det finns vanligt chip och extrem till 1.8 tsi

För jag skickade upp mina filer till vtech och valde tror jag extrem och eco.
Kanske valde fel.

Det skulle kosta 7900 kr. Lite onödigt med eco och betala mer om det inte är ett extreemprogram då räcker det ju med vanlig chip och original för 5900

Skoda Octavia 1.8 Tsi -09

maverick
2010-03-27, 14:54
De annonserar bara steg 1: 215 hk 330 nm, så det ska bli intressant att se vad du fakriskt får.

Kabben
2010-03-27, 19:09
Jag tror det var 215 hk och eco, så jag skickade upp min fil igen och begärde bara steg ett, så nu är bilen chipad.

:D

Får se när det har adapterat sej, i början tyckte jag automatlådan lirade väl, men nästa ggn så rykte det lite å senare gick det bättre.

Stor skillnad blev det, skulle vara kul å bänka bilen.

Ingen RS, men nästa ggn så.
Hade inte råd med det nu när bilen gick åt helvete

Kabben
2010-04-14, 23:37
Hej.

Har nu kört några veckor med trimmet.

Verkar som det inte lirar ordentligt.

När jag håller mellangas så rycker det, precis som att turbon inte laddar fullt utan fladdrar. svårt att beskriva.
Men det rycker på mellangas när man har i 3an å 4an.

När man kommer över 5000 varv då djävlar laddar det på.

Mycket mer än min 03-rs jag hade.

Vad tror ni kan vara fel, eller ska det vara såhär.
Funderar på att man kanske ska bänka å kolla vad som kan vara fel...

Kabben
2010-04-14, 23:37
Hej.

När jag håller mellangas så rycker det, precis som att turbon inte laddar fullt utan fladdrar. svårt att beskriva.

mYGeL
2010-04-15, 10:06
Hej.

ingen aning men kan ju vara Magnetventilen och ev litet läckage i nån slang?
Så bettede sig min lite gran när den var paj och jag hade ett litet läckage.
Har iofs 2,0tfsi men kan ju vara värt att kolla ialf.

Kabben
2010-04-15, 10:41
ja måste kolla upp detta, tack för tipset..
men svårt att hitta läckage när man står stilla.....

Alpinemannen
2010-04-16, 08:17
Jag har exakt samma problem med min med dsg. Jonis jobbar på att fixa detta!
Har loggat med vag com, och min personliga terori är att växellådan begränsar vridet.

Kabben
2010-04-16, 08:32
Okey, låter inte så skoj. Men du har nog lite mer vrid än mej.
Man kanske skulle åka till trosa så dom får kika på problemet medans man kör på rullarna

Alpinemannen
2010-04-16, 08:40
Tror inte det är lönt...
Jag har redan varit där med min. inga mekaniska problem.
Just nu laddar min 1,1bar rycker lite vid 2000-2500varv/min.
När den laddar mer ryckte den upp till 4000varv/min
Hur mycket laddar din? vilka vartal rycker den?
Ring om du vill. lättare att prata kanske...
0706211586

Kabben
2010-04-16, 20:40
Tror inte det är lönt...
Jag har redan varit där med min. inga mekaniska problem.
Just nu laddar min 1,1bar rycker lite vid 2000-2500varv/min.
När den laddar mer ryckte den upp till 4000varv/min
Hur mycket laddar din? vilka vartal rycker den?
Ring om du vill. lättare att prata kanske...
0706211586

Om jag tex kommer till en uppförsbacke och gasar lite extra så den växlar ner till tex 5an så känner man att den börjar accelerera och efter någon sekund tappa i ork, och efter en ny sekund kommer kraften tillbaka, sådär håller det på.
Känns mest vid halvgas, det laddar som det ska om man trycker fullt på gaspedalen.
och det är mellan 2500 och 4000 varv...

tosses
2010-12-17, 19:54
Har idag fått min RTS enhet, och glad i hågen började jag på en gång att installera RTS console. Det har dock uppstått problem när jag ska läsa ur orginalfilen från bilens ecu, det kommer upp ett felmeddelande där det står" Felaktig ecu familj eller felaktig ecu" Sedan står det en felkod " 01 01 " längst ner på displayen. Någon som stött på detta problem och vet hur man ska gå vidare?

Karlzzon
2010-12-17, 20:24
har du sagt till vilken bil och motor i console programet så RTS:en pratar med ECU:n??

tosses
2010-12-17, 20:29
jajjemen... har gjort allt sådant. fick tips om att vänta drygt en timme och pröva med annan bil med samma protokoll (156) så jag ska testa med golf 1,8tsi vid 21 tiden :P

Karlzzon
2010-12-17, 20:32
oki :):):)

tosses
2010-12-17, 22:04
det fungerade inte :( har prövar med golf 1,8 tsi samt skoda octavia 1,4 tsi och givetvis octavia 1,8 tsi och inget fungerar. Jag kan läsa ecu information och felkoder mm. Men när jag ska läsa orginalfilen tar det stopp. vad göra nu?

tosses
2010-12-22, 12:10
Bsr fick äran att chipa bilen. Trots v-tech som påstod att kan inte v-tech så kan ingen annan :P

Strebern
2010-12-22, 14:33
Bsr fick äran att chipa bilen. Trots v-tech som påstod att kan inte v-tech så kan ingen annan :P

Ska chipa min Superb 1,8TSI strax. Hur upplever du motorn/bilen nu efter trimmet? Kanske svårt att bedöma när det är vinter... :)

tosses
2010-12-22, 14:52
kör man som vanligt och med "lagom" gas så går den som orginal, men när man trycker lite hårdare med högerfoten så finns det kraft så det räcker och blir över :) Var ute och testade på e4:an igår och det drar på något så enormt. Kort sagt, jag är helnöjd med bsr, Än så länge iaf :)

maverick
2010-12-22, 15:52
Kul att BSR lyckas någon gång...

tosses
2010-12-23, 04:07
nåja,har väl läst mer än en gång om problem relaterade till v-techs programvaror. Men det är sant, har läst väldigt mycket om bsr både positivt men framförallt negativt. Men dom kanske har tagit kritiken på allvar och gjort något åt saken. Man får ju hoppas iaf :)

jonis
2010-12-24, 00:55
Hej Tosse.

Vi vet fortfarande inte varför RTS enheten inte kunde få kontakt med din ECU.
Logfilen visade bara att det inte var kontakt.
Kanske var RTS enheten trasig?, svårt att veta innan vi fått tillbaka den.

Vi säljer många RTS enheter dagligen och det är sällan det är några problem med att läsa ut en bils program.

Hade du bott närmare oss eller någon av våra åf hade vi enkelt kunnat byta ut den eller trimmat den på annat sätt.

Tråkigt som sagt men kul att du endå fick den trimmad.

Dock skulle jag vilja veta om du beställde hem en PPC, eller om du åkte till en ÅF som installerade den åt dig?
Behövde dom isf öppna styrboxen i bilen ?

MVH

tosses
2010-12-24, 12:33
Hej Jonis!

Jag åkte till en bsr åf och köpte en ppc av dom på plats. Dock så behövde dom inte öppna styrboxen utan allt fungerade på första försöket. Synd för mig och v-tech då jag hellre hade kört med er. Men när jag pratade med er så var den enda tänkbara anledningen till att det inte fungerade var att bilen hade någon form av överskrivningsskydd, det var aldrig tal om att jag kunde ha fått någon felaktig rts. Självklart hade det varit enkelt om ni hade haft någon åf inom rimligt avstånd. Men ja´g kommer nog att trimma fler bilar och jag kommer nog att pröva med v-tech först då också, med förhoppningsvis bättre resultat :) Men se nu till att skaffa åf i norrbotten, det säljs mycket vag bilar här som bara längtar efter era mjukvaror :)

dadgom
2011-04-08, 12:08
Någon som kan ge lite klarhet gällande chip till 1,8tsi 4x4. Är det samma som till tvåhjulsdrivna?

Kan man chippa en Superb Combi -10 själv med V-tech eller måste man in till återförsäljare?

Vilka program ingår när man handlar från v-tech och vad är skillnaden mellan de olika programmen?

Har man någon rabatt som medlem på detta forum? Skulle man få ett par tusenlappar billigare så kanske man lyckas övertala regeringen om att ta steget...