handdator

Visa fullständig version : Haveri på RS'en...

pow
2010-04-14, 19:58
Jaha då står man med en trasig bil...
Tuffade på i godan ro efter E4 in till tätorten, när jag svängde av stora vägen tändes glödningslampan och bilen orkade knappt framåt. Rullade åt sidan och vred av tändningen. Bilen har gjort nästan likadant en gång tidigare, i Januari, men då blev den inte orkeslös utan lampan tändes och bilen gick som vanligt. Efter att ha haft den avstängd och sedan startat igen slocknade lampan. Jag var då in till verkstan och frågade och dom sa att den kunde hända att lampan tändes men att om den släcktes efter av och på så var det bar att köra.
Den här gången så gick bilen som sagt knappt framåt, när jag skulle starta den ville den inte på första försöket men på andra startade den snällt och gick sedan som vanligt, ingen lampa tänd. Körde raka spåret till verkstan, ca 2km. När jag kom tillbaka på eftermiddan för att höra om dom hunnit titta på den så höll dom precis på. När dom skulle in med bilen vägrade den starta, fick inte klart för mig om det varit nå liv alls eller om den var stendöd. Fick också veta att dom hade beställt nån kabelsats, den som satt på bilen var tydligen full av olja??!!!

Är det nån här som har haft liknande problem, eller som har nån fundering på vad det kan vara... just nu sitter man å ser lapparna flyga iväg i en strid ström...

Bilen är en RS TDi, uttagen okt. -07 med 6400 mil på mätaren. Service enligt bok + extra mellanservice för olja+filer var 1500 mil.

SweElite
2010-04-14, 21:07
Låter konstigt att oljan skulle orsaka det. Oljan leder ingen ström...

Jaha då står man med en trasig bil...
Tuffade på i godan ro efter E4 in till tätorten, när jag svängde av stora vägen tändes glödningslampan och bilen orkade knappt framåt. Rullade åt sidan och vred av tändningen. Bilen har gjort nästan likadant en gång tidigare, i Januari, men då blev den inte orkeslös utan lampan tändes och bilen gick som vanligt. Efter att ha haft den avstängd och sedan startat igen slocknade lampan. Jag var då in till verkstan och frågade och dom sa att den kunde hända att lampan tändes men att om den släcktes efter av och på så var det bar att köra.
Den här gången så gick bilen som sagt knappt framåt, när jag skulle starta den ville den inte på första försöket men på andra startade den snällt och gick sedan som vanligt, ingen lampa tänd. Körde raka spåret till verkstan, ca 2km. När jag kom tillbaka på eftermiddan för att höra om dom hunnit titta på den så höll dom precis på. När dom skulle in med bilen vägrade den starta, fick inte klart för mig om det varit nå liv alls eller om den var stendöd. Fick också veta att dom hade beställt nån kabelsats, den som satt på bilen var tydligen full av olja??!!!

Är det nån här som har haft liknande problem, eller som har nån fundering på vad det kan vara... just nu sitter man å ser lapparna flyga iväg i en strid ström...

Bilen är en RS TDi, uttagen okt. -07 med 6400 mil på mätaren. Service enligt bok + extra mellanservice för olja+filer var 1500 mil.

juanito
2010-04-14, 22:07
Inte leder ström???
Jodå, det kan den mycket väl.
Kan ge krypström mellan de olika kablarna.
Är det då någon defekt i isoleringen kan det spöka ordentligt.

Mikael1977
2010-04-14, 22:46
Vad säger Skoda om detta? (eller står den hos Skoda nu?)

SweElite
2010-04-14, 22:51
Jag visste då att fett kan leda ström, men att olja gjorde det var nytt för mig...man lär sig nåt nytt varje dag :)

Inte leder ström???
Jodå, det kan den mycket väl.
Kan ge krypström mellan de olika kablarna.
Är det då någon defekt i isoleringen kan det spöka ordentligt.

pow
2010-04-15, 08:01
Den står hos Skoda nu, ska snacka med dom idag å se om dom kommit fram till något. vad gäller egentligen angånde motorgaranti på Skoda, finns det?

Sinni
2010-04-15, 08:31
Den står hos Skoda nu, ska snacka med dom idag å se om dom kommit fram till något. vad gäller egentligen angånde motorgaranti på Skoda, finns det?

?
det tar väl nybilsgarantin hand om ?
sen tar väl försäkringsbolaget över ??

pow
2010-04-15, 09:14
nybilsgarantin är väl bara två år om jag inte minns fel...? Vagnskadan är 3...

Rudolf
2010-04-15, 09:24
?
det tar väl nybilsgarantin hand om ?
sen tar väl försäkringsbolaget över ??

Försäkringsbolagen brukar oftast ha 10K mil garanti eller liknande.

pow
2010-04-15, 09:44
jaha, ja då måste man kolla med försäkringsbolaget om det visar sig att det kommer att kosta... vilket bolag är det som har hand om skodas vagnskada?

Rs_Marcus
2010-04-15, 09:58
jaha, ja då måste man kolla med försäkringsbolaget om det visar sig att det kommer att kosta... vilket bolag är det som har hand om skodas vagnskada?

Det är ju ditt eget bolag du ska prata med :)

pow
2010-04-15, 15:12
Ehh, lapsus...

Har pratat me verkstan nu å jag avvaktar nog med fb, dom skulle byta kablaget imorgon så får vi se... om nu grejerna kommer när flyget står still....

pow
2010-04-16, 13:34
Fick ett samtal från verkstan precis.... det var lite mer än lite kablar som behövde bytas... samtliga spridare var kaputt!!!???!!! Hur i helvete kan detta ske på en bil som bara har gått 6400 mil!!!???
Prislappen på detta skulle bli dryga 38000 kr, nu tar mitt försäkringsbolag hand om det men man blir ju minst sagt fundersam.
Finns det nån här som har hört om något liknande? Om spridarna går, vad mer är det som havererar? Finns det risk för att bilen står om ett halvår med något följdfel till detta?
Hur som haver tror jag inte att jag har kvar bilen ett halvår... å jag som var nöjd me skodan... nu blir det nog japanskt...

SweElite
2010-04-16, 18:14
Men helt ärligt...de låter ju helsjukt att alla plötsligt skulle bli kass. Sen undrar jag hur byte av 4st spridare kan kosta 38Tkr ???????

Fick ett samtal från verkstan precis.... det var lite mer än lite kablar som behövde bytas... samtliga spridare var kaputt!!!???!!! Hur i helvete kan detta ske på en bil som bara har gått 6400 mil!!!???
Prislappen på detta skulle bli dryga 38000 kr, nu tar mitt försäkringsbolag hand om det men man blir ju minst sagt fundersam.
Finns det nån här som har hört om något liknande? Om spridarna går, vad mer är det som havererar? Finns det risk för att bilen står om ett halvår med något följdfel till detta?
Hur som haver tror jag inte att jag har kvar bilen ett halvår... å jag som var nöjd me skodan... nu blir det nog japanskt...

juanito
2010-04-16, 19:19
Finns det nån här som har hört om något liknande? Om spridarna går, vad mer är det som havererar? Finns det risk för att bilen står om ett halvår med något följdfel till detta?..
Så där på en höft skulle jag kunna tänka mig kolvar och ventiler.
För mager blandning ger ju rejäla temperaturhöjningar, inte minst på dessa delar.
Skulle spridarna ha gett för fet blandning blir det ju en kylande verkan istället...

Jonas
2010-04-16, 21:05
Men helt ärligt...de låter ju helsjukt att alla plötsligt skulle bli kass. Sen undrar jag hur byte av 4st spridare kan kosta 38Tkr ???????

En spridare kostar ca 7-8000kr...

pow
2010-04-17, 08:25
Så där på en höft skulle jag kunna tänka mig kolvar och ventiler.
För mager blandning ger ju rejäla temperaturhöjningar, inte minst på dessa delar.
Skulle spridarna ha gett för fet blandning blir det ju en kylande verkan istället...

Så det är alltså läge att ligga på verkstan så att dom verkligen kollar upp dessa komponenter... litar inte riktigt på Skoda/VW verkstan här hemma...
Eller ska man helt enkelt kräva att dessa byts? Hela motorn?

pow
2010-04-17, 10:26
Är det någon som har ett telefonnummer till Skoda Sverige, finns bara ett webformulär på deras hemsida och tro att man får svar om man skickar ett mail är väl inte speciellt troligt...

Solid
2010-04-17, 10:44
En spridare kostar ca 7-8000kr...

Vad kostar de till 2.0 TFSI? Som jämförelse.

juanito
2010-04-17, 12:10
Är det någon som har ett telefonnummer till Skoda Sverige, finns bara ett webformulär på deras hemsida och tro att man får svar om man skickar ett mail är väl inte speciellt troligt...
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=skoda+sverige&Vkiid=L80v12YPCAQQgSd9Z%252fFx0Q%253d%253d&Vkid=1763094&isAlternateNumberResult=False

Jonas
2010-04-17, 16:09
Vad kostar de till 2.0 TFSI? Som jämförelse.

Vet inte riktigt men ca 15-2000kr/st skulle jag gissa.... Insprutningsventilerna till "gamla" dieseln är ju väldigt speciella, därav priset.

pow
2010-04-28, 09:52
Fy fn vad jag börjar ledsna på Skoda, har haft bilen på verkstan i TVÅ veckor!
Först var det en kabel som behöve bytas, inget annat...
Sen var det alla spridarna som behövde bytas, inget annat...
Nu har dom bytt styrbox, men sen skulle det vara klart...
Bilen står där fortfarande och går inte ett smack mer än när jag lämnade in den...

Har pratat med Skoda och fick då frågan om när bilen är plockat ut
- "Jaha 2,5år, ja då är det inte vårat problem det får du lösa med försäkringsbolag och verkstad."

När jag försöker få något vettigt ur dom på verkstan är det som att prata med en tom påse nötter...
- "Ja ehhh vi vet inte riktigt, men, ehh den är klar väldigt snart, tror vi, eller ehhh, ring tillbaka imorgon så får vi se..."

Har pratat med ett par firmor som håller på uteslutande med dieselbilar och enligt dessa är chansen att samtliga spridare skall lägga av samtidigt lika med noll.

Solid
2010-04-28, 10:11
Det låter inte kul...

Har du pratat med en högre uppsatt chef och framfört dina åsikter? Ofta så styr ju inte killarna på golvet så mycket utan jobbar bara efter de förutsättningar de har fått.

pesv16
2010-04-28, 10:21
Nu vill jag inte dra alla VAG-verkstäder över en och samma kam men enligt den erfarenhet som jag själv har haft med mina två Skodor (Octavia 2.0 FSI -05, och Octavia 2.0 TDI DSG -07) är just att verkstäderna inte uppbringar någon kvalificerad felsökningskunskap i första läget. Snarare är det så att teknikerna ges uppdrag att på chans byta den ena delen efter den andra till dess att problemet har försvunnit. Min FSI var på verkstaden totalt sett i drygt 3 veckor under min ägo. Min TDI har till dags datum varit på verkstaden i mer än 5 månader (!) totalt sett. Tyvärr är åtgärdsmetodiken som verkstäderna tillämpar sanktionerad i svensk konsumentlagstiftning och vi som kunder får alltid på ett eller annat sätt stå för notan. Antingen helt kontant eller via självrisker och premier på försäkringar.

I ditt fall skulle jag gissa att det bästa är att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla upp hur du nu kan tillämpa en eventuell maskinskadeförsäkring.

pow
2010-04-28, 15:56
Försäkringsbolaget är redan kontaktat, och jag behöver "endast" betala självrisken. Men det som jag oroar mig för att klåparna på verkstan förr eller senare får igång bilen utan felkoder och nöjer sig med det. Sen får jag stå för ytterligare rep om ett halvår som garanterat hör ihop med detta problem.
Pratade med verkaren för några timmar sen och dom skulle "skruva ihop den under dagen och testköra", gu be vars vad för grejer som tar stryk under den "provkörningen".
Jag frågade vad som exakt var utbytt och svaret var, lite kablar och kontakter, några skruvar samt spridarna för dom hade tydligen "kletat igen" enligt verkaren.
Så lagom till kamremsbytet så får jag räkna med att byta spridare igen..??!!!

Har som jag sagt tidigare varit i kontakt med Skoda Sverige och där fick jag genast veta att om garantin har gått ut så skiter dom i det och jag får lösa det med mitt försäkringsbolag och verkstan.

Jag som gillade skoda som bil... nu blir det till att bli av med den om den klarar sig över sommaren... men vem fn vill köpa en bil som är tre år och har härkat ihop...
Blir det att leta sig en gammal japan me åtmistone 25' mil på mätaren för det verkar inte spela någon roll att man köper nytt för att slippa bekymmer....

pesv16
2010-04-28, 16:53
Du ska givetvis kräva att få en utskrift på samtliga åtgärder som vidtagits samt på vilka delar de har bytt när din bil för tillfället är ok igen. Se även till att få utskriften underskriven av en ansvarig (t.ex. verkstadschef) på verkstaden. Alla utbytta delar (med ytterst få undantag) ska ha två års garanti.

Jag har personligen undvikit t.ex. kostnader för tidigare utbytta givare som upprepat strular genom att ha svart på vitt över när och vad som tidigare har ersatts. Numera ser de mig nog som en riktig avig och besvärlig jävel på verkstaden men det får de gärna göra. Jag hoppas och önskar att det vore fler som står på sig gentemot verkstäder och biltillverkare men jag förstår också om man inte orkar...

pow
2010-04-29, 10:18
Jaha då har man hämtat öket, strax under 47 papp gick kalaset på... då återstår bara att se om den håller ihop åtminstone några månader...

pow
2010-05-20, 00:44
uppdatering:

Ett par dar efter att jag hämtat bilen tyckte jag att den betedde sig lite underligt vid gaspådrag på 4:an, 5:an och 6:an... tänkte först att det bara var dom nya grejerna som behövde lite inkörningstid. efter en vecka gick den som skit vid gaspådrag på nämda växlar och jag kontaktade vag, fick en tid i måndags och bilen står där än... det sista jag hörde av dom igår var att dom höll på att gå igenom hela bränslesystemet... idag har jag int hört nå alls... får dom bara ordning på skiten så blir det byte, kanske rent av till en bensinare den här gången...

pow
2010-05-20, 21:54
Var förbi på verkstan i morse, dom väntade tydligen på o-ringar som skulle bytas?! Kändes inte alls bra, men jag kan inte ett smack om motorer... var i bränslesystemet sitter det o-ringar? för det var bränslesystemet dom skulle kolla upp den här gången...
Har gjort en snabb överslagsräkning och jag skulle tro att vi snabbt närmar oss 100k med arbetskostnader+material... på en bil som är värd 150-160.......

Sinni
2010-05-20, 21:57
trist att du fått ett sådant kasst exemplar :-(

gintonic
2010-05-21, 00:20
Låter inte alls kul.
Kämpa på.

/Ginnen

pow
2010-05-26, 20:15
uppdatering:
Har inte hört ett smack från verkstan på tre dar nu... vete fn om det finns nån bil å hämta längre... possitivt är dock att jag får testa Superben ordentligt, verkar vara en rätt trevlig bil faktiskt... synd bara att den ska servas på VAG.... nån som vet om det finns VAG verkstad i Torneå?

Rs_Marcus
2010-05-26, 23:37
uppdatering:
Har inte hört ett smack från verkstan på tre dar nu... vete fn om det finns nån bil å hämta längre... possitivt är dock att jag får testa Superben ordentligt, verkar vara en rätt trevlig bil faktiskt... synd bara att den ska servas på VAG.... nån som vet om det finns VAG verkstad i Torneå?

Är det Mullers i Luleå den står hos nu eller?

tosses
2010-05-27, 18:51
uppdatering:

har hört att det ska finnas en vag verkstad torneå som skall vara bra och lite billigare än i sverige, har dock aldrig prövat den :P Är det hos strömbergs bil du har lämnat in bilen nu eller?

pow
2010-06-06, 19:26
bilen står i Kalix...

Dom verkar inte kunna fixa felet, var in i fredags och då hade det inte hänt ett skit på en hel vecka...
Ska prata med försäkringsbolaget imorgon, gjorde det i fredags och handläggaren blev minst sagt bekymrad över att det inte verkar hända något. Jag påtalade att det är ju trots allt dom som står och betalar och då borde dom vara i alla fall lite intresserad av att bilen blir klar någon gång...
Hur länge ska man behöva vänta på att verkstan ska få huvet ur arslet och lagar en bil som är inne på rep??
Ska göra ett nytt försök med Skoda Sverige åt veckan också, tycker det är riktigt dåligt att dom inte assisterar sina märkesverkstäder när dom lokala mekarna helt uppenbart inte klarar av att lösa ett problem... Verkstan skickade en fråga till Södertälje i måndags och i fredags när jag var in så hade dom fått ett svar, men vad det var för svar fick jag inte veta...
Är kräkless på att bli behandlad som en idiot och bara tvingas vänta... och int hjälper det att byta märke heller, verkstäder och biltillverkare är samma skit allihop... kanske skulle skaffa moppe igen. Men det blir nog svårt att få med sig fru, barn och hund på den....

tosses
2010-06-07, 00:10
bilen står i Kalix...

Dom verkar inte kunna fixa felet, var in i fredags och då hade det inte hänt ett skit på en hel vecka...
Ska prata med försäkringsbolaget imorgon, gjorde det i fredags och handläggaren blev minst sagt bekymrad över att det inte verkar hända något. Jag påtalade att det är ju trots allt dom som står och betalar och då borde dom vara i alla fall lite intresserad av att bilen blir klar någon gång...
Hur länge ska man behöva vänta på att verkstan ska få huvet ur arslet och lagar en bil som är inne på rep??
Ska göra ett nytt försök med Skoda Sverige åt veckan också, tycker det är riktigt dåligt att dom inte assisterar sina märkesverkstäder när dom lokala mekarna helt uppenbart inte klarar av att lösa ett problem... Verkstan skickade en fråga till Södertälje i måndags och i fredags när jag var in så hade dom fått ett svar, men vad det var för svar fick jag inte veta...
Är kräkless på att bli behandlad som en idiot och bara tvingas vänta... och int hjälper det att byta märke heller, verkstäder och biltillverkare är samma skit allihop... kanske skulle skaffa moppe igen. Men det blir nog svårt att få med sig fru, barn och hund på den....

Låter inge kul alls detta. Men jag kan ju säga så mycket som att om verkstaden i kalix inte kan laga din bil så har du antagligen ett mycket svårt och ovanligt fel. Den verkstaden har mycket god kunskap om sina bilar och har mycket gott ryckte om sig. Däremot så kan man ju ge lite ris åt skoda sverige som inte engagerar sig mer i ärendet. Du kan ju ringa wibergs i luleå, dom är väldigt duktiga på just diesel och el-fel.

Mvh
Tobias

pow
2010-06-10, 20:07
uppdatering...
Har försökt få ett svar av verkstan vad som händer men icke, dom har slutat svara i telefonen när jag ringer också, måste dit för att alls få prata med nån och den man då pratar med vet inget men lovar att den som vet nått ska ringa mig under dagen... har fått det svaret sista tre gångerna jag varit dit...
Försäkringsbolaget var dit i går men jag har inte hört något därifrån heller. Har varit i kontakt med Skoda Sverige och dom skickar inte upp någon tekniker utan om mekarna här inte kan lösa det så måste bilen ner till tälje i gud vet hur många veckor...
I den här takten får man väl vara glad om man får tillbaka den som julklapp... men betala amortering och försäkring på skiten det är jag tvungen till trots att jag inte ser röken av bilen....
Ska prata med försäkringsbolaget igen imorgon och kan inte verkstan tala om exakt vad som kommer att göras och ge en tidsplan vill jag att bilen tas därifrån och lämnas till nån som eventuellt kan lösa problemet.
Hade faktiskt tänkt byta till en Skoda trots allt, har tom fått en offert på en Superb, men nu skiter jag i det, blir å testa en japps eller fransos istället bara jag får hem bilen och den funkar som den ska.

Rs_Marcus
2010-06-10, 20:59
uppdatering...
Har försökt få ett svar av verkstan vad som händer men icke, dom har slutat svara i telefonen när jag ringer också, måste dit för att alls få prata med nån och den man då pratar med vet inget men lovar att den som vet nått ska ringa mig under dagen... har fått det svaret sista tre gångerna jag varit dit...
Försäkringsbolaget var dit i går men jag har inte hört något därifrån heller. Har varit i kontakt med Skoda Sverige och dom skickar inte upp någon tekniker utan om mekarna här inte kan lösa det så måste bilen ner till tälje i gud vet hur många veckor...
I den här takten får man väl vara glad om man får tillbaka den som julklapp... men betala amortering och försäkring på skiten det är jag tvungen till trots att jag inte ser röken av bilen....
Ska prata med försäkringsbolaget igen imorgon och kan inte verkstan tala om exakt vad som kommer att göras och ge en tidsplan vill jag att bilen tas därifrån och lämnas till nån som eventuellt kan lösa problemet.
Hade faktiskt tänkt byta till en Skoda trots allt, har tom fått en offert på en Superb, men nu skiter jag i det, blir å testa en japps eller fransos istället bara jag får hem bilen och den funkar som den ska.

Ruskigt tråkig historia det här. Att det ska vara så förbannat svårt att öppna käften och berätta för kunden vad som händer och sker med bilen.
Det är ju inte som att dom behöver dölja något precis.

Hoppas att allt löser sig tillslut och naturligtvis helst innan jul ;)

pow
2010-06-19, 10:03
uppdatering...
Fick meddelande om att bilen var klar i torsdags och fick den levererad till jobbet igår efter en recond. for en testrunda efter maten och efter att ha kört bilen ordentligt varm gjorde jag lite tester för att se om lågvarvsproblemet var löst, och se det var det, inte minsta ryckning upp till 2000 varv. När jag ändå var på språng blev det lite rådjursspaning och på vägen hem gjorde jag lite mer tester, nu av hela varvregistret :)
Å se där, dom har inte löst problemet, bara flyttat upp det i varvregistret, nu rycker den som satan från 2500rpm istället, när jag för tredje gången testade bara för att vara säker på att det sker hela tiden så började glödarlampan blinka och info displayen säger "Engine fault Workshop" under några sekunder sedan blinkar lampan. Kryper tillbaka till stan och parkerar hos päronen, fotar den blinkande lampan och stänger av bilen. Startar den igen och ingen lampa blinkar längre!!??!!!
Körde hem bilen och inget konstigt så länge man håller sig under 2500rpm... kör tillbaka den på måndag och nu får dom behålla skiten!¤%#""!
Ska snacka med försäkringsbolaget, nu orkar jag inte vänta längre, dom får lösa in bilen och fortsätta labba och testa utan att jag ska stå och betala för det...

Mikael1977
2010-06-19, 13:18
Det gär verkligen ont i hjärtat att läsa hela den här historien.
Självklart kan en bil strula, men din bil verkar ju nästan behöva ett komplett motorbyte...

Ännu surare att man betalar dyra pengar varje månad i form av lån och försäkring, för något som bara står och samlar damm på en verkstad :(

Rs_Marcus
2010-06-19, 14:02
Man undrar ju hur långt det ska behöva gå innan bilen löses in. Det verkar ju uppenbart vara något fel dom inte klarar av att fixa.

Per/Haninge
2010-06-19, 22:45
Verkar ju onekligen hamnat på en verkstad som ska syssla med annat än bilar.
Sedan håller jag med om att försäkringsbolaget borde engagera sig mer i ärendet eller tycker dom om att pengarna rinner iväg ?
Håller tummarna för att det ska lösa sig för dig, jag har själv haft problem som tillslut stod mig upp i halsen, skuren kompressor för AC:n, trasig vattenpump, reklamationsjobb för AC:n, på en bil med 5300 mil.
Det är fruktansvärt surt men tillslut så har allt löst sig, jag skulle råda dig att i samråd med försäkringsbolaget flytta bilen till en riktig verstad, man behandlar inte en kund på detta viset.
Jag har tittat runt på olika märken under min "sura period" men alltid kommit tillbaka till Skoda, dom ger mest bil för bra pengarna.
Andra märken med samma körglädje har med lätthet hamnat på över 100 000:- mer än Skoda.
Sedan har jag kanske tur att ha dom absolut bästa "meckarna", Bildepån i Haninge som alltid gör ett kanonjobb och det är som jag sa till säljaren, alla kan sälja en ny bil men när man står där med problem, ja det är då det visar sig vad dom går för.
( Kan påpeka att det inte var Haninges meckar som strulade vid försäkringsärendet ).
Lycka till.

P.S
På Måndag så ska jag lägga order på en ny Skoda :)

Soulman
2010-06-20, 09:58
Det där låter ju helt stört. Nu vet jag inte vilken ton du använder mot försäkringsbolaget men det verkar finnas anledning att skruva upp den en del. Nu har verkstaden haft flera försök på sig att reparera bilen och inte lyckats.

Du har under hand varit av med din bil så pass länge nu att de eller bilverkstaden ska ersätta dig för den tiden bilen stått obrukbar på verkstaden, dina omkostnader du haft för att upprepade gånger hämtat och lämnat bilen samt att du ska ha en fri lånebil tills de löst problemet.

pow
2010-06-22, 08:35
uppdatering...
Var och lämnade bilen igen igår. Provocerade den ett par gånger på väg dit så att lampan skulle tändas igen, ville vara säker på att dom skulle få någon felkod den här gången. VAG-COM'en sa att "gränsvärdet för laddtrycket understigits sporadiskt".
Verkar alltså som att turbon håller på att tacka för sig... undrar vad som mer håller på att ge upp...
Dom skulle ta in den idag och se vad dom behöver byta för grejer den här gången.

Är minst sagt less på att verkstan inte trots snart två månader inte lyckats lösa det, men personalen i bilhallen ska ha all heder, jag har inte behövt ha hyrbil en enda dag utan dom har ställt upp med lånebilar hela tiden, har gått igenom hela skodas modellprogram :) Trist är ju dock att jag står och amorterar och betalar försäkring, plus värdeminskning på en bil som jag inte kan använda...

Ska ta en sväng till med försäkringsbolaget och se vad dom säger nu när bilen endast tog sig tre mil efter det att verkstan "fixat bilen"...

Rs_Marcus
2010-07-15, 10:53
Hur går det här?

Rs_Marcus
2010-09-15, 22:25
Inget nytt än?

pow
2010-09-19, 22:24
Sorry gubbs and girls för utebliven uppdatering i ärendet...

Efter drygt 2.5 månader fick dom så äntligen bilen till att gå igen. Har nu kört ca 500 mil och inga problem än så länge, vad jag märkt är att den är betydligt mindre girig på soppa, tidigare låg jag på 0.62-0-65 blandad körning. Nu är det 0.53-0.55..??!! Den verkar också dra olja numer, har redan gett den två påfyllningar sedan service för ca 1300 mil sen??!!! har bara behövt ge den en slatt innan service tidigare och det var efter ca 1000 mil. Inte fn ska väl en ny bil dra olja, på verkstan säger dom något i stil med att 6dl/100mil är "inom normen". Vem vill ha en bil som dricker dryga 16l olja mellan varje service???!!!!!!
Jag ber till högre makter varje dag att den ska hålla ihop tills vi kan byta bort den...

Per/Haninge
2010-09-20, 19:12
Ofattbart att verkstäder i dagens läge hävdar att en motor normalt ska dra dom mängderna olja, vid hård belastning, ja då drar en motor en skvätt.
Med dom mängderna olja så bygger man tydligen motorer vid köksbordet med toleranser på mm.
Det är nästan i dignitet med Saab's 2-tacktare :)
På min RS 1:a så har jag endast fyllt på 3dl mellan 1:a, 2:a servicen, sedan inte en droppe mellan servicearna ( long life ), det är normalt.
Dessutom verkar detta tilltag med dom mängderna vara ett tilltag av VAG.

maverick
2010-09-20, 19:38
Högre oljeförbrukning är en konsekvens av lägre inre friktion.