Visa fullständig version : Vitryker???
Halloj.
Ett tag efter att jag köpt min bil så har jag upptäckt att den vitryker
rätt bra när den är kall.
Men bara när den är kall, jag har fått fylla på kylarvätska en gång, den går inte upp i hög temp eller
nått utan ligger bra hela tiden.
Vad kan det vara?? Antar att det inte ska vara så.
Det är en Skoda Octavia RS-03 och har gått 7000mil
Tacksam för svar
MVH/Matte
Vitröken tyder på att kylvätska läcker in i förbränningsrummet.
Om du har tryck i kylvätskan har du troligen en läcka i toppackningen.
Men......borde den inte ryka hela tiden om det läckte???
Beror lite på var läckan sitter. Metall rör sig ju i värme, så att det tätas vid högre temperatur.
För säkerhets skull bör du kolla efter olja i kylvätskan och vatten i oljan.
Hittar du någon dera, kan du ha större problem att vänta.
Har du tur, är det bara kondens som förångas i avgaserna.
Kolla oljepåfyllningshålet. Om du har grått klegg så har du lite problems. Kan ju vara vevhusventilationen som e kass också.
kan inte det ljusbruna klägget i oljepåfyllningslocket oxå betyda att man kör många korta sträckor?
inge olja i kylvätskebehållarn, inge vatten i oljan, inge klägg på oljelocket....hmmm,
kanske inbillar mig
kan inte det ljusbruna klägget i oljepåfyllningslocket oxå betyda att man kör många korta sträckor?
Jo tror att det kan uppkomma. Men då bara eftersom temperaturen i oljan inte blir så hög att den bränner bort eventuell fukt som kommit in.
Även då så har man ju fått in vatten i oljan?
men om jag inte har ovanstående problem så borde det inte vara nån fara eller??
Bara kondens i systemet??
Vågar inte säga att det är helt ok. En kollega till mig hade samma problem på en Saab 9-5. Dom fick bygga en sk. oljefälla i motorn. Vet inte riktigt vad det innebär. Men den slutade ryka vitt vid kallstarter.
Kanske någon annan vet vad det är.
maverick
2008-03-10, 10:46
På SAAB:en var det säkert vevhusventilationen som var felet. Standard på 9-5:orna med 2,3l motor.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.