Visa fullständig version : Nybilsgarantin
Har lite funderingar på nybilsgarantin.
Har ju beställt en ny skoda rs2 som kommer i början av maj.
Nybilsgarantin gäller ju i två år om man inte gör något med bilen. Där kommer min fråga in, finns det nån gräns för vad man får göra med bilen innan garantin går ut och vem bestämmer det? Är det så fort man byter ut en orginaldel?
Blir det då när det händer något med bilen och dom märker att bilen inte är orginal att garantin inte täcker reparationen?
Vill ju gärna göra lite med bilen, i första hand lite trim. Men om garantin försvinner med en gång så är det inte så aktuellt längre.
Hoppas jag har uttryckt mig hyffsat tydligt.
/Perrko
Jag vet inte hur keliga de är med bara styling men i regel så brukar det inte vara några problem med det. Trim däremot kan vara lite jobbigare för där kan de sätta käppar i hjulen för dig om något händer med motorn. Vill du vara på den säkra sidan så väntar du alltid tills nybilsgarantin har gått ut och trimmar därefter. Är inte så skoj om du får något måndagsex och det skulle hända något med motorn som inte är trimmets fel. Men det är stor risk att försäljaren klämmer åt dig på den punkten ändå och du har inte stor chans att få rätt då, så att säga.
Men sedan kan det bero på vad du servar bilen och så med. Servar du t.ex. familjens två Skodabilar på ett ställe och är en trogen kund kan återförsäljaren vara ”snäll” mot dig. Har du bara ett snällt chipp så kan dem vara schyssta mot dig om något händer för att ha kvar dig som kund. Dock så är det inget jag rekommenderar att trimma bilen under tiden som du har nybilsgaranti. För har du otur så kan det bli en väldans massa jobb och diskussioner med bilen om det skulle hända något så det gäller att tänka till.
Vill du nu trimma den lite så är enklaste alternativet att köpa en kcr box till din bil. Den går att plocka av och på så då ska det inte vara några direkta problem. Sen när nybilsgarantin gått ut så kan du kosta på dig at chippa den istället och eventuellt skämma bort den med lite mer trimningsgrejer.
Om du trimmar motorn så gäller inga motor/drivlina/växellåda garantier. Däremot så gäller din nybilsgaranti på allt annat. Exempelvis fönsterhissar, elfel, lack osv.
Jag vet för jag har gått på den vägen.
Då borde man kunna köra t.ex. en v-techbox som går att ta bort om något skulle hända med bilen. Så får man vänta med eventuella 3" system och liknande.
Bra att veta allt detta.
Kan vara bra att ta reda på om man med diagnostik eller dylikt kan se i efterhand om du har hafft trim installerat.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.