handdator

Visa fullständig version : Xenonkonvertering dimljus RS2

Soulman
2010-05-05, 10:10
Nån som testat? Får ljuskällan plats och hur är det med CAN-BUS övervakningen, reagerar den på dimljusen som väl inte är något lagstadgat "färdljus"?

roundcougar
2010-05-05, 10:12
Jag ska ge mig på det idag antagligen så vi får väl se :) Återkommer sen när jag vet.

Soulman
2010-05-05, 10:24
Jag ska ge mig på det idag antagligen så vi får väl se :) Återkommer sen när jag vet.

Spännande! Vad/var köpte du för grejer ifrån? :)

anderzxb
2010-05-05, 10:56
jag har gjort det och det funkar med canbus med vanliga kinaprylar.. :)

Soulman
2010-05-05, 11:38
Är det H11 du har då? Passar det rakt av med gummitätningar och genomföringar elelr är det lite fix? Blir ljusbilden bra och som tidigare?

Jag konverterade helljuset på min RS2 och det var ju rätt enkelt.

Soulman
2010-05-05, 11:58
Ser på nätet att det finns H11 LEDs att stoppa in också. Erfarenheter av det någon?

anderzxb
2010-05-05, 18:29
H11? det är H1 på RS2 både dim och hel :)

på mitt kitt så var det ju som en gummitätning på kablarna till lampan så jag borrade en 24mm hål i plastkåpan till dimljuset och trädde genom kablanra och tätningen.

ljusbilden påverkades inget vad jag vet.. dock så är det ju reflektorer ivägen eller vad det nu heter :)

roundcougar
2010-05-05, 22:45
Jag köpte mina saker från vvme.com Bra pris och snabb frakt, betala 1100:- för två kit, ett till hel och ett till dim och då köpte jag slimvarianterna :)

Men jag lyckades inge bra med att konvertera dimljuset.. skruvarna sitter ju sjukt dåligt så jag orka inte.. någon som har något tips för hur man lyckas ta bort dimljuset för att borra å ha mig?

Soulman
2010-05-06, 07:57
H11? det är H1 på RS2 både dim och hel :)

på mitt kitt så var det ju som en gummitätning på kablarna till lampan så jag borrade en 24mm hål i plastkåpan till dimljuset och trädde genom kablanra och tätningen.

ljusbilden påverkades inget vad jag vet.. dock så är det ju reflektorer ivägen eller vad det nu heter :)

Söker jag på Philips lampguide ska du ha H8. Det var där jag hittade H11 till min. Får väl kolla i bibeln som följer med bilen helt enkelt. Jag utgick ifrån att det var exakt likadant lamphus i din och min bil.

roundcougar
2010-05-06, 08:17
Jag har H8 i min rs2 -06 så det verkar variera lite beroende på årsmodell.... =)

Dock har jag inte lyckats komma åt att byta än, någon trevlig själ som vet hur man lättast gör det? Speciellt på högersidan med spolarvätskebehållaren å allt...

Soulman
2010-05-07, 08:00
Jag har H8 i min rs2 -06 så det verkar variera lite beroende på årsmodell.... =)

Dock har jag inte lyckats komma åt att byta än, någon trevlig själ som vet hur man lättast gör det? Speciellt på högersidan med spolarvätskebehållaren å allt...

Jag gjorde aldrig detta på mina RS. Men som jag minns konstruktionen så kan du ta bort den lackade plastringen runt dimljuset (den sitter fastclipsad och går att lirka rakt ut). Sen ska du kunna skruva bort hela dimljuset och ta ut det framåt. Beroende på konstruktion kan du behöva justera det i höjd efter återmontering om det inte är givet att det hamnar i samma position igen.

I Tiggern sitter det en lucka i varje innerskärm så den operationen ser tämligen enkel ut.

anderzxb
2010-05-07, 10:31
nåväl jag har H1 på min 08a iaf :)

Soulman
2010-05-07, 11:34
I boken står inte en enda lampa listad utan man uppmanas att åka till verkstad för byte. Det verkar vara farliga grejer det där med glödlampor och bilar.
Enligt OK heter min lampa HB4. Nu har jag faktiskt ingen aning om vad jag ska ha längre. Det verkar inte bättre att jag får plocka ut den och kolla helt enkelt.

roundcougar
2010-05-07, 17:32
Ah, kanske finns i mina skärmar med, får ta och kika. Annars är det nog helt kört att komma åt den sista skruven..

Får återkomma när jag kollat =)

Rs_Marcus
2010-05-07, 19:15
Ah, kanske finns i mina skärmar med, får ta och kika. Annars är det nog helt kört att komma åt den sista skruven..

Får återkomma när jag kollat =)

Det är på hans Tiguan det sitter i innerskärmarna.

roundcougar
2010-05-07, 19:35
Jo, jag vet att det är på hans tiguan.

Men tänkte att kanske skoda också har tänkt så pass långt...

som en uppdatering har jag H1 i mina dimljus. Jag konstaterade det när jag skulle stoppa in mina H8or som det stod i boken. Suck, bara beställa nya :p

roundcougar
2010-10-05, 20:51
Nu tänkte jag väcka tråden igen och se om någon har en ide eller två till varför mina lampor krånglar..

Jag köpte först ett billigt kit till mina dimljus, men eftersom de inte godkändes av canbus, så köpte jag canceller till det, funka icke. Nu har jag skaffat mig en canbussats via en kompis. Häromdagen funkade det när jag testade det genom att koppla bort ett av mina extraljus och prova. (var tvungen att byta ut amp-kontakterna till ket då det var ket på ballasterna och jag ville ha annan ljusstyrka men hitta inga med ket.)

Men idag när jag tog mig tid att få in kittet i bilen så lyser det inte alls, totaldött. När jag nu gör samma sak igen och kopplar in det vid extraljusen tänds de i typ 3-sekunder för att sen slockna. Det beter sig i princip som om det inte vore en canbussats...

Någon som har någon lösning på lager?