Visa fullständig version : Ljudsystem
Rs_Marcus
2008-03-10, 21:26
Skulle vilja ha lite högtalartips.
Hade tänkt köpa nya högtalare fram och bak i bilen eftersom original är skräp :P
Har en 4*50 watt mosfetspelare och tänkte (till att börja med) skippa slutsteg.
Monteringsljupet bör ju ligga kring 50mm.
Inget värstingsystem men för typ 2000 spänn. Har kollat på lite olika GAS högtalare och även MDS classic, någon som har erfarenhet av dom?
/Marcus
byte från skit till skit.. hmm .. tror du får köpa lite bättre än gas och classic om du vill ha bättre ljud annars får du bara samma skit
DLS rekomendars ska passa rakt in..
maverick
2008-03-10, 23:02
2000kr för alla högtalare blir svårt om du ska märka skillnad. Kolla närmre på min bil. Där har du 2600kr högtalare. Låter finfint.
Eller så börjar du med ett bra framsystem för 1500-2000 och senare byter bak. Fast iofs så måste du nästan ha ett slutsteg för ett system i den prisklassen.
maverick
2008-03-11, 11:17
Visst, baksystemet är lågprioriterat i alla fall utom när man ofta har folk bak. Det är bara för utfyllnad.
Slutsteg är att rekomendera för de högtalarna jag har, och de flesta över GAS-kvalitet. Men det viktigaste är huvudenheten.
Marcus, vad har du för stereo? Mosfet i all ära, men det säger ingenting om kvaliteten. Det är bara en tekniktyp.
Rs_Marcus
2008-03-11, 12:19
2000kr för alla högtalare blir svårt om du ska märka skillnad. Kolla närmre på min bil. Där har du 2600kr högtalare. Låter finfint.
Såg ju bra ut, nu är det inte så att jag är låst på 2000, blir det 3000 så gör inte det någon skillnad. Var mer för att det inte ska komma massa förslag på system och grejer för 8-10000 :P Blir nog även ett steg då kanske. Har en panasonic ( sitter på jobbet och kommer inte ihåg vad den heter rakt av, återkommer senare med det) Men det var en av deras bättre mp3 enheter för typ 4 år sen :P Har tidigare haft betydligt bättre högtalare ink bas i min 323F-95 Och det lät och funkade fint :)
maverick
2008-03-11, 14:59
Mitt system komplett gick på 12300kr MED rabatter (listpris c:a 14500kr), så det är väl lite stark för dig då. ;)
Jag har ingen erfarenhet av Panasonics aparater, men jag tror inte så starkt på dem.
Enligt mig vinner du på att byta stereon inann du montarar slutsteg, om du ska gå så långt. det kvittar vad du har för högtalare, steg och kablar om du har en dålig huvudenhet.
Dock kan du driva de högtalarna jag har direkt från stereon med ok resultat.
Rs_Marcus
2008-03-11, 23:25
Mitt system komplett gick på 12300kr MED rabatter (listpris c:a 14500kr), så det är väl lite stark för dig då. ;)
Jag har ingen erfarenhet av Panasonics aparater, men jag tror inte så starkt på dem.
Enligt mig vinner du på att byta stereon inann du montarar slutsteg, om du ska gå så långt. det kvittar vad du har för högtalare, steg och kablar om du har en dålig huvudenhet.
Dock kan du driva de högtalarna jag har direkt från stereon med ok resultat.
Ok, ska kolla in dom när det börjar bli dags. Stereon heter föresten panasonic cq-rdp383n.
Hur är skillnaden på dls högtalare kontra rockford? Någon aning?
Jag hade för en massa år sen BARA ROckford Punch i bilen.
Blev INTE missnöjd på något.
Hade iofs Clarion/Kenwood huvudenhet
Men det var typ en 8-9 år sen då Rockrford var skit bra
Nu har jag inte full koll på bilstereo branchen alls
DLS är iofs bra produkt med
maverick
2008-03-12, 08:18
Jag är DLS-frälst, så fråga inte med. ;)
Rs_Marcus
2008-03-12, 18:46
Jag är DLS-frälst, så fråga inte med. ;)
Hehe ok, kanske testar med dls då :)
Rs_Marcus
2008-03-25, 13:18
Blir nog DLS. Har kollat runt lite och det verkar vara det bästa alternativet om man inte har tänkt bygga om hela dörren för att få det att passa :P
Var kanske otydlig tidigare men med system för 2000 menade jag fram och bakhögtalare :P Sen tillkommer ju diskanter eventuella steg och baslåda.
Men som sagt rs6 ser lovande ut.
Sitter ju original kontakter i högtalarna nu, kan man köpa någon form av "adapter" till dom eller är det lika bra att dra nya högtalarkablar?
maverick
2008-03-25, 14:24
Lika bra att dra nytt. Diskanter och delningsfilter ingår i DLS-systemen, så du måste dra nya kablar från filter till högtalare.
I och med att diskanter och filter ingår, så hanar du på under 2000kr så som du räknar.
Rs_Marcus
2008-03-28, 00:17
Vilket djup på högtalarna tror ni man max kan få in fram? DLS ligger ju på 53mm och då behövde man väl bara böjja till nån plåtbit, men hur mycket mer kan gå in?
maverick
2008-03-28, 08:19
Vilket djup på högtalarna tror ni man max kan få in fram? DLS ligger ju på 53mm och då behövde man väl bara böjja till nån plåtbit, men hur mycket mer kan gå in?
Du får nog in c:a 10mm till, men sen blir det väldigt lite luft mellan högtalare och ruta.
Rs_Marcus
2008-04-03, 21:40
En fråga till bara.
Hur har ni som har rs6a kittet gjort med diskanten? Går den in i originaluttaget vad rutan?
maverick
2008-04-03, 23:08
Nej, den är för stor för originalfästena. Jag tog bort fästena så jag fick plats med diskanten.
Rs_Marcus
2008-04-29, 22:21
Hur var det nu med originalhögtalarkontakterna? Finns det adaptrar? Blir det VAG eller brl i så fall.
Är så snortrångt att få in Huvudenheten så jag vette fan om jag ids dra nya :P
maverick
2008-04-29, 22:32
Klipp av originalkontakterna. Det gjorde jag. Såga bort plastbalken bakom radion också. Bara ivägen.
Rs_Marcus
2008-04-29, 22:49
Tack, det kan man ju förståss göra och slippa dra nya.
Bra tips, blir att göra det så man slipper gorma så jävla mycket för att få in den om man tar ut den.
maverick
2008-04-29, 23:24
Balken är bara ivägen om du har RCA-kablar, dvs om du har slutsteg.
Rs_Marcus
2008-04-30, 00:28
Jo. Det är draget för det, men jag sålde iväg mina gammla steg och grejer, men det blir nog nya :D
Rs_Marcus
2008-05-13, 21:23
Blir nog bara till att kapa av kontakterna till högtalarna. Ska köpa rs6a systemet fram, men det blir nog ett GAS system bak, för det lär duga där :P
possente
2008-05-14, 10:11
jag sågade av balken i helgen för att få in min 2din länge in! var inget svårt alls! Jag har bytat alla högtalare till blaupunkts "budget klass" tror jag gav runt 1000 lappen för både fram och bak! Ljudet blev okej med min gammla jvc stereo men när jag satte in 2din från kina med okänt märke så blev det nästan lika dåligt som orginal! hade ett biltema slutsteg som jag fick med min förra bil, när jag hjälpte pappa att städa garaget i fredags så hittade jag detta och körde till netonnet för att köpa den absolut billigaste baslåda de hade, Det blev en avant 10" för 399:- :D jävlar vilken skillnad det blev fast detta var det absolut billigaste som typ går att få tag på! känns som basen frigör de andra högtalarna från den mesta basen så de kan konsentrera sig på annat och jag blev mycket nöjd med ljudet med tanke på att jag lagt ner ca 1400 på högtalarna! kan gissa att slutsteg på biltema har gått på runt 500 så alla högtalare och slutsteg för under 2000 :D fast jag har inte det bästa ljuörat så tycker jag att detta låter okej för sitt pris trots att huvudenheten suger
Jag ska fixa så att baslådan blir lite bättre installerad, just nu är det lite väl grova kablar in i slutsteget. Vilket gör att det blir bökigt att koppla i och ur paketet.
jag tänkte skaffa ett strömfördelningsblock för lite smidigare installation. 21mm2 till blocket och sedan 8mm2 den sista biten till steget (0.5m) Kommer göra samma sak för jorden från 8 till 21.
Min baslåda har börjat glappa igen...
Det är den förbaskade remotekabeln som går av.
Nu blir det en bättre separat remote istället! Den nuvarande är ingjuten mellan lågnivåkablarna till slutsteget.
Jag har inte haft några problem med remoten ännu, den är inbakad som din.
Men nu har jag köpt strömblocket och kabel, så snart blir det koppla om lite.
Bra kablar är ett måste! Tyvärr har min remote gått av 3 gånger nu.
Tyckte det lät lite tunt efter ett gupp. Daskade till på sidan av stereon och där kom djupbasen igen.
Jag hatar verkligen prylar som inte funkar, så det blir en vända i garaget imorron.
Sedan blir det Antiloop på skaplig volym, så att grannens garagehyllor rasslar i takt...
maverick
2008-05-14, 23:14
Jag kör med 2,5mm² remote. Ska mycket till innan den går av. :mrgreen:
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.