handdator

Visa fullständig version : Moms på begagnade bilar...

Mikael1977
2010-06-20, 21:38
Vad är kraven för att man ska få kunna dra av momsen på begagnade bilar?
Kollar lite på att importera (läs exportera) från sweeden eftersom vi evt behöver en till billigare bil i familjen.

Ser att några annonser ligger med moms och utan.
Är det så att man får dra av momsen på ALLA bilar vid export, i och med att jag ska momsa in den i norge? (och betala en hög med andra sura slantar i avgifter, närmare bestämmt 90.000 nok)

Vad väger föresten en RS1 kombi?

Soulman
2010-06-21, 08:01
Vad är kraven för att man ska få kunna dra av momsen på begagnade bilar?
Kollar lite på att importera (läs exportera) från sweeden eftersom vi evt behöver en till billigare bil i familjen.

Ser att några annonser ligger med moms och utan.
Är det så att man får dra av momsen på ALLA bilar vid export, i och med att jag ska momsa in den i norge? (och betala en hög med andra sura slantar i avgifter, närmare bestämmt 90.000 nok)

Vad väger föresten en RS1 kombi?

Det där får du nog kolla med Norska skattemyndigheten eller Transportstyrelsen. Det du ska betala är väl typ tullavgifter och registreringsavgift?
Bilar som annonseras utan moms här är i regel för att företag står som ägare på dem, alternativt är de leasade av företag och det företaget som säljer dem.

maverick
2010-06-21, 10:41
RS1 kombi väger 1420kg i grundutförande. 15kg mer än halvkombin.

Mikael1977
2010-06-21, 11:48
Det där får du nog kolla med Norska skattemyndigheten eller Transportstyrelsen. Det du ska betala är väl typ tullavgifter och registreringsavgift?
Bilar som annonseras utan moms här är i regel för att företag står som ägare på dem, alternativt är de leasade av företag och det företaget som säljer dem.
Sant, momsen kan man säkert kräva tillbaka från exportlandet. Men får sätta mig ner och ringa runt till dom olika instanserna som är berörda vid export/import.

Mikael1977
2010-06-21, 11:49
RS1 kombi väger 1420kg i grundutförande. 15kg mer än halvkombin.
Tack, då blir siffrorna lite mer exakta.
Några kilo hit och dit gör stor skillnad på slutpriset...

Soulman
2010-06-21, 11:58
Sant, momsen kan man säkert kräva tillbaka från exportlandet. Men får sätta mig ner och ringa runt till dom olika instanserna som är berörda vid export/import.

Det skiljer sig nog åt för din del eftersom Norge inte är med i EU. Inom EU är det säkert enklare idag att göra denna typ av handel. Inom EU ska man betala momsen i ursprungslandet vad jag minns. För dig gäller kanske andra regler.

Är det husköpet som knäcker bilekonomin?

micke_petersson
2010-06-21, 12:05
norge och schwiez har samma regler som att man importerar från ett eu-land... för att du skall få slippa momsen måste bilen ha varit leasad, mao inte momssmittad... har ett företag köpt loss bilen efter leasingperiod blir den smittad... har dom däremot bytt in den hos handlare blir den inte smittad.

de flesta handlare i sverige så måste du betala momsen när du köper bilen... men så snart du registrerat den i norge och fått norska plåtar skickar du tillbaka de gamla till handlaren och då betalar han tillbaka momsen...

för att komma ur det att slippa momsen så får du inte köra bilen från plats utan måste anlita en internationell biltransport som lämnar cmr papper till handlaren som säljer bilen och då kommer du ur det med att betala momsen... men då får du betala transporten...

hoppas det svarade dina frågor

Mikael1977
2010-06-21, 12:13
Nja, det är snarare husköpet som räddar ekonomin.
Flyttar (om det går igenom med förköpsrätt) till en mindre stad med betydligt lägre priser så vi sparar några tusen i månaden på det.
Det som evt knäcker min RS2 är framtida studier. Med bara en fast inkomst innom 1 år (om det går efter planen) gör att vi måste strypa våra utgifter där det är möjligt.

Men vi får se hur det slutar. Bil ska jag iallafall ha och det ska vara en Skoda, sen får man köpa upp sig när studierna är över! :)

Mikael1977
2010-06-21, 12:18
norge och schwiez har samma regler som att man importerar från ett eu-land... för att du skall få slippa momsen måste bilen ha varit leasad, mao inte momssmittad... har ett företag köpt loss bilen efter leasingperiod blir den smittad... har dom däremot bytt in den hos handlare blir den inte smittad.

de flesta handlare i sverige så måste du betala momsen när du köper bilen... men så snart du registrerat den i norge och fått norska plåtar skickar du tillbaka de gamla till handlaren och då betalar han tillbaka momsen...

för att komma ur det att slippa momsen så får du inte köra bilen från plats utan måste anlita en internationell biltransport som lämnar cmr papper till handlaren som säljer bilen och då kommer du ur det med att betala momsen... men då får du betala transporten...

hoppas det svarade dina frågor
Tackar, det besvarade mina fråga väldigt bra.
Med andra ord, det jag "sparar" på momsen kommer jag göra av med på transporten (grovt räknat)
Då kan jag lika gärna köpa en privat, som oftast går att få ett bättre pris än hos handlaren, och hämta bilen själv :)