Visa fullständig version : RS diesel skjuter ur sig oljestickan!
whitestripe
2008-03-12, 09:18
Läste tråden om att bilar drar olja.
Lillbrorsan har precis köpt en Rs kombi diesel -07:a som gått runt 2500mil.
Efter bara ca 35 mil så lyste lampan för oljenivån. Han öppnade huven och såg att oljestickan var utskjuten och han kunde fylla på sex deciliter olja.
Stickan skjuter ur sig hela tiden och han har dragit 1½ liter olja nu på ca 180mil.
Låter inte normalt. Som sagt så läste jag i oljetråden att fler har problem med att bilarna srar olja meninte denna takt.
Är det fler som fått stickan utskjuten?
Det tyder ju på att kompressionen går ut i tråget eller vevhusvetilationen är igensatt.
Han har bilen inlämnad nu på Arver i köping, så vi får se vad de hittar för fel, men som sagt är det fler som haft detta problem?
Öppna oljelocket när motorn är igång. Blåser det som en hårfön därifrån då så är det nog topplockspackningen.
Eftersom det är en -07 så finns ju garantierna kvar.
Min har nu gått ca 2.200 mil och visst drar den olja som en gammal SAAB 2-taktare men oljestickan sitter kvar.
min scoutdisel 2.0TDI har jag fyllt på 1 liter olja vid ca 1700 mil. den har gått 2222.2 mil idag. den stod på det när jag parkerad.
Den vill ha service inom 130 mil eller 550 dagar vilket som nu kommer först :x
Skiljer det mycket i pris mellan samma kedja, tex bilmetro.
Jag har det i ludvika där jag köpte bilen, dessutom i borlänge, falun och örebro.
Jag vill nog gärna lämna inm den på deras verkstäder då jag vill ha chans till eventuell goodwill om något händer.
Vad görs vid första servicen.
Bengt-Åke Linder
2008-03-12, 19:50
Läste tråden om att bilar drar olja.
Lillbrorsan har precis köpt en Rs kombi diesel -07:a som gått runt 2500mil.
Efter bara ca 35 mil så lyste lampan för oljenivån. Han öppnade huven och såg att oljestickan var utskjuten och han kunde fylla på sex deciliter olja.
Stickan skjuter ur sig hela tiden och han har dragit 1½ liter olja nu på ca 180mil.
Låter inte normalt. Som sagt så läste jag i oljetråden att fler har problem med att bilarna srar olja meninte denna takt.
Är det fler som fått stickan utskjuten?
Det tyder ju på att kompressionen går ut i tråget eller vevhusvetilationen är igensatt.
Han har bilen inlämnad nu på Arver i köping, så vi får se vad de hittar för fel, men som sagt är det fler som haft detta problem?
Be att din VAGverkstad kollar över vevhusventilationen nogrannt så att inte den har korkat igen för att om det sker så skjuter den först upp oljestickan och skulle den sitta hårt så är det risk att oljan trycks ut i packboxarna i båda ändar av vevaxeln .
Det kan även hända att det finns en uppdatering på vevhusslang , kör man lite och korta sträckr så kan det bli kondens i oljelocket samt i vevhusslangen och detta blir som en vit gegga och då korkar det igen snabbt .
I slangen så finns det på vissa bilar en kopparspiral så att det blir lite motstånd för oljan men blir det vit klegg som för hindrar detta flödet snabbt , den kallas i ETKA för flammskyddsplåt .
Hoppas det löser sig .
RSdiesel
2008-03-13, 23:42
jag har lite problem med min skoda octavia RS TDi... den drar mycket olja har typ åkt 80 mil och den har dragit lite mindre en 1 liter olja.. plus att den skjuter ur sig oljestickan mellan 2-5 cm efter man kört... så jag undrar om någon annan har haft det problemet?? hör av er!!! :D
whitestripe
2008-03-14, 09:39
Nu har han fått tillbaka bilen utan att de lagat den.
De skyllde på att han kollat oljan när motorn var kall så då visade den för lite på stickan.... Låter som en helt sjuk teori tycker jag....
Om det är inte nåt fel varför skjuter han ur sig stickan?
Dom kunde inte läman nån förklaring till det....
Sen lämande han den ju påArver i Köping, om möjligt, Sveriges mest klåpigaste V.A.G verkstad...
Bengt-Åke Linder
2008-03-14, 10:12
De skyllde på att han kollat oljan när motorn var kall så då visade den för lite på stickan.... Låter som en helt sjuk teori tycker jag....
Sen lämande han den ju påArver i Köping, om möjligt, Sveriges mest klåpigaste V.A.G verkstad...
Låter ju rätt typisk att en mekaniker kan kläcka ur sig vad som helst bara för att slippa kunden .... kommer har ta ansvar för om/när det händer något sen ?
Tur jag aldrig lämnar in mina bilar för något .
Om du har huven öppen och varvar lite lagon åker den ut då med ? Man borde kunna ta något liknade kompresionsprovare fast med finare gradering och ansluta till oljestickans anslutning och se hur mycket tryck det är .
Men kan du mecka själv så kolla/lossa/gör rent vevhusventilationslangen samt den plåten som är inuti .
silverbane
2008-03-14, 10:30
Lämna in den på en annan auktoriserad verkstad?
Bara säga i förbifarten att om dom fixar det så har dom en ny kund ;) För jag hade då aldrig gått tillbaks till Arver.
Du kan ju inte bara skriva Problem!!, skriv vad felet är, precis som han har gjort under TEKNIK.
Jag har sammanfogat trådarna till EN enda då de har samma problem.
MVH
Moderator
Du kan ju inte bara skriva Problem!!, skriv vad felet är, precis som han har gjort under TEKNIK.
Jag har sammanfogat 2 trådar till 1.
om du kollar längre upp så kommer en annan tråd in som handlar om samma problem.
whitestripe
2008-03-14, 12:07
Brorsan har åkt ca 7 mil nu och än så sitter stickan kvar men enligt honom så går den mycket trögare nu. Förmodligen satte dom bara dit en större O-ring....
Brorsan har åkt ca 7 mil nu och än så sitter stickan kvar men enligt honom så går den mycket trögare nu. Förmodligen satte dom bara dit en större O-ring....
Va fiffigt av dom! Då kommer juh bara trycket att smita ut någonannanstans, och antagligen vara högre.
Med risk för att något annat går sönder.
whitestripe
2008-03-14, 13:46
Va fiffigt av dom! Då kommer juh bara trycket att smita ut någonannanstans, och antagligen vara högre.
Med risk för att något annat går sönder.
Precis.... det är bara att kan kör livet ur den nu så får vi se om den håller....
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.