handdator

Visa fullständig version : Dålig radiomottagning

Ulven
2008-03-13, 08:08
Detta verkar vara ett std problem med VAG?! Min radio har jättedålig mottagning. Var inne hos Skoda o de bytte antennförstärkaren (som var paj). Tycker ändå inte att det är bra. Hur har ni löst problemet?? Såg att Biltema hade en antennförstärkare till VAG för ca 119:-, någon som testat den??

// Ulven

micke_petersson
2008-03-13, 08:57
Detta verkar vara ett std problem med VAG?! Min radio har jättedålig mottagning. Var inne hos Skoda o de bytte antennförstärkaren (som var paj). Tycker ändå inte att det är bra. Hur har ni löst problemet?? Såg att Biltema hade en antennförstärkare till VAG för ca 119:-, någon som testat den??

// Ulven

Här kan jag inte hålla med dig.. inte haft några strul med detta o med original stereon.. .tvärtom... många kunder som blivit imponerade över att hur bra mottagning det är ...

juanito
2008-03-13, 09:49
Däremot är det ett standardproblem hos VAG, om man har monterat icke orginalstereo.
Detta beror som bekant på att antennförstärkaren matas genom antennkabeln.

RS Bob
2008-03-13, 10:37
Ulven: har du en rs 1 eller rs 2?

Jag hade problem med min mottagning när bilen var ny. Den kunde knappt få in P3.
Men radion har 3-4 olika lägen. Sätt den i fm1 eller fm2, från fabriken stod min på "ams" eller något liknande.
När jag gjorde detta fick jag betydligt bättre mottagning.
Men kan ibland uppleva att mottagningen är dålig trots att den inte borde vara det.
T ex man kör i Malmö och lyssnar city 107 som ska ha bra täckning och i andra bilar jag åkt och kört fungerar det bättre.

micke_petersson
2008-03-13, 13:33
Däremot är det ett standardproblem hos VAG, om man har monterat icke orginalstereo.

ja det stämmer då antennförstärkaren e kass så och att man behöver en extra... men aldrig hört detta på de som är originalmonterade...

maverick
2008-03-13, 14:39

Det är bara ett problem om man inte köper rätt prylar. Man MÅSTE ha ett skarvstycke för att antennförstärkaren ska fungera. Finns hos de flesta bilradiohandlare.

Ulven
2008-03-18, 09:23
TAck för hjälpen! Nu satt det en pioneer radio i bilen när jag köpte den. Ska se om jag kan hitta en förstärkare som passar.

Hur kan man få tag i en orginalstereo? Hittar inte så många sådana till salu. Kan de beställas från Skoda?? Verkar som det är bästa alt. Finns det olika modeller??

// Ulven. (sitter på en gprs koppling i fjällen därför sena kommentaren)

maverick
2008-03-18, 10:49
TAck för hjälpen! Nu satt det en pioneer radio i bilen när jag köpte den. Ska se om jag kan hitta en förstärkare som passar.

Hur kan man få tag i en orginalstereo? Hittar inte så många sådana till salu. Kan de beställas från Skoda?? Verkar som det är bästa alt. Finns det olika modeller??

// Ulven. (sitter på en gprs koppling i fjällen därför sena kommentaren)

Det är bara skarvstycket som behövs, inte en ny förstärkare.

Stereo satt inte standard, utan var tillval. Jag mässtänker att de flesta köpte bilen utan radio, meoch slängde i något bättre efter köpet.
Är du ute efter bra ljud ska du inte leta originalstereo.

andco
2008-03-18, 11:36
En annan sak med dålig mottagning kan vara att det har kommit in fukt i antennens förstärkare,jag har hjälpt det tillfälligt genom att koppla förbi förstärkaren i antennen, kretskortet var förstört av fukt, hade tillverkaren bara bemödat sig med lite silikon eller något liknande hade inte problemet uppstått. RS-Kombi-04

silverrs
2008-06-04, 23:07
Tar upp den här tråden lite igen

Håller med Ulven. Tycker det är riktigt dålig mottagning..
Bor i stockholm och får knappt in de vanligaste kanalerna. Verkar väldigt lättstört. Så fort det kommer upp en buss eller lastbil bredvid och skymmer lite så blir det helkass.
Man kanske ska lämna in den?

Chippe
2008-06-05, 08:37
Min kompis hAmpzter har samma problem i sin RS-03 kombi, så det var bra att denna tråden kom upp igen.

silverbane
2009-06-03, 15:18
Väcker liv i denna tråden också.

Jag har fått dålig mottagning i min bil nu också.. Det har inte varit så innan så jag funderar på om antennförstärkaren lagt av. Kan man kolla det på något enkelt sätt? var sitter den?

Hade liknande problem med min splitter nya passat -99 och den hade två förstärkare. En precis innan antennen på taket och en vid stereon. Är det samma här?

/J

scootie
2009-06-03, 16:01
Väcker liv i denna tråden också.

Jag har fått dålig mottagning i min bil nu också.. Det har inte varit så innan så jag funderar på om antennförstärkaren lagt av. Kan man kolla det på något enkelt sätt? var sitter den?

Hade liknande problem med min splitter nya passat -99 och den hade två förstärkare. En precis innan antennen på taket och en vid stereon. Är det samma här?

/J

Skall sitta en bakom stereon, för att få ur den så skall man slita ut förvaringsfacket.

Kan dock vara korrosion på antennfoten, så en ny antenn a lá biltema för dryga 300kr kan vara av intresse.

silverbane
2009-06-03, 18:45
Skall sitta en bakom stereon, för att få ur den så skall man slita ut förvaringsfacket.

Kan dock vara korrosion på antennfoten, så en ny antenn a lá biltema för dryga 300kr kan vara av intresse.

Ah, kan vara så. Jag tar ju av den vid maskintvätt (jaja jag vet. inte bra med maskintvätt).

larbapappa
2009-06-04, 11:49

// Ulven

Intressant! Jag var precis inne med min RS2:a för bl.a. dålig radiomottagning, och killen på verkstaden sa att det inte finns någon antennförstärkare i min bil. Någon som tycker/vet något annat?

/Lasse

maverick
2009-06-04, 12:59
Sitter en i antennfoten.

silverbane
2009-06-04, 15:42
Sitter en i antennfoten.

Så scootie snackar om RS1:an? Eller sitter det två?

maverick
2009-06-04, 16:04
På ettorna sitter det en förstärkare i antennfoten.
Tvåorna tor jag ha samma antenn.

larbapappa
2009-06-04, 16:35
Tja, de bytte tydligen hela antennen. Får se hur radion låter nu, men antagligen var det antennförstärkaren som var dålig (varför skulle de annars byta antennen?)...

antejasse
2009-06-04, 19:00
Jag fick problem med mottagningen när jag bytte stereo, de sitter ju en liten kontakt med 3 kablar under den "vanliga" konstaktstycket med strömmen och högtalarkablarna, kan de ha nått att göra med mottagningen?? för den kopplade jag aldrig in.

maverick
2009-06-05, 08:10
Har du inte köpt skavstycket, så är det problemet. Förstärkaren in antennfoten får sin ström via antennkabeln. För att få in matningen där behövs adaptern om man kör med eftermarknadsstereo.

juanito
2009-06-05, 11:11
Ja, skillnaden var mycket stor när jag monterade adaptern till min Sony.

antejasse
2009-06-07, 20:58
Har du inte köpt skavstycket, så är det problemet. Förstärkaren in antennfoten får sin ström via antennkabeln. För att få in matningen där behövs adaptern om man kör med eftermarknadsstereo.

okej men vart köper man den adaptern??

juanito
2009-06-07, 21:56
Köpte min hos VAG.

maverick
2009-06-08, 08:50
okej men vart köper man den adaptern??

BRL, Mekonomen, Biltema, VAG osv osv.

scootie
2009-06-08, 12:19
Morsning, är lagom less på den dåliga mottagningen i min bil, någon som kan tipsa vilken av dessa man skall välja för att få ordning på det hela?

http://www.zatzy.com/bilstereo/348825-less-pa-radiobrus-behoever-hjaelp-antenndjungeln.html

I mina ögon står valet mellan bakrutevärmarantennen eller blaupunkten men vill inte köpa grisen i säcken om jag väljer den för bakrutan bara för att den är billigare :/

maverick
2009-06-08, 13:13
Blaupunkten vat jag fungerar. Jag användet själv föregångaren till den på bilden.

juanito
2009-06-08, 13:34
Själv kör jag med orginlpinnen. Om en modifiering innebär försämring, skiter jag i modifieringen!