Visa fullständig version : Dämpning av bilen
Jag tycker min bil dånar rätt bra när man kör
Var skall man börja dämpa först för att få ut bäst resultat
Själv tänkte jag börja med bagage utrymmet och sen kanske sätta tunn bitumen gummi i dörren
Såg att det fanns billigt på Biltema
Förslag ?
Enklast & billigast e att höjja stereon ;)
skämt å sido
http://www.mds.se/sv/product/1954/Autoleads-Sound-Deadening-Mat
Dessa mattor är grymma räcker till alla fyra dörrar med ett 10 pack om man vill.
Plus är också att ljudet ur högtalarna blir bättre också med dämpade dörrar går att dämpa baggageluckan eller vart man vill med dessa så klart men behövs fler då och dem finns i mindre förpackningar.
http://www.mds.se/sv/search?q=alsdm
RS-klubben har även 10% på MDS Sortiment Gäller ordinarie sortiment förutom Huvudenheter. Måste Uppges vid beställning bara
häftigt dyra de var :-(
snål som man är :)
Enklast & billigast e att höjja stereon ;)
skämt å sido
höjjer jag stereon så skramalar det ännu mer :-(
Moffegrev
2010-08-03, 12:48
jag tyckte det gjorde underverk när jag bara la asfaltsplattor från biltema i reservhjulsbaljan. kostar 150:- o 1 timme av sin tid..;)
fundera på om man skall ta asfaltsmatta eller den med skumgummi på ??
någon som har erfarehent ?
bitylgummi ?
Moffegrev
2010-08-03, 16:06
jag körde asfalt så de andra kan jag inte svara på.
TS_Edition
2010-08-03, 21:19
Dessa mattor Mygel länkade till är jävligt grymma...och väger inget och lätta att applicera......dämpa med asfaltsmatta är som att sänka bilen genom att kapa fjädrarna......gör det ordentligt och köp rätt grejer istället för att kasta ut 500spänn på 10ggr sämre produkter!
Det här fungerar precis som vanligt. Köper du billigt skit och dämpar bilen med blir resultatet därefter. Är du inte nöjd med hur det låter från fabrik får du backa hem och fundera över varför Skoda är en billigare bil än den du egentligen ville ha. Kvalitét kostar. Alltid.
Bullret i Octavia RS har inte så mycket med att göra med att Skoda är tillverkare som erbjuder prisvärda bilmodeller. Utan mer med arvet från en annan väldigt bullrig bil - VW Golf. Samt att Octavia RS (likt Golf GTI) är en bilmodell där man har gjort avkall på komfort för att höja körglädjen.
För att ni inte ska tro att jag är en grinig fanboy, hämvisar jag till alla tester som finns därute, bl.a. detta i Auto Motor Sport, där Golf GTI är minst lika bullrig som sin tjeckiska kusin. Bifogar även några skärmdumpar.
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2006/0608/060802.html&rubrik=Supertest+Golf+GTI+mot+Octavia+och+Astra%3A +Tuffa+turbotrillingar
Andra saker man kan göra för att dämpa bullret i kupén är att se till att däcken inte är för mycket slitna (byt gärna när det är under 3 mm kvar), att de har rätt lufttryck, inte för mycket och inte för lite samt att bilen har fått en hjulinställning - detta är extra viktigt när man gjort någon förändring på en chassiedetalj, t.ex. sänkt bilen. Sen bullrar ju olika däck olika mycket. Mina 235/30 19" Kuhmo väsnas grymt mycket mer än mina 225/40 18" Michelin Pilot Exalto.
Sharnaff
2010-08-04, 17:48
Sedan kan man ju nämna att bra mycket över 90 % utav delarna är märkta VW/Audi, väldigt få delar som jag har sett som det enbart står Skoda på.
En annan rolig grej som jag har läst är att BMW har designat Octavia modellen, kommer inte ihåg om det var hela designen eller en del eller bara RS, kan ju bara vara en skröna, kommer inte ihåg var jag läste detta, någon som kanske vet?
Angående Topicen så har jag precis handlat lite dämpmatta från Biltema, blev 5 kartonger asfaltsmatta som vägde en hel del... Ska sätta dit det någon dag under veckan och testa.
Det var många som förväxlade Octavia 1 med BMW. Det var poppis att byta ut Skoda-emblemet mot BMW.
Förvånansvärt många gick på det!
Topic
Min är helt utan extra dämpning, så grov asfalt och innerstadens kullersten låter som om man var i en spårvagn!
TS_Edition
2010-08-05, 23:35
Kanske inte direkt mot Audi men självklart mot deras egen stolthet GOLF...
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.