handdator

Visa fullständig version : Läcker in vatten i kupen.

Richard
2008-03-14, 19:31
Härom kvällen när jag var påväg hem från jobbet så ser jag att det läcker in vatten in i kupen under passagerardörren :x :x Kollade på listen o allt ser bra ut...har någon haft liknande problem eller vet vad det kan vara? Bilen ska in på verkstan på onsdag.

Cyrre
2008-03-14, 19:47
Kan du beskriva det mer exakt? Såg du att det rann in i kupén eller såg du att det bara var fuktigt på mattan.

Richard
2008-03-14, 20:00
det rann in och blev värsta pölen på mattan...

bassebas
2008-03-14, 20:24
Vanligt fenomen på Octavia II. Hade samma problem med båda mina. Hände bara när bilen stod parkerad i nerförsbacke.

Finns en serviceåtgärd där alla 4 dörrarna tätas med tätmassa.

Se http://www.octavia-vrs.com/technical/door_carriers.htm för bilder på bakdörrarna.

Detta skall åtgätdas gratis.

Richard
2008-03-14, 20:43
ja ok. vattnet som hamnar inne i dörren ska ju sakta sippra ut genom hålen i botten på dörrarna o inte komma ut mellan innerdörren o själva dörren. har jag förstått rätt?

Cyrre
2008-03-15, 00:56
Jupp, det läcker alltid in lite vid tätnings listen mot fönstret. Den nedre läckande listen ska åtgärdas av ÅF om du har garantin kvar. Sen kan alltid dräneringshålen vara igensatta. Är dom det så hjälper ingen tätningsmassa i världen mot problemen du kommer att ha i framtiden.

Richard
2008-03-15, 10:19
Jupp, det läcker alltid in lite vid tätnings listen mot fönstret. Den nedre läckande listen ska åtgärdas av ÅF om du har garantin kvar. Sen kan alltid dräneringshålen vara igensatta. Är dom det så hjälper ingen tätningsmassa i världen mot problemen du kommer att ha i framtiden.

Den nedre läckande listen?? Var det inte läckage mellan plåten som ligger i dörren mot själva dörren? Så det räcker inte att bara med tätningsmassa eller?

Cyrre
2008-03-15, 12:07

Den nedre läckande listen?? Var det inte läckage mellan plåten som ligger i dörren mot själva dörren? Så det räcker inte att bara med tätningsmassa eller?

Jo men, Vattnet som smyger in i dörren kommer mestadels in från listen som tätar mot fönstret längst upp, Den list som skrapar rutan ren när du fäller ner föstret. Det ska räcka med tätningsmassa men är listen skadad tex av att elhissarna har använts flitigt när rutorna har varit isiga eller smutsiga så tar listen skada och släpper in mer vatten. Detta vatten skall då ledas ut genom hålen på dörrens undersida. Men är den mängd vatten som hittat in i dörren är större än dränagehålets möjlighet att tömma ut så kommer du eventuellt att fylla hela dörren.

Jag kanske e kass på att förklara ;) Jag får fixa bilder....

Richard
2008-03-15, 12:15
hehe,fylla hela dörren,hehe,det vore ju nåt. förstår vad du menar nu. vet "din bil" om detta problem? e det en serviceåtgärd?

Locos
2008-03-15, 12:35
Lånar tråden lite för har lite av samma problem på min Fabia RS. Upptäckt att dörrfan har börjat läcka in vatten....

Hur som helst så är det bakdörrarna det läcker in genom, det blir lite fuktigt på listen innanför instegslisten så att säga. Alltså man öppnar dörren så är det fuktigt på den listen som man flyttar fötterna över. Värdelöst förklarat men ni förstår nog:) Hur som helst så antar jag att det är samma tillvägagångssätt jag ska använda mig av som på länken när jag tätar min dörr? Jag antar att det borde fungera bra med butyl för den tätar ju mot fukt utan att "limma fast" det man tätar helt och hållet. Nu har jag inte kollat så vidare mycket men dräneringshålen dem ser man om man kollar undertill på dörren utan att man monterat bort någonting? Om det nu skulle vara de som är igensatta...

Richard
2008-03-15, 12:39
ska kolla mina dräneringshål oxå,det e nog en bra ide att börja med.

Locos
2008-03-15, 13:09
Fast jag är nog ganska säker på att det inte är mina dräningershål. För när jag tvättade bilen nu sist så såg man att det rann ut lite vatten efter jag torkat den där det brukar rinna ut vatten på bilar så att säga...

Någon som har tips om något krångligt som där finns när man ska monterna bort dörrsidorna å en Fabia RS? Tänkte det var lika bra att ta alla fyra dörrarna och täta om dem i förebyggande syfte. Monterat bort en del dörrsidor och där brukar ju alltid vara något som strular lite eftersom konstruktören har kommit på någon rolig lösning eller att man missat någon skruv.

Cyrre
2008-03-17, 23:16
Att vatten hittar in på skumma ställen när du tvätter bilen är nog inget du behöver täta i förebyggande syfte. Jag har själv fått vatten långt inne i dörrsidorna/karmarna och det beror nog mer på mitt överambitiösa härjande med högtryckstvätten :D

Locos
2008-03-18, 03:35
Att vatten hittar in på skumma ställen när du tvätter bilen är nog inget du behöver täta i förebyggande syfte. Jag har själv fått vatten långt inne i dörrsidorna/karmarna och det beror nog mer på mitt överambitiösa härjande med högtryckstvätten :D

Fast det här är lite annorlunda, kommer in vatten på listen även om den bara står ute när det regnar. Sedan blir där otroligt skitigt vid bakdörrarna eftersom skitigt vatten kommer ut på plåten utanför listen. Förardörren håller helt tätt i alla fall och det är alltid något positivt. Har märkt att passagerardörren läcker in lite ibland men inte lika farligt som där bak.

Richard
2008-03-23, 16:40
hade bilen inlämnad på "din bil" o dom tätade alla dörrar såsom Bassebas så fint visade genom länken han skickade :) verkar funka,inget vatten tränger in nåmer. tack Bassebas :)

nazgul76
2011-08-11, 20:44
Vanligt fenomen på Octavia II. Hade samma problem med båda mina. Hände bara när bilen stod parkerad i nerförsbacke.

Finns en serviceåtgärd där alla 4 dörrarna tätas med tätmassa.

Se http://www.octavia-vrs.com/technical/door_carriers.htm för bilder på bakdörrarna.

Detta skall åtgätdas gratis.

Har upptäckte detta problem i min nu tänkte kika på länken men den verkar inte funka :(

Någon annanstans man kan hitta den ?

Edit::No worries hittade infon,ska testa det & se om det hjälper

/Jimpa

Bravotwozero021
2011-08-11, 23:54
Är det möjligtvis inte nån av er som har Tonat rutorna nyligen ? kan vara att dem inte har fått dit listen ordentligt. jag tona mina rutor sen när jag hämta den lät det som fan i bakrutan, lät som en ruta var nere 1 cm. lämnade in den igen fick den fixat! det sjuka var att man inte såg att den låg fel men vilket den gjorde !

samma fel fast i ditt fall är det vatten

nazgul76
2011-08-14, 11:13
Tänkte testa med att blåsa rent avrinningshålen framtill vid rutan,någon som gjort detta och vet om det går att blåsa rent utan att behöva plocka bort
plasten i nedre kant vid framrutan?

/Jimpa