Visa fullständig version : passar Octavia RS-08-fälgar på en Superb -10?
Jag har en uppsättning vinterdäck till en Octavia RS -08 (16 tum) och undrar om dessa passar på en Superb -10? Om jag har förstått det rätt så är det samma bultcirkel men olika ET, dock skiljer sig ET 10mm. Någon som vet om fälgarna passar?
maverick
2010-08-31, 22:10
Beror på om det är mer eller mindre ET, samt bredden på däck.
Beror på om det är mer eller mindre ET, samt bredden på däck.
Det ingick nog i frågan...
Jag har samma frågeställning och har ingen aning om ET på Octavia eller Superb.
Ta normala däck för bilen typ 225/45 17.
Passar? Passar Ej?
---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
RS-08 silver combi, RS nr 4
Jagar en R36:a...
maverick
2010-09-01, 21:43
Oj, jag antog att du hade däck på båda fälgarna redan.
Oj, jag antog att du hade däck på båda fälgarna redan.
Jo, så är det.
Octavia RS: 112/5 205/16 (kommer ej ihåg vilken profil) med ET 35
Superb: 112/5 225/18 med ET 45
Har dock sett på bland annat http://www.specialfalgar.se att det är samma fälgar till båda bilarna:
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar/f%C3%A4lgguide/Skoda-Octavia-II-kombi.aspx?get=wheel&id=366
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar/f%C3%A4lgguide/Skoda-Superb--.aspx?get=wheel&id=1462
maverick
2010-09-03, 10:23
Dina Superbfälgar ligger längre in än Octaviafälgarna. Bredden på däck gör att de ligger lika nära hjulhuset. Ska alltså inte vara några problem att sätta de fälgarna på Superben.
Jag har en uppsättning vinterdäck till en Octavia RS -08 (16 tum) och undrar om dessa passar på en Superb -10? Om jag har förstått det rätt så är det samma bultcirkel men olika ET, dock skiljer sig ET 10mm. Någon som vet om fälgarna passar?
Skall passa!
(...om du har rätt offset på fälgarna till din gamla RS -08)
Det du skriver nedan om att det skulle skilja 10 mm på ET måttet stämmer inte. Både Octavia II och Superb II bör ha fälgar med ET 42-48 på en 7,0x16" fälg.
Däremot har gamla Superb lägre ET (liksom Octavia I, men den har ju 5x100 bultdelning).
Vi har en RS 08:a inom familjen och en Superb - 10:a
Det är samma bultcirkel och ET på båda bilarna...
Dock kan jag inte skifta för har 19'' på RS:en o 20'' på Superb:en.. ;)
18" Zenith passar iaf. Mina gamla på en Superb
Kalas! Då kan man behålla sina hjul när man byter upp sig till en Superb mao! :D
Fan vad snygg Superben är i grått dessutom! Är det orginal chassie på den där (eller har han valt till sportchassie)?
Per/Haninge
2010-09-22, 16:26
Måste se kanon ut med 20" på, vem blir först ? :mrgreen:
Kalas! Då kan man behålla sina hjul när man byter upp sig till en Superb mao! :D
Fan vad snygg Superben är i grått dessutom! Är det orginal chassie på den där (eller har han valt till sportchassie)?
Det är orginal chassi.
Mikael1977
2010-09-22, 18:05
Måste se kanon ut med 20" på, vem blir först ? :mrgreen:
TomasG skriver lite högre upp att han kör med 20" ;)
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.