handdator

Visa fullständig version : Byta kamrem själv

Dez
2010-09-28, 18:36
Min -03:a har gått 10500 nu så det börjar bli dax för ett byte. Eftersom jag är snål och dessutom gillar att klara saker själv har jag bestämt mej för att inte lämna in.

Har dock aldrig bytt en kamrem innan men tycker inte att det verkar så svårt :)

Tyvärr hittar jag ingen instruktion på detta och har därför några frågor:

1) Hade tänkt köpa grejer på meca:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=507440&CarReference_ID=1367&CategoryType_ID=1
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=88030&CarReference_ID=1367&CategoryType_ID=1
Totalt ~2100:-. Behöver man något mera?

2)Behövs några specialverktyg?
Skall få låna en universal kamaxelfixerare.

3)Något speciellt att tänka på?
Skall märka upp positionen innan jag lossar något och sedan dra runt motorn med spärrnyckel ett par varv innan jag startar igen.

4) Hur mycket måste man plocka ner?
Är beredd på höger framhjul och plastsköldarna innanför.

5) Hur lång tid kan det tänkas ta för en glad amatör? :geek:

Tacksam för svar!

Moffegrev
2010-09-28, 19:38
jag tyckte det var så krångligt att försöka byta själv med alla grejer på plats. men i stort sett allt till vänster om under huven måste demonteras eller lossas. sen är det en markering på växellådan som måste överrens stämma med kammarnas pigg.

om jag säger så här.. jag tyckte inte själv det var värt besväret att hålla på med skiten o heynes BOKEN sög häst PUN*

men lycka till.

tar säkert 3-4 timmar för joobbet.

kamrem löphjulen samt vatten pump sen smiska ihop skiten igen.
kolla så det inte är en vatten pump med palst impeller för de suger.

Moffegrev
2010-09-28, 19:38
jag tyckte det var så krångligt att försöka byta själv med alla grejer på plats. men i stort sett allt till vänster om under huven måste demonteras eller lossas. sen är det en markering på växellådan som måste överrens stämma med kammarnas pigg.

om jag säger så här.. jag tyckte inte själv det var värt besväret att hålla på med skiten o heynes BOKEN sög häst PUN*

men lycka till.

maverick
2010-09-28, 19:41
Köp en haynes-bok och följ den.
Du missar en hel del i manövern du skriver.

EDIT: Laggande jävla skitforum...

Theo 4x4
2010-10-18, 21:00
Jag skulle inte göra det jobbet själv om du är det minsta osäker.....kan ju få stora konsekvenser,i värsta fall motorbyte......

Dez
2010-11-14, 13:18

men lycka till.

Nu är nytt kamremspaket, vattenpump och termostat på plats. Lite grejjer skall skruvas tillbaks och kylvätska fyllas innan motorn kan startas igen.

Jag tycker ändå Haynes var hyfsad, även om ett par detaljer inte stämde.

Har nog lagt 10h hittils (och räknar med någon timma till) Det svåraste momentet var att få in motorfästet igen när remmen är monterad (kapade gamla remmen för att få ut det). Tyckte det verkade helt omöjligt, men genom att lyfta motorn så högt att det knakade överallt lyckades jag med en aning våld få dit det.

Kan svara på min egen fråga: det behövs inga specialverktyg. Man kan dra runt jättetorxen på vevaxeln med en 21 hylsa.

Skulle nog kunna göra om det på 3h nu när jag vet hur man gör.

Om det är någon mer som är sugen på att testa själv kan ni säga till, har några tips för att få det att gå lättare jämfört med haynes.

Rickard Timsfors
2010-12-05, 20:51
Jag bytte på min på egen hand då jag arbetade på vag vekstad som fastighetsskötare. Lånade literatur och hem i verkstaden. Jag vick veta dom avsatte 3 tim o 15 minuter i verksaden på detta jobb och jag utan lyft gjorde det på 3 tim blankt. Dock hade jag lite bök med få moterfästet rätt med en gång då man inte kan lyft bilen. Men det e bara vara försiktig och märka med penna eller körnslag en gång för mycket, Dock ej en massa prickar utan ett konkret. Sen kan det hända man får köpa en torxs men det e det värt. Orginaldelar runt 4500:-

Furby
2011-04-07, 08:40
Jag beställde bytet i samband med service och då hamnade priset på 4695 kr inkl allt. De gamla delarna fick jag med hem tillsammans med kartongerna från de nya delarna.
Ingen 1.8 T men en Octavia II 2.0 tdi 4x4 modell 2007 12000 mil