Visa fullständig version : Skruva turbon
Med säkerhet på att bli dumförklarad här så tar jag den risken o ställer lite fråger, dessa fråger har säkert varit uppe tidigare men sökt o hittar inget, ni får gärna ta mig till en tråd som är lik denna o med samma frågar isf.
Nu till frågerna: Jag har blivit sugen på att få lite mer klös i bilen, bilen är en Skoda RS- 03.a som idag är chippad till 220hk. Då till min fråga, kan man på något sätt skruva upp turbon/WG.n så att den ger mer laddtryck? Går det ens på dessa bilar? Då jag hört olika att de ska gå...och att de INTE ska gå. Så ge mig lite fakta om det tack.
Sen undra jag om det finns att fåtag i extractor rör, och om det finns typ turbo-kit till denna bil att köpa/fåtag i. Så som då IC o rör som redan är klara att bara slänga i,,,, har ingen större lust att bygga själv.
Fler fråger lär ju komma upp men jag Editar in dom isf.
Tack så länge, tack för fint forum :)
Ingen ide att pilla på wg, men du kan få ut mer om du optimerar delar runt motorn, DP, IC, CAI, program etc. Tror jag har sett uppåt 230 ish häst utan att pilla på original K03s turbon.
titta på denna sida: http://www.goapr.com/VW/products/tvk04.html
finns mycket godis till 1,8T!!!!
maverick
2008-03-19, 07:20
Original turbo klarar inte mer än 1,3 bar, så höre tryck ger bara haveri. Det är flödet du måsta arbeta med.
CAI
Insug
IC-rör
Större IC
3" DP
2,5" catback
Mappa!
Detta borde ge lite till. Du kan behöva byta originaldumpen, eftersom den kan öppna vid högra laddtryck för att rädda turbon. N75-ventilen kaske du också måste byta. Den styr WG:n.
Ovan lista är den spec jag kommer att köra med till sommaren. Vi får se hur mycket det ger.
Ok.. tackar för infon :)
En fråga till då,,, vilket turbo agg kan man byta till som får plats men som kan ge lite mer?
Har tänkt att skaffa 3"DP o sen mappa den, kanske skaffa större IC åxo innan dess, får la se vad det ger.
Tackar för svaren grabbar!
Ok.. tackar för infon :)
En fråga till då,,, vilket turbo agg kan man byta till som får plats men som kan ge lite mer?
Har tänkt att skaffa 3"DP o sen mappa den, kanske skaffa större IC åxo innan dess, får la se vad det ger.
Tackar för svaren grabbar!
Du kan byta till en K04 turbo (Audi TT & Seats cupra modeller) med lite mera modifikationer. Nytt grenrör och nya spridare lär du nog behöva isåfall.
maverick
2008-03-19, 11:40
K04 har jag för mig passar på originalgrenen. Spridarna behöver bytas, alternativt ökar du bränsletrycket till 4bar. Kolla så pumpen flödar tillräckligt, annars går du magert ändå.
K04 har jag för mig passar på originalgrenen. Spridarna behöver bytas, alternativt ökar du bränsletrycket till 4bar. Kolla så pumpen flödar tillräckligt, annars går du magert ändå.
Ja så kan det vara, men det beror även på vilken K04a du väljer. Till 225hp modellerna eller som Audi S3 265hp modellen.
maverick
2008-03-19, 15:03
Ja så kan det vara, men det beror även på vilken K04a du väljer. Till 225hp modellerna eller som Audi S3 265hp modellen.
Eftersom är det 1,8T, så måste det vara den K04 om sitter på 1,8T 225, exempelvis Audi TT, S3 och Seat Leon Cupra R.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.