Visa fullständig version : Förardörrlås
Halloj, låset på förardörren har slutat funka med fjärren men alla andra funkar.
Det går att låsa förardörren med nyckel och då funkar även centrallåset.
Nån som har vart med om det eller vet vad det kan vara för fel???
kablebrott, trasig centrallås .. haynes reperationsbok finns på bl.a på biltema.. om du vill ha mer instruktioner
nwiderlund
2009-05-25, 00:04
jag har exakt samma fel!
Hittade du något fel!
Bilen är i molekyler, jag jagar relän o kabelbrott utan framgång!
exakt samma fel hos mej med jag har bytt låskista, fönsterhissmotor och tittat i databoxen efter fel. har inte hittat nått! felet kvarstår. skit jobbigt
nwiderlund
2009-05-26, 18:45
Jag har oxå konstaterat att det inte är något fel i låskistan, för den har jag plockatsönder och inspekterat, mätt upp alla brytare samt provat elmotorn som sitter i den. Jag har misstänkt hissmotorn, som har någon typ av styrmodul inbyggd men nu när Larzken har provat att byta den så är inte den jag satsar pengarna på!
Kabel brott är nog min senaste gissning eller den svarta lådan med någon typ av relä i som sitter under instrumentbrädan, som klickar när man låser /låserupp.:-o:-o
Jag har oxå konstaterat att det inte är något fel i låskistan, för den har jag plockatsönder och inspekterat, mätt upp alla brytare samt provat elmotorn som sitter i den. Jag har misstänkt hissmotorn, som har någon typ av styrmodul inbyggd men nu när Larzken har provat att byta den så är inte den jag satsar pengarna på!
Kabel brott är nog min senaste gissning eller den svarta lådan med någon typ av relä i som sitter under instrumentbrädan, som klickar när man låser /låserupp.:-o:-o
men kolla kontaktdonet till hissmotorn ändå det var en pol som rostatsönder för mej där.. jag har också kollat på den styrenheten under instrumentpanelen men inte hittat nått fel...
men håll mej underättad vad du gör, tack
gintonic
2009-05-27, 17:13
men kolla kontaktdonet till hissmotorn ändå det var en pol som rostatsönder för mej där.. jag har också kollat på den styrenheten under instrumentpanelen men inte hittat nått fel...
men håll mej underättad vad du gör, tack
Känner igen detta.
Tips...
Om jag inte missminner mig så finns det en tråd på skodaklubben.se om detta..... tror det löste sig.
Men jag kan ha fel, börjar ju bli gammel....
Ja, ja håller tummarna för att det löser sig för Er eller så trillar polletten ner, å jag minns, så hör jag av mig.. ;)
/Ginnen
nwiderlund
2009-06-06, 18:24
Problemet löst för min del! Det var kontaktdonet till styrenheten som sitter på hissmotorn. Det som felade var en kabel som är röd med gul linje på, ca 1,5mm2. samt en brun kabel bredvid den röda/gula i kontaktdonet. Då stiften i styrdonet oxå var fördärvade fick jag operera upp styrdonet för att löda i kablar på baksidan av kontaktstycket i styrdonet. Sedan monterade jag ett separat kontaktstycke bredvid det befintliga för att det skall gå att demontera /montera enheten.
Samma fel skulle uppstå om den Röd/gula kabeln går av vid dörröppningen.
Larzken kolla kontaktdonet genom att dra i kablarn, den röd/gula lossnade direkt för mig, kontaktblecket var av. En annan grej jag funderat på är från vilken årsmodell kom hissmotorn/styrenheten som du bytte till. Jag hadde tidigare en Octavia-98 som hadde centrallås men ej fjärrkontroll, dessa enheter är nog inte fullt kompatibla med de nyare bilarna med fjärr?
Tips till alla Octavia ägare är kolla kontaktstycket innan problemet kommer, skydda det genom att dela det och trycka i fett, som det är på alla japsbilar.
Problemet löst för min del! Det var kontaktdonet till styrenheten som sitter på hissmotorn. Det som felade var en kabel som är röd med gul linje på, ca 1,5mm2. samt en brun kabel bredvid den röda/gula i kontaktdonet. Då stiften i styrdonet oxå var fördärvade fick jag operera upp styrdonet för att löda i kablar på baksidan av kontaktstycket i styrdonet. Sedan monterade jag ett separat kontaktstycke bredvid det befintliga för att det skall gå att demontera /montera enheten.
Samma fel skulle uppstå om den Röd/gula kabeln går av vid dörröppningen.
Larzken kolla kontaktdonet genom att dra i kablarn, den röd/gula lossnade direkt för mig, kontaktblecket var av. En annan grej jag funderat på är från vilken årsmodell kom hissmotorn/styrenheten som du bytte till. Jag hadde tidigare en Octavia-98 som hadde centrallås men ej fjärrkontroll, dessa enheter är nog inte fullt kompatibla med de nyare bilarna med fjärr?
Tips till alla Octavia ägare är kolla kontaktstycket innan problemet kommer, skydda det genom att dela det och trycka i fett, som det är på alla japsbilar.
okej, jag ska kolla själva kontaktdonet för det har jag nog inte gjort. jag har också testat att byta till en annan års modell på hiss motorn och det funkar inte, man måste titta på part nummret som finns på hissmotorn. vet du vad det kommer för signal det kommer i den gul/röda? går det att mäta upp den?
nwiderlund
2009-06-07, 22:54
Jag vet tyvärr inte vad det är för typ av signal, men eftersom kabeln är lite grövre än de övriga så borde den vara "dum", dvs. inget digitalt data kvitter, möjligen 5 eller 12volts puls vilket inte borde vara omöjligt att mäta beroende på vad man ha för instrument.
Jag har monterat ihop dörren och vill inte göra om det, det är ju endel plock. Annar hadde jag mätt upp det åt dig för referens.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.