handdator

Visa fullständig version : stenskott backspegel

megax
2008-03-20, 19:51
hejsal allihoppa va länge sen man va här inne och hälsade på men telia fick inte fingrarna ur arslet och fixa vårat bredband fast vi ringt i 4 månader sen när man hade planer på och byta operatör så trilla deras finger ut:D

men men nu till min fråga jag har fått ett stenskott på högra backspegeln så lacken har släppt jag undrar om man kan köpa en ny kåpa bara eller om man måste lacka om hela spegeln?? vilket tror ni blir billigaste alternativet?

Chippe
2008-03-20, 20:55
Det billigaste är väll att fixa lite bättringsfärg från skoda.

men bäst resultat blir juh att byta eller lacka om, och en sådan detalj kan du lacka om själv för att komma undan ännu billigare.

megax
2008-03-20, 21:09
borde man väl kunna göra. borde väl bara kunna ta bort den silvriga kopan på spelgeln och slipa ner den och köpa färg på skoda?

Macke
2008-03-23, 15:29
Gå till en billackerare och få det fixat,brukar inte bli så dyrt ändå,de där sprayburkarna är inte så billiga+att klarlacken blir inte riktigt lika blank och fin som "riktig" klarlack.

megax
2009-02-26, 18:38
nu håller jag på o tar bort kåpan till backspegeln men det vill sig inte riktigt. nån här inne som haft borta dom och som kan förklara hur man gör. tänkte lämna in den imorrnbitti för lackering. men den sitter fast :( har tagit bort dom tre skruvarna som satt bakom diskanhögtalaren i passagerardörren sen dom 2 skruvarna som sitter under backspegeln. fick bort den svarta lilla kåpan under men resten sitter ju fast i en stor fjäder och reserande fästet i bilen. med en massa kablar kommer inte åt heller för o dra ut sladdarna. snälla hjälp.

persson
2009-02-26, 23:06
Du behöver nog inte ta lös skruvarna bakom diskanten för då tar man lös hela backspegeln. Det går att bara ta bort kåpan. Det ska finnas en plastplugg på undersidan av spegelhuset, ta bort den å stick in en skruvmejsel å tryck försiktigt skruvmejseln framåt så ska ett plast läpp som håller kåpan lossna, sedan är det bara att lyfta kåpan uppåt.
0m du ska köpa ny kåpa har jag för mig att den kostar ca 600, komplett backspegel kostar kring 2000!! Så det bästa är nog att lacka om kåpan.
Det var ett tag sedan jag tog lös min men har för mig att det var såhär man gjorde

megax
2009-02-27, 07:30
okej tack så jätte mycket ska kolla upp det i helgen nu så hör jag av mig på söndag kväll igen om jag lyckades eller inte. bör man köra med en plastpåse över resterande backspegel för o skydda mot t.ex.vatten o snö?

megax
2009-03-15, 17:43
Får verkligen inte bort kåpan asså nu har jag testat igen men snart ger jag upp skickar lite bilder får ni se vad ni säger. den svarta kåpan under spegeln är borttagen så tagit korten därifrån.

jtds
2009-03-15, 18:14
Du måste ta bort glaset för att kunna ta bort kåpan.

megax
2009-03-15, 20:01
Du måste ta bort glaset för att kunna ta bort kåpan.

okej är det dom små flikarna som sitter runt. får se om jag vågar mig på det så dom inte går sönder då blir det inte roligt :P ska kolla på det nästa helg då hinner inte i veckan och har inget garage heller och vara i

megax
2009-04-05, 15:51
ÄNTLIGEN =) fick jag bort kåpan nu ska den in imorgon på lackering måste få tag på färgkoden nu också har en silvermetallic nån som kan ha ett humm om vart man finner den koden =)

skickar med en vacker bild på spegeln utan kåpa. har även satt en plastpåse runt om för o skydda nu. inget man ska tänka på nu?

juanito
2009-04-05, 17:45
En skylt sitter i reservhjulsbaljan.

megax
2009-04-05, 19:42
En skylt sitter i reservhjulsbaljan.

=) tack nu hittade jag det färgkod 9102

megax
2009-04-08, 17:59
Äntligen 3 dagar senare och 300:- fattigare :P

Sinni
2009-04-08, 18:05
300 kr är ju inga pengar för en sån fin backspegel :D

megax
2009-04-08, 20:05
300 kr är ju inga pengar för en sån fin backspegel :D

verkligen inte =) så skönt o äntligen få det fixat tog bara 1.5 år :P fick ju äntligen bort kåpan efter lite tid och all hjälp från er på forumet =) TACK

maverick
2009-04-08, 21:07
Ser riktigt bra ut. :)