handdator

Visa fullständig version : Värt att "byta upp" sig

Ashtray
2010-11-24, 01:25
Hej det är så att jag funderar på att "byta upp" mig till en audi s3 första modellen.
Frågan är om det är värt de?
Bilen är en 01:a och har 9k mil på mätaren handlaren vill ha 100k för den.
Jag skulle få 40 för min i inbyte, vilket jag tycker är ett ok bud med tanke på att den har snart 21 tusen mil på mätaren.
Tror inte jag skulle få mer för den om jag sålde den privat.
Det som ligger på minus sidan är ju att det suger att betala 100k för en 10 år gammal bil oavsett skick, visst att andrahands värdet på s3orna är bra och så. Men lägger jag till ca 30k så får jag en octavia rs2 som är 4 år gammal och säkert mindre mil på mätaren.
På plus sidan är att jag kan använda mina 18" fälgar med nya däck,mina nyinköpta vinterdäck, 3" dp, min civinco box (måste dock köpa nya tune cards 350:-/st), fyrkrafs, ca 270hk och ev mina coilovers.
Har ju även 4 bars btr och någon n75 ventil, spridare, dump å lite annat krafs som jag kan plocka från skodan ifall det skulle behövas. måste dock göra lite efterforskningar :).

Så vad säger ni är det värt pengarna eller ska jag lägga dom på något vettigare ?

/Staffan

maverick
2010-11-24, 07:01
Beror på vad du är ute efter. Första S3:an är en extrem ungdomsbil enligt mig. RS2:an är mycket mer vuxen. Du får ut samma effekt ur båda efter lite pyssel, men RS är billigare i drift.

Jag hade tagit en RS.

Soulman
2010-11-24, 07:29
Dålig koll på S3 men jag får för mig att det är en väldigt liten bil jämfört med RS II om det spelar dig någon roll. Och att lägga 100K för en 10 år gammal bil ... jag har själv varit i de tankebanorna men jag är i behov av en bil som funkar varje dag och generellt får jag nog säga av egen erfarenhet att äldre bil kräver mer pyssel för att upprätthålla det. Och när det är fyra nollor i grillen och en S-modell får du nog vänja dig vid dyrare delar än till RS II. Sen är ju en Ådi alltid en Ådi och den upplevda känslan kan nog aldrig mäta sig med en Octavia.

Spelar driftskostnad/utrymme/mekarglädje mindre roll, låt magkänslan avgöra :)

Mikael1977
2010-11-24, 10:57
S3 kanske är bättre kvalitet, men man ska inte se bort ifrån att den faktiskt (kanske) har rattats av ett gäng 20-åringar under dessa 10 år.

Personligen skulle jag gått för en nyare RS, men bara tanken på 250++ och 4x4 får ju vilken man som helst att resonera oekonomiskt :D

Moffegrev
2010-11-24, 11:33
tycker oxå att det känns som att byta lite till samma bil du har innan och som är körd av ett par ungdomar

secret692
2010-11-24, 13:54
Min är ju till salu.

RS2:a 07:a med 5000 mil på mätaren. Raceblå. Servad 1 gång per år i min ägo.
18 tums fälgar
16 tums alu med vinterdäck.
V-tech 270 hk
Dogbone bussning framvagn
Sänkt 50 mm H&R fjädrar, Orginalfjädrar medföljer
Dumpventil orginal tillbehör finns kvar
Sportluftfilter
Stora stereon
och annat.

Läs mer i min annons.

Ashtray
2010-11-24, 14:53
Första S3:an är en extrem ungdomsbil enligt mig. RS2:an är mycket mer vuxen.

Ja det är ju just det som är en av anledningarna som får mig att tveka, jag är ju närmare 30 än 25 :O

Dålig koll på S3 men jag får för mig att det är en väldigt liten bil jämfört med RS II om det spelar dig någon roll. Och att lägga 100K för en 10 år gammal bil ... jag har själv varit i de tankebanorna men jag är i behov av en bil som funkar varje dag och generellt får jag nog säga av egen erfarenhet att äldre bil kräver mer pyssel för att upprätthålla det. Och när det är fyra nollor i grillen och en S-modell får du nog vänja dig vid dyrare delar än till RS II. Sen är ju en Ådi alltid en Ådi och den upplevda känslan kan nog aldrig mäta sig med en Octavia.

Spelar driftskostnad/utrymme/mekarglädje mindre roll, låt magkänslan avgöra :)

Jag kan säga att innan jag köpte rs en så körde jag en a3 1,6 -00 och om man jämför rs1:an och a3an så är det inte mycket som skiljer storleksmässigt.
Nu har jag aldrig kört en rs2a så jag vet inte om den är större än 1:an?
Även en annan grej som talar emot är att jag behöver bilen dagligen har 19mil t o r till jobbet och jobbar oregelbunda tider, tider där kolektivtrafiken har upphört att gå för dagen.

Min är ju till salu.

RS2:a 07:a med 5000 mil på mätaren. Raceblå. Servad 1 gång per år i min ägo.
18 tums fälgar
16 tums alu med vinterdäck.
V-tech 270 hk
Dogbone bussning framvagn
Sänkt 50 mm H&R fjädrar, Orginalfjädrar medföljer
Dumpventil orginal tillbehör finns kvar
Sportluftfilter
Stora stereon
och annat.

Läs mer i min annons.

Ja jag har sneglat på det ett flertalet ggr och den är riktigt fin.

Ashtray
2010-11-24, 15:06
Personligen skulle jag gått för en nyare RS, men bara tanken på 250++ och 4x4 får ju vilken man som helst att resonera oekonomiskt :D

Hehe ja det är nog så :D, efter att ha fått lite åsikter utifrån så börjar jag omvärdera lite saker

maverick
2010-11-24, 15:08
Fast du kan ju få både 2,0Tfsi och awd...
Fast då får du lägga en bit mer än 100k.

Ashtray
2010-11-24, 15:20
Fast du kan ju få både 2,0Tfsi och awd...
Fast då får du lägga en bit mer än 100k.

Jo jag har börjat snegla åt det hållet, men den stora frågan är ju om det är värt de där extra pengarna för ett "premium" märke?
Jag menar vad jag än byter till så kommer ju komforten att höjas avsevärt, så är det värt några mynt extra för bättre komfort jämfört med "standardbil" typ O2?

Nej jag får åka och provköra helt enkelt.

secret692
2010-11-25, 12:21
Jo jag har börjat snegla åt det hållet, men den stora frågan är ju om det är värt de där extra pengarna för ett "premium" märke?
Jag menar vad jag än byter till så kommer ju komforten att höjas avsevärt, så är det värt några mynt extra för bättre komfort jämfört med "standardbil" typ O2?

Nej jag får åka och provköra helt enkelt.

Får komma och provköra vår bil. Inte långt från Örebro till Norrköping.
Frugan använder till att pendla mellan Norrköping och Linköping nu.
Utrymmesmässigt är det nog stor skillnad då vi var i Europa förra vintern och då hade vi barnvagn, bilbarnstol samt packning för 1 vecka med småbarn utan problem. Fick även plats med 4 plattor öl på hemvägen ; )