handdator

Visa fullständig version : kan man ställa om höjden på ljuset?

mickus
2008-03-21, 12:11
Hej!

Tycker att mina daxljus (Xenon) är alldeles för lågt ställda. Ser knappt 10m framför bilen vid mörkerkörning. Är det ngt som man kan skruva upp själv, eller måste man in med bilen? För det skall väl inte vara så? :)

Bilen är en Rs-1 03a Kombi

MVH
//Andreas

tobbe
2008-03-21, 14:03
Man måste nog åka in med bilen.

Jonas
2008-03-21, 16:35
Man måste koppla in datorn (VAS) till bilen för att kunna ställa in xenon-ljus rätt... eller fel.. ;)

Locos
2008-03-21, 17:03
Möjligt ditt är för lågt inställt men akta dig för att ställa in det för högt. Jävligt irriterande med folk som har det för högt inställt, blir helt galen på sådana tomtar..

Draco
2008-03-22, 02:19
det går att ställa in det själv vinns 2 skruvar.. en för Ver. och en för Hor.
men det kan vara så att ställ motorn har tjärvat och fastnat på nedersta läget vilket min gjorde..

men det kan ju oxå vara att din styrdel är kass.. listan kan vara lång.. så kolla först att ljusbilden rör sig upp och ner när du startar bilen
om inte .. då har fel på nivåregleringen.

kommer inte ihåg om det står i service boken hur man ställer in.. men haynes reperations handbok står det hur man ställer in..
men att ställa in rätt.. kan vara svårt att göra utan att ha rätt mätartavla..

mickus
2008-03-22, 06:09
Ljuset rör sig upp och ner då jag startar, samt kompenserar i gupp osv. Så då får jag ta det tillsammans med 9tmila servicen...

Tack för svaren!

//Andreas

maverick
2008-03-22, 12:13
Ljus ska inte ställas själv, så du får åka in oavsett vilken tup av lampa du har.