handdator

Visa fullständig version : PROVA PÅ BANKÖRNING

Roxnäs
2008-03-28, 08:55
Nu har PR-bankörningstiderna på Sveistad, Linköpings Motorstadion bestämts.

30/3 11.00-14.00
7/4 17.00-20.00
5/5 17.00-20.00
19/5 17.00-20.00
16/6 17.00-20.00
30/6 17.00-20.00
10/8 10.00-16.00
8/9 17.00-20.00
22/9 17.00-20.00
12/10 10.00-16.00

Det kostar 350:-/per gång och man får köra obegränsat, det är bara att betala in i depå vinkas ut och KÖRA.

Obligatoriska är: -Hjälm
-handskar
-heltäckande klädsel(långärmad tröja av bomull samt jeans räcker!!)
-åtsittande skor

Bilen kommer att besiktas på plats så se till att bromsvätskan är i bra kondition samt att det inte finns läckage, bra däck (minst 1,6mm mönsterdjup),
inga lösa delar inne i bilen.

Detta är ett tillfälle för för Er som vill testa bilen för lite mer avanserad körning under ordnade förhållanden.

Så jag hoppas att vi ses i sommar på Linköpings Motorstadion.

RS Bob
2008-03-28, 12:35
Varför inte försöka i så fall göra en träff av de förslagna tillfällena.

10/8 10.00-16.00, låter som en bra datum då det är helg.

Vad tycker ni?

Chippe
2008-03-28, 14:30
Varför inte försöka i så fall göra en träff av de förslagna tillfällena.

10/8 10.00-16.00, låter som en bra datum då det är helg.

Vad tycker ni?

Jag är på.

jag hade ändå tänkt att prova på bankörning nån gång. Sen vilken bil det blir med återstår att se.

RS Racer
2008-03-28, 15:37
Lätt att man är på!!

hade varit skoj att prova bilen på bana ;)

MZM
2008-03-28, 19:24
Jag kommer nog och kör, fast med "fel" bil.

Roxnäs
2008-03-29, 09:21
Jag var på Linköpings Motorstadion igår och körde. Nåt ni kan tänka på är att bromsarna får jobba MYCKET på Sviestad!!!!! Så byte av klossar till mer racebelägg samt byte av bromsvätska som tål mer värme är att föredra......
Gå gärna in på http://www.peansweden.com där hittar ni belägg samt vätska för ändamålet....
Byter ni inte detta kommer ni inte många varv innan ni måste in i depå för avkylning av bromsar!!!! jag lovar....... sedan finns stor risk att skivor spricker och
blir skeva.

Lorre
2008-03-29, 12:19
Jag är på, fast det vore kul om man kunde komma ihop sig nångån innan sommaren också kanske?

RS Racer
2008-03-29, 18:58
Jag var på Linköpings Motorstadion igår och körde. Nåt ni kan tänka på är att bromsarna får jobba MYCKET på Sviestad!!!!! Så byte av klossar till mer racebelägg samt byte av bromsvätska som tål mer värme är att föredra......
Gå gärna in på http://www.peansweden.com där hittar ni belägg samt vätska för ändamålet....
Byter ni inte detta kommer ni inte många varv innan ni måste in i depå för avkylning av bromsar!!!! jag lovar....... sedan finns stor risk att skivor spricker och
blir skeva.

Fungerar mitt D2 kit med 330mm skivor och 8 kolvsok, beläggen är för "gata" på min 1100kg bil :)

Finns det någon banöversikt på banan?

//Andreas

RS Racer
2008-03-29, 19:00
hittade..

http://www.lms.se/web/_pages/Index.asp? ... 3&SektId=0 (http://www.lms.se/web/_pages/Index.asp?NodeId=7&PageId=3&SektId=0)

RS Racer
2008-03-29, 19:22
Roxnäs: du skulle inte kunna säga vad man har för hastighet på de olika avsnitten på banan tex max fart på start/mål hastighet innan bromsning mm mm?

//Andreas

Roxnäs
2008-03-29, 20:50
[quote="Roxnäs":2tslje6o]Jag var på Linköpings Motorstadion igår och körde. Nåt ni kan tänka på är att bromsarna får jobba MYCKET på Sviestad!!!!! Så byte av klossar till mer racebelägg samt byte av bromsvätska som tål mer värme är att föredra......
blir skeva.

Fungerar mitt D2 kit med 330mm skivor och 8 kolvsok, beläggen är för "gata" på min 1100kg bil :)

//Andreas[/quote:2tslje6o]
Hade du satsat på 4-kolvsok så hade bilen vägt 1070kg ;)
Jag skulle nog byta belägg mot mera racingbetonat som iaf tål 500C.

Roxnäs
2008-03-29, 20:58
Roxnäs: du skulle inte kunna säga vad man har för hastighet på de olika avsnitten på banan tex max fart på start/mål hastighet innan bromsning mm mm?

//Andreas
Maxfart för mig på start/målraka ca. 170 km/h innan bromspunkt.
Långa rakan efter 90-gradaren kommer man upp i ca. 220 km/h om inte chikanen finns där om så är fallet så blir det ca. 180 km/h innan bromspunkt.
Sedan efter esset så kommer ett kurvigt parti som är fullfarts innan 90-gradaren och där är det spännande att bromsa vid rätt tillfälle(knixigt). :D

Lorre
2008-03-30, 01:35
[quote="Roxnäs":1ftogvxf]Jag var på Linköpings Motorstadion igår och körde. Nåt ni kan tänka på är att bromsarna får jobba MYCKET på Sviestad!!!!! Så byte av klossar till mer racebelägg samt byte av bromsvätska som tål mer värme är att föredra......
blir skeva.

//Andreas[/quote:1ftogvxf]

Hur fick du bort 240kg? Eller är 07:an lättare än tidigare versioner?

Grymt fräsh Fabia! Måste ha lagt ner massor av arbete på den! Grattis!

RS Racer
2008-03-30, 03:35
Långa rakan efter 90-gradaren kommer man upp i ca. 220 km/h om inte chikanen finns där om så är fallet så blir det ca. 180 km/h innan bromspunkt.
Sedan efter esset så kommer ett kurvigt parti som är fullfarts innan 90-gradaren och där är det spännande att bromsa vid rätt tillfälle(knixigt). :D

Okej, bra info!

Är banan rak, inga gupp mm

Hur lång är banan samt tid runt? (ca)

Ang. bromsar så kommer det bli 280mm ventilerad skiva bak med 4 kolvsok och hydraulisk handbroms ;)

RS Racer
2008-03-30, 03:53
Hur fick du bort 240kg? Eller är 07:an lättare än tidigare versioner?

Grymt fräsh Fabia! Måste ha lagt ner massor av arbete på den! Grattis!

Tack! Jo mycket tid har lagts på bilen, mest åt chassit då bilen ska köras ;)

Nja får väl ta det med en nypa salt, var på en fordonsvåg för lastbilar och då visade vikten 1100kg med halv tank ingen/lite spolarvätska inget reservhjul, Sparcostolar och icke mig i :)

Fordons vågen visar väl hela 100kg tal så om min bil vägde 1149kg så visar den 1100kg och 1151kg = 1200kg :)

//Andreas

Lorre
2008-03-30, 12:51
Ahh på så vis. Vore intressant att väga min egen. Fast den väger nog mer än orginal hehe. Har ju inte gjort några lättningar. O sen har den ett ljudsystem med baslåda o grejer :)
Men dev vore kul att se din bil in action en dag, framför allt på en bana :D

RS Racer
2008-03-30, 14:31
Låter bra!

Ska vi försöka spika en datum för en träff som alla kan och köra :)

/Andreas

Roxnäs
2008-04-02, 05:02
[quote="Roxnäs":qk5q61gl]

Okej, bra info!

Är banan rak, inga gupp mm

Hur lång är banan samt tid runt? (ca)

Ang. bromsar så kommer det bli 280mm ventilerad skiva bak med 4 kolvsok och hydraulisk handbroms ;)[/quote:qk5q61gl]
Banan är 2150 meter lång och ungefärliga varvtider för gatbil är 1,10-1,15min.
Banskiss:

RS Racer
2008-04-02, 05:14
bra bild! hur är det med ojämnheter i banan?

Med tanke på hur hårt man kan ställa dämparna :)

Roxnäs
2008-04-02, 05:54
bra bild! hur är det med ojämnheter i banan?

Med tanke på hur hårt man kan ställa dämparna :)
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Banan är av god kvalitet utan hål och gupp. Ställ chassit hårt men tänk på att bilen din är framhjulsdriven så
lätta lite fram ca 15-20% gentemot bak. För hårt inställt chassi fram på en framhjulsdriven genererar i hjulspinn vid acc. samt mycket understyrnign i kurvtagning. Investera i diffbroms samt R-däck grövre krängningshämmare bak istället för större bromsar bak....TIPS!!!! Sedan vet jag inte riktigt hur
framvagnen är uppbyggd på Fabian men kan du montera camberjustering är detta ett stort PLUS!!! D2-chassit du har, är det race eller gata?

Karlzzon
2008-04-02, 10:51
Jag vill åsså va me o leka !!!!!!! Får kolla vilka datum som passar mig när jag kommer hem till Europa/ Sverige.

RS Racer
2008-04-02, 14:48
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Banan är av god kvalitet utan hål och gupp. Ställ chassit hårt men tänk på att bilen din är framhjulsdriven så
lätta lite fram ca 15-20% gentemot bak. För hårt inställt chassi fram på en framhjulsdriven genererar i hjulspinn vid acc. samt mycket understyrnign i kurvtagning. Investera i diffbroms samt R-däck grövre krängningshämmare bak istället för större bromsar bak....TIPS!!!! Sedan vet jag inte riktigt hur
framvagnen är uppbyggd på Fabian men kan du montera camberjustering är detta ett stort PLUS!!! D2-chassit du har, är det race eller gata?

Har stel bakaxel på fabian..

D2 kitet är gata men det som skiljer race vs gata är just inställningen i fjädertornet typ ->

http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Image/Article/D2_damper_show.jpg

som jag inte har..

Lorre
2008-04-02, 16:21
Hmmm, tiderna var lite knepiga för min del innan sommaren =( Även om det vore jävligt kul att köra snart.
16/6 skulle för mig teoretisk sett kunna funka, jag flyger till USA den 17:e men vadå :D

lagrenn
2008-04-07, 15:42
Hej ny här på forumet. blir de många skoda ägare i linköping i dag?

lagrenn
2008-04-07, 23:36
Va på bankörningen idag. men inga skodor syntes till....nån som tänkt köra nån av dagarna?? o så fråga om RS1:a hur blir bromsarna efter ett par varv*?

MZM
2008-04-08, 09:07
Jag kommer åka dit några kvällar och köra, dock ej bestämt vilka då vädret får säga sitt först (dvs jag bestämmer det nån timme innan insläpp). Kommer köra crx:en som vanligt och inte RS:en.

lagrenn
2008-04-08, 15:21
okej...så pass. men vet du något om bromsarna på RS1an?

Lorre
2008-04-09, 11:56
Fan dom skulle völ kunna ploga en av dom tvåhundra golfbanor som finns runt stockholm och bygga en rääserbana. Kan väl inte vara för mycket begärt! :x :evil:

MZM
2008-04-09, 12:39
okej...så pass. men vet du något om bromsarna på RS1an?

Jag hänvisar till Roxnäs tidigare inlägg:
Nåt ni kan tänka på är att bromsarna får jobba MYCKET på Sviestad!!!!! Så byte av klossar till mer racebelägg samt byte av bromsvätska som tål mer värme är att föredra......
blir skeva.

RS Bob
2008-04-09, 20:11
Men, nu tycker jag att det mest snackas en massa om däck val, bromsar, stötdämpare, osv.
Det finns ett antal trådar här på forumet om sådan ni nu skrivit här i stället.

Hur är intresset av att försöka få ihop en träff på någon av de dagarna som är föreslagna i början av denna tråd?

Mycket snack, men lite körning.

Karlzzon
2008-04-09, 21:51
Men, nu tycker jag att det mest snackas en massa om däck val, bromsar, stötdämpare, osv.
Det finns ett antal trådar här på forumet om sådan ni nu skrivit här i stället.

Hur är intresset av att försöka få ihop en träff på någon av de dagarna som är föreslagna i början av denna tråd?

Mycket snack, men lite körning.

Då är det som det brukar va !!! men gör som Bobban säger nu o titta efter tidigare trådar eller starta en ny för inst på just den banan ni/vi skall köra på.