handdator

Visa fullständig version : Ryckig vid kallstart.

sirmanseman
2011-03-08, 21:27
Har ett skumt problem med min rs1:a. Vid kallstart går motorn bra på tomgång men när man skall köra iväg "kväver" sig motorn och går dåligt som fasen. Låter man istället bilen stå på tomgång en minut innan man kör iväg finns inga sådana problem.

Problemet uppstår INTE om man "kallstartar" när man haft motorvärmaren i.

Vad sjutton kan det vara? :confused:

Helderud
2011-03-08, 22:37
Har exakt samma problem med min. Känns som att det kan vara en givare eftersom det uppstår när den är kall eller läck någonstans. Ska felkoda den inom det snaraste. Rapportera gärna om du hittar felet.

Theo 4x4
2011-03-08, 23:04
Troligtvis sekundärluftpumpen som jobbar i ca 90s.Min är likadan när jag kör iväg på en gång....vänta lite innan du åker iväg.Finns massor med info på briskoda om det nu inte är pumpen.Annars så är det "standard" på 1,8t.

Sök på briskoda tex: jerky when cold

http://briskoda.net/

sirmanseman
2011-03-10, 21:32
Tack för tipsen.

Detta är ju dock ett problem som jag inte haft innan. Skall kika mer på det när vädret tillåter.

Theo 4x4
2011-03-11, 18:29
Jag har inte det hela tiden heller,mest vid kall väderlek.......kan ju vara något annat med.
Finns mycket info och kunskap här så bara sök/fråga på!
AAnnars så är BRISKODA väldigt bra....och GOOGLE!

jeppen
2011-03-11, 23:21
Kan det inte vara så att eftersom RS1´orna har automatisk chok (eller hur det stavas) så fetar den själv på kraftigt tills den uppnår en viss temp om det är akllt ute, men om du vill köra iväg innan den uppnåt den tempen så fetar även du på och då blir det för mycket för motorn att "svälja". Detta baserat på att du även "säger" att detta problem ej uppstår om du använder motorvärmaren

g-power
2011-03-12, 08:27
Jag har aldrig haft det problemet heller...

maverick
2011-03-12, 08:42
Kan det inte vara så att eftersom RS1´orna har automatisk chok (eller hur det stavas) så fetar den själv på kraftigt tills den uppnår en viss temp om det är akllt ute, men om du vill köra iväg innan den uppnåt den tempen så fetar även du på och då blir det för mycket för motorn att "svälja". Detta baserat på att du även "säger" att detta problem ej uppstår om du använder motorvärmaren

I så fall är det fel på systemet. Choken ska inte påverka motorgången på det viset.

Dekagon
2011-03-12, 15:04
En givare som krånglar, kan även vara LMM.

Sent from my iPhone using Tapatalk

sirmanseman
2011-04-02, 14:01
Så fort graderna gled över nollan så försvann problemen helt. Skumt.