handdator

Visa fullständig version : service vid 1800 mil??

silverrs
2008-03-28, 17:28
Hej
Tänkte bara höra med er därute. När jag köpte min rs -07:a så sa säljaren att första service skulle vara vid 3000 mil men nu lyser lampan för service och den har bara gått 1800 mil.
Är det detta normalt? Och måste jag serva den nu?
Kollade med verkstaden och det skulle kosta 3500kr. Dom skulle tydligen göra nån motorinställning också men den var gratis sa dom.

Hur ska jag göra tycker ni?

tobbe
2008-03-28, 18:49
Det är fullkomligt normalt. Så länge lampan inte tänds innan 1500 mil så är det inget som du ska bli fundersam över. Tänds lampan innan så kommer verkstan bara släcka lampan och låta dig köra vidare.

Goffen
2008-03-28, 19:53
Det är fullkomligt normalt. Så länge lampan inte tänds innan 1500 mil så är det inget som du ska bli fundersam över. Tänds lampan innan så kommer verkstan bara släcka lampan och låta dig köra vidare.
Oj då det va inte sant. Lyser servicelampan nu så betyder det att du inte kör bilen på ett sådant sätt att du kan utnyttja longlifeservicen. När lampan lyser är det dax för service oavsett vad säljaren säger eller någon annan. Den verkstaden som släcker lampan begår tjänstefel....
ps min började lysa vid 1400mil.....

juanito
2008-03-28, 20:56
Aha... det är därför min lampa aldrig har lyst... :-D

Goffen
2008-03-28, 21:07
Aha... det är därför min lampa aldrig har lyst... :-D

Nja i ditt fall är det för att du behöver nya glasögon..... ;)

silverrs
2008-03-28, 22:03
Jaha då är det bara att lämna in den då.
Hur ska man köra för att utnyttja longlife-servicen? Dum fråga kanske. Fattar inte riktigt vad du menar.

maverick
2008-03-29, 11:31
Jaha då är det bara att lämna in den då.
Hur ska man köra för att utnyttja longlife-servicen? Dum fråga kanske. Fattar inte riktigt vad du menar.

Långa snälla turer.

Intervallet är UPP TILL 3000mil. Mycket kallstarter, korta turer, hårdkörning m.m. sänker intervallet.

Larsson
2008-03-29, 15:05
Jag har bett verkstaden att stänga av longlife inställningen och kör service var 1500:e mil istället.
Har pratat en hel del med en verkstad som servar många av audis S och RS modeller och dom säger att ALLA mottorras dom sett senaste åren har varit på bilar som gått på longlife intervall. Det är tydligen så att de temperaturväxlingar vi har i norden hör att det intt fungerar så bra (blir ofta för mycket kondens i oljan med tiden).

pow
2008-03-29, 19:41
På Audin jag hade tidigare gjorde jag ett eller ett par olja+filter byten mellan varje longlife, ca var 1000 mil. Ska göra så även på RS:en jag har nu.

Emppu
2008-03-29, 21:16
Hej!

Har väl liknande problem antar jag.
Min bil har gått 1680. Och jag har fått upp att jag ska servan den om 800 km eller 25 dagar.
Men så att jag måste serva den så tidigt beror då på att jag har kört för mycket kallstarter och korta vägar då?
Kan det verkligen stämma att de ska vara så?

Visst klart jag har gasat på med bilen . Annars så hade jag väl köpt en annan bil om så inte vore fallet.
Men att jag gasat på hela tiden och tok kört vill jag inte påstå.
Utan när jag kör till och från jobbet så har jag kört lugnt och efter jobbet så är jag inte ute och kör så mycket.
Ända gången jag gasar på mer är väl när jag åker de 5 milen jag har till mina föräldrar när jag hälsar på dem. Och dit åker jag inte varje dag.

Så med andra ord jag har inte tokkört bilen så oerhört mycket sen jag köpte den.
Och då känns de ju konstigt att bilen är så känslig emot kallstarter och kortkörning med den.