handdator

Visa fullständig version : Problem sommardäck Octavia RS2 18"

jocke721
2011-03-25, 14:28
Hej!

Hade tänkt byta till sommardäcken nu, då jag skulle ta fram dom i garaget skar jag mig på något i däcket. Det visade sig att hela insidan av däcken var "upprivna". Det är som att däcken blivit extremt snedslitna pga att något tagit emot på insidan. De är helt förstörda och går ej att använda. Var inne på att det kunde vara något fel på hjul/framvagnsinställningen, men då denna gjordes så sent som förra sommaren kan det ju inte vara det...

Men nu till problemet, vilken dimension ska jag köpa på de nya? De jag hade idag var 225/40/18 vilket även står i regbeviset. Ringde och snacka med nån kille på Skoda verkstad i Sätra. Han sa direkt att 225 var alldeles för brett och att det aldrig varit standard på Skoda. Han föreslog 205-215 mm bredd.

Vilken dimension kör ni med? Det är alltså 18" originalfälgar jag har.

Väldigt tacksam för svar!

/Joakim

Chippe
2011-03-25, 14:46
eem, lustig kille på skoda.... Jag tror alla bilar kom med 225/40/18 (som hade 18" som tillval).

När du säger insidan, menar du insida slitbanan eller insidan på sidan?

jocke721
2011-03-25, 15:30
eem, lustig kille på skoda.... Jag tror alla bilar kom med 225/40/18 (som hade 18" som tillval).

Tänkte att jag skickar bilder så det var lättare att se vad jag menade.
Detta är alltså fotat från insidan

jocke721
2011-03-25, 15:32

Precis, det var vad jag också haft för mig. Jag är ny ägare och inte jag som köpt sommardäcken, antog dock att förra ägaren borde köpt rätt dimension enligt rek. Kan det vara olika beroende på om det är RS eller vanliga octavian? Tänkte ifall han på skoda inte uppfattade att det var RS?

Chippe
2011-03-25, 15:38
Nej det ska inte skilja...

Var det på alla däck?

jocke721
2011-03-25, 16:21
Japp, åtminstone 3 av 4 däck är förstörda..

Chippe
2011-03-25, 18:58
Väldigt märkligt. Måste va fel på däcken, jag kan inte komma på något annat iaf.

dizapear
2011-03-25, 20:06
Jag kör 235/35-19 på min med rejäl sänkning och det tar inte i på insidan...

jocke721
2011-03-25, 20:24
Väldigt märkligt. Måste va fel på däcken, jag kan inte komma på något annat iaf.

Jo, precis lite det jag varit inne på. Kan inte komma på något annat i alla fall, om inte Skoda klantade sig vid framvagnsinställning förra året. Men då borde det enbart blivit skadade däck fram tycker man..

Då beställer jag nya 225/40-18 däck och håller tummarna för att de funkar.

Tack för din hjälp Chippe!

jocke721
2011-03-25, 20:26
Jag kör 235/35-19 på min med rejäl sänkning och det tar inte i på insidan...

Okej. Då var det förhoppningsvis riktiga måndagsexemplar av däcken eller något liknande. Vore ju ganska surt om de nya däcken blev likadana efter säsongen...

Man undrar ju vad det var för lirare på skoda då som sa att 225 var alldeles för brett?!

Stamsaas
2011-03-25, 20:33
han du har snakka med har tydeligvis ikke peil, treffer du han igjen be han om å ta en banan! 225/40-18 er orginaldim på 18".
Men som det ser ut som på dekkene, er at det er totalt på tryne hjulinstillinger. Er bilen senket? her det vært tatt 4hjulskontroll etterpå? Dekk kan fort se sånn ut om en ikke gjør det :)

Blackbullit
2011-03-25, 20:46
Oj oj oj, det såg inte för vackert ut. Har som sagt oxå 225/40/18 på sommardäcken, som e standard på Rs:n. Min e sänkt och jag har inga som helst problem. Som jag tycker det ser ut som, verkar det vara hjul som har rullat med fel hjulinställning. Konstiga e att du har samma slitage på 3 av 4 däck?

Du får väl titta på de nya däcken du skaffar, efter antal mil om de börjar slita på insidan markant.

Mvh: Andreas
--------------------------------------------------------------------------------
Skoda Octavia RS Kombi -06

jocke721
2011-03-25, 20:51
Oj oj oj, det såg inte för vackert ut. Har som sagt oxå 225/40/18 på sommardäcken, som e standard på Rs:n. Min e sänkt och jag har inga som helst problem. Som jag tycker det ser ut som, verkar det vara hjul som har rullat med fel hjulinställning. Konstiga e att du har samma slitage på 3 av 4 däck?

Du får väl titta på de nya däcken du skaffar, efter antal mil om de börjar slita på insidan markant.

Mvh: Andreas
--------------------------------------------------------------------------------
Skoda Octavia RS Kombi -06

Däcket på bilden var väl det näst sämsta. Ett var verkligen helt förstört! Okej, på min är allt original. Jo precis, det är det som oroar mig eftersom det är på 3 av 4..
Ja, är väl egentligen enda sättet att ta reda på det. Men var lite inne på att ta med ett av däcken å åka till VAG och visa upp. Så får de väl säga om de tror att de kan vara däcken eller hjulinställningen som är boven. Det är Kumho däck så är ju inte värsta skiten i alla fall.

Mvh Jocke

jocke721
2011-03-25, 20:55
han du har snakka med har tydeligvis ikke peil, treffer du han igjen be han om å ta en banan! 225/40-18 er orginaldim på 18".
Men som det ser ut som på dekkene, er at det er totalt på tryne hjulinstillinger. Er bilen senket? her det vært tatt 4hjulskontroll etterpå? Dekk kan fort se sånn ut om en ikke gjør det :)

Haha, måste varit det ;)

Ja, allt sånt var kontrollerat. Gjordes hos Skoda (VAG). Får åka till dom och be att de gör om hjulinställningen innan jag sätter på de nya.

Mvh Jocke

Mikael1977
2011-03-25, 21:22
Fel på däcken känns ju lite långsökt. 3 st som ser likadana ut verkar ju nästan konstigaren än att verkstaden har bommat totalt vid 4-hjulsjustering.
Jag hade kollat upp lite nogranare innan jag köpte nya däck.
Hur ser vinterdäcken ut?

jocke721
2011-03-25, 23:24
Fel på däcken känns ju lite långsökt. 3 st som ser likadana ut verkar ju nästan konstigaren än att verkstaden har bommat totalt vid 4-hjulsjustering.
Jag hade kollat upp lite nogranare innan jag köpte nya däck.
Hur ser vinterdäcken ut?

Vad det går att se när de sitter på bilen verkar allt som det ska. Men får ta av något av vinterdäcken och kolla ordentligt.
Då den var inne på stor service i november kollades framvagnsinställningen igen, denna gång med vinterdäcken på. Då uppgav VAG att det inte var något fel alls.
Det jag funderar på nu är ifall de möjligtvis insåg att de gjort bort sig första gången och sedan fixade till det i vintras. Eller så är det helt enkelt något med sommardäcken som var fel bara. Kan ju ha varit fel tidigare innan första hjulinställningen då de rullat totalt två säsonger.

maverick
2011-03-26, 10:06
Tycker inte det framgår någonstans, så jag frågar. Vad har du för fälgar? Mått på dem?
Fel ET på fälgen så tar du ju i på insidan.

Sinni
2011-03-26, 10:44
Tycker inte det framgår någonstans, så jag frågar. Vad har du för fälgar? Mått på dem?
Fel ET på fälgen så tar du ju i på insidan.

fick samma tanke
fel ET så den tar emot på fjäderbenen

jocke721
2011-03-26, 12:39
Jag har 18 original, lånade en bild från garaget, har likadana.
Vet inte vad det är för ET på dem, får gå ut och kolla sen. Men med tanke på att allt är original känns det konstigt..

Per/Haninge
2011-03-26, 15:35
På den övre bilden på dom skadade däcken så ser det nästan ut som att gummit skulle ha slitits av med tanke på hur korden ser ut.
Första tanken var också att det skulle vara en mekanisk skada men är inte helt säker på det.
Vore jag du så skulle jag ta kontakt med tillverkaren av däcket och fråga om tips.
Tala då också om vad du har gjort via Skoda med inställningar o.s.v

jocke721
2011-03-26, 17:02
På den övre bilden på dom skadade däcken så ser det nästan ut som att gummit skulle ha slitits av med tanke på hur korden ser ut.
Första tanken var också att det skulle vara en mekanisk skada men är inte helt säker på det.
Vore jag du så skulle jag ta kontakt med tillverkaren av däcket och fråga om tips.
Tala då också om vad du har gjort via Skoda med inställningar o.s.v

Okej, tack för ditt svar. Kan ju alltid höra med dom och se ifall de känner till problemet. Pratade precis med en verkstad idag och ska ta med ett av däcken och lämna in bilen på måndag så ska de kika på det. Ev göra hjulinställning för att utesluta det. Kommer behöva köpa nya däck i vilket fall som helst, det enda jag vill vara säker på är att de nya inte blir på samma sätt...

Holmgren
2011-03-27, 12:18
Jag hade likadana däck på mina 20".
När jag tog av dom i höstas märkte jag att det var en bula på insidan av däcket.
Så att utesluta att det är fel på däcken bör du inte göra.
Att något skulle ta i låter inte rimligt, eftersom du kör org.
Hjulinställningen har gjorts men jag skulle ändå göra om den samtidigt som jag lämnade däcket till en verkstad som kan kolla upp med Kumho vad dom säger.
Börja med att ta av två vinterdäck och kolla dom, är dom dåliga. Ja då är det hjulinställningen.
Är dom bra, då är det fel på dina Kumho.

jocke721
2011-03-27, 13:27
Jag hade likadana däck på mina 20".
När jag tog av dom i höstas märkte jag att det var en bula på insidan av däcket.
Så att utesluta att det är fel på däcken bör du inte göra.
Att något skulle ta i låter inte rimligt, eftersom du kör org.
Hjulinställningen har gjorts men jag skulle ändå göra om den samtidigt som jag lämnade däcket till en verkstad som kan kolla upp med Kumho vad dom säger.
Börja med att ta av två vinterdäck och kolla dom, är dom dåliga. Ja då är det hjulinställningen.
Är dom bra, då är det fel på dina Kumho.

Hade du en bula på ett av däcken eller var det på flera? Om det bara var ett trasigt hade jag inte varit orolig, men nu är det ju på 3 av 4..
Tack för ditt tips! Ska kolla på vinterdäcken nu samt åka till verkstad med sommardäcken imorgon så får vi se vad de säger.

jocke721
2011-03-28, 14:23
Liten uppdatering:

Var hos verkstaden idag och de kikade på vinterdäcken som var på, inget fel med dem. Att sommardäcken såg ut som de gjorde berodde troligtvis på fel hjulinställning föregående säsong.
Deras slutsats var att förra verkstaden klantat sig vid hjulinställningen, därav däckens utseende. För att sedan vid den andra inställningen i höstas insett detta och korrigerat felet (trots påståendet att det inte skulle vara något fel). Hur som haver, blir till att köpa nya sommardäck som planerat och hålla ett öga på dem så de inte blir förstörda. Syns tendenser till snedslitning eller liknande får det bli en extra koll hos verkstaden.

Stort tack till alla trevliga i detta forum som engagerat sig i denna fråga!

Mikael1977
2011-03-28, 19:23
Säkert verkstaden som har skitit ner sig och justerade inställningen gång nummer två.
Man tycker väl att dom borde hosta upp 4 nya däck, men gissar att det blir som att föra ett samt med en vägg.
Det positiva är väl då att dom "fixade" problemet innan vinterdäcken gick en säker död till mötes :)

Edit:
Vi är alltid engagerade i andras problem här inne :D

Holmgren
2011-03-28, 20:30
Skönt att få lite klarhet i frågan.

jocke721
2011-03-28, 22:02
Säkert verkstaden som har skitit ner sig och justerade inställningen gång nummer två.
Man tycker väl att dom borde hosta upp 4 nya däck, men gissar att det blir som att föra ett samt med en vägg.
Det positiva är väl då att dom "fixade" problemet innan vinterdäcken gick en säker död till mötes :)

Edit:
Vi är alltid engagerade i andras problem här inne :D

Jo precis, kände att det inte var värt besväret att åka tillbaka till den firman igen! Hade ändå behövt byta däck efter den här säsongen då de började bli slitna. Precis, man får väl försöka se det från den ljusa sidan :)

Jo det har jag märkt, uppskattas väldigt mycket!