handdator

Visa fullständig version : val av nytt batteri

Draco
2008-03-30, 17:41
Jag har öppnat mina ögon och börjat leta efter ett nytt batteri till min RS1. det vanligaste svaren man får optima battarie.. dom e bra..
jo visst är dom bra men har hört att det finns bättre nu.. fick tips om "Trojan" finns bl.a på http://www.dbakuten.se

letar efter ett bra batteri.. eftersom jag har en del musik i bilen också
frågan är då angående säkringboxen som sitter uppe på batteriet.. kommer den få plats liksom skyddskåpan???

någon erfaren som vet något möjligtvis???

maverick
2008-03-30, 18:13
Två saker att tänka på:

1) Ska du ha batteriet på original plats, köp ett som är lika stort som original.
2) Gelbatterier, ex. Optima, Är väldigt sega, och därmed tar det tid att ladda dem. Dessa är inte bra som startbatterier på en vardagsbil.

Har du så mycket ljud att det krävs ett vassare batteri, köp ett Optima och placera det i bagaget, och ha ett vanligt blysyrabatteri osm startbatteri.

Draco
2008-03-30, 19:40
ja men optima batteri är inte dom bästa mer.. dom är nog en av dom mest kända men det finns som sagt andra..
det kanske finns andra batterier som får plats där orginal batteriet ska vara och få plats där..
men är bättre än standard.. .

vet inte om det finns någon firma som håller på med batterier.. och kan det här bra..??

Sinni
2008-03-30, 20:20
På min tid fanns det två olika optima batterier
Det röda som var ett start batteri och det gula som var snabbare att leverera ström

Till bilstereo bilar var det vanligare med Gula Optima än röda

JAg var SUPER nöjd med bägge varianterna

maverick
2008-03-30, 21:03
Det gula var segare att da ur, därav populariteten för ljudbygge. Men ett batteri som är segt att dra ur är segt att ladda.

Sinni
2008-03-31, 16:39
Hmmm
Jag uppfattade det som tvärtom
att det gula var snabbare att leverera ström därav populärt inom bilstereo...

Och det står även på länken att det röda är till start motorer och det gula är optimerat för bilstereo såg jag nu

Moffegrev
2008-03-31, 21:43
min brorsa köpte någont herejöses batteri från varta som gjorde att DB steg i bilen lite.

jag kan kolla vad det heter om det är intressant..

Optima batterierna går väl inte ens att ladda upp om man har dragit dem tomma eller har ja fel.

maverick
2008-03-31, 22:15
Hmmm

Och det står även på länken att det röda är till start motorer och det gula är optimerat för bilstereo såg jag nu

För snabb ström använder man kondernsatorer. Ett batteri kan aldrig leverera lika fort som en konding.

Draco
2008-03-31, 22:57
Hmmm

För snabb ström använder man kondernsatorer. Ett batteri kan aldrig leverera lika fort som en konding.

det känns som att man kan plocka vilket batteri som helst då.. så länge man har kondensator.. eller 2

jag vet att det beror angånde den inre resistansen.. men frågan var att jag letar efter ett BRA batterie till RS1
vart man hittar det som PASSAR
det finns en hel olika batterie.. attt plocka en av mängden kan vem som helst.. genom bara följa måtten.. men frågan var att jag vill ha ett bra batteri
gärna om det finns någon som e erfararen på batterie delen vilka som passar och vilka som är bra till just Rs1

maverick
2008-04-01, 14:50
Ja, i princip kan du koppla vilket batteri som hellst så länge du har en konding för snabba leveranser.
Batteritet påverkar då hur länge du kan spela, inte ljudkvaliteten, som det gjort annars.

Jag kör med Varta Silver-nånting. Lite kraftigare än original, men lika stort. Testvinnare för två år sedan när jag köpte det.

juanito
2008-04-01, 16:24
Jag kör med samma "silver". Funkar perfekt!

Draco
2008-04-01, 19:47
Varta Silver kostar 1504:- sen tillkommer miljöavgifter..

maverick
2008-04-01, 20:27
Beror på var du köper. Det lönar sig att kolla runt lite. Jag gav 1200kr totalt för mitt.

Draco
2008-04-01, 22:21
vart då någonstans?

maverick
2008-04-02, 07:11
Hos en liten handlare i Landskrona.

Draco
2008-04-02, 11:11
var det en kompis rabatt eller? vart i landskrona?

maverick
2008-04-02, 11:47
Ja, lite rabatt var det. Men det var som sagt för två år sedan också, så priserna har ju gått upp lite sedan dess. Men 1500kr inkl avgifter borde du kunna hitta det för.

Kommer inte på vad de heter just nu. Kollar när jag kör hem.

elektro
2008-04-12, 14:25
Jag använder exide maxxima 900DC i min bil, det jag märkte när jag bytte till det batteriet var att det kan leverera massor med ström. På affären där jag köpte det sa dom att det ger ut lika mycket ström som ett vanligt 200Ah batteri!! Jag kan starta bilen och spela hökt på samma gång, utan att huvudenheten startar om
å då använder jag dls a6 1250W rms med 2x400W rms basar. Har man tunga bilstereogrejer så är det ju batteriet som är den svaga länken..

Rekomenderar stark exide maxxima priset är ca. 1000kr billigare än optima!
http://www.exide.nu/

Draco
2008-04-13, 21:29
Ja, i princip kan du koppla vilket batteri som hellst så länge du har en konding för snabba leveranser.
Batteritet påverkar då hur länge du kan spela, inte ljudkvaliteten, som det gjort annars.

Jag kör med Varta Silver-nånting. Lite kraftigare än original, men lika stort. Testvinnare för två år sedan när jag köpte det.

har varit och mätt batteriet.. 240/170/190
och VARTA är 275/175/190

det är lite orolig för är att 275mm
Mavrick... fick du på plastkåpan oxå??
ska beställa en sådan på måndag

maverick
2008-04-14, 21:33
Jag har ett som passar perfekt. Lika stort som origina, eller bara något större. Kolla efter alternativa storlekar.