Visa fullständig version : Sprayvax?
Hej är det nån här inne som använder nåt Sprayvax iställer för och hålla på och gno med vanligt hedligt VAX har ju hört att man ska vaxa bilen varannan vecka för att det ska göra nytta men vem orkar ställa sig och vaxa bilen med trasa varannan vecka :shock:
är intresserad av om det finns dett vax som gör nytta för bilen som man enkelt kan spraya på hela bilen.
va på Elmia mässan i påsk pratade med en Auto glym dom hade en special erbjudande på vax som man kunde spraya på hela bilen lister, fönster och allt, men men som när alla försäljare pratar låter det ju så bra men undrar verkligen om nån av er använder nåt som ni bara sprayar på som skyddar bilen tillsvidare.
Vad har du fått det ifrån att bilen måste vaxas varannan vecka? Jag vaxade min i september och det håller ännu. Gör du ett grundligt förarbete så räcker det med 2-3 ggr/år. Sprayvax håller självklart inte lika länge men det funkar nog i nödfall.
Jag kör med Sonax X-tremvax på sommaren och den klassiska röda burken Sonax flytande hårdvax på vintern. Tar inte många minuter att vaxa då dessa vaxer är tunna som vatten. Det jobbiga är att avfetta bilen i olika omgångar för att bilen skall bli riktigt ren innan vaxning.
Gör likadant använder Sonax röd burk innan vintern och sedan Blå flaska sonax efter vintern. Vaxet håller sig hela vintern. Vaxar 2 gånger med sonax blå under sommaren. Är riktigt nöjd!
okej. har hört lite olika folk säga det men kanske e billigare variant av vax då.
men vart får ni tag på era sonax produkter då?
Du hittar Sonax på de flesta biltillbehörsfirmor, även vissa mackar men då blir det mycket dyrare. Köp inget billigt från Biltema för då blir du bara besviken. AD-Center, Micro, Mekonomen m.fl har Sonax. Nu till sommaren skall du köra med Sonax Xtreme. Ett Nanovax som är väldigt lättarbetat. Men det viktigaste är förarbetet. Fuskar du där så kan du lika gärna skita i vaxet.
Lite tips om du inte är van:
Tvätta bilen med vanligt schampo och skrapa av det mesta av vattnet med en bilskrapa. Ser ut som en förnsterskrapa men är avsedd för billack. Avfetta sen med en microavfettning. Detta tar bort vanlig smuts på djupet.
Spola av bilen noga och efter det så tar du ett kallavfettningsmedel. Har du Ditec i närheten så köp deras. Detta gör att du blir av med alla små prickar av vägsalt och annat skit som sitter hårt. Känn med fingrarna på nedre delen av dörrarna så att det är mjukt och fint. Är det knottrigt så ta lite mer kallavfettning.
Nu tvättar du bilen VÄLDIGT noga så du blir av med all avfettning. Torka bilen snustorr.
Ta vax på en trasa eller en speciell liten kudde som finns för ändamålet. Kostar nåra tior. När du ser att vaxet har torkat så tar du en microfiberduk och torkar av vaxet i cirkelrörelser.
KLART!!
Förarbetet är självklart det som tar tid, vaxningen tar ca 30 minuter. Sen behöver du inte vaxa igen förrän till hösten.
Ett hett tips är att lägga på en lackförsegling på bilen,räcker med en gång om året och den ser ut som nyvaxad varje gång man tvättar... :) Hade mina tvivel innan för jag hade hört både negativt och positivt om det men det är min andra bil jag har det på och jag är skitnöjd! Behöver inte kosta skjortan heller...
Angående nano-vax,lägg inte på det på vindrutan för då kan torkarbladen "hoppa" och ge tråkiga ljud ifrån sig samt att du aldrig får bort det mer!! Mao,rutbyte.... :(
okej tusen tack för tipset. ska kolla up det och köpa e dax snart för och vaxa bilen.
men en annan fråga när man tvättar bilen hur gör man? alla säger ju olika hela tiden.
ska man spola av bilen först med högtryckstvätt sen spraya på avfettning? eller avfettning först låta verka 2 min sen spola av sen med schampo och semsskinn??
eller hur gör ni??
man ska undvika lister med Sonax Xtreme va? stor visserligen på burken men
går det använda kallavfettning från biltema då??
Jag använder autosmarts produkter, finns bla på classe. Eller så beställer du från http://www.pingens.se/
bra sida med snabba leveranser.
tack föra alla tips :) skicka gärna namnen på era produkter ni använder när ni ska tvätta och vaxa bilen
Du kan använda Sonaxvaxerna på listerna, kallavfettning kan du nog köpa var som helst men jag rekommenderar Ditec.
Visst kan du använda högtryck innan avfettningen men du bör ha bilen något så när torr innan du avfettar.
Nu har jag beställt våffelduken från pingens, den ska enligt flera källor vara överlägsen att torka bilen med efter tvätt.
nu har jag köpt mig vax köpte turtlewax med silverpigment hörde det skulle va jättebra.
men till min fråga enligt smhi ska det bli ca 9grader kl 1200 men kl 0000 skulle det börja regna är det nån risk om man waxar bilen sen idag eller är det för kallt ute? och blir det dåligt om det nu skulle börja regna inatt?
Lite kallt är det men det är nog inga problem.Har du möjlighet att stå inomhus och vaxa så är det alltid bättre. Du har köpt ett vax med pigment, inget fel i det men det är svårare att arbeta med.
Ja, vem minns inte "color-wax"? Viket elände det var...
vaxade bilen idag en grovtvätt hela bilen invändigt/utvändigt bilen e som ny :D tvättade golvet tog drygt 2 timmar men jävlar va rent d blev. sen tvättade jag bilen grovrent ;) alla dörrkanter "ja allt" sen va d så varmt kl 18:00 typ 10grader så jag waxade medans jag höll på skönt och få d gjort.
men va e d för speciellt me silverppigment wax då? :S
om man ska tvätta bilen nu framöver rekomenderar ni och spraya på med spraywax nu efter varannan tvätt nu för och behålla skyddet?
Skoj att få bilen ren. Inget fel med pigmenterat vax, bara det att det är jobbigare att arbeta med. Mycket svårare att polera än om du använder ett flytande vax.
Nu när du har vaxat så behöver du inte göra mycket på flera månader. Räcker att tvätta. När du ser att den pärlande effektet försvinner är det dax att vaxa igen. Med den pärlande effekten menar jag att när det regnar ute så ligger regnet som små pärlor på bilen. Det är vaxet som skyddar.
Visst kan du använda sprayvax om du vill men det behövs inte. Kanske om 3 månader om du tvättar mycket i maskintvättar på bensinmackar.
tvättar aldrig i maskintvätt. bara handtvätt. så det gör ingen nytta då om man skulle köra med spraywax nu efter tvättningarna? bra då vet jag det tack ska ni alla ha för eran hjälp.
okej tusen tack för tipset. ska kolla up det och köpa e dax snart för och vaxa bilen.
men en annan fråga när man tvättar bilen hur gör man? alla säger ju olika hela tiden.
ska man spola av bilen först med högtryckstvätt sen spraya på avfettning? eller avfettning först låta verka 2 min sen spola av sen med schampo och semsskinn??
eller hur gör ni??
Jag rekondar bilar med autosmarts produkter.
Lägger på ett lager med power tjärlösare över hela bilen låter detta verka i minst 10 minuter. Om det börjar bli torrt blöter jag ytan lite till med mer power.
Tvättar med högtryckstvätt med fördel hetvatten om finnes. Var konsekvent och tvätta nerifrån och upp. Börja vid trösklarna och gå upp till rutorna och lika dant på andra sidan innan du går på taket med tvätten. Glöm inte i dörrar och under motorhuv etc.
Sen tar du vaxtvätt och en svamp utan schampo. Häll lite schampo i hinken men häll också lite i svampen varje gång du sköljer ur den. Jag har tjocka gummihandskar så att jag kan ha skållhett vatten i hinken utan att bränna mig. Mycket bättre effekt på schampot då.
Detta bruka räcka i 90% av gångerna innan man ska gå på med polermaskinen. Jag använder polermaskinen för att få upp glansen inte för att polera väck massa gamla asfaltsfläckar m.m. Så bilen måste vara 100 ren innan du går på med maskin eller polish. 1/2 h extra tvättning sparar 2h med polering.
//Per
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.