handdator

Visa fullständig version : fukt i bilen

Sinni
2011-04-27, 07:51
ibland när jag startar igång bilen så immat min vindruta igen
oftast när det regnat ute eller är lite kyligt som i igår kväll

det försvinner snabbt men är irriterande

någon annan som har samma problem o hur löser ni det?

Soulman
2011-04-27, 08:14
Demontera vindrutan? Starta bilen och gå tillbaka hem och fika en stund? :)

Skämt på sidan - det är väl när det blir en skillnad mellan rutans temperatur och luften som träffar den (gissar att du har ACn igång) och kondens uppstår vid temperaturförändringen kombinerat med den rådande luftfuktigheten.

Chippe
2011-04-27, 08:47
För att komma med en helt oväsentlig förklaring till varför kondens uppstår så kan jag säga att: Kondens uppstår när ånghalten i luften blir högre än mättnadsånghalten. dvs mängden fukt i luften blir högre än vad den klarar av att bära beroende på dess temperatur. ;) Det är så man räknar ut den relativa fuktigheten (luftfuktighet), du behöver ett mollierdiagram så du kan se hur mycket fukt luften kan bära vid resp. temperatur samt hur mycket fukt luften har vid tillfället. Sedan delar man de två faktorerna med varandra och får fram ett procenttal (RF).

Nu var det ett tag sedan jag läste på KTH... Men deta räknade vi en hel del på. tex hur många gram fukt som ombildas till kondens om ånghalten överstiger mättnadsånghalten på en fönsterruta. Eller om en väggkonstruktion är undermålig så räknade vi på hur mycket fuktsom bildas i väggen vid ångspärren (plastfolien).

Chippe
2011-04-27, 08:50
Så vid en snabb temperaturförändring som uppstår när du startar bilen med luft på rutan så ändrar du mättnadsånghalten mot den fukt som redan finns i luften. Därav kondensen på rutan.

maverick
2011-04-27, 09:33
Kolla så där inte ligger en massa löv och skit vid insuget för AC:n. Det orsakar ofta imma eftersom det drar in extremt fuktigt luft.

Sinni
2011-04-27, 10:39
Kolla så där inte ligger en massa löv och skit vid insuget för AC:n. Det orsakar ofta imma eftersom det drar in extremt fuktigt luft.

skall jag göra
var är insuget ungefär?

maverick
2011-04-27, 15:03
I motorrummet under framrutan på höger sida var det både på min RS1 och nu på A4:an.

juanito
2011-04-27, 18:30
Med AC'n på försvinner imman snabbare. Den har ju en torkande funktion.