handdator

Visa fullständig version : Kondens på oljelocket, är detta normalt?

Feniix
2011-05-05, 19:42
Hej,

Har tittat runt lite på både RS klubben, samt andra forum i hopp om lite svar angående vatten eller kondens på oljelocket. Hade samma problem på en BMW för ett tag sedan, och fick då veta att fukt i vevhusventilationen inte är att föredra. Har laddat upp en bild på hur det ser ut. Är det något att oroa sig över eller är det "normalt" på dessa bilar?

Kan dessutom tillägga att jag uppmärksammat ett litet "visslande" ljud från motorn vid tomgång. Det låter inte som luft-pys eller något sådant, utan mer som att något slår emot någon form av metall. Det låter som en gammal visselpipa typ, väldigt svårt att förklara. Den som hört det och vet vad det beror på förstår (om det nu finns någon).

juanito
2011-05-05, 19:51
Den kondensen får man ofta när man kör mycket korta turer med bilen.

Feniix
2011-05-05, 20:06
Den kondensen får man ofta när man kör mycket korta turer med bilen.

Okej, så det är med andra ord inget att oroa sig för?

Solid
2011-05-05, 21:01
Jag har haft samma problem emellanåt, ställde samma fråga och fick samma svar. ;)

Se till att köra en längre sväng emellanåt, där du dessutom drar ur bilen ordentligt, då kommer det med största sannolikhet försvinna.

roundcougar
2011-05-05, 21:04
Jag har haft det problemet jag med, eller jag har det problemet på vintern, men nu när det är lite varmare ute så är det mindre av det där :)

Precis som föregående talare säger, ut och kör lite längre och kör skiten ur den :)

Feniix
2011-05-05, 21:36
Tacksam för svaren!
Det är nämligen en bil jag varit och kollat på som det gäller. Hade en -07'a för ca 2 år sedan, men kan inte minnas att det såg likadant ut på den. Hur som helst så blir det nog den här bilen. Saknar RS'en! (Har dessutom ett par 19" med i princip nya däck liggandes här hemma, MUMS) ;)

bandit
2011-05-09, 18:12
Vad e det för fälgar??

Feniix
2012-02-06, 17:57
Jaha, då möttes jag av en väldigt otrevlig syn nyss när jag skulle fylla på olja.
Har ju en bild i den här tråden som jag tog innan jag köpte bilen, i maj förra året. Då såg det ut som det gör på den bilden, nu ser det ut som på följande bilder..

Visst, jag kör endast 13 km enkel väg till jobbet.
Visst, jag har världens sämsta idiot-påfund, nämligen en "blockvärmare". Oljan brukar ligga runt 12 grader, oavsett utomhustemp. när den får stå på i 2 h. Den står i ett garage, dock inte ett värmegarage. Jag kör ofta lite längre sträckor på helgerna, ca 25-60 km, ibland mer.

Min fråga är ju då helt enkelt, hur pass illa är det här, samt vad kan konsekvenserna bli? Är det verkligen såhär illa p.g.a. dem 13 km jag "endast" kör varje morgon och eftermiddag?
Kan tillägga att jag råkat ut för 2 "kärringstopp" de senaste dagarna nu, vilket vanligtvis inte händer eftersom den drar så lätt på låga varv. Men jag har fått för mig att den kanske är lite klenare än vanligt. Kan det höra ihop med detta tro?

Väldigt tacksam för alla svar och spekulationer!

Furby
2012-02-06, 18:51
Svårt att på bild avgöra hur mycket gegga som finns i motorn. Att man får det i locket är vanligt vintertid vid kortare körningar och det kan vara ide att kolla locket ofta så att det inte bygger på för mycket. Att man kör så att kylarvattnet uppnår drifttemp betyder inte att oljan har uppnått tillräcklig hög temp så att kondensen kan förångas. Kanske kan du skärma av oljekylaren vintertid.

Feniix
2012-02-06, 19:04
Svårt att på bild avgöra hur mycket gegga som finns i motorn. Att man får det i locket är vanligt vintertid vid kortare körningar och det kan vara ide att kolla locket ofta så att det inte bygger på för mycket. Att man kör så att kylarvattnet uppnår drifttemp betyder inte att oljan har uppnått tillräcklig hög temp så att kondensen kan förångas. Kanske kan du skärma av oljekylaren vintertid.

Jag är helt med på att man kan få det i locket, vintertid. Det jag inte förstår är hur det kan bli så pass mycket. Jag kolla oljan och fyllde på för ca 2-3 veckor sedan, då vart det inte alls mycket. Nu kom det ju en omgång ordentlig kyla i veckan. Men trots det så känns det som att det är helt galet mycket. Jag har 87-89 grader på oljan när jag har ca 5-6 km kvar av min körsträcka på morgonen (Kollar det i AC-menyn).

Nu ska jag ut och torka rent ordentligt, köra en sväng på ca 120-140 km, och se vad som händer!

Sinni
2012-02-06, 19:19
inget kladd på oljestickan ??

Solid
2012-02-06, 21:02
Nu ska jag ut och torka rent ordentligt, köra en sväng på ca 120-140 km, och se vad som händer!

Tänk på att ju snabbare du kör desto mer kyler det. Peta hellre ner en växel och håll ett högre varv. Men kör fortfarande med förstånd, du behöver ju inte varva 6000 RPM i 30 minuter.

Feniix
2012-02-06, 21:22
Sådär!
Nu var jag ute och körde en sväng på 136 km för att vara exakt.
Det jag gjorde innan jag drog iväg var att torka rent locket, samt så långt ner jag kunde komma i hålet.
Höll en hastighet på cirkus 110 - "Lite över", och lekte runt lite med växlarna för att hålla både höga och låga varv. Hade hela tiden uppe oljetemperaturen på AC menyn, och den låg mellan 84-87 grader i princip hela tiden. Om det är bra eller dåligt har jag ingen direkt koll på.

Hur som helst så blev resultatet av det hela att det fanns en del gegg i hålet, längs kanterna, men inte särskilt mycket på locket. Kollade oljestickan, och även den hade samlat på sig en liten mängd gegg längst ner på spetsen.

Finns det något som säger att om jag gör 3 sådana körningar inom loppet av en vecka t ex, så borde det försvinna. Vill mest utesluta andra problem som kan tänkas finnas, och ha en koppling till det hela.
Bilen går jättebra i övrigt. Varva ur några gånger, och den drog precis som den skulle (De få tillfällena då man faktiskt fick lite fäste).

Tacksam för er hjälp hittills!

Solid
2012-02-06, 23:51
Som jämförelse så kommer min 1.8 TSI upp i 92-93° grader i vattentemp, enligt MFD, efter några mil.

Feniix
2012-02-07, 06:08
Jag får korrigera mig angående oljetemperaturen. Idag, -8.5 grader ute, gjorde att oljan gick upp till Max 81 grader, och det med ca 2 km kvar, vilket är mindre bra.. Antar att meningen är att den ska dit och över till och med, samt köras en bit för att slippa dessa problem? Om det nu är p.g.a det..

Som jämförelse så kommer min 1.8 TSI upp i 92-93° grader i vattentemp, enligt MFD, efter några mil.

Du menar alltså på att det tar lång tid för dig att få upp vattentempen? Min vattentemp går upp hyfsat fort, typ 5-6 km. Oljan dock är riktigt långsam verkar det som. Kan man typ stänga till i grillen för att vinna några grader eller dylikt?

Solid
2012-02-07, 10:08
Nej, jag menar att din oljetemp verkar lite låg. Men det kanske skiljer motorerna och bilarna emellan.

Skulle dock vilja minnas att jag hade oljetemperaturer på uppåt 95-100° med förra bilen (RS 2.0 TFSI -08) vid längre turer.

Feniix
2012-02-07, 12:18
Nej, jag menar att din oljetemp verkar lite låg. Men det kanske skiljer motorerna och bilarna emellan.

Skulle dock vilja minnas att jag hade oljetemperaturer på uppåt 95-100° med förra bilen (RS 2.0 TFSI -08) vid längre turer.

Är det någon mer som kan dela med sig av sina erfarenheter vad det gäller oljetemperaturen?
Är det normalt att den ligger runt 80-88 grader, vintertid?

Ringde in till Volkswagen i Göteborg och fråga vad dem tyckte om mängden klegg. Deras svar var att det absolut inte gör något. Det enda jag skulle tänka på var att göra rent så ofta jag bara kan.
Jag undrade om det kunde skapa ett övertryck någon annanstans i systemet om det klegga igen, men det mena han på att det inte kunde.

Känner inte för att slänga i ny olja nu för att "rensa ut", när denna endast är ca 800 mil gammal. Samt att jag gärna tar i en ny omgång när värmen kommer..

Furby
2012-02-07, 15:56
Jag som inte fyller på olja mellan servicerna öppnar väldigt sällan locket men gjorde det idag. Inte en skymt av någon gegga men så kör frugan 3 mil enkel till jobbet och vi åker långresa 7-8 gånger om året.

juanito
2012-02-07, 21:16
Jag kör mest kortresor, men har försvinnande lite gegga under locket.

roundcougar
2012-02-08, 04:50
Oavsett sommar eller vinter så hamnar min vattentempmätare alltid på 90 grader å oljan (via ACn) hamnar på 78 - 84, dock oftast på 80 +/- 1grad)

Har jag då kanske lite låg oljetemperatur?

Solid
2012-02-08, 09:58
Jag kommer inte ihåg kommandot för att få fram oljetempen i ACn. Men om någon skrivet ut det här kan väl folk kolla vilken temp de har och skriva hur de har kört för att få den tempen.

Blåbäret
2012-02-08, 17:43
Jag har ca 25 km landsväg till jobbet och idag (-3 grader ute) så tog det ungefär 20 km innan oljetemperaturen var uppe i 90 grader. Förra veckan när det var -20 ute så han aldrig oljan bli genomvarm på den sträckan utan stannade på 85 grader.
Min bil är en Octavia RS TSI, 2011:a.

maverick
2012-02-08, 18:23
Jag har ca 25 km landsväg till jobbet och idag (-3 grader ute) så tog det ungefär 20 km innan oljetemperaturen var uppe i 90 grader. Förra veckan när det var -20 ute så han aldrig oljan bli genomvarm på den sträckan utan stannade på 85 grader.

Kör du med full värme på klimaten samtidigt? Det stjäl en hel del från motorn.

Blåbäret
2012-02-08, 18:28
Kör du med full värme på klimaten samtidigt? Det stjäl en hel del från motorn.

Automat läget, inställt på 22 grader på både förar och passagerare sidan.

Kylarten är uppe i 90 grader efter 5 minuter, medans oljan tar nästan en halvtimme för att nå samma temperatur.

Feniix
2012-02-08, 18:42
Jag kommer inte ihåg kommandot för att få fram oljetempen i ACn. Men om någon skrivet ut det här kan väl folk kolla vilken temp de har och skriva hur de har kört för att få den tempen.

Man trycker på ECON, samtidigt som man trycker på den knappen där man riktar luften till att endast gå "mot passagerarna" eller vad man ska säga. Den sitter uppe till höger, av de fyra knapparna där man kan dirigera om luften. Hoppas ni förstår!

Edit: Värt att lägga till är att man ska rulla på den vänstra rullen eller vad man ska kalla det, den där man bestämmer temp för förare, tills man kommer till 19 med stora siffror. Sedan snurra på den till vänster tills en liten 2'a dyker upp bredvid 19. Då får man oljetempen i passagerarens temperatur ruta. För att stänga ner så trycker man på ECON och AUTO samtidigt!

Du får med andra ord upp din oljetemp till 90 grader? Jag har inte lyckats med det än, trots hård körning osv.
När du säger just "genomvarm", innebär det att vi som åker runt med typ max 80-84 aldrig egentligen uppnår rätt temperatur, vilket i sin tur innebär att det kanske är något som är knasigt i maskineriet?

Blåbäret
2012-02-08, 19:32
Du får med andra ord upp din oljetemp till 90 grader?

Ja, bilen påstod att oljetemperaturen var 90 grader idag, samma som vattentemperaturen. Men det är bara under de senaste dagarna som jag har kollat på oljetemperaturen, så jag har ingen aning ifall dessa värden är normala eller inte för min bil.

En annan faktor som kan spela in är hur pass noggrant kalibrerad som oljetemp givaren är. Det är mycket möjligt att den har en felvisning på några grader, och i så fall så är din bil helt normal.

Feniix
2012-02-08, 20:08
En annan faktor som kan spela in är hur pass noggrant kalibrerad som oljetemp givaren är. Det är mycket möjligt att den har en felvisning på några grader, och i så fall så är din bil helt normal.

Det har du alldeles rätt i!
Hur som helst så känns det ganska hopplöst vad det gäller allt klegg jag har i oljan. Killen på Volkswagen sa att det var lugnt, så då får jag väl tro på det.
Känns dock inte helt rätt att bara tro på det och lämna det där. Att det finns lite klegg kan ju någonstans anses som "normalt" vintertid, men i mitt fall så var det ju en helt absurd mängd, samt att det kommer upp mer och mer hela tiden.

Ingen som har något att tillägga i ämnet? Något som jag kan göra/inte göra?
Finns det några risker med allt klegg i systemet?

Bravotwozero021
2012-02-08, 20:18
Hur som helst så känns det ganska hopplöst vad det gäller allt klegg jag har i oljan. Killen på Volkswagen sa att det var lugnt, så då får jag väl tro på det.
Känns dock inte helt rätt att bara tro på det och lämna det där. Att det finns lite klegg kan ju någonstans anses som "normalt" vintertid, men i mitt fall så var det ju en helt absurd mängd, samt att det kommer upp mer och mer hela tiden.

Hur ser vevhusventilationen ut ? kanske ska uppgradera det till lite bättre från Forge ! då samlas ju allt i catch can.. har själv aldrig varit med om detta ! men jag tror som alla andra vill påstå att det blir så vid korta sträckor ! http://www.forgemotorsport.com/content.asp?inc=product&cat=260306TUN&product=FMCT2

Dez
2012-02-08, 22:05
Locket på min nyinköpta RS såg likadant ut. Har precis torkat av det och skall testa om det kommer tillbaks med mitt körschema.

Jag har en dryg mil till jobbet och bor på också på bästkusten, liknande förutsättningar alltså förutom att jag inte har någon motorvärmare.

Skall också börja kolla oljetempen.

bandit
2012-02-09, 21:06
För att förstå det rätt nu man trycker på ECON samtidigt som man trycker på knappen för att rikta luften mot passagerarna. Ska man sedan hålla de intrycka o vrida på temprullen till 19 grader??

Olof
2012-02-09, 21:37
Tryck ECON plus knappen som riktar luften till vindrutan. Sen stegar du med förarsidans tempreglage till 19 därefter vrider du på fläktreglaget tills det står en liten tvåa brevid 19.

Jag testade detta idag på väg till jobbet. 3.7mil, hälften landsväg (90km/h) och resten tätort (50km/h) med rödljus, rondeller och köer. Beroende på belastning låg tempen mellan 78-84. Jag har inget klegg.

roundcougar
2012-02-10, 01:54
Jag skulle nog ha testat å byta oljan :)

Dez
2012-02-10, 08:29
Idag till jobbet (14km mest 70 väg med en del rödljus) och -9 med kallstart nådde min olja ~80º efter 10km och låg därefter på 82-83º.

Tycker det verkar riktigt lågt. I de lastbilsmotorer jag jobbar med har vanligtvis en styrd önskad temp på 117º.

Feniix
2012-02-10, 20:30
Jag skulle nog ha testat å byta oljan :)

Jag kommer att köpa en omgång Biltema-olja i morgon och köra i. Tänkte köra ca 100 mil med den eller något, och sedan köra i vanlig Castrol. Har läst på andra forum att Mobil 1 oljorna klarar vinterkylan bättre. Någon som har några erfarenheter av det? Dessutom, Biltemas oljor är väl hyfsade ändå antar jag? Folk kör ju faktiskt med dem utan att deras bilar sprängs..

Pratade med en gubbe på jobbet idag som kan en del om motorer. Han mena på att i värsta fall så kan det faktiskt vara topplockspackningen eller topplocket som rent av läcker in vatten. Finns det något sätt jag kan märka eller se det på i så fall? Bilen känns ju pigg osv som vanligt. Det enda jag har märkt är att nu med kylan så är den fruktansvärt svårstartad ibland. Imorse t ex med -13, så tog det säkert 3-5 sekunder att få igång den. Den stod och tugga som bara den innan den ticka igång. Batteriet är i jättebra skick, så det är redan uteslutet. Det kan ju säkert bero på tusen andra saker, men kan det höra ihop med detta på något sätt?

Känner mig helt vilsen i hela den här sörjan. Får se om jag får lite klarhet i det hela i morgon när jag får bytt oljan!

roundcougar
2012-02-11, 02:03
Om du bara ska köra kort med biltemas olja så är det nog ingen fara alls. Kanske kan vara något att slänga i ngn av omegas produkter? Finns ju en som ska dra åt sig allt skräp, dock aldrig testat..

Om den tar in vatten borde du se det i expansionskärlet tycker jag, om de inte är sjukt lite det handlar om.

Jag kommer att köpa en omgång Biltema-olja i morgon och köra i. Tänkte köra ca 100 mil med den eller något, och sedan köra i vanlig Castrol. Har läst på andra forum att Mobil 1 oljorna klarar vinterkylan bättre. Någon som har några erfarenheter av det? Dessutom, Biltemas oljor är väl hyfsade ändå antar jag? Folk kör ju faktiskt med dem utan att deras bilar sprängs..

Pratade med en gubbe på jobbet idag som kan en del om motorer. Han mena på att i värsta fall så kan det faktiskt vara topplockspackningen eller topplocket som rent av läcker in vatten. Finns det något sätt jag kan märka eller se det på i så fall? Bilen känns ju pigg osv som vanligt. Det enda jag har märkt är att nu med kylan så är den fruktansvärt svårstartad ibland. Imorse t ex med -13, så tog det säkert 3-5 sekunder att få igång den. Den stod och tugga som bara den innan den ticka igång. Batteriet är i jättebra skick, så det är redan uteslutet. Det kan ju säkert bero på tusen andra saker, men kan det höra ihop med detta på något sätt?

Känner mig helt vilsen i hela den här sörjan. Får se om jag får lite klarhet i det hela i morgon när jag får bytt oljan!

Chippe
2012-02-11, 09:48
Biltemas olja är samma olja som Statoil har. (eller om det var okq8...)

Sent from my awesome SGS2

tosses
2012-02-11, 11:41
Jag har alltid kört med mobil 1 olja och har hittills inte råkat ut för nå klegg i motorn. Jag kör med mobil 1 esp.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Furby
2012-02-11, 11:49
En oljeexpert sa till mig att Statoil tillverkar olja till Biltema och att den precis uppfyller de krav som står på förpackningen. Statoil själva säljer olja som med råge uppfyller kraven som står på förpackningen.

Feniix
2012-02-11, 15:17
Sådär, nu var jag iväg och körde i Biltemas W5-30 olja.
Hade även i en utav Omegas produkter för att rensa ut allt ordentligt (tror den hette 907). Verkar som att den fungerade riktigt bra faktiskt. Körde hem med bilen (ca 17 km) och kollade oljan på stickan, vilket jag brukar göra när jag kommer hem efter att ha bytt olja på macken där jag byter. Till min förvåning så såg oljan i princip likadan ut som när jag hällde i den. Vanligtvis så brukar den i alla fall hinna bli lite mörkare och "smutsigare", men inte nu. Så jag antar att omega-produkten faktiskt gjorde vad den skulle.
Det fanns lite, lite, klegg på locket, samt runt om i hålet, men inget på stickan.

Hur som helst så ska jag satsa på lite längre körning både idag, och i morgon. Visar det sig att det då inte kommer upp något gegg på varken locket eller på stickan, då är det ju förmodligen mina korta körsträckor som ställer till det. Kommer det upp mera nu igen, trots långa körsträckor så är det väl tyvärr något annat som ställer till det. Jag tänker först och främst på topplocket, men samtidigt så har jag aldrig under mina 8 månader med bilen fyllt på kylarvätska, och den ligger fortfarande riktigt högt och bra. Så det känns ju inte som att det ska ha kunnat läcka in därifrån..

Tacksam för alla svar, spekulationer och all hjälp hittills!

Per/Haninge
2012-02-11, 17:47
Kollade idag, min oljetemp låg mellan 92-102 grader i motorvägsfart.

Feniix
2012-02-11, 18:02
Kollade idag, min oljetemp låg mellan 92-102 grader i motorvägsfart.

Hmm.. Antar att du just kör en Octavia RS -11 som det står i din signatur?
Om det nu stämmer att den faktiskt håller den temperaturen så tycker jag att det faktiskt känns mer vettigt att oljan är så varm. Ca 80 grader som de flesta här kommer upp i känns lite väl klent. Jag menar, ska man nu få bort allt vatten i oljan så blir ju det ingen lätt uppgift med endast 80 grader i oljan eller?

Per/Haninge
2012-02-11, 19:13
Det stämmer RS 2011, ja jag tycker 80 grader låter i lägsta laget.
Var tvungen att kolla vad min gick upp i innan jag kommenterade, blev lite orolig när jag läste hur lågt din låg.
Läste tidigare inlägg om att det skulle vara dåligt kalibrerat för tempangivelsen men så mycket borde det inte slå, dessutom visar "klegget" att den temperaturen du anger verkar stämma.
Vore jag dig så skulle jag ge mig iväg på en långtur, eventuella vätskeansamlingar i oljan ska då försvinna.

skallie
2012-02-12, 16:34

Har samma motor i min bil, kollade idag, vid jämn fart (90km/h ca 2000varv) efter någon mil låg oljetempen på 94-95 grader och steg till 100 grader vid start/stoppkörning eller om varvtalet gick upp över 3000 varv. Utetemperatur -1 grad.

Feniix
2012-02-12, 19:36
Var ute idag och körde en runda på ca 140 km, mestadels motorväg. Utetemperaturen var +1 grad. Jag hade hela tiden koll på oljetempen, och den gick aldrig över 88 grader. Den låg mellan 84-88 grader som vanligt, detta med biltemas härliga olja.
Jag kollade givetvis också oljan på både locket och stickan. Nu kommer det upp ytterst lite på locket, och i hålet runt om. Det är dessutom mer en tunn, fin och jättevit sörja istället för det gamla gegget som var en härlig blandning av alla möjliga färger. På mätstickan så finns det ingenting numera.

Ska köra denna oljan några mil nu, och sedan kommer nästa problem. Vilken olja ska jag slänga i? Har börjat snegla ordentligt på Mobil 1's ESP W5-30. Men känner samtidigt att jag vill komma ifrån longlife-oljorna. I ärlighetens namn så undrar jag om min bil är inställd på något serviceintervall alls. Senaste är gjord vid 4500 mil och ca 1,5 år sedan (Bilen har gått 60300 mil nu). Och dessförinnan så var det typ 2,5 år och 2000 mil. Är det bättre att ligga kvar på variabel serviceintervall och köra sina egna byten emellan, eller ställa om till fasta? Jag vill inte betala massa onödiga pengar för oljebyten som jag kan göra själv (och veta att det blir ordentligt gjort). Antar att det är just oljebytena som blir fasta, och inspektionerna regleras av något annat?

Dessutom, hur bär jag mig åt om jag vill köra en vanlig olja? Hur vet jag vilken jag kan använda? Tog en titt i serviceboken, men hittade bara vad jag ska ha om jag har longlife.

Blåbäret
2012-02-12, 20:22
Det går väl bra att fortsätta med Longlife olja fastän du byter den lite oftare. Skoda kräver att oljan du häller i motorn uppfyller specifikationen VW504.00 ifall du kör med variabla intervall, och att det räcker med att oljan uppfyller specifikationen VW502.00 ifall du kör med fasta intervall, men det finns inget som säger att du inte får köra med VW504.00 olja fastän du byter den en gång om året oavsett.

Här hittade jag förövrigt en förklaring på de olika specifikationerna som VW har.
http://www.oilspecifications.org/volkswagen.php

Själv så har jag variabla intervaller på min bil eftersom jag kör så pass mycket om året och vill ha möjligheten att köra långt mellan bytena, men byter ändå oljan tidigare än jag behöver enligt indikatorn.

Feniix
2012-02-12, 21:24
Det går väl bra att fortsätta med Longlife olja fastän du byter den lite oftare. Skoda kräver att oljan du häller i motorn uppfyller specifikationen VW504.00 ifall du kör med variabla intervall, och att det räcker med att oljan uppfyller specifikationen VW502.00 ifall du kör med fasta intervall, men det finns inget som säger att du inte får köra med VW504.00 olja fastän du byter den en gång om året oavsett.

Här hittade jag förövrigt en förklaring på de olika specifikationerna som VW har.
http://www.oilspecifications.org/volkswagen.php

Själv så har jag variabla intervaller på min bil eftersom jag kör så pass mycket om året och vill ha möjligheten att köra långt mellan bytena, men byter ändå oljan tidigare än jag behöver enligt indikatorn.

Jag är helkass på det här med oljor. Men så som du beskriver det nu så låter det ju som att VW 502 00 är sämre än VW 504 00, stämmer det eller är det bara en annan typ av olja?
Undrar dessutom hur jag kan välja mellan W5-30 och W0-40 osv osv? Vad gör dem egentligen för skillnad, samt vad är att rekommendera? Har läst att den första siffran är för hur oljan beter sig när den är kall, och den andra för när den är varm. Stämmer det?

Läst på sidan du länka till:
"VW 503.01
This specification is specifically for Audi RS4, Audi TT, S3 and Audi A8 6.0 V12 models with outputs of more than 180bhp, running with variable service intervals (30,000km or 2 years). Now superceded by the VW 504.00 specification."
Det låter onekligen bra om den är en vidareutveckling utav det som var ett måste i de högprestanda-bilarna!

Får ursäkta ifall vissa av mina frågor uppfattas som dumma, men jag har verkligen noll koll inom det här området..

Blåbäret
2012-02-12, 22:25
Oljor till motorer brukar dels delas in i SAE klass t.ex. 5W-30 eller 0W-40 där den första siffran anger hur pass hög trögflutenhet den har när det är iskall och den andra siffran anger hur pass hög trögflutenhet den har när den är kokhet. Ju lägre tal desto tunnare olja. Du vill ha en olja som är lättfluten när den är iskall och ändå trögfluten när den är kokhet. Förr i tiden löste man det med olika oljor sommartid och vintertid.

Sen så brukar kvaliteten på oljor anges i API klass, t.ex. SH eller SJ. Ju högre upp i alfabetet man kommer desto bättre kvalitet har oljan.

Men nu har flera biltillverkare övergett det vanliga sätten att ange oljekvalitet utan de har börjat med egna märkningar, alltså att du ska köpa deras egen originalolja istället. Därför så måste man leta runt tills man hittar en olja som uppfyller deras egna hemliga krav.

Feniix
2012-02-13, 17:28
Oljor till motorer brukar dels delas in i SAE klass t.ex. 5W-30 eller 0W-40 där den första siffran anger hur pass hög trögflutenhet den har när det är iskall och den andra siffran anger hur pass hög trögflutenhet den har när den är kokhet. Ju lägre tal desto tunnare olja. Du vill ha en olja som är lättfluten när den är iskall och ändå trögfluten när den är kokhet. Förr i tiden löste man det med olika oljor sommartid och vintertid.

Sen så brukar kvaliteten på oljor anges i API klass, t.ex. SH eller SJ. Ju högre upp i alfabetet man kommer desto bättre kvalitet har oljan.

Men nu har flera biltillverkare övergett det vanliga sätten att ange oljekvalitet utan de har börjat med egna märkningar, alltså att du ska köpa deras egen originalolja istället. Därför så måste man leta runt tills man hittar en olja som uppfyller deras egna hemliga krav.

Hmm.. Det känns som att jag får låta det där vara och glatt knalla på med min W5-30, VW 504 00/507 00 olja. Kan alldeles för lite om vad det nu skulle kunna tänkas ge för fördelar osv. Men får tacka så hjärtligt för den informationen och nyvunna kunskapen du gav mig och andra som läser det! (:

Har för övrigt kört två kortare sträckor idag, och kollat locket vid både stoppen. Det är fortfarande lite vitt på locket, samt runt i hålet, men nu mycket, mycket mindre. Jag antar ju att toppen osv är okej, men finns det något sätt att bara testa det för att slippa den oron det skapar?
Hörde något om att komp-testa cylindrarna. Ser man även de minsta av minsta läckagen då?

Dez
2012-02-13, 19:07
Biltema har ju en olja som de rekommenderar istället för VW 504.00 resp. 507.00. Denna var ju dock så dyr att man nästan borde kunna köpa en märkesolja för samma pris. Vad kostar egentligen 4L "riktig" VAG olja?

Jag körde min gamla RS på biltemas 5W-40 Helsyntet (400:-/4L). Tänker göra detsamma med den "nya"! Med knappt 1500mils intervaller är jag övertygad om att motorn mår bättre än med långlifeservicen den fått hittils (där den gått minst 2500mil mellan varje byte).

Karlzzon
2012-02-13, 20:52
När jag jobbade på Bildepån och meckade Skoda för 5 år sedan så kostade Castrol Longlife III 230:- litern.

Feniix
2012-02-17, 20:21
En liten update på hur läget ser ut nu:

Det samlas vitt klegg på locket, samt runt i hålet efter varje gång jag kör bilen. Nu är det mer en "massa" än olja & vatten som blandats liksom. Det känns inte alls som olja, och är mer kletigt. Påminner lite om väldigt "lätt" tandkräm. Dock så finns det inget på oljestickan numera. Jag har även upptäckt att jag ibland kan se ner i hålet om det ligger lite olja där, och då se hela vattendroppar som ligger och flyter runt i en större "oljeklick" eller vad ska säga. Man ser helt enkelt att dem inte blandas, och den största vattendroppen såg jag idag, ca 0,2-3 mm i diameter..

Hade en BMW med liknande problem för några år sedan. Då fick jag för mig att öppna oljelocket när bilen var igång av någon anledning. Vad jag kommer ihåg så gick bilen som normalt och inget konstigt hände.

Testade det på Skodan idag, och innan jag ens hunnit få av locket så började det antingen suga eller puffa ut från locket (vred tillbaka så snabbt så hann inte reflektera över vad som egentligen hände). Dessutom blev tomgången jättedarrig, samt att den började typ blöddra.. Ska det vara så??

Chippe
2012-02-17, 22:05
Jag startade min RS2a jag hade förut och jag hade glömt att olje locket var av.... Hade precis bytt olja. Bilen gick som en påse skit, och jag blev helt hispig. Sen kom vi i på locket och drog dit det och allt vart normalt. Snacka om lätt panik innan man kom på "felet" ;)

Feniix
2012-02-19, 21:52
Jag startade min RS2a jag hade förut och jag hade glömt att olje locket var av.... Hade precis bytt olja. Bilen gick som en påse skit, och jag blev helt hispig. Sen kom vi i på locket och drog dit det och allt vart normalt. Snacka om lätt panik innan man kom på "felet" ;)

Hehe, ja det kan ju bli lite jobbigt när bilen beter sig konstigt efter ett oljebyte. "Hällde jag verkligen i olja!?" ;p

Ingen annan som provat, frivilligt, eller som Chippe här, ofrivilligt, och därmed vet vad som ska hända/händer när man tar bort oljelocket då motorn är på?

Dez
2012-02-20, 10:54
Hehe, ja det kan ju bli lite jobbigt när bilen beter sig konstigt efter ett oljebyte. "Hällde jag verkligen i olja!?" ;p

Ingen annan som provat, frivilligt, eller som Chippe här, ofrivilligt, och därmed vet vad som ska hända/händer när man tar bort oljelocket då motorn är på?

Råkade faktist göra det idag. Hade kört in bilen i garaget för första gången och när jag backade ut i morse lät den konstigt. När jag kommit ut började tomgången bli ostabil och det känndes som att den misstände.

Kom på att jag kollat oljan och rengjort locket från klegg igår så jag kollade. Mycket riktigt hade jag glömt att dra dit locket. Det kändes skönt att det inte var något värre :)

skallie
2012-02-20, 21:12
Tomgången blir lite orolig när man tar av locket, kollade men inget klegg i min motor efter 1600 mil.

Feniix
2012-02-22, 17:58
Gott, tackar för de svaren grabbar. Då utgår jag ifrån att det är normalt att den beter sig lite konstigt om man tar bort oljelocket med motorn på! (:

Dez
2012-02-27, 21:53
Suck. Nybytt olja och oljelocket är precis lika kladdigt trots att jag inte kört några riktiga kortsträckor. Oljetempen har nått 90 grader någon gång, men ligger normalt runt 85.

Kan man höja oljetempen på något sätt? Kan termostaten öppna lite tidigt?

Egentligen kan jag väl acceptera klegget, men jag tycker att bilen är lite törstig också (jämfört med min gamla RS -03) så lite högre oljetemp skulle ju inte skada.

Feniix
2012-02-28, 19:55
Suck. Nybytt olja och oljelocket är precis lika kladdigt trots att jag inte kört några riktiga kortsträckor. Oljetempen har nått 90 grader någon gång, men ligger normalt runt 85.

Kan man höja oljetempen på något sätt? Kan termostaten öppna lite tidigt?

Egentligen kan jag väl acceptera klegget, men jag tycker att bilen är lite törstig också (jämfört med min gamla RS -03) så lite högre oljetemp skulle ju inte skada.

Samma här, möjligtvis en liten förbättring mot innan (Då menar jag inte den galna bilden jag posta när det var som värst, utan mer en tunn hinna). Kör nu på Mobil 1 ESP W5-30 för övrigt, och som sagt bara en marginell skillnad mot Castrolen. Dock galet mycket bättre än Biltemas skitolja! Har normalt samma temp som du, +/- 2 grader.

Dez
2012-03-01, 21:59
Samma här, möjligtvis en liten förbättring mot innan (Då menar jag inte den galna bilden jag posta när det var som värst, utan mer en tunn hinna). Kör nu på Mobil 1 ESP W5-30 för övrigt, och som sagt bara en marginell skillnad mot Castrolen. Dock galet mycket bättre än Biltemas skitolja! Har normalt samma temp som du, +/- 2 grader.

Jo, jag kan nog nu efter några mil också märka en liten förbättring, men då är det ju biltemaolja (helsyntet) jag hällt i.

Är lite nyfiken på vad det var för fel på biltemaoljan, blev det mer klegg med den än med Castrol?

Soulman
2012-03-01, 22:27
Jag kollade idag faktiskt, och jag kommer upp i 90-92 grader oljetemp efter runt 1,5 mil och 20 min körning. Imorse var det kallstart och +2 grader.

Feniix
2012-03-01, 23:14
Jo, jag kan nog nu efter några mil också märka en liten förbättring, men då är det ju biltemaolja (helsyntet) jag hällt i.

Är lite nyfiken på vad det var för fel på biltemaoljan, blev det mer klegg med den än med Castrol?

Med biltemas olja så bildades det mer klegg, snabbare, och väldigt "o-oljigt". Klegget var mer som tandkräm. Tog man det på fingertopparna och rulla försiktigt så kändes det som att smörjningen var noll. Dessutom så kunde jag ofta se stora vattendroppar i oljan när jag titta ner i hålet, eller på locket. Det kändes som att den hade lättare att bli kleggig och dålig helt enkelt. Nu med Mobil 1 så kommer det ytterst lite, och ytterst sällan. Temperaturen ute är den samma som den var när jag hade biltemas olja i.

roundcougar
2012-03-16, 07:01
Igår tog jag för en gångs skull skodan till jobbet och oljetempen låg på drygt 80 grader. Dock kom den upp i 90 när jag låg i kö i ca 15min, sen sjönk den fort ner till 80 igen.. Kanske borde kolla med VAG vad den borde visa..