Visa fullständig version : fråga om trimmning med automatlåda och vinterdäcksstorlek
Hej
Jag funderar på att köpa mig en Skoda Octavia RS TFSI 200 DSG -2011 och har några snabba frågor.
1. TFSI 200 med DSG, går det att trimma (klart det går men hur mycket håller lådan för)?
2. Fälgstorlek till vinterdäcken, går det att montera 15"?
de flesta rs typ rs I och rs II så är minsta storlek 16 tum på fälgarna
maverick
2011-05-16, 21:12
Alla Octavia RS måste ha 16" eller större.
Alla Octavia RS måste ha 16" eller större.
Jag formulerar mig som en kratta. Givetvis alla.
OK, så då är det 205/55/16 som gäller på vintern då?
Någon som vet om automatlådan?
Mikael1977
2011-05-16, 22:46
OK, så då är det 205/55/16 som gäller på vintern då?
16" ser ganska fattigt ut på en så stor bil som Octavian.
Jag har fått ont i ögonen flera vintrar i rad när jag kollat på min bil...det bränner.
Men ska du gå för 16 så är det 205-55-16 som är den vanligaste kombon.
16" ser ganska fattigt ut på en så stor bil som Octavian.
Jag har fått ont i ögonen flera vintrar i rad när jag kollat på min bil...det bränner.
Men ska du gå för 16 så är det 205-55-16 som är den vanligaste kombon.
Fast 17" blir ju ganska stötigt och tråkigt på vintern så 16" är ju ett nödvändigt ont.
Billigare däck också...
Helst hade jag velat haft 195/65/15 :-)
Någon som vet om automatlådan?
TFSI finns inte med DSG, TSI heter den motorn som kom med DSG.
Och den 6-växlade DSG lådan som sitter i Octavia RS ska väll klara 350Nm (fast klarar antagligen lite mer)
TFSI finns inte med DSG, TSI heter den motorn som kom med DSG.
Och den 6-växlade DSG lådan som sitter i Octavia RS ska väll klara 350Nm (fast klarar antagligen lite mer)
Hm... det ser jag ju nu på www.skoda.se
Även den manuella versionen har TSI 200hk.
skiljer det mellan olika årsmodeller?
Vad skiljer TFSI mot TSI?
Hm... det ser jag ju nu på www.skoda.se (http://www.skoda.se)
Även den manuella versionen har TSI 200hk.
skiljer det mellan olika årsmodeller?
Vad skiljer TFSI mot TSI?
TSI kom med den facelift som nu pryder octavia, så det är endel som skiljer. Både interiört och exteriört.
Skillnaden mellan TSI och TFSI kan jag inte rakt av. Men TSI har kamkedja och TFSI Kamrem, Det skiljer ävev en en del på insprutningen.
TSI kom med den facelift som nu pryder octavia, så det är endel som skiljer. Både interiört och exteriört.
Skillnaden mellan TSI och TFSI kan jag inte rakt av. Men TSI har kamkedja och TFSI Kamrem, Det skiljer ävev en en del på insprutningen.
Är TSI på dom fabriksnya bilarna ett steg framåt i utvecklingen eller är en TFSI att föredra (övriga bilen obeaktad)?
Är TSI på dom fabriksnya bilarna ett steg framåt i utvecklingen eller är en TFSI att föredra (övriga bilen obeaktad)?
ehm, det får någon annan svara på. För jag vet inte :D
Kör juh inte ens skoda längre ;)
TSI är en något uppgraderad variant som nämnts tidigare. Kedja i stället för rem och uppgraderat bränslesystem enligt den info jag fått av Vtech.
Mikael1977
2011-05-17, 21:54
TSI är en något uppgraderad variant som nämnts tidigare. Kedja i stället för rem och uppgraderat bränslesystem enligt den info jag fått av Vtech.
M.a.o så borde det vara en bättre motor...
C.larsson
2011-05-17, 21:55
I fallet kedja mot rem hade jag valt rem flera ggr om. alla V.A.G bilar har problem med kedjeförlängningar. just nu går det ju på garatnin med vad händer sen?
Alpinemannen
2011-05-19, 20:40
Jag saknar min manuella TFSI.
DSG-växellådan verkar inte gilla trim...
Sen tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt med automat!
Men det är min åsikt...
The Weasel
2011-05-19, 22:02
Jag saknar min manuella TFSI.
DSG-växellådan verkar inte gilla trim...
Sen tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt med automat!
Men det är min åsikt...
Hur menar du att DSG-lådan inte "gillar" trim ?
Har du fått problem med den efter att du har trimmat och isf vilka problem ?
Alpinemannen
2011-05-22, 21:45
Den går lite småryckigt i vissa gaslägen.
Ju högre laddtryck desso mer ojämt går min bil.
I dagsläget laddar den 1,1bar... funkar någorlunda, men inte helt klockrent.
Om det är växellådan som säger till motorn att strypa vridet eller om det är min bil det är fel på vet jag inte.
Orkar inte bry mig längre.
Dom nyare skodorna ska visst ha ett helt annam mjukvara org, den kanske funkar bättre...
Jag har 3" avgas hela vägen...
Klarar en hel del mer än 350 nm , faktum är att DSG är att föredra framför den vanliga lådan ur trimsynpunkt!
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Mikael1977
2011-05-25, 17:01
Klarar en hel del mer än 350 nm , faktum är att DSG är att föredra framför den vanliga lådan ur trimsynpunkt!
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Jag har hört motsatt, att vanlig manuell klarar mer stryk än DSG`n...och det är inte bara här inne detta har tagits upp.
Eller missförstod jag något här? :)
Jag har hört motsatt, att vanlig manuell klarar mer stryk än DSG`n...och det är inte bara här inne detta har tagits upp.
Eller missförstod jag något här? :)
Folk har påstått för mig att 250 nm är övre gränsen för DSG7 med , vi är "många" som ligger över 300 fyi ;).
Finns ju flertalet personer som åker omkring med trimmade Golf R / Scirocco R / Golf 30-edition / GTI med DSG som har betydligt mer än 350 nm i sina spisar :).
Vet inte hur länge orginal-kopplingen hänger med på den manuella lådan , men DSG:n skall vara att föredra vad jag fått höra iaf!
maverick
2011-05-26, 07:45
Hållbarhet beror mycket på hur man kör. Jag blev varnad när jag trimmade min RS1. Kopplingen klarade nästan inte nes original vrid sades det. Trots det inga problem att köra med 380Nm vid 3000rpm.
Men det är klart. Är det bara kamikaze-körningar så är det klart att delarna tar stryk.
Mikael1977
2011-05-26, 09:58
Folk har påstått för mig att 250 nm är övre gränsen för DSG7 med , vi är "många" som ligger över 300 fyi ;).
Finns ju flertalet personer som åker omkring med trimmade Golf R / Scirocco R / Golf 30-edition / GTI med DSG som har betydligt mer än 350 nm i sina spisar :).
Vet inte hur länge orginal-kopplingen hänger med på den manuella lådan , men DSG:n skall vara att föredra vad jag fått höra iaf!
Jag menade DSG7 kontra manuell ;)
Det håller alldeles säkert för +300Nm. Men jag tror inte man ska förvänta sig att grejerna håller 15-25k mil som det normalt borde klara. Men det är ju sällan första ägarens problem.
Den som har effekten tillgänglig lär ju använda den, åtminstone gjorde jag det.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.