handdator

Visa fullständig version : Otroliga saker

storalillen
2008-04-03, 18:42
Prins Al-Walid bin Talal bygger 1.600 meter hög byggnad

Nu är det klart vem som kommer att bygga världens högsta hus. Det är den saudiske prinsen Al-Walid bin Talal som bygger ett 1.600 meter högt hus i staden Jeddah i Saudi Arabien.
Byggnaden kommer att bli dubbelt så hög som världens hittills högsta byggnad Burj Dubai som snart står färdig. Burj Dubai kommer att bli över 800 meter när den är färdig.

Hård kamp om världens högsta byggnad
Byggnaden i Jeddah bräknas kosta 6,3 miljarder euro, motsvarande 59 miljarder kronor. När vädret är vackert ska besökarna högst upp i tornet kunna se hela vägen till Nordafrika eller till Indiska oceanen.
Jämfört med Sveriges högsta byggnad Turning Torso kommer tornet i Jeddah att bli över åtta gånger så högt. Turning Torso är 190,4 meter högt.
Prins Al-Walid bin Talals förmögenhet består uppskattningsvis 21 miljarder dollar, motsvarande 126 miljarder kronor. Han står med på plats nitton i den amerikanska tidningen Forbes lista över världens rikaste personer.

Den nya byggnaden planeras i ett nytt stadscentrum direkt vid Röda Havet.
De svåraste utmaningarna vid bygget är de tekniska. När bygget når en viss höjd måste både material och arbetare flygas upp med helikopter.
Dessutom måste tornet klara stora temperaturskillnader. På dagen bränner ökensolen på byggnaden och på natten sjunker temperaturen ofta under fryspunkten.
Byggnaden kommer också att utsättas för starka påfrestningar från havsvindar. För att lösa detta ska två lägre torn byggas som stabilisatorer mellan byggnaderna.
I projektet finns också de två brittiska företagen Hyder Consulting och Arup med. Hyder Consulting är just nu med och bygger Burj Dubai.
Höjden på Burj Dubai har hela tiden justerats upp. Arkitekterna har filat på byggplanerna för att på så vis kunna bygga ännu högre. Det verkar dock som att de kommer att stanna på 818 meter.

från di.se

mrc
2008-04-03, 18:57
BAHH! Vad är detta mot att jag fick 6500 tillbaka på skatten.

Furby
2008-04-03, 19:36
Eftersom min kompanjon bodde i ett hotell bredvid Burj Dubai för någon vecka sedan har jag sett rätt mycket bilder. Fundamentet till Burj Dubai är 90 meter djupt och är lika stort till ytan som fyra fotbollsplaner. De som jobbar där uppe sover även där.

juanito
2008-04-03, 20:43
Det gäller att inte ha anlag för sjösjuka!!!

maverick
2008-04-03, 20:47
Eftersom min kompanjon bodde i ett hotell bredvid Burj Dubai för någon vecka sedan har jag sett rätt mycket bilder. Fundamentet till Burj Dubai är 90 meter djupt och är lika stort till ytan som fyra fotbollsplaner. De som jobbar där uppe sover även där.

Vekopendlar ner? :lol:

anderzxb
2008-04-05, 00:06
BAHH! Vad är detta mot att jag fick 6500 tillbaka på skatten.

du ska vara glad jag fick pröjsa 22100 kr. :/

ontopic.. tror den byggnade kommer bli rätt fet :D

storalillen
2008-04-24, 01:31
Burger King lanserar 1.000-kronorsburgare

Skulle du kunna tänka dig att betala närmare en tusenlapp för en hamburgare? Den amerikanska snabbmatskedjan Burger King hoppas i varje fall hitta en målgrupp som både är välbesatt och har en förkärlek till hamburgare.
Burger King försöker desperat urskilja sig från ärkerivalen McDonalds. Som ett led i planen att få en mer exklusiv profil planerar bolaget nu att erbjuda en sällsynt dyr hamburgare på vissa av sina snabbmatsrestauranger i centrala London. Bland annat kommer Burger King i Kensington och Chelsea att sälja hamburgare.
Den exakta priset på lyxburgaren är ännu inte klart, men den kommer att kosta minst 85 brittiska pund, motsvarande 986 kronor. En viss del av intäkterna från försäljningen kommer att gå till välgörenhet. Det rapporterar varumärkestidskriften Brand Republic.

Å andra sidan kommer hamburgaren ha väldigt lite gemensamt med den sedvanliga Whoppern. Bland annat väntas lyxburgaren innehålla kött från den japanska wagyukon, så kallad Kobebiff, och gåslever och ha en dressing gjord på en sällsynt grönmögelost.

Enligt Brand Republic har Burger King även hämtat inspiration från den amerikanska restaurangkedjan TGI Fridays i sitt försök att bli mer exklusivt. Detta kommer att resultera i fler specialhamburgare med ingredienser som tigerräkor, biffstek och guacamole under året. Om dessa hamburgervarianter även når Sverige är ännu oklart.

text di.se

juanito
2008-04-24, 09:47
2001 jobbade jag några veckor på Ericsson i Kista. Vi bodde då på Scandic Hotell i Upplands Väsby.
Där finns en BurgerKing tvärs över vägen. Några hundra meter därifrån finns ett snabbmatställe där de då sålde en burgare med rysk kaviar.
Den kostade då några hundringar.

storalillen
2008-04-24, 18:00
Bilden av Ingvar Kamprad som en - milt sagt - sparsam man förändras knappast av en artikel som nyligen publicerats i brittiska tidningen Daily Mail. Tidningen listar "snålfakta" om Ikeagrundaren och noterar häpet att han helst åker buss eller tunnelbana när han är på besök i London.
Ingvar Kamprad, en av världens rikaste män, utmålas i medierna som en person som håller mycket hårt i plånboken. Den bilden verkar han själv inte ha några problem med, snarare tvärt om - i intervjuer delar han gärna med sig av sina bästa spartips.

Daily Mail listar en rad mer eller mindre kända fakta om den svenske entreprenören, som enligt tidningen "ser ut som vilken som helst pensionär som lever på en snäv budget": Han kör en 15 år gammal Volvo, flyger med lågprisbolag och har själv inrett "sitt modesta hus" i Schweiz med i huvudsak billiga Ikeamöbler. Vidare berättar tidningen att Ingvar Kamprad nyligen stoppades av säkerhetsvakter på en företagargala dit han kom för att ta emot pris - eftersom de sett honom kliva av en buss när han anlände.

Om Ingvar Kamprads och hustrun Margarethas vardagsliv i Schweiz skriver tidningen att "de syns ofta som middagsgäster ute på billiga restauranger, eller på jakt efter billiga köp på marknaden".

Kamprads vana att bara besöka den lokala marknaden på eftermiddagarna, när matpriserna är som lägst, noteras också. Daily Mail skriver också att Kamprad "sparkat" sin gamla frisör när han hittat en som gjorde samma jobb för 6 pund, motsvarande ungefär 70 kronor.

mrc
2008-04-24, 21:20
Behöver man säga att Kamprad är smålänning?

Furby
2008-04-24, 21:23
Jag har sett honom köra Octavia I på tv. Kanske firmabil