handdator

Visa fullständig version : Felkod 16804. Orsak?

maverick
2008-04-04, 07:28
Motorlampan tändes igår.
Vag-com anger:

16804 -- Katalysatorsystem effekten är för låg -- P0420 -- 35-00

Är det den typiska koden efter montering av 3" dp?

På dp:n jag monterat finns det fyra uttag för lambda. Två innan katalysatorn, ett i katalysatorns bakkant, och ett på röret efter katalysatorn. Mina sonder är monderade i de båda främre uttagen. Ska jag flytta den bakre till katalysatorns bakkant istället?
Original ser det ut som att där är en liten och en stor katalysator sammanbyggd, där den bakre lambdan sitter mitt mellan dessa.

Vad fyller den bake sensorn för funktion?

Den nya dp:n
http://www.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_4104101_2.jpg

Joakim
2008-04-04, 09:57
Den bakre mätpunkten ger besked om verkningsgraden hos katten, sätter du båda sensorerna framför får du samma värde och "datorboxen tror" då att katten är kass, OBS! Gissar bara men visst låter det bra?
Har du kollat med tillverkaren av DP hur de skall sitta?

Moffegrev
2008-04-04, 11:11
1 utav de två utagen fram är säkert till bredbandslamda om man ska koppla in sådant.

chansar på att du ska sätta den andra efter katten med..jag själv gjorde det och har inte några problem med motorlampa ännu iaf.

maverick
2008-04-04, 11:48
Den bakre mätpunkten ger besked om verkningsgraden hos katten, sätter du båda sensorerna framför får du samma värde och "datorboxen tror" då att katten är kass, OBS! Gissar bara men visst låter det bra?
Har du kollat med tillverkaren av DP hur de skall sitta?

Visst låter det bra. ;)
Nej, jag har inte kollat med BSR hur de ska sitta.

maverick
2008-04-04, 14:22
Nu har jag sökt lite varstans. en bakre sonden kontrollerar katalysatorns funktion. Som jag har kopplat nu tror datorn att katalysatorn är helt död, eftersom det inte är någon skillnad på värdet mellan 1:a och 2:a sonden. Jag ska flytta den till hået bakom katalysatorn i helgen, så får vi se om lampan tänds igen efter 20mil.