Visa fullständig version : VAGCOM
Hej, sökte lite snabbt och hoppas att jag inte missat ngt då.
Var får man tag på en VAGCOM och vad kostar den?
http://www.vag-com.se/
Ett kit verkar kosta ca 4.500kr.
Rs_Marcus
2009-05-28, 22:40
Den här ska väl funka till Rs1?http://www.blocket.se/goteborg/VAG_COM_Diagnostik_OBD2_kabel__KKL_409_1_21782372. htm?ca=1_9&w=3 Det är ju demo versionen så så den är väl mest bara till för att kolla felkoder, men en billig eventuell hjälp iaf.
funkar den med vista?
Jäpp, i alla fall till de tidigare modellerna. Körde en likadan i min för ett par år sedan.
Rs_Marcus
2009-05-28, 23:03
Jäpp, i alla fall till de tidigare modellerna. Körde en likadan i min för ett par år sedan.
Ok, då borde den ju funka till min 02:a. Har du någon aning om programvaran funkar med vista?
Om det är senaste programvaran är det inget problem, annars får du hämta senaste gratisversionen från ross-tech.
Rs_Marcus
2009-05-28, 23:23
Om det är senaste programvaran är det inget problem, annars får du hämta senaste gratisversionen från ross-tech.
Ok, tack för svar :)
maverick
2009-05-29, 08:14
annars får du hämta senaste gratisversionen från ross-tech.
Det gå inte, eftersom kabeln inte är kompatibel med version 5.04 och frammåt.
Kompatibilitetsläge borde greja det. Tänker göra ett tappert försök, annars får jag göra iordning en XP-laptop.
http://www.24.se/bil-tillbehor/bildiagnostik-c-227-1.aspx
finns en hel drös av kablage där :)
Idag har jag testat på Vista. Bara att installera och köra!
Den medskickade mjukvaran var V 409-1.
Rs_Marcus
2009-06-03, 23:17
Härligt, blir kanske en sån då :)
Är det föresten någon som testat biltemas variant?
Så här står det om den:
CR-101 OBDII felkodsläsare
• Kodläsare i fickformat för enkel och snabb felsökning av alla fordon med EOBD/OBDII diagnostiksystem.
• Ansluts till en 16-polig OBD-kontakt, oftast placerad under instrumentpanelen.
• Över 15000 diagnostiska felkoder och definitioner, både generiska och tillverkarspecifika, finns på medföljande programvara.
• Läser aktuella och lagrade diagnostiska felkoder från fordonets databox.
• Efter reparation raderas felkoderna och felindikeringslampan i fordonet släcks.
• På en ansluten persondator med installerad programvara kan definitionerna visas och skrivas ut. Det finns även en sökfunktion för att leta efter specifika definitioner.
• Programvara (PC) och USB-kabel medföljer
vad jag hört så fungerar den inte till vag.
Härligt, blir kanske en sån då :)
Är det föresten någon som testat biltemas variant?
Så här står det om den:
CR-101 OBDII felkodsläsare
• Kodläsare i fickformat för enkel och snabb felsökning av alla fordon med EOBD/OBDII diagnostiksystem.
• Ansluts till en 16-polig OBD-kontakt, oftast placerad under instrumentpanelen.
• Över 15000 diagnostiska felkoder och definitioner, både generiska och tillverkarspecifika, finns på medföljande programvara.
• Läser aktuella och lagrade diagnostiska felkoder från fordonets databox.
• Efter reparation raderas felkoderna och felindikeringslampan i fordonet släcks.
• På en ansluten persondator med installerad programvara kan definitionerna visas och skrivas ut. Det finns även en sökfunktion för att leta efter specifika definitioner.
• Programvara (PC) och USB-kabel medföljer
maverick
2009-06-04, 11:29
VAG har en egen version av protokollet, så för säkerhets skull ska VAG stå utskrivet i beskrivningen på de podukter ni funderar på.
Det är av samma orsak vag-com / vcds inte fungerar på bilar utanför VAG.
Rs_Marcus
2009-06-04, 11:37
Ok, lite osäkert kanske.
Men en kompis har testat den i sin golf v6 4motion-02 och där funkade den iaf.
maverick
2009-06-04, 13:00
Låna den och se så den funkar på din bil också. Gör den det är det bara att köpa.
Rs_Marcus
2009-06-04, 13:23
Låna den och se så den funkar på din bil också. Gör den det är det bara att köpa.
Hade gjort det om det hade varit hans :P Han sa bara att han hade testat den på sin bil när han hade felkod. Sen vet jag inte riktigt vem den kom ifrån.
maverick
2009-06-04, 14:46
Vet inte om du kan köpa den och testa, och sedan lämna tillbaka om den inte fungerar.
Du kan ju testa den på plats.
Rs_Marcus
2009-06-04, 15:45
Vet inte om du kan köpa den och testa, och sedan lämna tillbaka om den inte fungerar.
Du kan ju testa den på plats.
Får väl höra med dom om man kan göra så. Känns ju som att det borde gå att göra så iaf.
Vilken kabel använde du? är du nöjd med den?
ska införskaffa mig en egen
Köpte denna: http://www.teknikproffset.se/product.html?product_id=218&category_id=9&search_page=
Funkade problemfritt med den medskickade mjukvaran.
Köpte denna: http://www.teknikproffset.se/product.html?product_id=218&category_id=9&search_page=
ska nog ta och beställa den då:) kan man uppgradera programmet som medföljer? men den stödjer inte över 5.04 måste man ha ny adapter då? är du nöjd med din kabel? använt den några ggr utan bekymmer? den fungerar till min Octavia RS1 03?
Funkar den till min 01 så funkar den nog till din 03.
Har gjort några kollar, helt utan svårigheter.
Måste det lysa en lampa på instrumentpanelen för att man ska kunna använda den eller fungerar den t.ex. om en lamdasond lägger av? "redan bytt en visserligen" men undrar om man kan se andra saker med den eller bara om man får felmeddelanden?
Den läser av bilens kontrollsystem. På min lyser "eps" lampan under test.
Inte så märkligt, då eps'en avläses...
Om inget är fel, får du inga felmeddelanden.
Fullversionen av programmet låter dig även göra förändringar.
okej med denna kan man bara läsa av felkoderna?
eller vad menar du med att man kan göra förändringar?
kan man släcka t.ex. servicelampan?
Jäpp! :)
dåså då blir det till och beställa en imorrn kan jag ta och kolla upp kanske om jag kan se varför gasen bara dör ibland. eller tror du man kan se det? har inga fellampor lyser i panelen.
Kom bara ihåg att det är gratisversionen som följer med.
Fullvesrionen kostar pengar(om du inte får tag i den på annat sätt).
Om det finns något som genererar felkod, så hittar gratisversionen det också.
Men du kan inte påverka något, bara se vad det är.
Kom bara ihåg att det är gratisversionen som följer med.
Fullvesrionen kostar pengar(om du inte får tag i den på annat sätt).
Om det finns något som genererar felkod, så hittar gratisversionen det också.
Men du kan inte påverka något, bara se vad det är.
okej jo men det räcker till och börja med. menar du sparar ju ändå dom pengarna om du lämnar in bilen slipper ju dom göra en felsökning. ska beställa en nu är inte mycket pengar det handlar om så.
Är programmet komplicerat? finns det nån risk att något går fel när man pluggar in den datorboxen i bilen för att bara läsa av med tanke på att man inte kan ändra något?
Inga problem alls, och bra manual finns på Ross-tech.
Inga problem alls, och bra manual finns på Ross-tech.
fick hem sladden idag som först :) först ska man koppla in den i bilen och sätta på tändningen och sen välja options i programmet och välja testa alla portar tills man hittar en viss ruta fanns en bild på den. är det så den hittar databoxen? sen vad väljer man sen? vad kör du vanligast med? auto-scan? får sätta mig ikväl och läsa´genom manualen
Får inte in hela kontakten i uttaget i bilen :S vågar inte trycka för hårt heller. får in den typ jätte lite men den blå lampan lyser men lite glapp. hur gjorde du? sitter den hela vägen in på uttaget i bilen?
Ja, man ska inte trycka för hårt. Tryck och lirka till den sitter på plats.
När blå dioden lyser har du kontakt.
När du hittat rätt port är det bara att välja vad du vill scanna.
Att läsa manualen är alltid en bra idé.
Ja, man ska inte trycka för hårt. Tryck och lirka till den sitter på plats.
När blå dioden lyser har du kontakt.
När du hittat rätt port är det bara att välja vad du vill scanna.
Att läsa manualen är alltid en bra idé.
har testat o lirkat lite får försöka imorrn igen lite mera har läst en hel del på manualen ;)
men verka inte hitta nåt på nån av portarna :( får försöka imorrn igen som sagt hoppas det går bättre då. vad kan det vara för fel annars ?? hör av mig imorrnkväll igen
har testat o lirkat lite får försöka imorrn igen lite mera har läst en hel del på manualen ;)
men verka inte hitta nåt på nån av portarna :( får försöka imorrn igen som sagt hoppas det går bättre då. vad kan det vara för fel annars ?? hör av mig imorrnkväll igen
Äsch, du har fått pissmyror i diagnosuttaget! :mrgreen:
Äsch, du har fått pissmyror i diagnosuttaget! :mrgreen:
haha aa kej får leta noga imorrn då
Testade igen i torsdags det verkade gå bättre hittade också en comport nu som fungerade till bilen. var tvungen och installera nån _us version som följde med skivan fungeade inte bara med _s varsionen :S
får man fråga om lite tips om hur man släcker sin servicelampa? var går man in? ska ta och sätta mig imorgon och kolla lite har inte vart hemma i helgen vart på lite midsommar semester kan man säga :)
EDIT: hur kan man se om något är fel?
t.ex. denna ruta http://www.ross-tech.com/vcds/tour/open_screen.html kan ju gå vidare där genom sen men ska det stå typ något i rött för att något ska vara fel på just den enheten?
När du trycker på "Fault Codes" står det ju i klartext.
Tryck på knapparna i bilden du länkade till, så ser du.
Kan ju tillägga att min funkar klockrent på svenska.
När du trycker på "Fault Codes" står det ju i klartext.
Tryck på knapparna i bilden du länkade till, så ser du.
Kan ju tillägga att min funkar klockrent på svenska.
okej så den andra versionen _s var på svenska helt och hållet? får testa upp det imorgon igen.
är det då 005634koden som är fel eller vad ska man kolla efter? har sett att den del postat in en kod bara som man sen kan googla på. eller är det det som står bara "Power supply Terminal 30"har nu visserligen sett att alla visa samma felmeddelande i manualen.
Eftersom jag aldrig hittat några felkoder på min bil, får jag göra antagandet att de bara använt en kod i alla exemplen, för att de helt enkelt är exempel.
Manualen du länkat till visar ju klartext.
Eftersom jag aldrig hittat några felkoder på min bil, får jag göra antagandet att de bara använt en kod i alla exemplen, för att de helt enkelt är exempel.
okej tack alla fall får ta och kolla runt lite imorgon. har inga felkoder själv i panelen som lyser.
måste sova nu upp tidigt imorrn och jobba :) godnatt
du hade ingen aning om släcka servicelampan med programmet?
Nej, har aldrig behövt det. Men det borde ockå stå i manualen.
maverick
2009-06-22, 13:00
får man fråga om lite tips om hur man släcker sin servicelampa? var går man in? ska ta och sätta mig imorgon och kolla lite har inte vart hemma i helgen vart på lite midsommar semester kan man säga :)
Jag har inte fått det att fungera på mitt vag-com, som är fullversion. Servicelampan släcker jag istället på fäljande sätt:
1) Tryck in knappen som nollar trippmätaren
2) Håll kanappen intryckt och slå på tändningen
3) Släpp knappen och "oil" står i displayen.
4) Vid vredet du ställer klockan med till höger, och "oil" eller slocknar.
Om du ska släcka "service" eller "insp" så tryck en gång till på första knappen innan du gör steg 4.
Jag har inte fått det att fungera på mitt vag-com, som är fullversion. Servicelampan släcker jag istället på fäljande sätt:
4) Vid vredet du ställer klockan med till höger, och "oil" eller slocknar.
Om du ska släcka "service" eller "insp" så tryck en gång till på första knappen innan du gör steg 4.
okej så ska alltså göra på följande sett
4) tryck på trippmätarknappen engång
5) Vid vredet du ställer klockan med till höger
maverick
2009-06-23, 07:10
okej så ska alltså göra på följande sett
4) tryck på trippmätarknappen engång
5) Vid vredet du ställer klockan med till höger
Jupp.
Jupp.
Får inte det att fungera :S får inte upp nån oil i displayn :( är det resetknappen eller knappen vid hastighetsmätaren? den högra
Rs_Marcus
2009-06-23, 21:46
Får inte det att fungera :S får inte upp nån oil i displayn :( är det resetknappen eller knappen vid hastighetsmätaren? den högra
Vid hastighetsmätaren sitter då knappen som nollar tripmätaren.
Vid hastighetsmätaren sitter då knappen som nollar tripmätaren.
får det inte och fungera allafall får testa mig på det imorrn igen. ska det stå OIL i vilken ruta? varvmätaren?
Rs_Marcus
2009-06-23, 22:47
får det inte och fungera allafall får testa mig på det imorrn igen. ska det stå OIL i vilken ruta? varvmätaren?
I samma ruta som servicelampan blinkar när du startar bilen, vilket är mätarställningsfönstret.
en annan fråga. men kommer du in på alla flikar eller knappar i VAG-COM programmet? jag kommer bara in på vissa inte alls jättemånga :S sen står han och räknar kan det stå retry 1,2,3,4 sen kommer det en ruta "No respons from vad det nu står" :S varför gör den så :(
maverick
2009-06-24, 07:28
VAG-COM är ett stort program. Du har inte alla funktioner i din bil.
Sen så måste du ha tändningen tillslagen, om du missat det.
VAG-COM är ett stort program. Du har inte alla funktioner i din bil.
Sen så måste du ha tändningen tillslagen, om du missat det.
ja jo nej det har jag inte missat. har även testat med och starta bilen men hjälper inte :(
men verkar som jag inte kan kolla mycket alls typ 3-4 grejer bara.
maverick
2009-06-25, 08:00
Är det funktioner du vekligen ha i bilen då?
nu har jag gått genom alla kontroller som fanns på datorn utom dom jag inte kom in i dock fanns några felkoder. finns det nån här inne som är haj på vad som man bör åtgärda direkt om det är något som är mindre bra och köra fel på?
skickar med några bilder.
fanns även en ruta som det var 7 felkoder på så skickar det i text istället fick inte runt på bild.
CAN Gateway
VAG-COM Version: Release 409.1-US
Control Module Part Number: 6N0 909 901
Component and/or Version: Gateway K<->CAN 0001
Software Coding: 00006
Work Shop Code: WSC 31480
7 Faults Found:
01336 - Data Bus for Comfort System
37-10 - Faulty - Intermittent
01336 - Shareware Version. To Decode all DTCs
49-10 - Please Register/Activate - Intermittent
01330 - Shareware Version. To Decode all DTCs
01331 - Door Control Module: Driver Side (J386)
49-10 - No Communications - Intermittent
01332 - Shareware Version. To Decode all DTCs
01333 - Shareware Version. To Decode all DTCs
01334 - Door Control Module: Rear Right (J398)
49-10 - No Communications - Intermittent
vet ej hur man lägger till text till bilderna så skriver här vart jag hitta dom under.
1. AUTO HVAS
2. Centralconv.
3. Engine
4. Instruments
5. Left Light
6. Right Light
maverick
2009-07-01, 21:47
Felet på klimatanläggningen är friskluftspjället. Ingen aning om vad det kostar och hur svårt det är att laga. Jag har samma fel, men märker inga symtom.
Felet på klimatanläggningen är friskluftspjället. Ingen aning om vad det kostar och hur svårt det är att laga. Jag har samma fel, men märker inga symtom.
okej då vet du inte heller vart det sitter? har ingenting med A/C och göra det spjället?
maverick
2009-07-02, 08:14
Jo, luftspjället för insuget till AC. Ursäkta att jag var otydlig.
Nej, ingen aning om var den sitter. Har inte brytt mig om att leta i Haynesboken.
Nej, ingen aning om var den sitter. Har inte brytt mig om att leta i Haynesboken.
okej jag ska nog ta och kolla upp vart den sitter upplever att inte A/C riktigt kör för full effekt eller om den är så vet ej :| ska kolla upp det allafall
gintonic
2009-07-03, 17:04
Jag får också det ibland.
Tror motorn "kärvar" ibland.
Märker inget i alla fall.
Brukar radera felet ibland bara.
/Ginnen
maverick
2009-07-04, 16:05
Jag raderar också felet när jag läser koderna. Men det är alltid tillbaka nästa gång.
Jag raderar också felet när jag läser koderna. Men det är alltid tillbaka nästa gång.
det är bara och radera felen när man läst av dom? ingen fara då?
ingen som lyckats o släcka service lampan än med hjälp av VAG-COM sladd :S?
jag lyckas inte en fick även en guide av en användare här men lyckas inte få det och fungera heller.
maverick
2009-07-08, 21:44
Nja, de flesta koderna kan man radera rakt av. Är det verkligen ett fel så kommer dem tillbaka. Detta felet specifikt är ett ofarligt fel, och därför bryr jag mig inte om att fixa det just nu.
Är det manövern med knapparna vid mätartavlorna du inte får rätt på?
Är det manövern med knapparna vid mätartavlorna du inte får rätt på?
nee det tror jag inte som är problemet. får inte upp "oil" i skärmen som han beskrev i guiden
maverick
2009-07-10, 08:16
"Han" är jag. ;)
Står det något alls i displayen när du slår på tändningen och släpper höger knapp?
"Han" är jag. ;)
Står det något alls i displayen när du slår på tändningen och släpper höger knapp?
sorry inte varit inne på sidan på ett tag. "semestertider du vet" :)
men ska kolla upp det igen,
man håller in resetknappen sen slår på tändningen ska man släppa sen direkt elle hålla inne länge efteråt?
maverick
2009-07-19, 22:15
Du ska släppa den efteråt. Vet inte vad som händer om du håller inne för länge. Nollar du trippmätaren då kanske?
Du ska släppa den efteråt. Vet inte vad som händer om du håller inne för länge. Nollar du trippmätaren då kanske?
nej det händer ingenting :S men det ska komma upp "oil" i displayn asså? ska kolla upp det imorgon så fort jag vaknar. så återkommer jag när jag testat.. godnatt
Nej testat idag me men får verkligen inte upp någonting i min display. däremot fick jag upp så "service" stod hela tiden ett tag även när jag startade bilen helt fick starta om bilen helt och starta som vanligt för att det skulle bli som vanligt att service blinkar ett tag sen försvinner det. men finns det inget annat sätt och göra för att få bort service meddelandet utan at lämna in den och be dom släcke den?
maverick
2009-07-23, 21:42
Service-texten ska gå att ta bort på samma sätt.
Service-texten ska gå att ta bort på samma sätt.
lyckas ju verkligen inte :( nåt galet måste jag ju göra tyvär :( får ta och sätta mig och kolla på det när det inte regnar är i sverige så man hinner sitta i lugn o ro.
maverick
2009-07-24, 14:12
Kom ner till Malmö så fixar jag det. Slår sönder lampan om det skulle behövas. ;)
Kom ner till Malmö så fixar jag det. Slår sönder lampan om det skulle behövas. ;)
haha ja det fungerar ju också. men tyvär lite långt till malmö från jönköping. kan lika gärna betala för en verkstad ska släcka den åt mig ;) men tack ändå :)
Rs_Marcus
2009-07-29, 23:45
vad jag hört så fungerar den inte till vag.
Har nu testat biltemas variant i bilen. Kopplade in den tröck på read, nu hade jag inga felkoder så det kom bara upp NO CODE men det borde ju innebära att den iaf funkar till VAG.
NU lyckades jag släcka "service lampan" :) gjorde som ni skrev men istället för och släppa "reset" knappen vid påslagning av tändning så höll jag den inne under hela operationen fick inte heller upp något "OIL" meddelande i displayn men jag lyckades allafall släcka lampan :) skönt äntligen tack för eran hjälp
maverick
2009-07-31, 18:51
Nästan rätt då. :)
maverick
2009-07-31, 18:53
Det ska förresten inte stå "oil" i de stora teckendelen. Det är inte heller alla bilar som det står "oil" på heller. Det är bara den lilla texten som blinkar när du startar bilen som ska synas. Kanske det du missförstått?
Det ska förresten inte stå "oil" i de stora teckendelen. Det är inte heller alla bilar som det står "oil" på heller. Det är bara den lilla texten som blinkar när du startar bilen som ska synas. Kanske det du missförstått?
ja "service" den syntes bara :) kanske var det jag missförstod då. men det fungera allafall. vad skönt.
Får inte min kabel och fungera längre :(
när man OBD-II testet så får jag fram att This car IS NOT bla bla bla med OBD-II :( ingenting fungerar heller och köra test på. vad har hänt?
maverick
2009-08-08, 19:37
Uppdaterat programvaran? De nyare programmen kan inte köras med piratkablar.
Kolla också så du har ordentlig kontakt med bilen i kontaktstycket. Du kanske har krökr ett stift eller nåt.
Uppdaterat programvaran? De nyare programmen kan inte köras med piratkablar.
Kolla också så du har ordentlig kontakt med bilen i kontaktstycket. Du kanske har krökr ett stift eller nåt.
nej inte uppdaterat programvaran, inget stift är trasigt. och den har kontakt lampan lyser och den hittar bilen när man gör en COMport sökning :S men sen fungerar det inte längre :(
när jag sätter in sladden i en av USB portarna får man bara välja mellan att söka på win uppdate "vilket fungerar då" eller visa nästa gång enheten ansluts eller visa inte denna ruta nu. kan jag inte installera den om jag inte går in på windows update. men kan det vara därför som sladden inte vill? ibland bråkar den t.o.m när jag ska försöka söka efter com porten i programmet. den måste väl inte vara ikopplad i bilen för att man ska kunna göra en sån sökning? har för mig det ska gå utan bilen först.
Bra fråga, jag har alltid haft den inkopplad när jag sökt port.
Bra fråga, jag har alltid haft den inkopplad när jag sökt port.
jo gick och testade i bilen då hittade den. samma port som den är installerad på men kommer inte in i bilen längre :(
Har nu testat biltemas variant i bilen. Kopplade in den tröck på read, nu hade jag inga felkoder så det kom bara upp NO CODE men det borde ju innebära att den iaf funkar till VAG.
där ser man :) tror det var på skodaklubben jag läste att den inte skulle fungera, men det var ju bra att den gjorde det :) läser den av alla moduler så som abs, airbag, xenon mm eller läser den bara av felkoder på själva motorn?
maverick
2009-08-09, 13:32
när jag sätter in sladden i en av USB portarna får man bara välja mellan att söka på win uppdate "vilket fungerar då" eller visa nästa gång enheten ansluts eller visa inte denna ruta nu. kan jag inte installera den om jag inte går in på windows update. men kan det vara därför som sladden inte vill? ibland bråkar den t.o.m när jag ska försöka söka efter com porten i programmet. den måste väl inte vara ikopplad i bilen för att man ska kunna göra en sån sökning? har för mig det ska gå utan bilen först.
Låter som att du inte lagt in drivrutinerna för kabeln.
Rs_Marcus
2009-08-09, 20:56
där ser man :) tror det var på skodaklubben jag läste att den inte skulle fungera, men det var ju bra att den gjorde det :) läser den av alla moduler så som abs, airbag, xenon mm eller läser den bara av felkoder på själva motorn?
Jag vet faktiskt inte om den läser av allt. Men när jag tänker efter så är ju min passagerar airbag urkopplad och det borde ju kanske ge kod även fast den är urkopplad på verkstad?
Jag vet faktiskt inte om den läser av allt. Men när jag tänker efter så är ju min passagerar airbag urkopplad och det borde ju kanske ge kod även fast den är urkopplad på verkstad?
okey... är det så att du vill ha någon annan modul avläst så ställer jag upp kostnadsfritt :)
Rs_Marcus
2009-08-09, 23:13
okey... är det så att du vill ha någon annan modul avläst så ställer jag upp kostnadsfritt :)
Tack för erbjudandet! Man vet aldrig när det kan behövas :)
Låter som att du inte lagt in drivrutinerna för kabeln.
nu lyckades jag få in kabeln så den fungerar ihop med bilen :) men nu låser sig hela programmet så fort jag ska testa nånting :( kan söka porten och kolla om bilen är OBDII compatibel och det är den står det. sen låser sig att vid tester :(
nu har det ballat ur igen allt ihop när är inte den helt plöstligt compatibel med OBDII längresskiter i detta nu orkar inte lämnar in bilen och slänger sladden. "förlåt upprörd nu"
Lustigt. Här funkar det felfritt.
maverick
2009-08-15, 11:01
Kanske självklart, men har du provat att installera om programmet?
Kanske självklart, men har du provat att installera om programmet?
japp både en och 30 ggr. får upp en fråga
1 detta program är korrekt installerat
2. installera program med rätta installningar
vista såklart försökte lägga in xp igår på bärbara "dell" men gick inte
men idag lyckades jag installera både programmet så det inte låser sig och sladden
sladden heter "USB High speed serial converter"
men idag får den inte kontakt med bilen. står att den inte är OBDIII compatibel. varför gör den så? använder ni vista på era datorer? eller vad använder ni er av?
maverick
2009-08-15, 16:35
Jag har vista, men lincensierat vag-com, så det är inte jämförbart med ditt.
Jag har vista med samma grejor som du, men det har funkat från installation utan problem.
Däremot vet jag att man med fördel kan använda lite segare datorer till test-ändamål.
Ju snabbare dator, desto lättare att den strular.
I race-kretsar är gamla laptopar populära.
maverick
2009-08-16, 12:22
Och ändå var det ingen som ville köpa min galma laptop innan. ;)
VAG COM finns nu för 3100:- om man beställer från Ross techs hemsida, inklusive frakt.
Tog två dar att komma hem med FedEx.
Det står inte så mycket om vilka bilar/årsmodeller den fungerar med...
fungerar den på en -04 Octavia RS?
Någon som har provat?
Finns det någon brytpunkt när skoda bytt till CAN-BUS eller vad det heter?
Rs_Marcus
2009-08-21, 18:36
Det står inte så mycket om vilka bilar/årsmodeller den fungerar med...
fungerar den på en -04 Octavia RS?
Någon som har provat?
Finns det någon brytpunkt när skoda bytt till CAN-BUS eller vad det heter?
Det borde den göra! CAN-BUS är på oct 2.
Det borde den göra! CAN-BUS är på oct 2.
Jag hoppas det, beställde nyss en:mrgreen:
maverick
2009-08-22, 09:27
Ja, när det gäller Octavia, så blev det can-bus från och med Octavia 2.
Någon som har drivrutiner till kabeln (Teknikproffsets), eller vet vart man kan hämta dem.
Har ju ingen läsare på datorn....:evil:
Rs_Marcus
2009-08-25, 17:14
ross-tech kanske?
Programvaran (409.1) finns ju där, men jag måste väl installera något för själva kabeln också?
Fick ju med en skiva med drivrutiner men har ingen cd-läsare...
Kommer bara tills man ska söka port (USB) i Vag-Com.
Då blir det:
Port status: OK!
Interface: Not Found!
Du får antingen kopiera skivans innehåll till ett USB-minne, eller låna en extern CD-spelare.
Skivan innehåller både programvara och drivrutiner.
Tja!
En liten update som kanske kan vara till nytta för andra noviser utan cd-läsare.
Beställde 1st:
http://www.teknikproffset.se/product.html?product_id=218&category_id=9
Laddade hem & installerade:
http://www.ross-tech.com/vag-com/download/archives.html
(For the Ross-Tech TWIN-USB Interface)
Har man cd-läsare i datorn så kör man drivrutinerna till kabeln via medföljande skiva, men har man (som mig) inte det så funkar detta:
Ladda hem & installera:
http://www.alpha-bid.com/media/Product-Pics/VAG-USB/UsbVagComDriver.rar
När du har gjort det, sätt i kabeln.
Ska då "poppa upp" att maskinvaran går att använda.
Gå ut till bilen, välj com-port i VAG COM (1-4).
(Jag fick ändra på datorn då den hade valt COM5).
Klart!
Så fick iaf jag det att fungera:mrgreen:
bassebas
2009-09-02, 08:11
Ny version av VCDS (VAG-COM) släppt nu. Skall ha fullt stöd för Octavia facelift
zekepower
2009-09-04, 07:28
Passar denna till mig rs 03a ?
http://www.blocket.se/lulea/VAG_K_CAN_COMMANDER_V1_4_Audi_VW_Seat_OBD2_2189629 5.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/lulea/VAG_K_CAN_COMMANDER_V1_4_Audi_VW_Seat_OBD2_2189629 5.htm?ca=11&w=3
Det gör den nog, men varför inte köpa denna?
http://www.teknikproffset.se/product...&category_id=9
Så spar du lite pengar...
Det gör den nog, men varför inte köpa denna?
http://www.teknikproffset.se/product...&category_id=9
Så spar du lite pengar...
"Sidan du efterfrågade finns inte!"
"Sidan du efterfrågade finns inte!"
Vet inte varför det inte fungerar men får väl ta den "svåra" varianten då:
Gå in på:
www.teknikproffset.se (http://www.teknikproffset.se)
Klicka på:
Biltillbehör
Klicka på:
Bildiagnostik
Klicka på:
VAG-COM Diagnostik OBD2 kabel, KKL 409.1
(Längst ner till höger.
Rs_Marcus
2009-09-04, 12:29
Den där går nog inte till en 03a, det är väl till CAN-bus den där? Alltså till Octavia 2
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.