Visa fullständig version : Konstigt ljud.
Richard.
2011-07-04, 21:42
Som rubriken säger. Ska försöka förklara problemet. När jag gasar så hörs ju ljudet från öppna luftfiltret när den suger in luft, låter lite som schhhhhhhhhhhhhhhh:oops::). Men på min bil låter det så fast mer schh h h h h h h h h, det liksom hackar, insugsljudet alltså. Och när det blir så så tappar bilen lite effekt oxå. Trodde det skulle försvinna efter dumpventilsbytet, men icke. Hoppas ni förstår vad jag menar. Nån som har en aning?
maverick
2011-07-04, 21:44
Vad har du för insug? Kanske gummislangen mellan luftfilter och turbo som imploderar av undertrycket.
Richard.
2011-07-04, 21:50
Neuspeed öppet filter har jag.
Richard.
2011-07-04, 22:00
Kan även säga att det händer när jag segdrar bilen, alltså hög växel o låga varv. Inget vid fullt ös så att säga. Men däremot hörs ett visslande ljud vill fullgas. Får den tjuvluft från nånstans?
maverick
2011-07-05, 10:00
Neuspeed öppet filter har jag.
Det med alu-rör hela vägen eller har du bara filtret?
Richard.
2011-07-05, 10:13
Alurör hela vägen.
Kan det vara nåt med turbon? Eller att den inte håller uppe trycket eller nåt? Man kanske ska lägga in orginalprogrammet o testa om det försvinner? Ska nog åka åka förbi V-Tech o kolla om dom kan lösa det.
Dumpen sitter på turbon, och eftersom du har ett Alurör hela vägen till turbon blir det som en stor flöjt.
Dumpen reglerar laddtrycket och det är det du hör.
/J
Richard.
2011-07-05, 12:12
Men den har inte gjort så förut. Samt att den tappar liiite effekt när det händer, det där schhh h h h h h :).
Jonis,fick du mitt PM?
Dumpen sitter på turbon, och eftersom du har ett Alurör hela vägen till turbon blir det som en stor flöjt.
Dumpen reglerar laddtrycket och det är det du hör.
/J
Dumpen reglerar laddtrycket?? Nä nu skriver du helt galet. Dumpen är avlastningsventilen och dess uppgift är att evakuera övertrycket som uppstår när spjällhuset stängs. Wastegaten är den som ser till att reglera laddtrycket genom att öppna upp så att avgaserna åker ut i downpipe direkt istället för att passera turbon.
Har man inte öppen wastegate (som då slänger ut avgaserna direkt ut i friska luften) så hörs aldrig wastegate. Däremot kan det vara defekt membran i avlastningsventilen, det är ganska vanligt. Fast i det här fallet skulle jag leta luftläckor i ex vakuum/luftslangar eftersom problemet endast finns vid lägre varvtal.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På en TFSI motor kan dumpen användas till just detta, självklart i samarbete med wastegaten.
/J
Dumpen reglerar laddtrycket?? Nä nu skriver du helt galet. Dumpen är avlastningsventilen och dess uppgift är att evakuera övertrycket som uppstår när spjällhuset stängs. Wastegaten är den som ser till att reglera laddtrycket genom att öppna upp så att avgaserna åker ut i downpipe direkt istället för att passera turbon.
Har man inte öppen wastegate (som då slänger ut avgaserna direkt ut i friska luften) så hörs aldrig wastegate. Däremot kan det vara defekt membran i avlastningsventilen, det är ganska vanligt. Fast i det här fallet skulle jag leta luftläckor i ex vakuum/luftslangar eftersom problemet endast finns vid lägre varvtal.
På en TFSI motor kan dumpen användas till just detta, självklart i samarbete med wastegaten.
/J
Okej, hur fungerar det? Tänkte eftersom avgaserna och den insugna komprimerade luften inte har någon möjlighet att "blanda" sig. Nåt special med just TFSI alltså, vore kul att lära sig mer om det.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.