handdator

Visa fullständig version : Downpipe utan katalysator?? Funkar det??

Gnuggis
2008-04-08, 19:00
Tjena . Jag har en fundering på att svetsa ihop en egen downpipe (pga att jag är snål.. :mrgreen: ) till min RS -06:a.
Är det någon som vet om det kommer att funka förutom att motorlampan lyser, tex om orginalprogramvaran stryper ner effekt mm för miljöns skull?
Eller kommer det att fungera utan problem (förutom lampan som sagt) .
Vad jag vet så har den bakre lamdan bara som uppgift att kontrollera reningseffekten hos katten och meddela om den inte renar tillräckligt.
Är det någon som vet mer om funktionerna på bakre lambdasonden?
Det finns ju downpipe att köpa utan katalysator på ATP-turbo. Är det någon som har testat eller vet att det fungerar ändå ?

maverick
2008-04-08, 20:53
Förutom att motorlampan lyser så är det ingen skillnad på gången.
Sen åker du på femsiffrigt bötesbelopp om du hamnar i en poliskontroll.

Joakim
2008-04-08, 21:12
Snålheten bedrar visheten! Ska du ändå lägga ner en massa jobb kan du väl lägga 1500 kr på en kat och klämma dit. Som Maverick säger är det ett brott att köra utan och en bra kat kostar inte mycket i hästar räknat heller.

Gnuggis
2008-04-09, 07:47
Hmmm ok. Man lärväl ha kat kanske. Vet dock många andra som inte har det på sina bilar.....
Därför jag funderade på att köra utan .
Och jag vill ju vara seriös , men har inte 19 900 att betala till vtech. Annars skulle jag naturligtvis köpa deras paket med rör och programvara!!
Man lär väl klura lite mer .......

jonasl
2008-09-08, 15:52
det med boten är skitsnack, du får ombesikning

vet att jag uppar en gammal tråd men jag tyckte att det var vettigt att få rätt information om man söker

juanito
2008-09-08, 16:24
det med boten är skitsnack, du får ombesikning

vet att jag uppar en gammal tråd men jag tyckte att det var vettigt att få rätt information om man söker
Citat från Lag & Rätt på bilnavet.com:
"Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter.
(FK 1972:595)"

Sinni
2008-09-08, 17:57
är en sportcat godkänd ?

maverick
2008-09-08, 19:20
är en sportcat godkänd ?

Vet inte om alla är det, men det finns många som är. Den BSR säljer för RS1 till exempel.

Poyjs
2008-09-08, 21:27
Jag har en icke-godkänd katt men de har dom inte sagt något om på besiktingen, de ända va att jag hade lite höga värden men med lite K-sprit så löste det sig kannon.

Gnuggis: Om du nu ska bygga eget så köp en BRA race katt o svetsa på när du ändå håller på, de lilla du förlora i hk med en race-katt så liten.... Sen bara ett jävla mek att hålla på att sätta på orginalet när de dags att besiktiga.

antejasse
2008-09-09, 14:23
vet inte hur de är på skoda men på saab så får man skenande grundladdtryck om man skiter i katten.
och skenar grundladdtrycket så ökar toppladdet också vilket kan med föra att den går i laddvakten.

Gnuggis
2008-09-09, 21:28
Efter mycket tidsbrist har jag äntligen beställt sportkat 3".Kommer i brevlådan när som helst :lol:
Alla rör finns och flänsen är tillverkad o klar, så det är bara o svetsa!!
Sedan ska jag bara försöka hinna få dit den *Suck*
Men d är fortfarande på g, hehe.
Hoppas jag hinner få dit delarna innan vintern men det ser lite mörkt ut......
Blir iaf chip till våren :mrgreen:

Gnuggis
2008-09-26, 08:37
Har nu fixat downpipen. 3" med 300 cells metellisk katalysator.... Blev inget bygge efter, fick vara orginal :roll:
Svetsade ihop på jobbet. Blev tyvär ingen skillnad i bilens gång :o
Men inga lampor mm lyser och bilen går helt ok.
Hade minst räknat med att känna skillnad på varv. Eller så märker helt enkelt inte jag skillnaden eftersom den är så liten...
Nu ska väl bara programvaran "uppdateras" för att kunna spöa ur motorn lite :lol:
Någon som har tips? ................

maverick
2008-09-26, 16:09
Har du kvar original cat-back kanske flödet inte påverkas av bytet. Sen måste du mappa för att få ut full effekt av dp:n.

Poyjs
2008-09-26, 19:22
Det cat-back systemet du har kvar fungera ju nu som en flaskhals. Byt ut det till minst 2.5" iaf + en mappning så ska du nog se att de blir skillnad.

" EDIT: Puck- tvåa

Gnuggis
2008-09-26, 20:34
Hmm. Det verkar nästan som att jag lär byta ut resten, ska snacka med en kompis lite om d.
Men hittills är jag inte imponerad....
Ska leta ljuddämpare, men vill nog ha 2 st. Ska ju gå att åka utan o få hörselfel..... :roll:
Nu är d väl bara o fixa + ringa en "vän" på Vtech...... :lol:
Typ.......
Guud vad jag hatar nya bilar, var bättre förr, bara o läcka lite på laddstyrningen o vips hade man mer mos...... :|

Joakim
2008-09-26, 20:56
Cat-back är ju 2,5" på nya RS!
Jag har bara DP och märkte en stor skillnad när jag gick från originalröret till DP med steg 1, ska bänka den och se vad den ger nu med lite mer trim, tror inte att det ger mer än 5 hk på att klämma dit ett 3".

Gnuggis
2008-09-27, 10:20
Mmmm d var ungefär vad polaren sa också. Funkar med org. cat-back. Men ingen skillnad märks om man inte chippar bilen, org. mapp o nytt rör = ingen skillnad , men om man chippar så blir d stor skillnad iaf. Ska nu bara fundera om man ska fixa nytt insug med öppet filter eller inte..... :roll:
Sen ska d väl bara mappas då :lol: