handdator

Visa fullständig version : IKEA kök

Mikael1977
2011-07-24, 01:56
Är det någon här inne som har ett helt vanligt standardkök från IKEA?
Jag har tröttnat på att bo i en finsk bastu och har bestämt mig för att måla luckorna vita (och allt annat, inkl taket)
Men så kom jag på att man kanske bara skulle ta och byta ut luckorna istället och spara en massa tid. Billiga är dom också.

Mitt problem är att jag bor 1,5 timme från närmsta IKEA och det skulle vara lite surt om dom inte passade :)

Så, skulle någon vänlig själ kunna mäta ut hur långt det är från kanten av luckan till mitten av "gångjärnsfästet" uppe och nere?

Det här ska bli en budjetlösning då hela köket troligtvis kommer rivas innan 2 år för att byggas om med 1 vägg mindre.

Stamsaas
2011-07-24, 02:15
Jeg har et stykk helt nytt ikea-kjøkken liggende i garasjen :p

Mikael1977
2011-07-24, 02:25
Jeg har et stykk helt nytt ikea-kjøkken liggende i garasjen :p

Fett...da kan du kanske måle litt før du kjører i morgen?

Soulman
2011-07-24, 06:46
Är det någon här inne som har ett helt vanligt standardkök från IKEA?
Jag har tröttnat på att bo i en finsk bastu och har bestämt mig för att måla luckorna vita (och allt annat, inkl taket)
Men så kom jag på att man kanske bara skulle ta och byta ut luckorna istället och spara en massa tid. Billiga är dom också.

Mitt problem är att jag bor 1,5 timme från närmsta IKEA och det skulle vara lite surt om dom inte passade :)

Så, skulle någon vänlig själ kunna mäta ut hur långt det är från kanten av luckan till mitten av "gångjärnsfästet" uppe och nere?

Det här ska bli en budjetlösning då hela köket troligtvis kommer rivas innan 2 år för att byggas om med 1 vägg mindre.

Ja jäklar! Ser ut som en traditionell fjällstuga från 70-talet med all gulnad furu. Vad jag vet så har IKEA inte "standardmått" på sina luckor, så de passar ingen annanstans än på egna stommarna.
Och tänkte du måla dem... Glöm pensel och roller. Det är sprutlacka som gäller för att få en vettig finish. Vill du ha bort furukänslan helt sedan sätter du gipsskivor i taket och då är det rätt enkelt att få in ett gäng spotlights utan en massa jobb.

Så nu blev det plötsligt ett jätteprojekt! :mrgreen:
Placeringen av diskbänken ser inte helt genomtänkt ut...

Mikael1977
2011-07-24, 09:15
Ja här hemma har det varit furufrossa!
Taket på hela mellanvåningen, bröstpaneler i hela huset, köket och alla dörrar i huset.
En sprutpistol kostade inte mer än 1200kr och borde ge ett relativt bra resultat (mtp hur det ser ut nu och att det faktiskt ska rivas innom en snar framtid)

juanito
2011-07-24, 09:25
Till skillnad från "Simon & Thomas" m.fl. så gillar jag fjällstugestilen.
Kanske för att jag är djupt förälskad i allt som har med fjäll och alperna att göra... :)

Solid
2011-07-24, 09:44
Ring IKEA! De här i Sverige kan ge väldigt bra svar, både kundtjänsten och varuhusen. Det är ju liksom ännu ett sätt att sälja mer på.

Mikael1977
2011-07-24, 10:12
Till skillnad från "Simon & Thomas" m.fl. så gillar jag fjällstugestilen.
Kanske för att jag är djupt förälskad i allt som har med fjäll och alperna att göra... :)
Jag gillar stilen.....i stugor på fjället! ;)

maverick
2011-07-24, 18:19
Vilket mått menar du? Vilken storlek är det på luckorna du har idag?

Soulman
2011-07-24, 23:38
Varken storlek på luckor, hålbild för gångjärn eller hålet på lucksidan för infästningen av gångjärnet passar mot standardstommar. IKEA vill ju att man köper deras stommar och gångjärn också - inte bara luckorna :wink:

Soulman
2011-07-24, 23:41
Ja här hemma har det varit furufrossa!
Taket på hela mellanvåningen, bröstpaneler i hela huset, köket och alla dörrar i huset.
En sprutpistol kostade inte mer än 1200kr och borde ge ett relativt bra resultat (mtp hur det ser ut nu och att det faktiskt ska rivas innom en snar framtid)
Jag gissar att furun är lackad och då undrar jag om färgen fäster utan att slipa/matta ner ytan först.