handdator

Visa fullständig version : BSR Vs Vtech?

Emppu
2008-04-09, 21:11
Hej!

Går nu i tankarna att chippa bilen.
Jag vet att många kör med Vtech och de lutar troligen åt detta. Men vill ändå hör mig för om det andra alternativet.
Jag undrar om de är någon som kör med BSR och om ni i så fall har varit nöjda med detta?

Vilket rekommenderar ni mig till BSR eller Vtech?
Och till min sista fråga. När bilen är chippad bör man då göra tätare service intervaller av bilen?

maverick
2008-04-09, 21:53
V-tech!

Jag hade BSR innan, men hade bara problem. Ojämt laddtryck, och var tredje start ungefär gick bilen på originalnivå. Inget fel på chipet enligt BSR (så klart).
Dessutom fick jag mer effekt med v-tech, trots att de anger 5hk mindre.

Serviceintervallet beror på hur du kör, så intervallet kan bli kortare med trim. Man tenderar att köra hårdare med trimmat nämligen. :?
Det viktigaste är att du tankar minst 98 oktanigt om du inte redan gör det.

Emppu
2008-04-09, 22:08
Tack för det Maverick.

Känns för mig som att de räcker med ditt svar där.
Att du hade problem med BSR .
Då får de bli V-tech helt klart.

Då ska jag bara spara ihop lite pengar till det.
Så ska bilen nog snart kunna gå undan.

Jag bor i Göteborg.
Närmaste ställe att chippa med V-tech?
Är det nere hos nordicxenon eller?
Finns väl inget i göteborgs området.

maverick
2008-04-09, 22:33
Kolla http://www.vtech.se för närmsta ställe.
De finns i gbg.

Emppu
2008-04-09, 22:43
Tack. Ska kolla det genast.

silverbane
2008-04-10, 10:55
De finns i gbg.

Gör dom? Ser ut som om dom lagt ner i götet...
Bara att pallra sig neråt på E6:an Emppu.
1.5 timmar ner och 1 timma upp :D

maverick
2008-04-10, 11:41
De finns i gbg.

Gör dom? Ser ut som om dom lagt ner i götet...
Bara att pallra sig neråt på E6:an Emppu.
1.5 timmar ner och 1 timma upp :D

Enligt vtech.se finns de fortfarande i gbg. Men å andra sidan är den nog inte updaterad på ett tag. Adressen till bänken i Landskrona har till exempel inte kommit upp, och den var varit i drift några månader nu.

Emppu
2008-04-10, 17:08
Ja jag får väl göra som du säger silverbane och ta E6:an ner.
Gillar det där med att de endast tar mig 1 timma hem sen. istället för 1,5 timma.
Det kan ju inte bli bättre. Då har jag ju fått det jag vill en piggare bil.

storalillen
2008-04-10, 17:24
det blir en helt ny bil! 8-)

Larsson
2008-04-11, 08:43
Har kört med BSR i min förra bil (en 1.8T) och det fungerade utmärkt. Har ingen erfarenhet av vtech men dom är säkert också bra.

Joakim
2008-04-11, 09:59
Kan även påpeka att vtech är 35 % billigare för en bättre (mer effekt, möjlighet till uppgradering till steg 3) produkt.
Bsr:s fördel är ppc som gör att man kan trimma på och av när man vill men har man kört trimmad en gång går man aldrig tillbaka till original igen! Och det där om att trimma av inför service är bara båg, kör in som den är och det är helt OK.

Emppu
2008-04-11, 18:48
Men som sagt Joakim. De kommer blir Vtech trim för min del.
Ska bara vänta tills jag får råd med det.
Och det är väl du som har Nordicxenon eller har jag fel?
För i så fall är det hos dig jag tänkt komma och fixa det hela.
Tänkte bara kolla om det är några problem med att komma ner på en lördag och få bilen chipad?

Hur är det med nybilsgarantin när man chippar?

silverrs
2008-04-11, 22:35
Kostar det nåt att återställa v-tech trimmningen till original?
Med BSR kan man ju göra det själv.

Tänkte om man behöver göra det innan besiktning och service t.ex.

Emppu
2008-04-12, 13:16
Om de skulle återställa bilen vid service eller besiktning måste man då betala fullpris för att få bilen chipad igen med Vtech?

RS Racer
2008-04-13, 03:44
Om du bor i Göteborg så är http://www.streetperformance-butik.se/ närmaste V-Tech återförsäljare :)

Där chippade jag min ;)

Ligger på backaplan vid Expert.

//Andreas

maverick
2008-04-13, 08:26
Du ska inte behöva trimma ner vid service.

jtds
2008-04-13, 09:42
Om du bor i Göteborg så är http://www.streetperformance-butik.se/ närmaste V-Tech återförsäljare :)

Där chippade jag min ;)

//Andreas

Dom säljer bara Dieselboxar.
det var Jonis som chippade din när han var där.

pipatuning
2008-04-13, 16:24

Där chippade jag min ;)

//Andreas

Kanske det finns möjlighet att Jonis, eller någon annan representant från VTECH, meddelar här på forumet nästa gång de planerar en resa till Gbg då?

silverbane
2008-04-15, 11:25

Där chippade jag min ;)

//Andreas

exakt vad jag trodde. Mao finns det ingen återförsäljare i Götet ;)

RS Racer
2008-04-19, 14:01
Vet inte men jag tror att de skulle lära sig hur man gör på Streetperformance så de skulle kunna
göra denna uppdatering men som sagt vet inte.. ring och prata med de!

Fråga efter Patrik :)

//Andreas

silverbane
2008-05-03, 12:08
Wee! Fick min chippad av VTech igår! Jädrans sicken skillnad :D
Fiin fiint turbotjut nu :D
Skoda med knuff! HAHA

Emppu
2008-05-03, 22:25
Fan det får mig bara mer och mer sugen. Väntar på att skattepengarna ska trilla in sen jävlar. Silverbane du var nere i Malmö och gjorde detta eller?
Då frågar jag dig som nyligen har kört orginal och nu fått din bil lite uppdaterad. :) . Skillnaden blir stor jämfört med innan eller?

juanito
2008-05-03, 22:34
Efter att ha bevittnat Roxnäs framfart på ringen idag, har jag inga som helst tvivel om Vtech's kapacitet!!!

RS Bob
2008-05-04, 11:27
Wee! Fick min chippad av VTech igår! Jädrans sicken skillnad :D
Fiin fiint turbotjut nu :D
Skoda med knuff! HAHA

Vänta då bara tills du kört en 50 mil, när väl programmet "lägger sig till rätta".

silverbane
2008-05-11, 22:14
Fan det får mig bara mer och mer sugen. Väntar på att skattepengarna ska trilla in sen jävlar. Silverbane du var nere i Malmö och gjorde detta eller?
Då frågar jag dig som nyligen har kört orginal och nu fått din bil lite uppdaterad. :) . Skillnaden blir stor jämfört med innan eller?

hehe ja nu beter den sig som en riktig turbo. RS Orginal är LTT :P

OCH! Den drar mindre bensin! Jag körde från Orust till Götet idag. Tvärstopp vid Tjörnbron och Tingstadstunneln. Kröp fram.
tog mig hem på 0.62l/mil :shock:
Förra rekordet var 0.69l/mil

Ghost Rider
2010-10-24, 12:57
det ska tydligen finnas en Vtech återförsäljare i göteborg tror det va vi aröds ind område

Zadda
2010-11-09, 23:18
Verkar typ bara vara jag som har problem med V-tech.
Ojämnt laddtryck, peak på 1,2 sen sjunker det till 0,9. Svajjigt laddtryck vid halvgas, går som en trimmad 50 kubikare typ. Dessutom sjunker laddet till 0,6 över 5000 varv.

Sen till det tråkigaste....att den går i limp home läge typ konstant. Laddar då 0,3 och går som skit.

maverick
2010-11-09, 23:34
Ojämnt laddtryck, peak på 1,2 sen sjunker det till 0,9. Svajjigt laddtryck vid halvgas, går som en trimmad 50 kubikare typ. Dessutom sjunker laddet till 0,6 över 5000 varv.

Sen till det tråkigaste....att den går i limp home läge typ konstant. Laddar då 0,3 och går som skit.

Felkoder?

g-power
2010-11-10, 08:12

Kolla upp felkoderna som Maverick frågade.

Sen kollar du efter läckage runt slangarna som styr laddtrycks styrningen, ta bort kåpan och lyssna, jag hade nämligen samma tendenser med min bil efter chippningen, men det löste sig när "alla" slangar byttes...

mYGeL
2010-11-10, 08:45

Kolla vad den indikerar för fel kod?
sen att du går igenom alla slangar även dumpventilen kan vara bra att kolla.

Sen om det är nåt sånt fel så spelar det ingen roll vilket företags program du har.

men hoppas du hittar felet, inge kul med strulande bil. :(

Har Vagcom så kan hjälpa dig kolla felkoder, dock dålig på geografi så vet ej hur långt ifrån sthlm du bor? finns i Hägersten alt i Täby.

Mvh// M

Zadda
2010-11-10, 21:18
Kolla vad den indikerar för fel kod?
sen att du går igenom alla slangar även dumpventilen kan vara bra att kolla.

Sen om det är nåt sånt fel så spelar det ingen roll vilket företags program du har.

men hoppas du hittar felet, inge kul med strulande bil. :(

Har Vagcom så kan hjälpa dig kolla felkoder, dock dålig på geografi så vet ej hur långt ifrån sthlm du bor? finns i Hägersten alt i Täby.

Mvh// M

Jag tänkte läsa av felkoderna imorgon, har tittat förut och den kodar på nått, hade någonting med "dileverty valve" nånting. Dumpventilen har jag bytt till en återcirkulerande aluminumdump. Slangarna har jag kollat över oxå och hittar ingenting.

Att påpeka är oxå att allt fungerade klockrent innan chippningen.

mYGeL
2010-11-10, 21:47
Jag tänkte läsa av felkoderna imorgon, har tittat förut och den kodar på nått, hade någonting med "dileverty valve" nånting. Dumpventilen har jag bytt till en återcirkulerande aluminumdump. Slangarna har jag kollat över oxå och hittar ingenting.

Att påpeka är oxå att allt fungerade klockrent innan chippningen.

Och Diverter Valve är väl dumpen om jag ej missminner mig?
Kan kanske nån annan som är bättre på engelska svara på.

Är du säker att Aludumpen är rätt monterad efter du bytt den?
kollat Vacum slangarna så dem sitter rätt monterade också? förut att dem är hela?
Vad är det för dump exakt?

Sen när du trimmar så blir det mer påfrestningar i systemen.
Så Fel som legat och kanske ej stört innan kommer visa sig mkt snabbare och enklare än när du kört original.

Gissar på att det var för långt att åka? eller så kanske du hade egen?
om inte hojta till bara :)

Mvh// M

Zadda
2010-11-10, 22:32
Och Diverter Valve är väl dumpen om jag ej missminner mig?
Kan kanske nån annan som är bättre på engelska svara på.

Är du säker att Aludumpen är rätt monterad efter du bytt den?
kollat Vacum slangarna så dem sitter rätt monterade också? förut att dem är hela?
Vad är det för dump exakt?

Sen när du trimmar så blir det mer påfrestningar i systemen.
Så Fel som legat och kanske ej stört innan kommer visa sig mkt snabbare och enklare än när du kört original.

Gissar på att det var för långt att åka? eller så kanske du hade egen?
om inte hojta till bara :)

Mvh// M

Japp deliverty valve är tydligen dumpen. Jag har monterat den exakt som original satt, det är en forge dump om jag inte missminner mig. Ska titta över alla slangar i helgen. Jag bytte slangen från luftfiltret som går ner till turbon för ett tag sedan till en lite grövre silikonhistoria. Kanske kan vara den eller något.

Ska även testa att sätta dit en original bosch dump och se om det blir någon skillnad.

Det kostigaste är att när jag startar bilen när den är kall så går den i limp home direkt, men om jag direkt efter startar om den så går den som den skall. Dock så försvinner inte problemet med svajjigt laddtryck vid halvgas osv.

Jag har en dator med bosch programvara som jag kan läsa av felkoder med. Men jag får tacka för att du erbjöd dig att hjälpa mig :)

D_C
2010-11-12, 22:51
Hej Zadda!
Äntligen kom detta på tal här på forummet:mrgreen:
Nej ja kan trösta dig med att du inte är ensam om detta problem.
Ja trimma min bil i sommras med v-tech.
Exakt exakt och åter exakt dina problem hade jag med.
Till och med de där roliga att den ibland fick för sig att bara ladda 0.3.
Då de då räckte med en snabb omstart så gick den som vanligt igen.
jag hade dock en alltid åter kommande fel kod som kom tillbaka om man tog bort den med rts boxen.
Räckte att man körde lite så kom den tillbaka.
P1297 heter den koden så fint.
Betyder någonting turbo kraft läckage.
Ja tröttna till slut på att aldrig komma på va felet vad.
Bad de skicka en ecu mjukvara till mig. bilen går nu kanon. Inte som den gick trimmat men bättre än original.
Herr fel kod kom aldrig tillbaka.
Och ett läckage försvinner inte för att man lägger in en ny mjukvara.
eller hur:)
mjukvaran lagade inget läckage inte.
Ne ja vet nu i efter hand va felet är efter ett ännu längre samtal med jonathan på v-tech jonis här på forumet.
att laddtrycket tappar tryck i högre varvtal är normalt då motståndet blir mindre i de varvtalen ( 5000+ )
Men att laddet sväjade från 1.2 till 0.9 upp ner upp ner som våra bilar gjorde beror på våra wastegate klockor.
Den e för klen.
På vissa bilar kan man ha tur och den orkar.
Och på vissa kan man ha otur som vi.
Går att byta till en bättre.
men va veteranerna säger så e den väldigt jobbig att byta och dyr.
Sen kan man ta en genväg som v-tech reka att man skruvar den en halv cm kortare. Men då ska man veta vad man gör vara nogrann och försiktig så den inte laddar för mkt sen.
V-tech har tydligen gjort de på en del bilar.
Köp ny wastegate klocka, eller skruva orginalet,
och om man vill ha ännu bättre reultat köp en 3" downpipe så turbon kan få andas så kommer de inte svaja mer.
Jag har varken lust eller viljan att pilla mer när de gäller trim.
Inte på en Rs1:a iallfall.

Hoppas detta va till lite hjälp.

Zadda
2010-11-16, 23:29
Hej Zadda!
Äntligen kom detta på tal här på forummet:mrgreen:
Nej ja kan trösta dig med att du inte är ensam om detta problem.
Ja trimma min bil i sommras med v-tech.
Exakt exakt och åter exakt dina problem hade jag med.
Till och med de där roliga att den ibland fick för sig att bara ladda 0.3.
Då de då räckte med en snabb omstart så gick den som vanligt igen.
jag hade dock en alltid åter kommande fel kod som kom tillbaka om man tog bort den med rts boxen.
Räckte att man körde lite så kom den tillbaka.
P1297 heter den koden så fint.
Betyder någonting turbo kraft läckage.
Ja tröttna till slut på att aldrig komma på va felet vad.
Bad de skicka en ecu mjukvara till mig. bilen går nu kanon. Inte som den gick trimmat men bättre än original.
Herr fel kod kom aldrig tillbaka.
Och ett läckage försvinner inte för att man lägger in en ny mjukvara.
eller hur:)
mjukvaran lagade inget läckage inte.
Ne ja vet nu i efter hand va felet är efter ett ännu längre samtal med jonathan på v-tech jonis här på forumet.
att laddtrycket tappar tryck i högre varvtal är normalt då motståndet blir mindre i de varvtalen ( 5000+ )
Men att laddet sväjade från 1.2 till 0.9 upp ner upp ner som våra bilar gjorde beror på våra wastegate klockor.
Den e för klen.
På vissa bilar kan man ha tur och den orkar.
Och på vissa kan man ha otur som vi.
Går att byta till en bättre.
men va veteranerna säger så e den väldigt jobbig att byta och dyr.
Sen kan man ta en genväg som v-tech reka att man skruvar den en halv cm kortare. Men då ska man veta vad man gör vara nogrann och försiktig så den inte laddar för mkt sen.
V-tech har tydligen gjort de på en del bilar.
Köp ny wastegate klocka, eller skruva orginalet,
och om man vill ha ännu bättre reultat köp en 3" downpipe så turbon kan få andas så kommer de inte svaja mer.
Jag har varken lust eller viljan att pilla mer när de gäller trim.
Inte på en Rs1:a iallfall.

Hoppas detta va till lite hjälp.

Känns jätteskönt att du svarade! Jag kommer att ta kontakt med v-tech och göra ett återbesök där, skall påtala detta om wastegaten. 3" downpipe har jag. Har dock gått strax över 1 månad sen jag chippade den. Så det är väl dags att man tar sig i kragen och gör detta.

Tack för hjälpen! Guld =)

Rubank
2010-11-17, 00:39
när du bytte silikonslangen till turbon, är det efter lmm eller hela vägen ut till filtret?
här är en bra sida med vad felkoderna är om du inte redan har den: http://briskoda.net/forums/topic/56019-list-of-fault-codes/

kollat yslangen förresten? den ställer till med en del hyss:
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=130910

annars är det väl mest trasiga dumpar, felvända dumpar, öppna dumpar, öppet luftfilter/stylingfilter,tempgivare, lösa slangar, gasspjäll som brukar ge sig snabbare när man lastar på lite extra tryck i systemet.

Zadda
2010-11-17, 22:01
när du bytte silikonslangen till turbon, är det efter lmm eller hela vägen ut till filtret?
här är en bra sida med vad felkoderna är om du inte redan har den: http://briskoda.net/forums/topic/56019-list-of-fault-codes/

kollat yslangen förresten? den ställer till med en del hyss:
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=130910

annars är det väl mest trasiga dumpar, felvända dumpar, öppna dumpar, öppet luftfilter/stylingfilter,tempgivare, lösa slangar, gasspjäll som brukar ge sig snabbare när man lastar på lite extra tryck i systemet.

Slangen går från turbo till lmm, sedan sitter filtret på andra sidan lmm.

Y-slangen är hel. Dumpventilen är det inte fel på har jag konstaterat. Har kollat alla slangar nu och jag hittar ingenting.

Tack för sidan med felkoder!

D_C
2010-11-19, 01:41
Varsigoda zadda =)
Tänkte köra med min ecu mjukvara nu i vinter och till våren trimma bilen igen och skruva wastegaten. Samma hos mig med inga slangar eller dump de va fel på. De är wastegaten som inte orkar. Dock fattar ja mig inte va som händer när den ibland får för sig att gå ner till 0.3 bar???

donkii
2010-11-24, 08:55
Varsigoda zadda =)
Tänkte köra med min ecu mjukvara nu i vinter och till våren trimma bilen igen och skruva wastegaten. Samma hos mig med inga slangar eller dump de va fel på. De är wastegaten som inte orkar. Dock fattar ja mig inte va som händer när den ibland får för sig att gå ner till 0.3 bar???

Har ni laddtrycksmätare eller hur mäter ni laddtrycket (: ?
Vet att det finns vissa saker man kan trycka på via ac:n för att komma åt motortemp osv. kanske att man kan komma åt laddtryck den vägen?

D_C
2010-11-26, 17:32
Vanligt vis så har man ju en laddmätare som man kopplar från btr.en via ett T-kors.

donkii
2010-11-29, 08:40
Vanligt vis så har man ju en laddmätare som man kopplar från btr.en via ett T-kors.

Precis, dock tänkte jag om det fanns något annat sätt (: Typ via ac:n.. kan ju få fram motortemp, varvräknare, digital hastighetsmätare blanda annat den vägen.. Är det någon som btw, har en komplett lista på vad alla dessa valmöjligheter via ac:n är? (: Damn, det blev lite offtopic.