handdator

Visa fullständig version : Automatisk upphissning av sidorutor, funkar ej....!

rstdi07
2008-04-14, 07:37
Hej.

Jag har en RS Tdi -07. Den har ju en funktion där man kan med hjäp av nyckeln hissa upp och ner rutorna. Denna funktion fungerar.

Mitt problem är att vi har hund och lämnar den i bilen ibland. Hissar man då ner rutorna några cm för att han ska få lite luft, så när man kommer tillbaka så har rutorna gått upp och det är alldeles för varmt i bilen. Dock hissas inte rutorna upp varje gång utan kanske till 60-70% av fallen. Ibland har man lämnat bilen i timme och rutorna är kvar nere, ibland 15 min och rutorna har gått upp.

Var inne på verkstad Toveks som inte hittar nån felkod men en funktion där man kan stänga av automatiken med nyckeln. Den stängdes då av och rutorna går nu ej att sköta med hjälp av nyckel men de lever fortfarande sitt egna liv.

Finns det någon anledning till att inte rutorna kan bestämma var det vill vara?

Kan man påverka detta på något sätt?

Tacksam för hjälp
//Per

Cyrre
2008-04-14, 10:55
Har du regnsensor? I så fall så har regnsensorn reagerat och stänger ev. öppna takluckor och fönster.

rstdi07
2008-04-14, 23:16
Jo vi har regnsensor på bilen men problemet infaller både ute och inne i parkeringshus soliga och regniga dagar.

Reagerar regnsensorn även när bilen är avstängd?

Reagerar regnsensorn även när det inte regnar?

//Per

FilipM
2008-04-14, 23:52
Och den funktionen går att stänga av i setup menyn på MAXIdoten

maverick
2008-04-15, 16:50
Jo vi har regnsensor på bilen men problemet infaller både ute och inne i parkeringshus soliga och regniga dagar.

Reagerar regnsensorn även när bilen är avstängd?

Reagerar regnsensorn även när det inte regnar?

//Per

Ja, den är alltid aktiv för att den ska kunna stänga rutor och taklucka vid regn.

rstdi07
2008-04-16, 12:50

Är detta något man kan göra själv utan verkstadsbesök och i så fall hur går jag till väga??

Forfarande lite kluven varför rutorna går upp en solig dag? Sensorn kanske reagerar på reflexer?

//Per

jtds
2008-04-16, 13:39

Är detta något man kan göra själv utan verkstadsbesök och i så fall hur går jag till väga??

Forfarande lite kluven varför rutorna går upp en solig dag? Sensorn kanske reagerar på reflexer?

//Per

I ditt hastighetsmätarhus har du en ruta i mitten "MAXIDOT"
tryck ner knappen på högerspak(torkarspak) & du kommer in i menyn.
sen går du in i rätt underkatalog & letar upp RAIN CLOSING.
rain closing skall du ställa på OFF

kolla instruktionsboken.

Goffen
2008-04-16, 18:24
Testa att öppna ex förardörren. Kör ner rutan till önskad position öppna dörren, stäng och lås. Inte säker men det kan ju finnas nån automatfunktion som gör att rutorna stängs i händelse av att du råkat få ner dom av misstag, samma som när du låser upp bilen men inte öpnnar en dörr så låser sig ju dörrarna igen efter 30sec