handdator

Visa fullständig version : Vinterdäck

g-power
2011-11-05, 16:09
När beräknas snön att komma i år?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Mikael1977
2011-11-05, 16:16
Konstig fråga, men jag tror att ni i Stockholm får snö efter 20 november, men att halkan kommer innom dom närmsta dagarna.
Jag byter till vinterdäck nästa helg!

Solid
2011-11-05, 18:35
Brukar ta en bild på första snön, därav rätt exekta datum.

2010 kom snön runt 22 oktober.
2009 kom snön runt 15 december.
2008 kom snön runt 22 november.
2007 kom snön runt 10 november.

Detta är i City och/eller Söderort. Så den torde komma i början av november rent statistiskt sett. Jag gissar på andra veckan i november.

Solid
2011-11-05, 18:53
Jag slänger dock alltid på vinterdäcken när temperaturen någon gång på dygnet är under 4 grader. Så mina åkte på häromveckan. Halka är inte bara minusgrader, snö och is. Kall asfalt, torr som våt, kan få sommardäck att bli väldigt hala.

jeppen
2011-11-05, 19:53
Nästa vecka på Torsdagen den 10´de tror jag.
Bara för att jag fyller 40 då.:geek:

juanito
2011-11-05, 20:02
Mina vinterdäck hänger längst in i garaget, bakom alla flyttprylar...

g-power
2011-11-05, 20:09
Då får jag väl montera dem imorgon då...

The Weasel
2011-11-05, 20:44
Mina åkte på idag!!!!! Helt nya däck för säsongen också :-)

maverick
2011-11-05, 21:10
När snön kommer är ointressant om du syftar till när du ska montera vinterdäcken. Kan bli halt långt innan snön kommer.

Karlzzon
2011-11-05, 21:28
Min Skoda har haft vinterdäck i 2 veckor nu!!!
Dubb Hakka 5 så klart dom bästa däcken som finns på vintern enligt mig.

g-power
2011-11-06, 01:35
Jo jag köpte nya däck förra vintern, Dubb Hakka 7 ;)

Så jag får väl montera dem imorgon...

jeppen
2011-11-06, 12:01
Om man har dubbdäck är det ju av största vikt att INTE montera dom alldeles för tidigt. Grannen slängde på sina för 2 veckor sedan och har ångrat sig sen dess. Det enda han gör är ju att "skjuta" dubb på bakom varande bilar. Han kommenterade idag att dom slitits enormt under dessa 2 veckor. För att inte tala om miljöförstöringen iomed all asfalts som rivs upp av dubben. det enda som finns för dubben att greppa i är ju just asfalten.

Karlzzon
2011-11-06, 20:46
Då har han kört för häftigt eller så har han köpt skit däck!!!!
Mina däck på Skodan har förlorat 4 dubb på hela förra vintern 15/10-19/4 och det märkliga är att det är på samma däck allihop !!! Men jag kör ju alltid lungt!!!!!

Mikael1977
2011-11-06, 22:24
Men jag kör ju alltid lungt!!!!!
Definera lugnt ;)

Karlzzon
2011-11-07, 05:30
Definera lugnt ;)

Inte hjulspinn i varje kurva och inte så ofta över 220 km/h !!!!

jeppen
2011-11-07, 10:35
Är det inte så att om man har årsgamla eller lite äldre däck så släpper dom dubb lättare ??

Chippe
2011-11-11, 16:02
Dubbade vinterdäck inköpta till A3an :)

Goodyear ultragrip extreme blev det i 17"....Och nej, jag betalade inte listpris ;)
Fan vad bra det är med kontakter ibland :P

Furby
2011-11-11, 20:02
Är det inte så att om man har årsgamla eller lite äldre däck så släpper dom dubb lättare ??
Det hänger nog mest på kvaliteten. Jag satte på nya Hakka 5 hösten 2006 och kör med samma vinterdäck fortfarande. 5 dubb saknas totalt och ingen sitter snett. Bilen har gått snart 14.000 mil och den används mest på vinterhalvåret då vi ofta besöker fjällen samt att vi har en sommarbil. Ingen av däcken har ett mönsterdjup som understiger 5 mm.
På en annan bil jag har sitter det Hakka 7 och efter två vintrar sitter flera dubbar snett. Hur många som saknas har jag inte räknat

juanito
2011-11-11, 21:38
Satte på snorbilliga Marangoni dubbisar till vintern 2006.
De funkar ännu bra och saknar totalt 4-5 dubb.

Soulman
2011-11-12, 15:33
Sammanfattning av olika tester i DN idag. Med olika resultat naturligtvis som sig bör. Själv valde jag Hakka R för andra gången och har inte saknat varken grepp eller dubb.

Dez
2011-11-12, 17:34
Jag tänkte vänta till nästa helg med vinterdäcken. Det är mest för att det sitter på rostiga plåtfälgar som jag brukar dra på det :sad:

Då man åkte på dubbdäck var man ju dessutom extra sen eftersom man ville undvika att behöva åka på någon långkörning vid +10 grader.

PÅ skodan är det dock dubbfritt som gäller, bilen är redan alldeles för högljudd och med dubbsmatter hade jag behövt hörselskydd för att stå ut.

Stamsaas
2011-11-12, 19:02
Jeg har hatt vinterdekk på min i 2 eller 3 uker, husker ikke helt, men brukt bilen lite :) Ble Continental CVC5 på meg i år, men savner sommerdekk som det gikk å akselrere med...

Solid
2011-11-12, 21:57
Jeg har hatt vinterdekk på min i 2 eller 3 uker, husker ikke helt, men brukt bilen lite :) Ble Continental CVC5 på meg i år, men savner sommerdekk som det gikk å akselrere med...

Du skulle köpt Continental TS810/830, funkade bra att fullgasacca med 270 Hk och 420 Nm! :D

Stamsaas
2011-11-13, 00:35
Det gjør det ikke med CVC5, blinka i lampa opp til 120km ut på E18 på halvtørr asfalt :p men de sitter forhåpentligvis godt på snø og vinterføre :)

Solid
2011-11-13, 01:06
Ja, om inte annat kanske corden gör att det greppar bra när snön väl kommer. :D

nalle
2011-11-22, 22:12
Är det någon som har erfarenhet av Svenska gummihuset? köpt däck? fälgar? Service?

Funderar på att köpa vinterdäck därifrån. Men vill reka lite innan.

---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
Passat r36...:-)

Solid
2011-11-22, 22:45
Något som är bra att tänka på när ma är ute och far på vintervägar är att alla däck, sommar- som vinterdäck är kompromisser. Är de bra i vått kanske de inte är bra i torrt. Är de bra när det är kallt, är de kanske märkbart sämre när det är varmt. Är de bra på att få bilen att stanna kanske de är dåliga på fästet i sidled. Osv

Detta belyser denna film rätt bra:
http://www.youtube.com/user/autocar#p/u/0/Oi-o_njQW34

Chippe
2011-11-23, 08:24
Är det någon som har erfarenhet av Svenska gummihuset? köpt däck? fälgar? Service?

Funderar på att köpa vinterdäck därifrån. Men vill reka lite innan.

---------------------------------------------------------------------------------------
Nalle
Sthlm/K-holmen
Passat r36...:-)

Menar du gummihuset.se? Jag köpte fälg och vinterdäck till Octavian där utan större problem. Det enda var att de inte hade fälgarna jag ville ha från början i lager.

Sent from my awesome SGS2

nalle
2011-11-23, 21:56
Menar du gummihuset.se? Jag köpte fälg och vinterdäck till Octavian där utan större problem. Det enda var att de inte hade fälgarna jag ville ha från början i lager.

Sent from my awesome SGS2

Super. Beställde nya däck där i dag. Kommer med posten i morg.

Solid
2011-12-06, 08:02
Nu får man nog påstå att första snön har landat i Söderort. Det är inte mycket, men det är lite vitt på marken som legat kvar över natten. Jag gissade fel med ganska exakt en månad med andra ord... :)

g-power
2011-12-06, 14:59
Jag fick punktering på höger bakdäck i Lördags, så nu köper jag ett billigare alternativ som ersättnings däck...

maverick
2011-12-06, 15:50
Tänk på att du måste ha identiska däck på samma axel. Dvs byter du märke på det punkterade måste du även byta det andra bakdäcket.

Karlzzon
2011-12-06, 15:56
Man får ha 4 olika mönster på sin bil om man vill!!!!!! Men jag rekommenderar att iallafall ha samma mönster och tillverkare på drivhjulen.
Mavve du skall ha lika runt om!!! Medans en volvo 740 kan ha 4 olika då den är enhjuls driven!!!

Blåbäret
2011-12-06, 16:56
Tänk på att du måste ha identiska däck på samma axel. Dvs byter du märke på det punkterade måste du även byta det andra bakdäcket.

Jag tror att lagen säger att du måste ha likartat mönster och inte identiskt mönster. Men att t.ex. ha ett radialdäck och ett diagonaldäck på samma axel, det är ett lagbrott.

maverick
2011-12-06, 16:57
Jag tror att lagen säger att du måste ha likartat mönster och inte identiskt mönster. Men att t.ex. ha ett radialdäck och ett diagonaldäck på samma axel, det är ett lagbrott.

Ja, kanske så det är formulerat. Jag har alltid tagit det som att det ska vara likadana däck.

g-power
2011-12-06, 17:21
På en fyrhjulsdriven bil är det viktigt att ha likadana däck runt om, men inte på en framhjulsdriven bil om nu det ena däcket har bytts ut mot ett annat bak.

Confide
2011-12-06, 18:32
På en fyrhjulsdriven bil är det viktigt att ha likadana däck runt om, men inte på en framhjulsdriven bil om nu det ena däcket har bytts ut mot ett annat bak.

Inte lika viktigt, men fortfarande viktigt.
Vill ju inte att den ska vara hur sladdrig som hellst i röven ;).

maverick
2011-12-06, 18:35

AWD är en annan sak. Det är inte det jag syftar på eftersom jag pratar om samma axel, inte alla fyra hjulen.

g-power
2011-12-06, 19:26
AWD är en annan sak. Det är inte det jag syftar på eftersom jag pratar om samma axel, inte alla fyra hjulen.

Detta är bara tillfälligt, min ekonomi gick inte ihop denna månaden riktigt för att köpa ett däck för 2000kr...

Så ersättaren blev ett budget alternativ helt enkelt...

Om det blir så att ingen köper bilen av oss efter vintern så köper jag det dyrare då...

Solid
2011-12-07, 22:29
Nu börjar det snöa lite mer ordentligt i landet:.

Första stora snöovädret på gång – Jönköpings län fick ”försmak”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-stora-snoovadret-pa-gang--jonkopings-lan-fick-forsmak

http://www.dn.se/Images/2011/12/07/snofallJonkop683.gif

nalle
2011-12-08, 15:30
Äntligen!!!! kommer snön (förhoppningsvis)

Nalle

maverick
2011-12-08, 17:26
Äntligen!!!! kommer snön (förhoppningsvis)

Nalle

Jaa!! AWD = kul hela vintern. :mrgreen:

Confide
2011-12-08, 18:26
Jaa!! R/F/AWD = kul hela vintern. :mrgreen:

Yer welcome.

maverick
2011-12-08, 19:54
Yer welcome.

Hehe, helt fel.

Confide
2011-12-08, 20:15
Hehe, helt fel.

Nejdå, helt rätt!
Alla bilar går att köra roligt på vintern utan handbroms med.
Gäller ju bara att ha rätt körstil :-).

sent from the real deal

Solid
2011-12-17, 18:44
Äntligen ordentligt med snö i Sthlm!

Mao så har man nu äntligen fått användning av fyrhjulsdriften och ack så skönt det är att komma iväg vid korsningar och rödsljus när alla andra står och spinner.

Samt att kunna forcera en 15 cm hög isig mittsträng med ordentligt gaspådrag utan en tillstymmelse till orolighet.

Haldex generation 4 är minst lika stabilt som de mekaniska 4WD-system jag provat. Kommer bli en mysig vinter det här! :D

g-power
2011-12-17, 18:49
Inte lika viktigt, men fortfarande viktigt.
Vill ju inte att den ska vara hur sladdrig som hellst i röven ;).

Nu har jag ett Hakka 7 dubbat istället ;)

Solid
2012-01-02, 18:02
Intressant statistik.

"15 dödsolyckor har orsakats till följd av sladd på halt väglag. Sju av de inblandade bilarna har rullat på dubbdäck, sex var utrustade med dubbfria däck, två med sommardäck och två med okänd däcktyp. 13 av 15 bilar var äldre än 10 år, endast en var utrustad med antisladdsystem."

http://www.vibilagare.se/nyheter/fler-dodades-i-trafikolyckor-2011-35889

Mao så spelar inte valet mellan dubb- eller friktionsdäck i närheten av så stor roll som åldern på bilen samt om den har ESP eller inte. Precis som jag alltid sagt. :D

Confide
2012-01-02, 18:57
Det tråkiga svaret är dock tyvärr :

"15 av 15 körde över sin egna förmåga och därmed för fort".

Intressant statistik.

"15 dödsolyckor har orsakats till följd av sladd på halt väglag. Sju av de inblandade bilarna har rullat på dubbdäck, sex var utrustade med dubbfria däck, två med sommardäck och två med okänd däcktyp. 13 av 15 bilar var äldre än 10 år, endast en var utrustad med antisladdsystem."

http://www.vibilagare.se/nyheter/fler-dodades-i-trafikolyckor-2011-35889

Mao så spelar inte valet mellan dubb- eller friktionsdäck i närheten av så stor roll som åldern på bilen samt om den har ESP eller inte. Precis som jag alltid sagt. :D

Solid
2012-01-02, 21:58
Det tråkiga svaret är dock tyvärr :

"15 av 15 körde över sin egna förmåga och därmed för fort".

Mja, några gjorde det nog.

Men garanterat inte alla. Vinterväglag kan ju vara sinnesjukt lömskt och om man resonerar likt ovan måste man köra i max 30 km/h och bara när det är dagsljus och torrt ute och det fungerar ju inte riktigt i praktiken. ;)

Confide
2012-01-02, 22:08
Mja, några gjorde det nog.

Men garanterat inte alla. Vinterväglag kan ju vara sinnesjukt lömskt och om man resonerar likt ovan måste man köra i max 30 km/h och bara när det är dagsljus och torrt ute och det fungerar ju inte riktigt i praktiken. ;)

Fortfarande, man kan alltid vända det till att farten var för hög.
För trots allt, hade farten vart lägre så hade utgångspunkten sett annorlunda ut ;).
30 km/h är lite överdrivet men det beror ju återigen på vart man kör med.
30 km/h på gamla björlanda-vägen (50-sträcka som man kan pysa runt 60-70 utan att det stör rytm) när det är svart-is är läskigt nog ;)!
Säger däremot inte emot att vinterväglag är lömskt, svart-is är bland det värsta som finns (slår både blodpudding och klimakterie-kossor med råge)!

Solid
2012-01-03, 01:35
Fortfarande, man kan alltid vända det till att farten var för hög.
För trots allt, hade farten vart lägre så hade utgångspunkten sett annorlunda ut ;).
30 km/h är lite överdrivet men det beror ju återigen på vart man kör med.
30 km/h på gamla björlanda-vägen (50-sträcka som man kan pysa runt 60-70 utan att det stör rytm) när det är svart-is är läskigt nog ;)!
Säger däremot inte emot att vinterväglag är lömskt, svart-is är bland det värsta som finns (slår både blodpudding och klimakterie-kossor med råge)!

Enda gången jag hamnat i diket på vinterväglag körde jag i 30 km/h på ett underlag, som jag då var ovetandes om, bestående av pudersnö på polerad isgata. Bilen i fråga hade dubbdäck men inte ESP.

Hastigheten spelar mindre roll än vad man tror. Skulle bilen däremot haft ESP skulle olyckan garanterat undvikits.

Återigen, den främsta säkerhetsutrustningen på bilar sen ABS är ESP. Kanske så att ESP triumferar ABS till och med.

Och så som jag, Soulman och många anda med oss poängterat är det vi konsumenter som fått betala och ta ansvar för det samtidigt som svenska staten klappar sig för bröstet och påminner om oss hur fantastiskt mycket säkrare vägarna blir när hastigheten sänks från 90 km/h till 80 km/h.

Solid
2012-01-03, 09:19
Mer om ämnet:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120103/trafikdoden-okar-igen-314-doda-under-2011