handdator

Visa fullständig version : Blir tokig på det här med rätt lufttryck...

Iceman
2011-11-18, 22:14
Hej!

Alltså, det här med rätt lufttryck i däcken. Är det fler än jag som känner att det är stört omöjligt att veta vilket lufttryck som är det korrekta?
Jag har läst massor av info från "däckexperter" på internet, läst trådar i olika forum, pratat med olika däckhandlare och känner mig ändå helt vilsen i lufttrycksdjungeln...
Vissa rekommenderar ett lågt däckttyck, vissa ett något högre och vissa ett mycket högre. Den enda rekommendationen som inte finns är ett lägre tryck än rekommenderat.
Några tycker att man bör följa den rekommendation som finns till bilen, vissa 10-15% (0,2-0,4 bar) över rekommenderat tryck - men inte högre, och vissa nästan 1 bar högre än rekommenderat.

En tumregel som har funnits är ju att man ska ha ett högre lufttryck ju lägre profil man har.

Men sen är det ju en massa andra saker som ställer till det till det ännu mer. Exempelvis så ska man ju aldrig justera lufttryck i ett varmt däck som de flesta däck är när man besöker bensinmacken. Därför har jag nu köpt en kompressor som drivs via cigarettändaruttaget så jag kan fylla på däcken kalla.

Sen för att ställa till det riktigt ordentligt så krånglar man till det där med slitage på däcken. Tidigare har jag läst att om däcken slits onormalt mycket på mitten så är det ett för högt lufttryck, och om de slits på sidorna så är trycket för lågt - vilket ju verkar logiskt. Men nu läste jag att det är precis tvärtom med lågprofilsdäck...

Jag har nu fyllt i 2,6 bar i mina nya Gislaved Nordfrost 5 205/50-17 i mina kalla däck och hoppas på att det blir bra. I o m att Skoda rekommenderar 2,0 bar så är det ju aningen högt, men vad jag förstår så kör ju flesta med ett ännu högre tryck i samma dimension.
Jag fattar heller inte hur Skoda kan rekommendera 2,0 (eller var det 2,1) på Octavia RS på original 225/45-17 när min frus Mitsubishi Space Star ska ha 2,1 bar på original 185/65-14...
Vad jag förstår så lör de flesta med Octavia RS med 2,7-3,1 bar i sina däck.

Alltså, hur ska man veta vad som är rätt och fel - helt omöjligt!

Bravotwozero021
2011-11-19, 00:39
Hej!

Alltså, det här med rätt lufttryck i däcken. Är det fler än jag som känner att det är stört omöjligt att veta vilket lufttryck som är det korrekta?
Jag har läst massor av info från "däckexperter" på internet, läst trådar i olika forum, pratat med olika däckhandlare och känner mig ändå helt vilsen i lufttrycksdjungeln...
Vissa rekommenderar ett lågt däckttyck, vissa ett något högre och vissa ett mycket högre. Den enda rekommendationen som inte finns är ett lägre tryck än rekommenderat.
Några tycker att man bör följa den rekommendation som finns till bilen, vissa 10-15% (0,2-0,4 bar) över rekommenderat tryck - men inte högre, och vissa nästan 1 bar högre än rekommenderat.

En tumregel som har funnits är ju att man ska ha ett högre lufttryck ju lägre profil man har.

Men sen är det ju en massa andra saker som ställer till det till det ännu mer. Exempelvis så ska man ju aldrig justera lufttryck i ett varmt däck som de flesta däck är när man besöker bensinmacken. Därför har jag nu köpt en kompressor som drivs via cigarettändaruttaget så jag kan fylla på däcken kalla.

Sen för att ställa till det riktigt ordentligt så krånglar man till det där med slitage på däcken. Tidigare har jag läst att om däcken slits onormalt mycket på mitten så är det ett för högt lufttryck, och om de slits på sidorna så är trycket för lågt - vilket ju verkar logiskt. Men nu läste jag att det är precis tvärtom med lågprofilsdäck...

Jag har nu fyllt i 2,6 bar i mina nya Gislaved Nordfrost 5 205/50-17 i mina kalla däck och hoppas på att det blir bra. I o m att Skoda rekommenderar 2,0 bar så är det ju aningen högt, men vad jag förstår så kör ju flesta med ett ännu högre tryck i samma dimension.
Jag fattar heller inte hur Skoda kan rekommendera 2,0 (eller var det 2,1) på Octavia RS på original 225/45-17 när min frus Mitsubishi Space Star ska ha 2,1 bar på original 185/65-14...
Vad jag förstår så lör de flesta med Octavia RS med 2,7-3,1 bar i sina däck.

Alltså, hur ska man veta vad som är rätt och fel - helt omöjligt!

2,2 bar är väl endå medelmåttliga ... 2,6 är för mycket. fast man inte ska ha det så kör jag 3.0bar i vinterdäcken eftersom det är så tjock profil så jag upplever att bilen skumpar och det hatar jag !

Solid
2011-11-19, 03:39
Jag hade aldrig högre än 2,6 bar i Octavian, men det blev för mycket, vilket man kände på gången. 2,3-2,4 bar var perfekt, oavsett om det gällde vinterdäcken med 225/45 17", sommardäcken med 225/40 18" eller sommardäcken med 235/35 19".

Enda gångerna jag fyllde i lite lite mer var när jag skulle köra långt och länge.

maverick
2011-11-19, 09:53
Lite högre tryck behövs i breda låga däck. Jag kör 2,5bar i vinterdäcken (225/45R17), och 2,7bar i sommardäcken (225/40R18).

Ode
2012-03-13, 09:47
Hej, ny här så jag ska inte sticka ut hakan för mycket men är det inte så att det som är intressant är däckstemperatur? Där är tryck en parameter att styra temperaturen. Som bruksbil vill man väl ha jämn fördelning av temperaturen över bredden vilket indikerar jämnt slitage. Detta är ju tyvärr även beroende av camber. Vid race så vill man ju ligga så nära max däcktemp som möjligt för maximalt grepp utan att överhetta. Därför man kan se galna hjulviklar på STCC bilar. Så mät inte bara trycket utan även temp är min uppmaning. Men jag bevisas gärna ha fel.

RogerH
2012-03-13, 21:12
Ode,är det inte därför STCC etc kör med Nitrogen i däcken för att nitrogen inte minskar i trycket lika mycke som luft? dvs värmen påverkar inte däcktrycket lika mycke med nitrogen. jag pumpa mina med nitrogen hos däcknasaren, 35spänn däcket.

maverick
2012-03-14, 10:39
Kväve är helt meningslöst på en gatbil.

Emppu
2012-04-18, 16:11
Hej,

En fråga som delvis hänger ihop med lufttryck. Det är så att jag har en Skoda octavia RS2 2007 års modell. Och tänkte kolla om det är däcktrycks mätare på bilen? Brukar nämligen få något som plingar till när jag byter mellan vinter och sommardäck. Och då håller jag en knapp intryckt som det står Set på. Har den på något sett med däcktrycket att göra?

Sinni
2012-04-18, 16:33
Hej,

En fråga som delvis hänger ihop med lufttryck. Det är så att jag har en Skoda octavia RS2 2007 års modell. Och tänkte kolla om det är däcktrycks mätare på bilen? Brukar nämligen få något som plingar till när jag byter mellan vinter och sommardäck. Och då håller jag en knapp intryckt som det står Set på. Har den på något sett med däcktrycket att göra?

Tror det har med hjulomkretsen att göra.
När hjulen blir mindre pga slitage så varnar den

Rätta mig om jag har fel

maverick
2012-04-18, 17:33
Tror det har med hjulomkretsen att göra.
När hjulen blir mindre pga slitage så varnar den

Rätta mig om jag har fel

Inte slitagevarnare på gummit.

maverick
2012-04-18, 17:37
Hej,

Som jag förstår det så när du trycker på "set" så sparas hjulomkretsen. Sen varnar den vid en plötslig sänkning av omkrets, vilket sker när du tappar trycket. Vanligt slitage är inte plöstligt och därför reagerar den inte på det. Däremot har du säkert inte samma storlek på sommardäck och vinterdäck. Därför larmar den när du byter.

Emppu
2012-04-18, 18:00
Det stämmer jag har olika storlekar på sommar respektive vinterdäck. Jag tackar för svaren gott folk. Jag är nöjd.