handdator

Visa fullständig version : Bluetooth i datorn.

mrc
2008-04-14, 21:17
Min Laptop skall ha inbyggd bluetooth men jag får det inte att funka. Nån som vet om den skall aktiveras på något sätt?
Modellen är LG R405-ACPATV. Kan vara så att den bara är förberedd för det och att jag isåfall måste köpa ett bluetooth-kort.

juanito
2008-04-14, 21:37
Enligt produktfakta har du inbyggd bluetooth.
Du får studera manualen, som du antagligen har på CD.

mrc
2008-04-14, 21:53
Har testat på alla möjliga sätt, men den hittar inga andra enheter. Förvisso på batteridrift men det har ju ingen betydelse.

FilipM
2008-04-15, 00:27
Blåtand är ruskigt struligt roligare än bara ett Headset på en mobiltelefon.

Finns blåtanden i Enhetshanteraren?
Om ja, då borde du ha en liten blåtands ikon nere i aktivitets rutan, har du det?
Om nej, då borde du ha ett eller två gula ikoner där det står "okänd enhet" i enhethanteraren. Då är det drivrutinerna som saknas.

Jag har bråkat _mycket_ med just blåtand, det är ruskigt struligt att få till så att det funkar riktigt bra på PC.

Vad kör du för OS, XP eller Vista?

mrc
2008-04-15, 08:58
Jag kör Vista. Inga ikoner där du säger. Tror oxå på drivrutinerna, skall testa att köra in dom igen.
Tack för hjälpen.

juanito
2008-04-15, 09:51
Fick för några år sedan en bluetooth-dongle av en polare på "Clas i sjön".
Har kört den på både Mac och PC utan några som helst svårigheter.
Problemet är som oftast, standarden är väldigt ugnefärlig.
BT är ju egentligen vanlig radio, i lite andra frekvenser.
Vissa prylar lirar ihop problemfritt, medan andra trilskas som sjutton.

silverbane
2008-04-15, 11:45
Är den påslagen? på dom flesta modeller kan man stänga av det med hjälp av knapptryckningar/knapp på/på sidan av datorn.
Det kan även vara så att just för att du kör med batteri så slår energisparfunktionen på och stänger av BT.
Det blir till att felsöka lite där också ;)

mrc
2008-04-15, 14:32
Hittar ingen knapp. Mysko.

mrc
2008-04-15, 15:06
Hittar ingen bluetooth i enhetshanteraren heller, borde ju göra det.

juanito
2008-04-15, 15:10
Tipsar igen,titta i manualen. :)

mrc
2008-04-15, 15:13
Hittar inget där som hjälper mig. Tror att den (bluetoothen) åär trasig då jag inte kan göra alla kommandon som jag skall kunna.

mrc
2008-04-15, 15:19
När jag skall lägga till en enhet så kommer detta upp:

Det gick inte att hitta några Bluetooth-enheter. Kontrollera att Bluetooth-enheten är ansluten till datorn och aktiverad och att enheten är påslagen.

mrc
2008-04-15, 15:21
Detta dyker upp när jag försöker spara vissa inställningar:

---------------------
Bluetooth-tjänstfel
---------------------------
Ett fel uppstod när inställningarna skulle sparas. Kanske är Bluetooth-enheten frånkopplad.

Följande inställningar sparades inte:

Inställningar för upptäckning
Inställningar för anslutningar
OK

silverbane
2008-04-15, 17:15
Kolla i BIOS om den är avstängd då. Kör med strömmen inkopplad.

mrc
2008-04-15, 17:20
Vet vad BIOS är men inte riktigt hur man gör.

FilipM
2008-04-15, 18:38
Det är alltid svårt att hjälpa någon när man inte sitter vid datorn själv, om man inte har en lika dan själv då.

Det låter som att du har fått igång drivisarna, men att dom inte hittar själva blåtanden.
Finns 2 möjligheter, knappen där du aktiverar blåtanden kan vara en "Fn"+ någon annan tangent för att starta. Det borde stå i manualen hur du gör. Hittade inte den på LGs hemsida nu när jag kollade lite snabbt.
Eller så är den inte aktiverad i BIOS som Silverbane skriver, hur du kommer åt BIOS står också i manualen som troligtvis finns på en CD du fick med datorn. Eller att tanka hem på LGs hemsida.

BlueSoleil är inte jätte kul tillverkare av Blåtandsdrivisar, men dom funkar rätt bra. När det gäller blåtand och PC är drivrutiner A och O.
Kör man Mac så funkar det, punkt:)

Holst
2008-04-16, 19:25
hadde samma problem på min HP laptop. Gick in på tillverkarens hemsida (HP) och laddade ner nya drivrutiner.
Installerade dom sedan fungerade det. Kolla på LG´s sida om dom inte har något ställe där du kan ladda ner.....

AVINSTALLERA det du har instalerat innan du installlerar detta.

http://se.lgservice.com
1. Uppe klicka på PRODUCT SUPPORT
2. till vänster klicka på DEVICE DRIVER
3.Product: NoteBook
4.Series: R405-A/RD405-A
5. klicka på SEARCH
6. längst ner på sidan väljer du sida 2
7. scrolla ner på sida 2 så kommer du att hitta.
den heter:
"[Bluetooth/XP/Vista] IVT BlueSoleil Bluetooth Driver Ver 3.2.3.5"
8. klicka på den länkn på sidan.
9. Du ser en rad som heter File name: Bluetooth.zip klicka på den ladda ner installera!
Hoppas att det fungerar efter detta.

Lycka till!!

mrc
2008-04-16, 19:50
Stort tack.Skall testa imorgon.

Holst
2008-04-19, 12:46
Stort tack.Skall testa imorgon.

fick du det att fungera?

mrc
2008-04-19, 16:37
Glömt det fullständigt, har så mycket annat att tänka på.

mrc
2008-04-19, 17:00
Har laddat ner programmet men jag fattar inte ett jävla skit. Orkar inte hålla på med sånt skräp. Vill att det skall funka från början, har inget tålamod.

FilipM
2008-04-22, 00:16
Låter som att du kanske får förklara mer specifikt vad det är som inte funkar.

Får du upp blåtandsprogrammet?
Kan du para 2 enheter?

Pratar vi att koppla upp datorn till Internet via mobilen över blåtand, eller att få en trådlös mus som kör blåtand att ansluta och fungera?

Jag har bråkat alldeles för mycket med just blåtand i Windows för att det skall vara hälsosamt.
Har provat alla drivrutiner som finns, BroadCom, Bluesoleil, Toshiba. Alla funkar lite olika, och olika versioner funkar olika bra med olika saker.
Mitt problem var att jag ville få igång trådlösa hörlurar, A2DP profilen. Hittade till slut ett par hackade drivrutiner på nätet som funkar klockrent. Men det tog många timmar. Har säkert 2GB blåtands drivrutiner på datorn:)
Sedan kan det strula med hårdvaran också, har haft 2 bärbara datorer med inbyggda blåtandsmoduler. Ingen av dom funkade tillfredsställande, med en USB blåtandsdongel funkade det fint.

Som sagt, blåtand är inte helt lätt att få rätt på. Men vi kan försöka:)

mrc
2008-04-22, 07:36
Tjena. Jag kan inte para ihop. Programmet funkar som fanns på datorn (tror det funkar iallafall). Varje gång jag försöker para ihop så hittar inte datorn mobilen. Jag skulle ha det för att kunna komma in på nätet genom mobilen men nu har jag skaffat trådlöst internet så frågan är inte akut. Men visst vill man att det skall funka.

juanito
2008-04-22, 11:48
Har du ställt mobilen på "synlig" i bluetooth-egenskaperna?

mrc
2008-04-22, 12:23
yep

Holst
2008-04-22, 13:19
Du får ta med dig datorn till Furby i sommar så fixar han till det.....

FilipM
2008-04-23, 00:17
Det är nog lättast så tyvärr, ta med datorn till någon som kan det.
Var bor du?
Om det är antingen längst E6 eller E4 så får du bjuda på fika så kan jag titta förbi när jag kör till/från Skåne vid något tillfälle:)

mrc
2008-04-23, 10:30
Jag bor i Malmö. Tack för ditt erbjudande.

juanito
2008-04-23, 12:12
Ta med den när vi ses. :-)

mrc
2008-04-23, 12:32
Skall jag göra. Tack.