Visa fullständig version : Hobbyelektriker...
Mikael1977
2011-11-27, 20:29
Jag ska mecka ihop en egen lampa i carporten, men är lite osäker på vilka kablar som är vad.
I bakstycket på lampan så har jag följande:
Jord
N (nolla)
L (fas)
Strömledningen som är kapad har följande färger:
Gul/grön
Blå
Brun
Stämmer det att gul/grön är jord?
Vart ska dom två andra?
Jag ska mecka ihop en egen lampa i carporten, men är lite osäker på vilka kablar som är vad.
I bakstycket på lampan så har jag följande:
Jord
N (nolla)
L (fas)
Strömledningen som är kapad har följande färger:
Gul/grön
Blå
Brun
Stämmer det att gul/grön är jord?
Vart ska dom två andra?
Gul/grön=jord
Brun=0
Blå=fas
nej för fan
blå är nolla
brun är fas
gått elektriker på gymnasiet
Mikael1977
2011-11-27, 20:45
Men för i helvete boys....nu är jag ju tillbaka på ruta 1!
He-he... :)
Lita på farbror Sinni, han har rätt.
Mikael1977
2011-11-27, 21:05
He-he... :)
Lita på farbror Sinni, han har rätt.
Bra, för jag har redan skruvat ihop den :)
För i helvete Mikael1977, du är ju ett praktexempel på när man absolut inte ska skruva el själv, men ditt försäkringsbolag ska vara glada att du frågar. Fortsätt fråga för guds skull. Jag har i alla fall 15 år i yrket.
Mikael1977
2011-11-28, 08:08
Ja men det är ju bara några kablar som ska hit och några som ska dit :)
Men nej, jag skulle aldrig mecka ihop något utan att vara helt säker...speciellt när det kommer till elektricitet!
Men när det är sagt så kommer det kopplingsschema i tråden så fort minsteman har somnat i soffan :)
maverick
2011-11-28, 16:08
Varför har det betydelse med vilket som är fas och noll när det är växelström?
Med risk för att bli idiotförklarad undrar jag samma sak :)
Kan ju vara bra om brytaren bryter fasen och inte nollan så att lampan är spänningslös när den är avstängd.
maverick
2011-11-28, 17:54
Kan ju vara bra om brytaren bryter fasen och inte nollan så att lampan är spänningslös när den är avstängd.
Men det är ju växelström. Matningen byter ju pol hela tiden.
en standars som bör följas
speciellt om nästa elektriker skall in o koppla till något och behöver en fas..
Men det är ju växelström. Matningen byter ju pol hela tiden.
Nepp. Nollan heter ju nolla just för att spänningen skall vara "0". Det som skiljer nolla från jord är att i jorden skall ingen ström flyta (och gör inte heller om man har jordfelsbrytare). Men i centralen är jord och nolla normalt sammankopplade.
Fasen däremot är växlar mellan +230 och -230.
Med reservation för att jag inte heller är elektriker :?
Helt rätt. Dessutom är det ett färgsystem på trådarnas hölje för att det ska vara möjligt att hålla koll på bl.a. fas och noll i alla kopplingspunkter.
Nollan är i princip endast en återledare till jord, utan den blir det ingen sluten krets och inga elektroner kan flöda. Många elektroniska produkter som ansluts till 230v behöver en ansluten fas för att fungera, exempelvis dimmer eller rörelsevakt.
Nollan ska inte förväxlas med skyddsjord som i alla normala fall ska vara spänningslös... :)
Och bryter man nollan så har man fortfarande 230v mellan fas och skyddsjord, och för att få rätt funktion mot ev jordfelsbrytare så är detta viktigt.
Stamsaas
2011-12-03, 19:05
Husk at det ikke er samme standard med fordelingsnett i norge som sverige da, TN-C-S system "dere" har sant? det er veldig lite utbredt i Norge, så her er "nollan" ikke det samme som jord :)
Blåbäret
2011-12-03, 20:15
I Sverige så används TN-C-S ja.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.