handdator

Visa fullständig version : Ojämn och ryckig gång 2.0 TDI

pesv16
2008-04-17, 13:23
Hej.

Är det någon VAG-kunnig som kan ge mig tips om vad problemet kan vara med min Octavia 2.0 TDI DSG -07 som när motorn nått arbetstemperatur går ojämnt och ryckigt vid lätt belastning emellan 1500-2000 rpm. Motorn går bra på tomgång och över 2000 rpm men just i intervallet 1500-2000 rpm verkar det som om motorn går ojämnt och ibland orsakar detta att automatlådan växlar upp för att direkt växla ned igen.

Bilen har rullat 1500 mil lugna mil och är inte trimmad. Är det någon som har konkreta tips som jag kan ta med mig till verkstaden? Jag har haft bilen inne två gånger utan att märkesverkstaden har kunnat komma upp med någon bra förklaring och åtgärd. Jag har bokat en ny tid på verkstaden men eftersom att forum som detta ibland kan vara en outsinlig källa till information så kanske det finns någon som har ett hett tips.

Det intressanta är att problemet inte visar sig förrän motorn uppnåt normal arbetstemperatur. När motorn är kall går den hur jämnt och fint som helst. Några idéer?

Furby
2008-04-17, 17:04
Min går lite ojämnt när DPF förbränner sotet men det händer inte så ofta.

pesv16
2008-04-17, 20:01
Att det skulle ha med sotförbränningen i DPF att göra är verkstadens teori också men problemet med ojämn och ryckig gång inträffar numera alltid när motorn uppnått normal arbetstemperatur. Problemet inträffade inte under de första 700 milen. Jag har ställt frågan till verkstaden om problemet kan ha med DSG-lådan att göra men jag har inte fått något riktigt svar det.

Ivo
2008-04-18, 14:41
Hej.

Är det någon VAG-kunnig som kan ge mig tips om vad problemet kan vara med min Octavia 2.0 TDI DSG -07 som när motorn nått arbetstemperatur går ojämnt och ryckigt vid lätt belastning emellan 1500-2000 rpm. Motorn går bra på tomgång och över 2000 rpm men just i intervallet 1500-2000 rpm verkar det som om motorn går ojämnt och ibland orsakar detta att automatlådan växlar upp för att direkt växla ned igen.

Bilen har rullat 1500 mil lugna mil och är inte trimmad. Är det någon som har konkreta tips som jag kan ta med mig till verkstaden? Jag har haft bilen inne två gånger utan att märkesverkstaden har kunnat komma upp med någon bra förklaring och åtgärd. Jag har bokat en ny tid på verkstaden men eftersom att forum som detta ibland kan vara en outsinlig källa till information så kanske det finns någon som har ett hett tips.

Det intressanta är att problemet inte visar sig förrän motorn uppnåt normal arbetstemperatur. När motorn är kall går den hur jämnt och fint som helst. Några idéer?

Jag har också dom problemen ibland....Har lämnat in min bil hos VW i Helsinborg men dom sa att allting är OK med bilen...

pesv16
2008-04-18, 22:41
Jag har nu avtalat med verkstaden att de ska ha bilen en vecka (då jag är bortrest utomlands) för att kunna köra bilen med mätutrustning inkopplad och förhoppningsvis få någon ledtråd till vad som är problemet. Jag fick idag en tekniker från verkstaden att åka med mig och han kunde då konstatera hur bilen uppför sig. DPF-teorin avfärdade teknikern och var nu mer inne på att det är någon givare som spökar. Vi får se vad de kommer fram till.

kvikley
2008-04-21, 20:18
Hej.
Jag hade samma problem att den ryckte när man körde normalt. Jag har dock en man. låda. Lämna de in den på din bil i Helsingborg. De bytte lmm och så var det bra med den ryckiga gången.

wegen78
2008-04-22, 06:36
Hör med Goffen vad han tror, han har ju trots allt jobbat på Atteviks i 15 år. Skillingaryd jobbar han i.

pesv16
2008-05-30, 23:07
Problemet med den ojämna och ryckiga gången kvarstår. Bilen var i början av maj en hel vecka hos Atteviks Skoda-verkstad i Jönköping för felsökning och diagnos utan att problemet kunde identifieras. Teknikern tyckte att det bara var en "marginell" störning. Jag var dock inte nöjd med detta och det förstod nog teknikern så bilen blev inbokad för ytterligare felsökning och diagnos i förra veckan hos Atteviks Audi/VW-verkstad i Jönköping där andra tekniker skulle ta vid.

Jag var själv med på morgonen när bilen lämnades in och jag hade då kört bilen ordentligt varm så teknikern som jag provkörde ihop med kunde konstatera den ojämna gången. Bilen togs in för felsökning och diagnosen blev att bränslepumpen nog behövde bytas. I samband med att bränslepumpen skulle bytas råkade verkstaden orsaka en lackskada på vänster framskärm. De tog dock utan knussel på sig ansvaret för lackskadan och bilen fick gå till plåt/lack-verkstaden.

Nu har verkstaden haft bilen i över en vecka igen och ska enligt uppgift ha bytt bränslepumpen samt åtgärdat framskärmen men problemet med den ojämna gången har inte försvunnit. De behåller således bilen för vidare felsökning.

Jag har själv varit inne på några engelska samt tyska Audi/Skoda/VW-forum och det verkar som om problemet med den ojämna och ryckiga gången i England benämns "stutter" och i Tyskland kallas det "stottern". Det verkar dock inte som om det finns någon entydig åtgärd till problemet. De vanligaste åtgärderna verkar enligt foruminläggen att ha med följande att göra:

1. EGR Valve (EGR-ventil?)
2. Air Flow Meter (Luftmassemätare?)
3. Boost Control Valve (?)
4. Vacuum Valve Block (?)

I de tyska forumen nämns också att det tidigare har varit problem med felaktiga spridare på något äldre dieselmotorer men detta gäller nog troligtvis inte de senare årsmodellerna.

Jag hoppas innerligt på att verkstaden finner och kan avhjälpa problemet. Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

pesv16
2008-06-12, 00:52
Nu har bilen stått på verkstaden i ytterligare två veckor utan att teknikerna har kunnat identifiera och åtgärda problemet med den ojämna gången. Teknikerna har enligt vad de förmedlat till mig per telefon bytt bränslepump, bytt/kontrollerat diverse slangar/rör, bytt EGR-ventil och bytt någon slags insprutningsventil. De kan ha gjort fler åtgärder idag då jag ej har haft kontakt med dem idag. Jag börjar så smått tvivla på att de kommer att kunna lösa problemet.

Jag vill inte på något sätt kritisera teknikerna på verkstaden för de gör nog vad de kan och har befogenhet till men jag tycker att det är under all kritik att VAG-organisationen inte kan bistå med kvalificerad teknisk kompetens och diagnostikutrustning så att fel av denna karaktär rationellt kan spåras. Ur mitt perspektiv verkar det enbart som om att VAG ger verkstaden klartecken att medelst testa-och-försök-metoden byta ut olika delar i hopp om att man till slut får en jackpott. Är det verkligen rimligt att det ska behöva gå till på detta sätt?

Off Topic:
Jag har under dessa veckor som min Skoda stått på verkstaden haft en VW Passat 2.0 FSI som lånebil och förfasas varenda gång jag behöver tanka och därefter räknar på bränsleförbrukningen. 0,89 l/mil !!! vid samma körning som jag med Skodan har snittat på 0,56 l/mil.

pesv16
2008-06-17, 17:19
Ännu en vecka med bilen stående på verkstaden och nu verkar de samt VAG ha tomt på idéer efter att ha bytt en hel del komponenter som har med bränsletillförseln till motorn att göra. Problemet kvarstår ändå. Är det någon här på forumet som har en kvalificerad gissning kring vad som potentiellt kan vara orsaken till problemet med den ojämna gången?

Den ojämna gången yttrar sig främst vid jämn gas i några olika varvtalsintervall och det som sker är att motorn helt plötsligt ökar varvtalet med 200-300 rpm. Ibland sjunker varvtalet nästan direkt igen men det händer också att det nya varvtalet kvarstår. I kombination med DSG-lådan i automatläge så kan detta få obehagliga effekter.

Kan det vara något problem med intermittenta värden från någon givare i bilen? Jag tycker dock att detta borde vara möjligt att logga eller mäta men det kanske inte är så enkelt. Hur många olika givare sitter det egentligen i en TDI-motor? Jag är allt lite nyfiken?

pesv16
2008-06-18, 20:50
Jag var idag i kontakt med verkstaden och nu har de beslutat sig för att byta topp på motorn. Jag hoppas verkligen att de vet vad de gör för det låter ur mitt samt en konsulterad fristående bilmekaniker/bilelektriker som en högst märklig och desperat åtgärd.

I de nordamerikanska forumen (t.ex. tdiclub.com) så har åtgärden att byta topp väldigt sällan avhjälpt liknande problem. Enligt den konsulterade bilmekanikern/bilelektrikern verkar problemet vara orsakat av någon elektrisk givare eller motorstyrenhet som triggar ett gaspådrag.

Några andra frågor som dyker upp i mitt huvud är t.ex. hur länge jag ska acceptera att verkstaden har min bil utan att kunna ge ett besked om när felet kommer att vara åtgärdat och jag akn få min bil tillbaka? När är det läge att diskutera en eventuell ekonomisk kompensation eller att de tar tillbaka bilen och ersätter den med en ny, likvärdig eller bättre bil?

Furby
2008-06-18, 21:21
Har de inte bytt eller rengjort luftmassemätaren så tycker jag att de borde göra det.

Joakim
2008-06-18, 21:39
Kräv en ny bil, det tror jag att du kan få.

LowMech
2008-06-19, 12:46
Kräv en ny bil, det tror jag att du kan få.

Håller med Joakim... så mycket crabb som du haft med din bil så tycker jag nästan att du skall kunna få ut en ny bil.

Matte_81
2008-06-21, 20:49
Har nyss köpt mig en Golf -05, också den med 2.0 TDI DSG och jag upplever exakt samma fenomen. Inget jag stör mig jättemycke på men man vill ju ändå att allt ska fungera klockrent. Då jag köpt min privat är jag inte lika pigg på att anlita verkstad för felsökning, känns som det skulle kunna dra iväg nånting fruktansvärt i kostnad med tanke på hur många timmar verkstan haft hand om din. Så jag följer denna historia med stort intresse...

pesv16
2008-07-01, 21:29
Idag pratade jag med teknikerna på verkstaden och nu är toppen bytt men problemet kvarstår. Nu är de inne på att byta ut DSG-växellådan...

juanito
2008-07-01, 21:33
Då har du snart en i princip ny bil...

pesv16
2008-07-02, 20:30
Nya bud från verkstaden. De kommer inte att byta växellåda utan de kommer att skicka bilen till VAG:s specialverkstad (i Södertälje?) för vidare åtgärder men där kommer man inte att kunna ta itu med bilen förrän i slutet av augusti eller början av september. Undrar om det inte vore snabbare åtgärdat genom att beställa en ny bil istället...

Danjul
2008-07-08, 16:28
Nya bud från verkstaden. De kommer inte att byta växellåda utan de kommer att skicka bilen till VAG:s specialverkstad (i Södertälje?) för vidare åtgärder men där kommer man inte att kunna ta itu med bilen förrän i slutet av augusti eller början av september. Undrar om det inte vore snabbare åtgärdat genom att beställa en ny bil istället...

Hör av dig till högre folk på VW, så här kan dem inte behandla folk. Kräv en ny bil detta är ju helt sjukt!

pesv16
2008-07-14, 21:17
Jag har idag pratat med försäljningsansvarig hos återförsäljaren och denne hänvisar till att de inget kan göra förrän bilen varit hos generalagentens verkstad i Södertälje. Först om Södertälje-verkstaden anser att problemet är ett fel, och om de inte kan åtgärda felet, så kan det bli en diskussion kring en omleverans. Jag får således sannolikt vänta till september innan besked kommer att ges...

PS. Jag orkar och vill inte för närvarande kommentera vad jag just nu tycker om generalagenten (Volkswagen Group Sverige), återförsäljaren samt verkstaden men ni kan säkert göra en kvalificerad gissning... DS.

juanito
2008-07-14, 22:08
Sverker! ;-)

Joakim
2008-07-15, 21:21
skulle vara intressant om man fick lägga in vtechs 170 hk program och se om felet består, då vet man ju om det är hård eller mjukvarurelaterat

pesv16
2008-07-15, 21:34
@ Joakim
Det är nog inte lätt att få göra det i dagsläget för då vill väl antagligen inte verkstad/generalagenten vidare befatta sig med bilen. Bilen står dessutom på verkstaden permanent sedan den 22/5. Men helt klart vore det verkligen intressant att testa med Vtechs programvara...

Solid
2008-07-15, 21:39
Något jag tycker du måste kunna kräva är en likvärdig hyr- eller lånebil. Att åka runt med en bil som drar så mycket (50%?) mer i snart ett halvår låter ju helt sjukt. Men du kanske fått en likvärdig diesel som hyr- eller lånebil nu?

pesv16
2008-07-15, 21:55
@ Solid
Jag fick byta lånebil för ca två veckor sedan och åker nu en manuellväxlad VW Passat 2.0 TDI Variant 4-Motion. Dock så snittar den på ungefär 6,7 l/10 mil vilket inte riktigt är i samma härad som Octavian men dock bättre än den föregående soppasörplaren.

Jag tycker att utväxlingarna på de högre växlarna i Passaten ger på tok för höga varvtal i hastighetsintervallet 70-100 km/h och Passaten går således inte lika snålt som Octavian på de högre växlarna i svensk landsvägshastighet.

Goffen
2008-07-15, 22:53
Visserligen har du otur med din bil men i min bok gör i dett fallet atteviks allt dom kan för att laga din bil. Det tar tid? Ja det är ju ingen volvo 240 precis, om det är Henrik "teknikern" som skruvar på din bil har du troligen en av vags bästa tekniker på fallet... Och vad jag förstår har du en grymt shysst kärra som du får ha gratis medans din bil är inne? Jag kan förvisso förstå din frustration men det låter lite som att du gnäller just för gnällandets skull.... vore ju stor skillnad om du behövde betala kalaset själv.... Jag jobbat ju som sagt själv på atteviks fast i skillingaryd och jag har en förståelse för sånna här problem som ni andra kanske inte har.

pesv16
2008-07-15, 23:33
@ Goffen
Om du tycker att jag gnäller så är det upp till dig. Jag har, enligt min mening, till största delen i denna tråd frågat andra efter råd samt att jag har beskrivit vad som hänt hittills. Om jag skulle vilja gnälla så skulle jag kunna detaljerat beskriva den historik jag har haft med nuvarande samt föregående bil men det tjänar absolut inget till. Angående din kommentar om vem som betalar så är det alltid kunderna vilka i slutänden direkt eller indirekt betalar.

Solid
2008-07-16, 00:22
Skönt att du fått en diesel som lånebil, men trist att det fortfarande blir en merkostnad för dig, eftersom pucken nu ligger hos VAG och deras problem med att inte hinna undersöka bilen.

Btw, jag tycker mig inte se det minsta gnäll från trådskaparen i den här tråden. Det här är snarare en av de bättre trådarna på det här forumet, med välskrivna inlägg och lagom mycket förklarat om de fel som har uppstått samt med sakliga frågor och funderingar som nog de flesta av oss skulle ha om vi hade stora problem med en bil som vi betalat hundratusentals kronor för.

bassebas
2008-07-16, 09:26
Visserligen har du otur med din bil men i min bok gör i dett fallet atteviks allt dom kan för att laga din bil. Det tar tid? Ja det är ju ingen volvo 240 precis, om det är Henrik "teknikern" som skruvar på din bil har du troligen en av vags bästa tekniker på fallet... Och vad jag förstår har du en grymt shysst kärra som du får ha gratis medans din bil är inne? Jag kan förvisso förstå din frustration men det låter lite som att du gnäller just för gnällandets skull.... vore ju stor skillnad om du behövde betala kalaset själv.... Jag jobbat ju som sagt själv på atteviks fast i skillingaryd och jag har en förståelse för sånna här problem som ni andra kanske inte har.

Hoppas verkligen inte att alla vags mekaniker har denna attityd mot kunderna.

Soulman
2008-07-16, 11:34
Håller med om att trådskaparen skriver väl och intressant och minst av allt gnälligt! Denna tråkiga berättelse kan vi alla ha nytta av om vi hamnar i liknande lägen. Bevisligen finns ju återförsäljare som tar sin kunds klagomål på allvar och det kan ju vara bra att ha med sig i diskussion med någon som absolut inte vill ta tag i eventuella problem. Sverker skulle nog slakna i detta ärende eftersom Atteviks bevisligen tar sig an problemet efter bästa förmåga.

Goffen
2008-07-16, 22:12

Hoppas verkligen inte att alla vags mekaniker har denna attityd mot kunderna.

Vilken attityd då?

pesv16
2008-09-10, 21:42
Idag, den 10/9, har jag äntligen fått tillbaka min bil som varit på VAG-verkstäder sedan den 22/5.

Felet på bilen ska nu enligt verkstaden vara åtgärdat men VAG-verkstaden i Jönköping kan inte tala om vad VAG:s specialverkstad i Södertälje/Stockholm har gjort med bilen för att åtgärda felet. VAG:s specialverkstad har haft bilen de senaste två veckorna.

Så till er som kontaktat mig personligen och säger er ha samma problem med er bil så kan jag tyvärr inte ge er någon vägledning för vidare felåtgärd. Jag kan bara rekommendera att ni kontaktar er märkesverkstad och bestämt ber dem kontakta VAG:s specialverkstad för att belysa att fler än ni har haft problemet och att det tydligen ska gå att åtgärda.

Om åtgärden har haft full effekt på min bil kan jag inte göra något utlåtande om ännu. Jag kommer att återkomma om detta när jag kört bilen lite mer och några längre sträckor. Något har verkstaden nog ändrat på bilen för jag upplever att automatlådan numera växlar upp till högre växel något tidigare än innan. Jag hoppas innerligen att problemet nu verkligen är åtgärdat och förblir permanent så.

mattish
2009-12-03, 10:30
Skönt att få tillbaka den. Dock är det tråkigt att inte kunnat utnyttja en bil som man betalar för under den tiden. Värdet sjuker ju oavsett om man kör eller ej på den.
Hoppas det löst sig nu. Ibland blir man lite avskräckt att byta till en skoda från Toyota. Får kanske bli en nyare avensis med Diesel :O ?