Visa fullständig version : Instrumentpanelens belysning
Sisuracing
2012-01-22, 19:52
Hej, min första Skoda införskaffad igår.
En Skoda octavia rs 2003a, rs1.
Nu är det så att instrumentpanelsbelysningen inte funkar, allt är mörkt i hela bilen, inklusive climatronic, hastighetsmätare belysning, ja allt i princip, men mätare och allt funkar men inte ljuset bara..
Förra ägaren sa att det ibland kan gå igång och då "klickar" det till och så visa han någonstans runt ljusomställar vredet på vänster sida, antar att några relän säkerligen kan sitta där bakom?
Har någon råkat ut för detta? hur åtgärdar jag detta,
Hoppas på ett bra bemötande på detta forum :)
Med vänlig hälsning, Janne
Bravotwozero021
2012-01-22, 21:51
Hej, min första Skoda införskaffad igår.
En Skoda octavia rs 2003a, rs1.
Nu är det så att instrumentpanelsbelysningen inte funkar, allt är mörkt i hela bilen, inklusive climatronic, hastighetsmätare belysning, ja allt i princip, men mätare och allt funkar men inte ljuset bara..
Förra ägaren sa att det ibland kan gå igång och då "klickar" det till och så visa han någonstans runt ljusomställar vredet på vänster sida, antar att några relän säkerligen kan sitta där bakom?
Har någon råkat ut för detta? hur åtgärdar jag detta,
Hoppas på ett bra bemötande på detta forum :)
Med vänlig hälsning, Janne
Grattis till den nya bilen ! tyvär kan jag inte svara på dina problem! men det du kanske kan göra är att läsa i boken och se om du snappar upp nått angående reläna bara du vet vilket relä som styr belysningen så kan du vrida på belysningen och samtidigt känna på det relät, klickar det inte så har du troligtvis hittat felet ! :)
Sisuracing
2012-01-22, 23:19
Hej, jag var inne på det imorse också men hittade bara var säkringarna sitter i den boken..
Det blev jag inte mycket klokare på, men där det finns säkringar finns relä.. Frågan är bara vart
George_RS
2012-01-23, 01:48
hej och välkommen,jag skulle ju iaf börja med o kolla säkringarna så den/dom är hela till den belysningen tror inte man relästyr något sådant iaf...och kan även förklara hur man kommer åt dom med...öppnar förardörren o på sidan om intrumentpanelen har du en plastpanel du bryter bort med en mejsel så är hela elcentralen blottad. står i boken vad som styr vad o har för mig det även står i locket du tar bort...så de e ju inte konstigt de klickar bakom ljusomställaren då elcentralen sitter där bakom :p
funkar Radion förresten`?
Sisuracing
2012-01-23, 07:23
Okej, ja verkar inte hitta vilken säkring de kan vars, radion funkar
maverick
2012-01-23, 09:32
Några av reläna kommer du åt genom att demontera plasten mellan ratt och pedaler. De sitter på insidan av säkringsboxen.
Sisuracing
2012-01-26, 20:51
Sådär nu har jag nog hittat felet här också, dimmer relä knappen, den som sitter ihop med strålkastar regleringen bredvid ljusomställaren är helt bränd, plasten hade smällt in i kretskortet i den.
En ny på vag kostade dock 595:- och den senaste dom sålde var 2000 :), köpte dock en som jag hittade på laga.se för 100:- !
George_RS
2012-01-27, 09:44
sedär ja det var ju ett lite lustigt fel de.
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.