handdator

Visa fullständig version : Stora fotograferings tråden.

Sidor : [1] 2 3

Chippe
2008-01-14, 18:48
Jag gillar att fota, men är ganska grön på området. Skulle behöva lite tips och trix ang. kamera inställningar m.m.

Jag har en Kodak P850, det är ingen systemkamera men den är väll snäpet under om man får säga så.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=P850) ... ticle=P850 Hittade denna länk med lite text om kameran.

Jag vet att det finns guider m.m. på nätet men jag vill nästan hellre ha tips m.m. på detta sättet... Enklare att fatta för mig tror jag.

Som bildredigeringsprogram så har jag inte PS utan använder Picasa 2. För att riktigt kunna fixa till bilderna så behöver jag PS inser jag, men då måste jag lära mig det programmet också :P Men jag vill helst slippa redigera bilderna, vill kunna fota så bra att det max behövs en beskäring av bilden. (kanske inte är möjligt, men jag vill komma nära). Ett stativ står på önskelistan också.

Slänger upp några bilder så får ni säga vad ni tycker, vissa är beskurna och lite redigerade i Picasa 2. Jag gillar att fota vatten, rinnande med konstiga slutartider :P

Chippe
2008-01-14, 18:49
Några flera bilder.

juanito
2008-01-14, 19:20
Några flera bilder.
Du har redan hyffsat bildsinne. Ett av de vanligaste tipsen brukar vara att inte lägga huvudmotivet mitt i bilden.
Du behöver kraftigare saker än Picasa, men inte nödvändigtvis PS.
Det finns ju ett utmärkt gratisalternativ: GIMP.
Jag använder Paint Shop Pro.
Dessa klarar 90-95% av vad PS kan göra. PSP använder t.o.m. samma plugins!
PSP har dessutom de bästa auto-filtren, medan PS är bättre på manuella filter.
Personligen hatar jag Adobes gränssnitt, men alla kan ju inte gilla allt...
Min kamera motsvarar din i både utseende och prestanda. Konica-Minolta Z5 plus en Konica KD500-Z.

micke_petersson
2008-01-14, 20:13
tycker som föregående talare att du har bra bildsinne... ser dock att du anv. blixten vid tillfällen då du inte behöver den... som bilden över vattnet med vass i förgrunden... där skulle du anv. manuella inställningar o inte kört med blixt. jobba lite mer med att ställa in iso inställningar för att slippa blixten.... gå gärna med i http://www.fotosidan.se och lägg upp bilder där.. där får du bra tips... o sedan om du skaffar ps... gå då in på http://www.moderskeppet.se så finns där filmsnuttar och andra mkt bra och lätta tips att bättra på bilder....

kolla gärna in min sida på fotosidan...http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=58503

Chippe
2008-01-14, 20:56
Tack för tipsen m.m.

Vissa av bilderna är nog på auto på kameran men det vill jag komma ifrån och kunna komponera ihop inställningen själv.
Sen så behöver jag ett stativ, några tips? inte allt för dyrt bara :P

Chippe
2008-01-14, 21:58
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114160

:D

Bara en bild änsålänge (trädet från denna tråd) Samt att jag inte vet riktigt hur sidan fungerar ännu.

mrc
2008-01-14, 22:00
Vet inte hur din kamera funkar men kör i M-läget. När du kan fota i det läget så har du kommit långt. I de flesta systemkameror så har man en liten stapel i sökaren som har + (plus) i ena änden och - (minus) i andra och 0 (noll) i mitten
( +_ _ 0_ _- ). Är kameran felinställd så har du en pil som antingen ligger i plus eller minusfältet. Ändra då slutaren till noll och även bländaren till noll så får du bra bilder ljusmässigt. Dessa inställningar använder jag när alltid när jag fotar sport, men inte alltid man kan få det perfekt för är det mörkt i hallen så kanske man får en för lång slutartid så det blir suddigt. Man lär sig ganska snabbt. Kan inte ge nåt exempel för det skiljer ju i ljusförhållandet i olika hallar. Jag kör i princip alltid med ISO 800. Går man över det så får man mycket bildbrus. Fördelen med digitalt är ju att det inte kostar nåt i framkallning. När jag började så tog jag ca 2000 bilder på en hockeymatch. Kanske 20 av dom gick att använda.
Lycka till.

http://www.fotoguiden.se är en bra sajt som även har fotoskola som inte kostar nåt.

maverick
2008-01-14, 23:51
En grundregel jag fått lära mig är hellre länge slutartid än högt ISO. Jag tar i princip alla mina bilder med ISO 50.
Lågt ISO ger bättre kvalitet. Var gränsen går beror på kameran, men det märker du om du börjar leka lite med den.

Chippe
2008-01-15, 07:54
mrc: Jag vet inte om min kamera har de där staplarna, hann bara kika lite kort igår och då hittade jag dom inte (kanske är en inställningssak). Kameran i sig är juh ingen värsting heller.

ang ISO tal så går inte min kamera högre än 400 och ner till typ 50, men ska jag använda längre slutartider behöver jag verkligen ett stativ. Var det någon som hade något förslag på stativ?

En systemkamera vore juh också trevligt, men det kanske jag får vänta med. (vill juh spara stålar till RS2a :P)

micke_petersson
2008-01-15, 08:05
mrc: Jag vet inte om min kamera har de där staplarna, hann bara kika lite kort igår och då hittade jag dom inte (kanske är en inställningssak). Kameran i sig är juh ingen värsting heller.

ang ISO tal så går inte min kamera högre än 400 och ner till typ 50, men ska jag använda längre slutartider behöver jag verkligen ett stativ. Var det någon som hade något förslag på stativ?

En systemkamera vore juh också trevligt, men det kanske jag får vänta med. (vill juh spara stålar till RS2a :P)

Titta på manfrottos stativ.. dom är riktigt bra.. o lätta att hantera...

mrc
2008-01-15, 08:32
Kjell.com och Clas Ohlson har för ca 5-hundringen som funkar utmärkt.
När man fotar sport så har man inte råd med hög slutartid då bilderna lätt blir suddiga. Därför kör jag med hög ISO, annars har du helt rätt i att man får bättre kvalité med lägre. När jag fotar i Malmö Isstadion så kör jag med ISO 800, lägsta möjliga bländare och en slutartid på ca 200. Kameran är inställd på kontinuerlig skärpa. Nu hör det till saken att jag bara har ett skitobjektiv för tillfället (Sigma 70-300. f=4-5.6) men skall köpa ett nytt till våren med f=2.8. Tyvärr är dom snordyra så man tager vad man haver.
Fotar med en Nikon D80. Vill självklart ha bättre grejer men det är en senare fråga.

MZM
2008-01-15, 09:19
Velbon-stativ är prisvärda. Jag har ett Velbon CX 440 som har några år på nacken. Funkar suveränt.

Jag brukar gå upp i ISO-tal istället för att öka slutartiden vid fotografering i "mörkare" miljöer. Ev. brus brukar gå att manipulera bort med Neat image. I vissa bilder tycker jag att brus förhöjer stämningen.

Bilevenemang där jag vill ha rörelsoskärpa brukar jag sänka iso, öka bländartalet (om det behövs) samt öka slutartiden.
Använder mig av en Pentax K100D. Objektiv: Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 eller Samsung Objektiv AF 50-200/4-5,6 D-Xenon.

Tyvärr fotar jag mycket mindre nu för tiden jämfört med vad jag gjorde innan.

mrc
2008-01-15, 09:49
Problemet med att ta bort brus är att bilderna kan se ut som om man har kört över dom med ett strykjärn. Dom blir "platta" på nåt vis, men har man mycket brus så har man inget val.

Chippe
2008-01-15, 11:08
Ska ta mig till classe och kika lite på stativ i em tror jag. Men passar alla kameror på alla stativ (systemkameror o likn.)?

juanito
2008-01-15, 11:11
Ska ta mig till classe och kika lite på stativ i em tror jag. Men passar alla kameror på alla stativ (systemkameror o likn.)?
Alla kameror har samma standardgänga för stativ, om det var det du menade.

micke_petersson
2008-01-15, 11:16

tips är att när du tittar på stativ.. titta så det främst är anpassat för stillbildskamera. typ manfrotto.. många velbon är anpassade för videokameror och kan då vara oljedämpade.. inte lätt att plåta med om du skall ta på rörliga objekt.. typ hockeymatch, fotboll, bilar m.m.

maverick
2008-01-15, 12:09
Kjell.com och Clas Ohlson har för ca 5-hundringen som funkar utmärkt.
När man fotar sport så har man inte råd med hög slutartid då bilderna lätt blir suddiga.

Givetvis. Är det snabba bilder man ska ta så är det lägsta möjliga slutartid som gäller.

juanito
2008-01-15, 13:58
Ibland kan man improvisera fram effekter.
Den här bilden tog jag genom en tunn plastskiva, som hölls framför kameran.

Chippe
2008-01-15, 18:59
Här är några bilder från i Söndags när det var så fint väder här.

Vad tycks? Lite mkt ljus på nån bild.

mrc
2008-01-15, 21:15
Ja båda båda bilderna är väldigt ljusa. Snygga som fan annars.

possente
2008-01-16, 19:39
gjorde en av guiderna på fotosajten nu precis. Resulktatet blev följande. Sen skulle jag göra det på en bild till där bilen är ljusare men då kom jag inte ihåg hur jag gjorde.. Eftersom beskrivningen var i elements och jag gjorde det i cs.

Chippe
2008-01-16, 20:19
Snyggt!

possente
2008-01-16, 20:29
Snyggt!
tack. Men det är synd att bilden är mörk i verkligheten så man får inte fram max effekt.
Jag är också väldigt ny innom området fotografering och andvänder en avant kamera från netonnet för runt 1000 lappen :lol:

micke_petersson
2008-01-16, 20:42

tog mig friheten o ändra ljuset lite snabbt på denna bild..mkt bra bild förövrigt.. hoppas okej att jag gjorde det

micke_petersson
2008-01-16, 20:45

tog mig friheten o ändra ljuset lite snabbt på denna bild..mkt bra bild förövrigt.. hoppas okej att jag gjorde det

fick inte med bilden.. skumt...får inte med bilden av ngn orsak.. så då droppar vi det...

Chippe
2008-01-16, 20:54
pma den till mig så jag får se, nyfiken :)

micke_petersson
2008-01-16, 21:43
testar igen med att lägga upp bild... lägre upplösning... o ser om det funkar nu...

juanito
2008-01-16, 22:16
Kul att mjuka upp vattnet med lite längre slutartid.

Chippe
2008-01-16, 22:21
Tack för tipset micke, bilden blev lite mera levande nu.

maverick
2008-01-16, 22:59
gjorde en av guiderna på fotosajten nu precis. Resulktatet blev följande. Sen skulle jag göra det på en bild till där bilen är ljusare men då kom jag inte ihåg hur jag gjorde.. Eftersom beskrivningen var i elements och jag gjorde det i cs.

Riktigt snygg bild. Synd på det döda xenonet bara.

possente
2008-01-17, 12:30

Riktigt snygg bild. Synd på det döda xenonet bara.

tack maverick :D Tänkte höra med någon här ifall någon är duktig på ps eller något annat program så kanske man kan kobiera över lyset fråna andra sidan till den som ej fungerar?? Är inte så duktig än men håller på att lära mig lite.

juanito
2008-01-17, 15:56
Du menar något i den här stilen?

possente
2008-01-17, 16:32
Du menar något i den här stilen?

Tack så jäkla mycket juanito :D

maverick
2008-01-17, 17:55
Den ser väldigt märklig ut nu.

Chippe
2008-01-17, 18:17
Den ser väldigt märklig ut nu.

äääh, den lyser juh iaf :P

Chippe
2008-12-29, 14:41
Jag väcker upp en lite äldre tråd.

För jag har precis blivit ägare till en Nikon D80 :D Så nu kommer jag lägga upp lite nya bilder här framöver som ni får tycka till om.

micke_petersson
2008-12-29, 15:19

För jag har precis blivit ägare till en Nikon D80 :D Så nu kommer jag lägga upp lite nya bilder här framöver som ni får tycka till om.

gratulerar.... ser fram emot o få se lite bilder från dig...

Ante80
2008-12-29, 21:09

Då får jag gratulera till ett bra val.. Har haft min D80 nu i lite över ett år.. Den levererar bra kvalitet..

Chippe
2009-01-02, 23:09
Lägger upp en bild från nya kameran, jag håller fortfarande på att lära mig så var snäll i kritiken ;)

[attachment=0:dz6jtyjb]Busan.JPG[/attachment:dz6jtyjb]

Chippe
2009-01-02, 23:24
lägger upp en till bild.
Kompisarnas dotter.

[attachment=0:2e61y1m1]lava.JPG[/attachment:2e61y1m1]

micke_petersson
2009-01-03, 11:09
lägger upp en till bild.
Kompisarnas dotter.

[attachment=0:2jwl8688]lava.JPG[/attachment:2jwl8688]

försök o lära dig jobba utan den inbyggda blixten om du inte har en extern... en bild som denna gör att det slår alldeles för hårt i barnets ansikte... prova istället o ställa ner slutaren och öka isoinställningarna... d80n fungerar bra i höga iso lägen...

bilden på katten e bra... bra med lågt skärpedjup.... men tänk på att inte försöka ta med fönstret i bakgrunden... blir för mkt motljus...

hoppas jag inte var för hård nu... ;) utan istället gav kontsruktiv kritik... ;)

kör hårt... o du.... gå med i http://www.fotosidan.se om du inte redan är det... få inspiration samt att du där kan lägga ut frågor på forumet o även där söka tips...

Chippe
2009-01-03, 12:10
Tack för kritiken, den var inte alls för hård.

angående blixtbilden så förstår jag vad du menar, en externblixt står på önskelistan. Men jag köpte till ett sorts filter som man sätter över den inbyggda blixten, ska ta en bild med den och lägga upp.

juanito
2009-01-03, 12:52
Allmänna uppfattningen är ju att skärpan bara skall ligga på motivet, d.v.s. kort skärpedjup.
Det skiter jag högaktningsfullt i.
Jag älskar bilder där allt är knivskarpt, oavsett var man tittar.
De finaste fotografier jag någonsin sett var gamla glasplåtar.
Skärpa från filmplanet till oändlighet.
Det var bl.a. de åsikterna som fick mig att lämna "fotosidan.se".

All kritik följde stereotyperna och inga avvikelser gillades.

Den komposition som smeker DITT öga är den rätta.
Jag håller med om att du bör testa alternativa metoder,
både med och utan blixt.
Motljusporträtt kräver nästan alltid upplättningsblixt,
medan övriga porträtt oftast mår bäst av ett naturligare ljus utan blixt.

Mikael1977
2009-01-04, 15:20
Chippe, om du inte har ett 50mm objektiv så kan jag varmt rekomendera detta.
Lite svårt att få skärpa på alla bilder, men det är ju bara att röja på om man har stort minneskort!

Till motsättning från Janne så tycker jag att det är snyggt när nästan hela bilden är oskarp :D

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/Samsam182copy.jpg

Chippe
2009-01-04, 20:48
Är det ett fast 50mm objektiv du menar?

Jag har planer på flera objektiv, och ett fast i det intervallet är lite intressant.

Mikael1977
2009-01-04, 21:02
Ett fast ja ... kostar inte många kronor heller :)

Chippe
2009-01-04, 21:42
Vad tycker ni om dom här bilderna da?

[attachment=2:147sdnrq]race i solen.JPG[/attachment:147sdnrq]

[attachment=1:147sdnrq]race i solen 2.JPG[/attachment:147sdnrq]

Dom ska juh va lite mörka... det blir en skön känsla tycker jag.

[attachment=0:147sdnrq]full fart 2.JPG[/attachment:147sdnrq]

En till skön fart bild (se skitsnack tråden för flera)

Sinni
2009-01-04, 22:00
mitten bilden var skit fin

juanito
2009-01-04, 22:50
Håller med, mittbilden är en höjdare!

Karlzzon
2009-01-05, 09:45
Ja snyggast är mitten MEN jag har nog roligast på den sista!!!!!!!!

possente
2009-02-03, 17:13
Är på jakt efter min första digitala systemkamera.
Tips motages gärna!!!
Kan tänka mig begagnat om den är relativt ny.
budget är 4-5k..

Ante80
2009-02-03, 17:47
De med system kameror är väl lite som med bilar, man fastnar för oilka.. Jag har en Nikon D80 och är väldigt nöjd med den, tyvärr så använder jag inte den tillräckligt ofta. Jag föll för Nikon för att den dels känns väldigt välbyggd och har lite tyngd i sig, sen att den levererar enormt fina bildkvalitet är ju ett plus.. Har du fågor får du gärna höra av dig..

Solid
2009-02-03, 21:10
Jag hoppas att jag får fatt i en Canon EOS 5D MkII till Björkvik, så kan man kanske både filma och fota lite för att sen slänga ihop till nåt skoj...

micke_petersson
2009-02-03, 22:14
jag skulle rekommendera dig att titta på eos1000d.... jag körde själv med eos350d ett par år... kör nu med eos 40d... är oerhört nöjd med den... nikon i all ära... men i den prisklassen du söker är det väl endast 1000d och nikon d40 som finns... o enligt många tester är canonen att föredra...

Ante80
2009-02-03, 22:35
Canon - Nikon Volvo - SAAB..

Det är läger, Nikon vinner i en del tester och Cannon i en del.. Man kan hitta vettiga begagnade kameror oxå, nu när det ett tag vart mode i systemkamera så tror jag att man kan hitta en mycke vettig kamera begagnad för vettiga pengar från ägare som ångrat sitt köp...

Furby
2009-02-03, 22:39
Jag hoppas att jag får fatt i en Canon EOS 5D MkII till Björkvik, så kan man kanske både filma och fota lite för att sen slänga ihop till nåt skoj...

Jag har bara provfilmat med min stillbildskamera i HD-format men det är kul att se resultatet.
Lär nog inte släpa med mig både video & stillbildkamera så ofta.

Solid
2009-02-03, 23:54
Nej, med en stillbildskamera som kan filma HD blir filmkameran totalt överflödig.

För en hafsigt gjord testfilm från EOS 5D MkII kolla här (spara som). Man behöver en rätt ordentlig dator för att det ska flyta dock...
http://min.mac.se/jesper.alm/MVI_0219.MOV

Norsken
2009-02-04, 00:12
Bruker Canon 450d og er meget fornøyd, vinner mange tester i norge.

possente
2009-02-04, 09:27
http://www.netonnet.se/?sid=107&gclid=CPjoxvaqwpgCFUU_3godV0ut1Q

den som är överst verkar vara okej:)

micke_petersson
2009-02-04, 11:46
Fördelen med eos1000d före nikon d40 är den självrengörande sensorn samt att den har inbyggd bildstabilisator.. sedan finns det fler.. men det är det som jag skulle vilja "highlighta" som största och viktigaste skillnaderna

Mikael1977
2009-02-04, 12:21
Fördelen med eos1000d före nikon d40 är den självrengörande sensorn samt att den har inbyggd bildstabilisator.. sedan finns det fler.. men det är det som jag skulle vilja "highlighta" som största och viktigaste skillnaderna

...plus att den har 10,1mp kontra D40 som har 6,1mp.
Om man bara går på speccs så ska man upp i D60 för att matcha 1000D.

Men det är lite som Ante sa tidigare, en del tycker om Canon, andra tycker om Nikon.
Själv har jag en Canon EOS 400D som jag är väldigt nöjd med, men så fick jag den i present vilket var perfekt, så jag slapp hamna i denna situationen då man måste välja själv :D

Faan, blir ju gråhårig bara av att följa med i den här tråden ju :)

micke_petersson
2009-02-04, 12:36
...plus att den har 10,1mp kontra D40 som har 6,1mp.
Om man bara går på speccs så ska man upp i D60 för att matcha 1000D.

Men det är lite som Ante sa tidigare, en del tycker om Canon, andra tycker om Nikon.
Själv har jag en Canon EOS 400D som jag är väldigt nöjd med, men så fick jag den i present vilket var perfekt, så jag slapp hamna i denna situationen då man måste välja själv :D

Faan, blir ju gråhårig bara av att följa med i den här tråden ju :)

Jag håller helt med Ante... det är en smaksak.. samtidigt så tittar man i dom prisklasserna så får man titta på dom där extra funktionerna som faktiskt betyder oerhört mkt... jag har hållt på med fotografering i ett antal år och tycker att man skall kunna ställa såna krav som det är på eosen... sedan om man tittar på större nikon o canon så är dom väldigt likvärdiga... inget snack om saken

Furby
2009-02-04, 15:51
Nej, med en stillbildskamera som kan filma HD blir filmkameran totalt överflödig.

För en hafsigt gjord testfilm från EOS 5D MkII kolla här (spara som). Man behöver en rätt ordentlig dator för att det ska flyta dock...
http://vimeo.com/download/video:87137278?e=1233701503&h=0f2f0d6604fdb4421ac14e242589071c&uh=4cfc734fc95a6cd0f79e3fa911ef5d31

Jag gjorde kanske något fel som inte kunde se filmen.
Här en HD film ifrån min pocket kamera. Taskig skärpa i början. Håller på att ladda upp en till som kommer.

http://s597.photobucket.com/player.swf?file=http://vid597.photobucket.com/albums/tt57/Brisko_foto/2f7e46d9.flv&fs=1&os=1&ap=1

possente
2009-02-04, 16:08
Här en HD film ifrån min pocket kamera. Taskig skärpa i början. Håller på att ladda upp en till som kommer.

http://s597.photobucket.com/player.swf?file=http://vid597.photobucket.com/albums/tt57/Brisko_foto/2f7e46d9.flv&fs=1&os=1&ap=1

Vad har du för kamera furby??
altså känns som att jag inte kan bestämma mig vilken kamera jag ska köpa. vet att polaren köpte en för ett tag sen ska nog fråga om jag får låna den en helg och se om det är något för mig:)

Furby
2009-02-04, 16:15
Vad har du för kamera furby??
altså känns som att jag inte kan bestämma mig vilken kamera jag ska köpa. vet att polaren köpte en för ett tag sen ska nog fråga om jag får låna den en helg och se om det är något för mig:)

Jag har denna. http://www.smartson.se/index.aspx?searchw=1
Tyvärr var den inställd på 40xdigtal zoom och då går det bara att köra 10x optisk. Med digital bortkopplad går den upp till 16,9 i optisk

Furby
2009-02-04, 16:30

En snutt till från idag

http://s597.photobucket.com/albums/tt57/Brisko_foto/?action=view&current=eb010b8c.flv

Solid
2009-02-04, 16:57
Man får tydligen inte länka direkt längre på Vimeo. Fungerade häromveckan dock.

Här är en ny länk med samma film:
http://min.mac.se/jesper.alm/MVI_0219.MOV

En liten förvarning, filmen är ca 20 sek lång och ca 90 MB stor...

För att kolla på en komprimerad och mycket mindre variant, klicka gär:
http://flickr.com/photos/max500/3179083291/

Furby
2009-02-04, 17:03
Grymt

Chippe
2009-04-21, 21:58
Lägger upp två bilder jag tagit efter kursen. Kom med kritik och förslag.

Bilden på bilen vet jag är lite "skakig", men kom med förslag på åtgärd.
Den andra bilden är min sambo och polarnas dotter.

Mikael1977
2009-04-21, 23:00
Nu kan inte jag ge dig några tekniska tips, det överlåter jag till dom som kan, men se till att objektet inte försvinner i bakgrunden.
Mycket riktigt så är bilen i fokus, men det huset är lite för dominant samt att din palldragare kanske skulle ha flyttats ;)
Hadde du skärt ned bilden i PS så hadde det säkert blivit lite bättre.

Kom ihåg att en ful bil kan bli riktigt snygg med riktig bakgrund, men en fin bil kan bli ful med fel bakgrund.
Jag tar mig friheten och slänger in några bilder som JAG tycker är snygga samt väldigt välarbetade. (alla har fått sig en rejäl dos efterarbetning i PS)

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/Civic_On_Ice_1_by_Stoelen7.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/bmwm310.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/chevy03.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/cossie02.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/pajero04.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/pajero12.jpg

juanito
2009-04-21, 23:51
Själv är jag allergisk mot överprocessade bilder...

Soulman
2009-04-21, 23:53
Är det inte lite så att det finns lika många fototekniker som fotografer? Jag är totalt novis men intresserad och kör med en "gammal" D70s och har en 105mm 2,8 glugg och en riktigt bra 28-75mm 2,8 samt en SB800 blixt.

Jag försöker alltid fylla bilden med motivet. Då försvinner förhoppningsvis en del av en ev rörig bakgrund. Sen kan det vara kul att hitta fler vinklar än vara rakt framifrån och nyttja hur ljuset faller in på motivet. Ibland ser det effektfullt ut om jag zoomar fullt och sen backar ut tills sammansättningen ser ut som jag vill ha den. Det bästa med digitalt är ju att trycka av bilder utav bara helsike och blir en av 50 bra, fine, radera resten. Det är ju inte så att proffsfotografer tar en bild och sen blir den bra...

Här är i alla fall några som jag tycker är bra med mina mått mätt. Bilderna är helt obehandlade.

Mikael1977
2009-04-22, 00:05
Gillade den 1:a starkt!

Chippe
2009-04-22, 08:29
Nu var det inte motivet i bil bilden som skulle komenteras ;)
Utan hur jag istället skulle ha ställt in kameran... eller nått. :)

Jag gillar den överprocceserade stilen, det är något jag vill lära mig... Men jag är PS handikappad ;)

Mikael1977
2009-04-22, 08:39
Nu var det inte motivet i bil bilden som skulle komenteras ;)
Utan hur jag istället skulle ha ställt in kameran... eller nått. :)

Jag gillar den överprocceserade stilen, det är något jag vill lära mig... Men jag är PS handikappad ;)

Ok, my bad ;)
Då är väl det enda du kan göra (för att undvika blixt) är att skaffa dig ett stativ eller gå upp i ISO tal (blir dock lite kornigare då)
Jag brukar gå upp helt i 1600 ISO men det är endast dom gånger då bilderna ska ut i bloggar eller forum. Till fina utskrifter blir det för kornigt/oskarpt.

Men ett stativ öppnar många dörrar för kvälls/mörkerfotografering!

Mikael1977
2009-04-22, 08:53
Dom här två tog jag i höstas ett bra tag efter att solen hadde gått ned.
ISO är väl 800 eller 1600 samt en lite längre stängningstid, utan stativ.

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/IMG_2108.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll313/Mikael1977/IMG_2116.jpg

Det syns kanske inte så bra här, men när man börjar jobba med bilderna i PS så ser man direkt vilken kass kvalite det blir....men funkar fint för web`n ;)

Vi får sätta av 1 timme eller 2 mellan varven på Björkvik till att exprimentera lite med våra kameror...

maverick
2009-04-22, 09:18
Bilderna på cossien och Pajeron är riktigt bra.

maverick
2009-04-22, 09:20
Är det förresten någon som har PS som är kompis med Vista?
Mitt PS CS ville inte alls komma överens med den nya datorn.

possente
2009-04-22, 09:33
jag har vista och ps cs3 dock så har jag det installerat på en annan disk än operativet

mrc
2009-04-22, 17:18
Jag kör med Vista. No problemo.

Mikael1977
2009-04-22, 18:11
Chippe, döp om tråden till "Den stora fototråden" eller nått ;)

maverick
2009-04-22, 20:04
Jag kör med Vista. No problemo.

beror säkert på cracket jag knäckt trial-versionen med. Det fungerade perfekt med XP, men nu gnäller Vista om att filerna är korrupta.

mrc
2009-04-22, 20:13
Har du testat att avinstallera PS, installerat en äldre version och sen uppgraderat med en nyare?

maverick
2009-04-22, 20:36
Jag har bara denna versionen, och det är som sagt en piratversion. Har eventuellt SC3 på gång istället, som ska funka på Vista.

mrc
2009-04-22, 20:39
Ja VISTA är ju lite speciellt. Allt funkar inte. Jag CS2 engelsk kopia men ska köpa Elements. Lite enklare men det kostar bara 1000 spänn. Och då kan man ju regga och få alla fördelar.

maverick
2009-04-22, 22:23
Kanske blir inköp av elements sen, men för tillfället känner jag inte att jag har råd till det. Behöver dock ett fungerande PS ändå.

Chippe
2009-04-22, 22:24
Chippe, döp om tråden till "Den stora fototråden" eller nått ;)

Jag har kollat men jag vet inte om det går att döpa om trådar om man inte är moderator eller nått.

Men det ska bli kul att fotta på Björkvik... Ska kolla om jag kan få tag i ett stativ tills dess.

maverick
2009-04-22, 22:30
Jag har kollat men jag vet inte om det går att döpa om trådar om man inte är moderator eller nått.

Men det ska bli kul att fotta på Björkvik... Ska kolla om jag kan få tag i ett stativ tills dess.

Jag har ett som blir c:a 160cm högt du kan låna om någon från skåne kan ta med det dit och hem.

Mikael1977
2009-04-22, 22:46

Joda, du edit`ar ditt eget inlägg och väljer sedan avancerat, där kan du ändra trådtiteln.

Chippe
2009-04-23, 07:58
Jag har ett som blir c:a 160cm högt du kan låna om någon från skåne kan ta med det dit och hem.

Ja om Lillen eller Markus kan ta med den så lånar jag den gärna.

maverick
2009-04-23, 08:44
Sparka lite på Marcus så han hör av sig till mig då. Han har mitt nummer (antagligen Lillen också).

Chippe
2009-04-23, 09:44
Sparka lite på Marcus så han hör av sig till mig då. Han har mitt nummer (antagligen Lillen också).

Jag behöver inte låna stativet, jag lånar av en kollega här på jobbet istället. Det var lite högre (så det passar juh mig bra ;))

Jag har varit sugen på ett sådant stativ också, så det blir lite som en utvärdering :)
Manfrotto stativ.

possente
2009-04-23, 10:47
Sparka lite på Marcus .
Det gör ju ont:(

maverick
2009-04-23, 11:19
Det gör ju ont:(

Inte om det bara är lite. :P

storalillen
2009-04-23, 11:29
eller så beror det på vem som sparkar...
så sparka på, är inte det minsta orolig ;)

Mikael1977
2009-04-27, 00:47
Fick du tatt några mysiga bilder borta i "industrifältet" Chippe?

Chippe
2009-04-27, 08:04
Nej men jag tog en hel del bilder på corvetten med banan som bakgrund, jag ska lägga upp dom som blev bäst så får ni bedömma.

Men jag är som sagt handikappad på bildredigering... Använder Picasa 3 och trycker på den fina "jag chansar" knappen ;)

Mikael1977
2009-04-27, 08:45
Hmm, nu när du nämner banan så borde man ha tagit lite flera bilder på singelbilar i depån, med bara gamla däck i bakgrunden .... jaja, lätt att vara efterklok :)

Mikael1977
2009-05-22, 01:06
Var ute en tur i det fina solvädret i dag, men fasiken så svårt det är att få fina bilder i starkt solljus...tur man har lite tid över på kvällen och kan leka lite i PS :)
Före - Efter

Chippe
2009-05-22, 10:44
Det ser näsan lite "HDR" ut påbilden, den röda tröja speciellt.

Jag har fått tag på stativ nu, så jag ska ut och fota lite mer i mörkare omgivningar nu

Mikael1977
2009-05-22, 10:49
Ja, jag gick kanske lite hårt på det röda :)
Men det blir effektfullt!
Sen skulle jag kanske behöva kalibrera min skärm hemma..... pinsamt när vi faktiskt säljer kalibreringsverktyg.
Som vanligt, skomakarens barn går alltid i trasiga skor :D

Vad köpte du för stativ?

juanito
2009-05-22, 10:53
Jag har ett Linhoff från 1975! :)

Chippe
2009-05-22, 11:05
Jag köpte inget, utan mina föräldrar köpte ett nytt till sin tubkikare (fågelskådning sysslar dom med). Så jag övertog deras gamla. Inget fel alls på det, bara att deras nya är det mycket enklare att följa med fåglarna när dom flyger.

Nokia VT-95 heterdet som jag fick överta.

jtds
2009-07-25, 14:51
Väcker denna tråden.
Jag skall köpa en ny kamera.
vill ha något mellan en vanlig pocketkamera & en systemkamera så man kan zooma mycket utan digital zoom
funderar på en Samsung WB550
någon som har en sådann?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=420340

Furby
2009-07-25, 16:00
Väcker denna tråden.
Jag skall köpa en ny kamera.
vill ha något mellan en vanlig pocketkamera & en systemkamera så man kan zooma mycket utan digital zoom
funderar på en Samsung WB550
någon som har en sådann?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=420340

Jag har inte den men när jag köpte kamera i vintras sa säljaren att denna var det närmaste man kunde komma en systemkamera. Alla mina bilder från i år är tagna med den. Helnöjd
http://www.smartson.se/test/digitalkamera/panasonic-lumix-dmc-tz5.htm

Efterföljare har nog kommit till den som säkert är bättre.

juanito
2009-07-25, 16:20
Jag använder en gammal Konica-Minolta Z5.
I princip en systemkamera som du inte kan byta optik på.
Sony köpte Konica-Minolta och har förfinat modellen ännu mer.
https://www.sonystyle.se/SonyStyle/Digitala-kameror/H-Serien/DSCH50B.CEE8

jtds
2009-07-26, 10:36
Furby> har du uppdaterat mjukvaran i din?
läser man på nätet e det lika många som är missnöjda som lyriska.:confused:
en mjukvaruuppdatering finns iaf på.
http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/download/TZ4_5/

Furby
2009-07-26, 10:43
Furby> har du uppdaterat mjukvaran i din?
läser man på nätet e det lika många som är missnöjda som lyriska.:confused:
en mjukvaruuppdatering finns iaf på.
http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/download/TZ4_5/
Nej men tack för länken. Min har fungerat perfekt. Kan skicka över en video tagen med kameran när jag kommer hem till bredbandet om du är intresserad. Använder inte min vanliga videokamera längre eftersom kameran filmar så bra

Furby
2009-07-26, 11:34
Jag har inte den men när jag köpte kamera i vintras sa säljaren att denna var det närmaste man kunde komma en systemkamera. Alla mina bilder från i år är tagna med den. Helnöjd
http://www.smartson.se/test/digitalkamera/panasonic-lumix-dmc-tz5.htm

Efterföljare har nog kommit till den som säkert är bättre.

Bild tagen i 4:3 med 10 x optisk zoom. Brukar vanligtvis fota i 16:9
Automatisk inställning som vanligt

4,32 mb
3456 x 2592

Sinni
2009-07-26, 11:37
Bild tagen i 4:3 med 10 x optisk zoom. Brukar vanligtvis fota i 16:9
Automatisk inställning som vanligt

4,32 mb
3456 x 2592

kanon bild
man kanske skulle investera sig i en sådan :)

Solid
2009-07-26, 17:52
Canon G10 är riktigt kompetent för sin storlek, många PRO-fotografers backupkamera. Men kanske inte har tillräckligt zommomfång? Jag kan dock inte förstå varför man inte vill ha en systemkamera med möjligheten att byta objektiv men ändå släpa på ett lika stort hus...

Furby
2009-07-28, 11:10
Nej men tack för länken. Min har fungerat perfekt. Kan skicka över en video tagen med kameran när jag kommer hem till bredbandet om du är intresserad. Använder inte min vanliga videokamera längre eftersom kameran filmar så bra

Video skickad och mottagen

Sinni
2009-07-28, 13:08
sådanhär köpte jag idag
http://www.pricerunner.se/pl/29-1215209/Digitalkameror/Sony-Cyber-Shot-DSCW-215-Black-priser

juanito
2009-07-28, 13:30
Frun har föregångaren på 8,1 MP.
Dena har 5X optisk zoom.
Hon fick den förra sommaren och är MYCKET nöjd med den.

Sinni
2009-07-28, 13:32
kanon
sitter o väntar på att batteriet skall ladda upp såjag kan testa den

Howzer
2009-07-28, 16:39
Själv har jag ju fastnat i fototräsket och kör själv mest med Nikon-prylar. Trivs väldigt bra med deras prylar men de är i ärlighetens namn inte så himla bra på kompaktkameror. Mina prylar är...

Nikon D700 med framför allt 14-24mm/f2.8, 24-70mm/f2.8 och 70-200mm/f2.8
Nikon D300 med framför allt 10.5mm/f2.8 fisheye och 18-200mm/f3.5-5.6
Canon PowerShot G10 (när man är lat)
Nikon COOLPIX S620 (när man vill ha nåt riktigt litet)
Olympus my TOUGH 8000 (när man vill ha med nåt som tål det mesta)

...plus en bunt mer eller mindre användbara objektiv, blixtar, stativ mm :D

Om det finns någon annan Nikon-användare här kan jag ju tipsa om det fenomenalt bra forumet för Nikonister som heter NikonForum (http://www.nikonforum.se). Och det säger jag inte bara för att jag är admin där ;)

Chippe
2009-08-05, 11:48
Börjar få mera kläm på kameran nu (Nikon D80 för er som inte visste)

Slänger upp lite bilder från Västkusten och Malmö, säg vad ni tycker.

juanito
2009-08-05, 12:32
Kalven och tärnan var riktigt bra!
Jag gjorde en delförstoring av den och det var fortfarande riktigt bra kvalité.
http://web.telia.com/~u35212680/foto/birdie.JPG

Chippe
2009-08-05, 13:06
Kalven och tärnan var riktigt bra!
Jag gjorde en delförstoring av den och det var fortfarande riktigt bra kvalité.
http://web.telia.com/~u35212680/foto/birdie.JPG

Tackar :)

Jag la upp bilderna oförminskade.

jtds
2009-08-10, 23:54
Testar min Nyinköpta Eos 450D

maverick
2009-08-11, 00:01
Why the long face? :mrgreen:

possente
2009-08-24, 13:29
då jag varit sugen på en systemkamera länge så köpte jag en polares bättre begagnad. Blev en Sony a200.. fan vad kul det är att fota nu:)

Howzer
2009-08-24, 23:33
då jag varit sugen på en systemkamera länge så köpte jag en polares bättre begagnad. Blev en Sony a200.. fan vad kul det är att fota nu:)
Visst är det! Ser fram mot lite bilder tagna med den då :)

Chippe
2009-08-25, 00:33

Jag reggade mig i Nikon forumet du skickade länk till :) Samma nick där som här.

Howzer
2009-08-25, 00:41
Jag reggade mig i Nikon forumet du skickade länk till :) Samma nick där som här.
Välkommen :)

possente
2009-08-25, 19:59

hehe absolut håller på att lära mig allt med bländare,slutartider och ja allt vad det heter. Någon som har en bra sida så man kan lära sig allt?

juanito
2009-08-25, 21:37
www.fotosidan.se (http://www.fotosidan.se)

Chippe
2009-08-25, 22:25
hehe absolut håller på att lära mig allt med bländare,slutartider och ja allt vad det heter. Någon som har en bra sida så man kan lära sig allt?

Jag kan rekomendera dig att gå en kurs, då lär man sig enklare.
För mig ingick det en kurs när jag köpte min Nikon D80, den var väldigt givande.

possente
2009-08-25, 23:35
Jag kan rekomendera dig att gå en kurs, då lär man sig enklare.
För mig ingick det en kurs när jag köpte min Nikon D80, den var väldigt givande.

just nu läser jag på nätet och sen testar mig frammåt vilket jag tycker ger bra resultat och mycket framgång. dock så är jag osäker på att jag kommer komma ihåg allt när det är något spec jag ska fota. kanska blir en kurs när det känns som utveckligen stannar av lite. ska bjuda på lite bilder om några dagar

Solid
2009-08-25, 23:51
Ta många bilder och tänk (samt läs i EXIF-datan) på vad du justerar mellan dom. Ett annat bra tips är ju att leta upp någon med en liknand ekamera och lite längre erfarenhet som kan ge dig lite tips och tricks...

possente
2009-08-26, 23:13
okej då kommer ett smakprov på mina första bilder med systemkameran. Har dock inte hunnit fixa till dom i photoshop än. ville iofs visa som utan redigering först. säg sägrna vad jag kan göra bättre och vad som är bra:)

Chippe
2009-08-26, 23:28
I bilderna med himlen så kan du lyfta fram och ljusa upp träden tycker jag.

possente
2009-08-26, 23:50
hittade några bilder till som blev helt ok

Chippe: det fixar jag till i photoshop senare..

juanito
2009-08-27, 00:03
Har CS4 på macbooken. Försöker nöta in eländet...

Mikael1977
2009-08-27, 00:41
okej då kommer ett smakprov på mina första bilder med systemkameran. Har dock inte hunnit fixa till dom i photoshop än. ville iofs visa som utan redigering först. säg sägrna vad jag kan göra bättre och vad som är bra:)
Kvällsbilder är alltid svårt, speciellt utan stativ.
Öka gärna ISO för att kunna minska slutartiden. Bilderna kan bli lite kornigare, men det är bättre än oskarpa.

Mikael1977
2009-08-27, 00:51
Exempel:
ISO 200, exponeringstid 1/20 vs ISO 1600, exponeringstid 1/20

Funkar fint så länge man inte ska dra upp bilderna i storformat.

possente
2009-08-27, 08:16
jo jag vet att det är svårt utan stativ:( ska köpa en väska och ett stativ nu i veckan

Mikael1977
2009-08-27, 09:58
jo jag vet att det är svårt utan stativ:( ska köpa en väska och ett stativ nu i veckan
Gå mot strömmen och köp dig en Crumpler väska. LIte dyrare än alla nonames men det får du igen på kvalitén....30 års garanti!
Våga vägra LowePro och Targus ;)

Muffin Top 4000 borde passa.

http://crumpler.se/?product=Muffin_Top_2500&page=details&product_line=909

Chippe
2009-08-27, 10:21
Gå mot strömmen och köp dig en Crumpler väska. LIte dyrare än alla nonames men det får du igen på kvalitén....30 års garanti!
Våga vägra LowePro och Targus ;)

Muffin Top 4000 borde passa.

http://crumpler.se/?product=Muffin_Top_2500&page=details&product_line=909

Crumpler gör verkligen snygga väskor, men jag har inte hittat nån som passar mitt behov. Däremot så har jag hittat en Tamrac väska jag är sugen på, ska ev in till stan idag för att klämma på en sån. Velocity heter den modell 9 eller 10 är jag sugen på.

juanito
2009-08-27, 10:52
Crumpler gör verkligen snygga väskor, men jag har inte hittat nån som passar mitt behov. Däremot så har jag hittat en Tamrac väska jag är sugen på, ska ev in till stan idag för att klämma på en sån. Velocity heter den modell 9 eller 10 är jag sugen på.
Ica-kasse?

Mikael1977
2009-08-27, 11:12
Crumpler gör verkligen snygga väskor, men jag har inte hittat nån som passar mitt behov.
Inte?
Dom har ju 1 miljon olika modeller ;)
Vad ska du ha med dig i väskan?

Chippe
2009-08-27, 11:19
Inte?
Dom har ju 1 miljon olika modeller ;)
Vad ska du ha med dig i väskan?

Kika på velocity väskan så ser du vad jag är ute efter, sen så får du gärna leta efter en crumpler med motsv. funktion åt mig om du vill. :)

http://www.youtube.com/watch?v=R_S6LmVMrCw

Jag gillar dess funktion med att man bär den som en ryggsäck och sedan kan få fram den till höften fort för att komma åt utrustningen. Och jag vill ha en väska där man inte bara får plats med kameran med tillbehör, utan får plats med typ en tröja och lite övrigt krimskrams... Men den får juh åh andra sidan inte bli för stor heller, då tar man inte med väskan överallt.

Micke: Har du sett mina bilder i photoshop-tråden??

Mikael1977
2009-08-27, 11:43
Hmm, trotts att jag jobbar med Crumpler så måste jag säga att den Velocity var riktigt praktisk! (men det gör lite ont att erkänna, hehe)
Det närmsta Crumpler kommer den väskan är den största "Jimmy Bo"...men där finns det ingen plats utöver kamera, objektiv och småskräp.

Chippe
2009-08-27, 21:38
Hmm, trotts att jag jobbar med Crumpler så måste jag säga att den Velocity var riktigt praktisk! (men det gör lite ont att erkänna, hehe)
Det närmsta Crumpler kommer den väskan är den största "Jimmy Bo"...men där finns det ingen plats utöver kamera, objektiv och småskräp.

Jobbar du med crumpler? På vilket sätt då?
Jag kikade på Jimmy Bo men det var juh bara en axelväska, och efter att ha sprungit runt i stan idag med min axelväska så har jag ont i korsryggen. Behöver nått åt ryggsäckshållet, men den största velocity väskan är nog inget man springer runt med i stan heller... Den var stor och smidig med plats för det man kan tänkas vilja ha med sig. Men det är nog mer för turer ut i naturen eller om man åker bort på nån resa. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha längre, kanske två velocity väskor... En stor för längre turer m.m. och en mindre för daglig användning ;)

Mikael1977
2009-08-27, 23:23
Jobbar du med crumpler? På vilket sätt då?

Jag jobbar som logistikansvarig hos den norska importören/distributören, där av brinner jag lite extra för detta märke :)

Mikael1977
2009-08-27, 23:27
Jag vet inte riktigt vad jag ska ha längre, kanske två velocity väskor... En stor för längre turer m.m. och en mindre för daglig användning ;)
Den perfekta väskan finns nog inte.
Själv har jag en Jimmy Bo för kortare turer, en Messenger Boy om jag behöver ha med mig extra objektiv och en ryggsäck om dom andra 2 känns lite för små :)

Chippe
2009-08-27, 23:32
Den perfekta väskan finns nog inte.
Själv har jag en Jimmy Bo för kortare turer, en Messenger Boy om jag behöver ha med mig extra objektiv och en ryggsäck om dom andra 2 känns lite för små :)

kul kul :)
Jag har tid på mig att fundera på vad jag behöver iaf, kan inte köpa nån just nu. Jag kommer nog på vad jag vill ha.

juanito
2009-08-27, 23:44
Ica-kasse vardagar, Clas O-kasse helger!

Howzer
2009-08-28, 00:14
Ica-kasse vardagar, Clas O-kasse helger!
Haahaaa :D

Skodamannen
2009-08-30, 19:31
Lite sent men här kommer en tanta som var på Malmöfestivalen å hojtade :).

Kamera Canon 40d och ett Sigma 70-200/2,8
Exif
Exptid 1/500 sek
Bländare 2,8
Iso 200
Brännvid 130mm
Spotmätning på ljuset

Skodamannen
2009-09-13, 22:21
Cirkus stcc var på knutstorp igen, med lite andra bilar på banan. Inget fotat från superbike racet.

Däck på Sciroccon fram Yokohama 240*?*17.

juanito
2009-09-13, 23:24
Brum-brum!

Howzer
2009-11-12, 16:38
Det är ju en del fotointresserade här inne så jag tänkte påminna om att Fotomässan 2009 är denna helg, 13-15 nov, i Stockholm. Mer info här:

Fotomässan 2009 (http://www.fotomassan.se/common/category.aspx?id=9198)

Perre
2009-11-12, 17:57
Här kommer några HDR-bilder som är tagnar med en Nikon D80 med Tamron 18-200 objektiv.

/Pierre

micke_petersson
2009-11-12, 18:08
Här kommer några HDR-bilder som är tagnar med en Nikon D80 med Tamron 18-200 objektiv.

/Pierre

riktigt schyssta hdr bilder... keep it up... supernice... har själv inte vågat mig in i det... är för mkt photoshopkille så är rädd för att man fastnar allt för länge i detta...

Chippe
2009-11-12, 18:32
riktigt schyssta hdr bilder... keep it up... supernice... har själv inte vågat mig in i det... är för mkt photoshopkille så är rädd för att man fastnar allt för länge i detta...

Coolt. det där vill jag lära mig.

Perre
2009-11-12, 19:19
Tack så mycket:). Ifall ni vill testa någon gång så använder jag Photomatix pro 3 till just hdr-skapandet sedan efterjusteringarna i photoshop cs3. Personligen tycker jag att photomatix är lättare att göra Hdr-bilder än photoshop. Man får ju räkna med att sitta några timmar framför datorn och redigera.

micke_petersson
2009-11-12, 21:48
Tack så mycket:). Ifall ni vill testa någon gång så använder jag Photomatix pro 3 till just hdr-skapandet sedan efterjusteringarna i photoshop cs3. Personligen tycker jag att photomatix är lättare att göra Hdr-bilder än photoshop. Man får ju räkna med att sitta några timmar framför datorn och redigera.

just därför jag inte tänker ge mig in i det... har tagit o latjjat en del med detta.. men jag fastnar så lätt i foton... det får räcka med de bilder jag håller på med dagligen...

juanito
2009-12-03, 15:49
HDR lite, plåtat med iPhone 3G i somras.

Chippe
2009-12-25, 14:26
Nu i mellandagarna så ska jag köpa mig en blixt, det blir en Nikon SB-600
(fick lite stålars i julklapp) :)
Till den så kommer jag skaffa en omnibounce och ev batterier med laddare.

Chippe
2009-12-26, 12:11
Nu i mellandagarna så ska jag köpa mig en blixt, det blir en Nikon SB-600
(fick lite stålars i julklapp) :)
Till den så kommer jag skaffa en omnibounce och ev batterier med laddare.

Nu har jag beslutsångest, jag kanske inte köper mig en blixt nu....

micke_petersson
2009-12-26, 19:30
Nu har jag beslutsångest, jag kanske inte köper mig en blixt nu....

jag kör med separat blixt till min eos40d... o jag är så nöjd... går verkligen inte o jämföra med den inbyggda blixten.... så köp blixten... jag tror inte du kommer ångra dig... kan inte nikons blixtar.. men ta en som är ledad som du kan vinkla o ändra... då kan du leka lite mer... o skaffar du dessutom framöver studioblixtar... kan du sätta den på en hotshoe o anv. som extra blixt externt...

juanito
2009-12-26, 20:02
Till min analoga systemkamera hade jag en enorm Toshiba stavblixt.
Två separata hus som kunde röras oberoende av varandra.
När jag plåtade Sundsvallsrevyn lyste den upp hela folkets hus!

Chippe
2009-12-27, 11:39
jag kör med separat blixt till min eos40d... o jag är så nöjd... går verkligen inte o jämföra med den inbyggda blixten.... så köp blixten... jag tror inte du kommer ångra dig... kan inte nikons blixtar.. men ta en som är ledad som du kan vinkla o ändra... då kan du leka lite mer... o skaffar du dessutom framöver studioblixtar... kan du sätta den på en hotshoe o anv. som extra blixt externt...

Nu blev det juh så att jag gick och beställde en PS3:a istället. Men jag ska skaffa blixt, fast inte just nu.

Mikael1977
2009-12-27, 21:33
...och beställde en PS3:a istället.
Du är förlåten ;)

jtds
2010-01-30, 01:39
Störtnöjd över min Crumpler Messenger 4000 :)
http://www.gofoto.se/PB/155258.jpg

Chippe
2010-01-30, 02:23
Störtnöjd över min Crumpler Messenger 4000 :)
http://www.gofoto.se/PB/155258.jpg

Najs :)

Själv så håller jag på att plugga in en bok som heter 'Kreativ Exponering' samt kikar igenom instruktionsboken för kameran för att se om man missat något vitalt.

Solid
2010-03-02, 16:31
Wohoo! Nu har jag äntligen skaffat mig en digital systemkamera! Köpte en Canon EOS 5D Mark II på lunchen. Efter ha velat sen Canon D30 kom för snart tio år sen... :D

Har inget objektiv än, men har lånat ett Canon 24-70 2,8 L för att utvärdera de närmaste dagarna, men troligtvis blir det ett sånt.

Solid
2010-03-02, 16:37
Bra sida (enligt fotofeber) med lite tips:
http://www.wettdinho.se/2010/02/lar-dig-allt-om-blandare-slutartid-och-iso/

Howzer
2010-03-02, 17:04
Wohoo! Nu har jag äntligen skaffat mig en digital systemkamera! Köpte en Canon EOS 5D Mark II på lunchen. Efter ha velat sen Canon D30 kom för snart tio år sen... :D

Har inget objektiv än, men har lånat ett Canon 24-70 2,8 L för att utvärdera de närmaste dagarna, men troligtvis blir det ett sånt.
Grattis! Det där verkar vara en kompetent rackare :)

micke_petersson
2010-03-02, 17:06

fan va nice med en fullformatare... är duktigt avis...

Solid
2010-03-02, 17:21
Tackar!

Det ska bli riktigt skoj att börja fota ordentligt igen, mitt intresse tappade fart för snart 10 år sen och har endast använt kompaktkameror och mobiler sen dess.

Är även sugen på att börja filma och redigera. Testfilmade lite med 5D Mk II när en kollega köpte en vid premiären och jävlar vilken kvalitet det blir...

Solid
2010-03-02, 17:41
Panorera som ett proffs!
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/18979.htm

Mikael1977
2010-03-02, 20:58
Panorera som ett proffs!
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/18979.htm
Intressant....då har jag alltid gjort fel, men nu vet jag bättre :)

micke_petersson
2010-03-02, 21:12
har själv försökt en hel del med detta med panoreringar o fota bilar o mc´s...

bla.

utan blixt....
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/736300.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/742278.htm

med blixt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/763740.htm

juanito
2010-03-03, 12:57
Frestande...
http://www.blocket.se/gotland/Oanv_Kamera_utrustn_Canon_50D_m_m_26142493.htm?ca= 19&w=1

Solid
2010-03-04, 12:18
Frestande...
http://www.blocket.se/gotland/Oanv_Kamera_utrustn_Canon_50D_m_m_26142493.htm?ca= 19&w=1

Slå till!

Solid
2010-03-04, 12:22
Snabb testbild på en helvetiskt skitig bil från igår. Både som fotad samt snabbt ställd i Camera Raw, har bara justerat färger, ingen retusch eller skärpa. Bilden är tagen med ISO 2000, så den är lite brusig milt sagt.

EDit: Ser att bildfunktionen på forumet komprimerar bilden rätt elakt, speciellt omamn inte klickar för att få upp den i uppladdad storlek. För bilden i sin originalstorlek klicka här:
http://www.flickr.com/photos/max500/4406070355/

Chippe
2010-03-05, 20:40
Ser bra ut!
Jag skulle inte säga nej till en värre Nikon... D300/D300s eller en D700

Solid
2010-03-06, 16:53
Bella
http://www.flickr.com/photos/max500/4410374845/

Solid
2010-03-06, 23:29
Är det dumt att lägger bilder man tagit själv i den här tråden? Ska man lägga dom i "Bilder 2.0" istället? Eller vad säger ni?

Solid
2010-03-07, 02:59
Ardbeg Corryvreckan
http://www.flickr.com/photos/max500/4412403862/in/photostream/

maverick
2010-03-07, 12:43
Är det dumt att lägger bilder man tagit själv i den här tråden? Ska man lägga dom i "Bilder 2.0" istället? Eller vad säger ni?

Detta är ju en fototråd, så jag tycker absolut att du ska lägga bilderna här. Måste ju få visa på resultaten.

Solid
2010-03-07, 16:48
Tänkte mer att man skulle diskutara kameror, tips och tricks i den här tråden och posta bilder i "Bilder 2.0". Men det är kanske bättre att man postar bilder här med, om det har att göra med sin fotoutveckling osv...

juanito
2010-03-07, 17:20
Helt klart är bilder bästa beviset på vad man lärt sig.

Mikael1977
2010-03-08, 10:31
Tänkte mer att man skulle diskutara kameror, tips och tricks i den här tråden och posta bilder i "Bilder 2.0". Men det är kanske bättre att man postar bilder här med, om det har att göra med sin fotoutveckling osv...
Bilder 2.0 är för mig en tråd där man postar allt möjligt medans man här inne postar bilder man har tagit själv och kanske vill ha lite kritik/beröm för...
Och för att man ska kunna följa utvecklingen från amatör till Pro! :)

Mikael1977
2010-03-08, 10:34
Bella
Riktigt snygg bild.
Om man dessutom kommer ihåg inställningarna så som ISO, bländare och slutartid så hade det varit lite kul om det kunde få komma med i inlägget, så att vi som bara felar kanske lär oss något :)

Solid
2010-03-08, 10:59
Bilder 2.0 är för mig en tråd där man postar allt möjligt medans man här inne postar bilder man har tagit själv och kanske vill ha lite kritik/beröm för...
Och för att man ska kunna följa utvecklingen från amatör till Pro! :)

Bra, då kör vi på det! :)

Solid
2010-03-08, 11:03
Riktigt snygg bild.
Om man dessutom kommer ihåg inställningarna så som ISO, bländare och slutartid så hade det varit lite kul om det kunde få komma med i inlägget, så att vi som bara felar kanske lär oss något :)

Inte en chans att man kommer ihåg allt sånt. Men som tur är registreras det ju automagiskt och ligger som EXIF-info i filen, vilket jag dessutom inte rensar. Och eftersom alla mina bilder jag postat (och kommer posta) i den här tråden ligger på Flickr (länk i min signatur) kan man se infon där, man klickar på "More properties" nästan längst ner till höger:
http://www.flickr.com/photos/max500/4410374845/meta/

Lägger in en länk till vare bild nu. Rekommenderar att ni klickar på den och kollar av infon om ni är intresserade. Där fins även bilderna i sin fulla storlek om man så önskar kolla brus, skärpa osv.

S/V bilden på Bella har denna info:
Camera: Canon EOS 5D Mark II
Exposure: 0.017 sec (1/60)
Aperture: f/2.8
Focal Length: 24 mm
ISO Speed: 1600

Edit: Tack förresten... :)

Solid
2010-03-08, 11:18
Bella i färg:
http://www.flickr.com/photos/max500/4411556924/

Chippe
2010-03-08, 20:03
Sjön oskärpa i bakgrunden.

Jag måste ut och fota nu... vill verkligen komma ut och få bra bilder på kommande våren.
Och jag är grymt sugen på nya gluggar (och ett D300-hus hade inte varit fel ;))
En kille på jobbet har en D700... jag avundsjuk..... neeej da. :P

juanito
2010-03-08, 20:17
Kan tipsa om att någon gång studera fotografins historia.
Särskilt de gamla glasplåtarna.
De bilderna hade en otrolig skärpa, från filmplanet till oändlighet.

Solid
2010-03-08, 22:40
Sjön oskärpa i bakgrunden.

Jag måste ut och fota nu... vill verkligen komma ut och få bra bilder på kommande våren.
Och jag är grymt sugen på nya gluggar (och ett D300-hus hade inte varit fel ;))
En kille på jobbet har en D700... jag avundsjuk..... neeej da. :P

Ja, det blir fin bokeh av 24-70 2,8 L, tacka f*n för det när den kostar som en låda Ardbeg, eller som en DSG-låda för den delen... :)

Jag tror du kommer långt med det huset du har, satsa på lite finare optik bara, den kan du troligvis ha livet ut, medans ett hus behövs bytas efter några hundra tusen exponeringar.

Var på Media Markt idag och fingrade på samt provsköt med två vidvinkelzoomar, 16-35 2,8 L och 17-40 4 L, den ena kostar ca 15000 och den andra bara hälften. Kommer bli ett kostsamt år det här... :)

Ni med systemkameror - vilka stativ är bra? Kikade på något som verkade halvslapligt på MM idag, låg på ca 700 kr. Är det något att ha, eller bör man satsa på något gedignare om man planerar på att fota med tunga objektiv?

Solid
2010-03-08, 22:54

Visst kan historia vara nyttigt, speciellt det som innefattar grunderna med komposition, ljussättning osv. Har själv pluggat lite foto både på gymnasiet och eftergymnasialt, men det har hänt mer inom fotografin de senaste tio åren än de hundra tidigare. Bara en sådan sak att man kan ändra ISO on the fly är ju helt fantastiskt...

helgestahill
2010-03-09, 01:33
Med en sån här kan man det.
Har en som står och dammar men pryder sin plats

Howzer
2010-03-09, 10:01
Ni med systemkameror - vilka stativ är bra? Kikade på något som verkade halvslapligt på MM idag, låg på ca 700 kr. Är det något att ha, eller bör man satsa på något gedignare om man planerar på att fota med tunga objektiv?
Att köpa ett billigt stativ blir i allmänhet dyrt i längden. Man köper ett billigt och märker att det är för ostadigt. Snål som man är köper man ett lite dyrare men märker att inte heller det räcker till riktigt, framför allt vid långa exponeringstider och tunga objektiv. Till slut köper man det dyra stativ man skulle ha köpt från början ;)

Jag rekommenderar Manfrotto 055 som minimumkrav om man ska köra systemkamera med ljusstarka (tunga) objektiv.

Ett helt okej paket hos Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xprobcyber)

Om man börjar använda ljusstarka teleobjektiv med brännvidd 300 mm och uppåt räcker inte detta stativ däremot. Då krävs det rejäla doningar.

Om inte ska använda långa exponeringar som t ex vid nattfoto utan bara vill stadga upp kamera och objektiv något är ett enbensstativ inte att förakta. Min kompis Davis visar här hur man kan använda ett sådant :D

Davids blogg (http://www.davidbicho.com/blog/2010/02/enbensstativ-gar-att-anvanda/)

Vi får väl babbla lite foto och klämma och känna på prylar på nästa träff. Jag kan lasta in mina stativ och prylar i bilen :)

Mikael1977
2010-03-09, 11:09
Vi får väl babbla lite foto och klämma och känna på prylar på nästa träff. Jag kan lasta in mina stativ och prylar i bilen :)
Bra initiativ!
Jag hoppas vi inte fryser fast på någon tråkig parkering, utan hittar oss några mysiga fotospots till nästa träff :)

Solid
2010-03-09, 11:18
Tack för infon!

Ja tanken är ju att införskaffa ett stycke 70-200 (förhoppningsvis 2,8 L IS) och då väger ju paketet in på närmare tre kilo...

Kollade faktiskt på just det där hos Cyberphoto igår, får lägga till det i inköpslistan!

Det tycker jag, dags för en fototräff för alla som är intresserade? De flesta bor väl härikring. När kommer Mikael1977 till Sthlm-trakten vid nästan tillfälle?

Solid
2010-03-09, 11:22

Härligt! Några bilder du tagit med den som du kan visa?

Mikael1977
2010-03-09, 13:01
När kommer Mikael1977 till Sthlm-trakten vid nästan tillfälle?
Jag kommer nog inte förens till midsommar, men låt inte det hindra er!
Skulle det bli stor uppslutning så kan självklart jag bränna av några mil till våren med :)

juanito
2010-03-09, 13:19
Vilken skönhet!

Solid
2010-03-09, 17:38
Jag kommer nog inte förens till midsommar, men låt inte det hindra er!
Skulle det bli stor uppslutning så kan självklart jag bränna av några mil till våren med :)

Till midsommar är det ju ett tag... :)

Hur är det med andra fotointresserade som inte bor i Sthlms-trakten? micke_petersson t.ex. sugna på en vår-foto-träff i Sthlm?

Chippe
2010-03-09, 19:51
Till midsommar är det ju ett tag... :)

Hur är det med andra fotointresserade som inte bor i Sthlms-trakten? micke_petersson t.ex. sugna på en vår-foto-träff i Sthlm?

Fototräff låter mycket intressant.

Förresten... Vad tycker ni att jag ska satsa på för objektiv? Nedan specar jag upp en lista på intressanta objektiv för mig, vilken/vilka ska man prioritera?
fast 50 för porträtt m.m. (ca 1500kr)
längre zoom än 135 (som jag har nu, 18-135)
vidvinkel
macro

Howzer
2010-03-09, 22:11

Förresten... Vad tycker ni att jag ska satsa på för objektiv? Nedan specar jag upp en lista på intressanta objektiv för mig, vilken/vilka ska man prioritera?
vidvinkel
macro
En ljusstark 50 mm är bra till mycket. Om man har DX-sensor funkar den bra även till porträtt men kanske inte riktigt lika bra om man har FX-sesor (fullformat). Det är ett objektiv jag i princip rekommenderar att alla skaffar innan man skaffar vidvinkel, macro osv.
En fördel med att använda en fast 50 mm är att man tränar sitt bildseende och utan zoom måste man jobba mer med kompositionen och sin egen placering. Bra övning som man har glädje av även vid annan fotografering.

juanito
2010-03-09, 22:20
När jag gick mina utbildningar på 80-talet använde jag ett 50/1,4 på min Ricoh XR7.
Suveränt i skenet ev stearinljus!
Den här drygt metern breda fotografiken har jag gjort från ett negativ taget med det objektivet.

Solid
2010-03-09, 23:12

vidvinkel
macro

Utan att ha koll på specifik Nikon-optik så skulle jag vilja slå ett slag för något som är ljusstarkt och skarpt och det brukar fasta 50 vara.

Chippe
2010-03-10, 00:03
Utan att ha koll på specifik Nikon-optik så skulle jag vilja slå ett slag för något som är ljusstarkt och skarpt och det brukar fasta 50 vara.

Det finns en för ca 1500 som är på f1.8
sen finns det nån som är på 1.4 och den kostar runt 2500.

Solid
2010-03-10, 00:15
Ok. Kan ju vara värt att kolla upp om den dyrare är värt pengarna eller ej. Det är lite lurigt med optik har jag lärt mig. Det dyrare alternativet är inte alltid bäst, utan ibland kan de billiga vara minst lika bra.

Bra sida med många tester:
http://dpreview.com/

Chippe
2010-03-10, 21:33
Den dyrare låg på ca3700, inte 2500 som jag sa tidigare.
Och jag försöker läsa mig till om den är värd de pengarna.

f1.8
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875

f1.4
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348712

Solid
2010-03-10, 21:45
Här har du recensioner på Fotosidan. Verkar som om Nikon Nikkor AF 50/f1.8D är en riktigt bra och prisvärd glugg.

f1.8
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7166

f1.4
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17781

Chippe
2010-03-10, 21:59
Här har du recensioner på Fotosidan. Verkar som om Nikon Nikkor AF 50/f1.8D är en riktigt bra och prisvärd glugg.

f1.8
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7166

f1.4
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17781

Tack, det blir nog en 1.8... För då blir det pengar över till andra objektiv ;)

Har ni tips på andra objektiv?:
300 zoom (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704)
vidvinkel
macro

Soulman
2010-03-11, 10:49
Ingen som har ett PS liggandes "oanvänt" och "till salu"? Min nya dator lär vara så kraftig att jag kan köra PS i alla fyra kärnorna. Samtidigt! :)
Det går bra att skicka PM om detta.

Solid
2010-03-11, 12:25
Jag har det, men antar att du vill ha en läskig .exe-fil och inget vackert DMG-paket... ;)

Har Windows lärt sig att jobba med fler kärnor nu? Helt otroligt! :D

Soulman
2010-03-11, 13:25
När jag gurglar lite på PS så finns det ju en uppsjö med versioner och vilken version är bäst för min i7 CPU med fyra kärnor? Vad ska jag ha för att på min glada amatörnivå kunna göra fantastiska redigeringar och förbättringar av mina bilder? Hade nåt program tidigare som hade en "one step photofix" som funkade jäkligt bra. Och är programmet på Svenska gör det absolut ingenting.

Edit: Det är förstås bra om det är kompatibelt med Win 7 också...

Solid
2010-03-11, 13:54
Så vitt jag vet finns nuvarande PS i tre verisoner, enklaste först:
Adobe Photoshop CS4 Elements
Adobe Photoshop CS4
Adobe Photoshop CS4 Extended

Den största skillnaden finns mellan PS Elements och PS, där det första är en rejält nedbandad hemanvändar-version. PS Extended innehåller allt som vanliga PS gör samt möjligheter att jobba med 3D och video.

Sen, för att röra till det lite till, finns ju program som Adobe Bridge CS4 (ihop med Camera RAW), Adobe Photoshop Lightroom 2 och Aperature 3 (endast till Mac OS X dock). Som är lite som ett digitalt mörkrum, där man jobbar effektivt med framkallning av RAW-bilder. Bra för oss med dSLR-kameror.

Jag använder Photoshop CS3 och CS4 samt Adobe Bridge CS3 & CS4 (ihop med Camera RAW). Sen självklart Mac OS X Quicklook som är blixtsnabbt trots 21 MP RAW-bilder på ca 30 MB från 5D MkII.

Soulman
2010-03-11, 15:05
Jag kollade på Dustin och där finns bl.a dessa program utöver de du nämner.

PS pro photo x2
PS elements 8
PS ext cs 4
PS photo manager 2009

Då blev jag lite förvirrad.

http://www.dustinhome.se/productlist.aspx?lgroup=6107&dgroup=761&CurrentPage=1

juanito
2010-03-11, 15:35
Jag kollade på Dustin och där finns bl.a dessa program utöver de du nämner.

PS pro photo x2
PS elements 8
PS ext cs 4
PS photo manager 2009

Då blev jag lite förvirrad.

http://www.dustinhome.se/productlist.aspx?lgroup=6107&dgroup=761&CurrentPage=1
PS pro photo x2 = Corel Paint Shop Pro X2(Ursprungligen Jasc Software), min personliga favorit.
PS photo manager 2009 = ACDsee Photomanager, helt ok. Bäst på att visa och hantera fotomappar.
PS elements 8 = Photoshop Elements 8, näst senaste elements. Gränssnittet nästan klonat från Paint Shop Pro.
PS ext cs 4 = Photoshop CS 4, senaste och mest fullständiga versionen av Photoshop.
Har den på macen, men föredrar ändå Paint Shop Pro.

Solid
2010-03-11, 15:59
Innan du/ni springer iväg och köper nåt kan jag jag tipsa om att det finns helt lagliga och fullt fungerande demoversioner på Adobes programvaror på deras sida, limit på 30 dagar dock.

http://www.adobe.com/downloads/

Solid
2010-03-12, 00:21
Någon som vill tipsa om filter? Vad bör man ha till alla objektiv? Vad gör de olika filtrena, UV-filter, polfilter, gråfilter osv. När bör man använda dom? Vilka märken är bra? Tips om bra guider?

Edit: Hittade den här, men fyll gärna på med era egna åsikter och erfarenheter!
http://digital-photography-school.com/introduction-to-filters-for-dslrs

juanito
2010-03-12, 11:20
Till min analoga systemare använde jag Cokins system med hållare och kvadratiska filter.
Mycket enkelt att både byta och kombinera filter.
Tog t.ex. en bild i Warszawa där jag ville ha extra tryck i himlen.
Löstes genom att skjuta upp filtret halvvägs i hållaren.
Inte alla hållare man kan göra så med.

Chippe
2010-03-12, 18:07
Jag ska köpa polarisations filter, det lyfter fram färger och tar bort blänk (beroende på solens läge till filtret). Sen tänkte jag skaffa gråfilter (ND-filter). Det jämnar ut motiv som är ojämt belysta (under/över-exponerade ytor i samma motiv)

Solid
2010-03-12, 18:57
Det är väl de filtrens jag funderat på med. Rena effektfiler har jag dock ingen nytta av, men just de där som inverkar på exponeringen är ju intressanta.

Köpte lite tillbehör idag, ett stycke 8 GB Compact Flash San Disk Extreme samt ett "bordsstativ" - Joby Gorillapod SLR Zoom.

Chippe
2010-03-12, 19:19
http://idealphotoro.wordpress.com/

Kolla in bilderna i bloggen ovan, det är en kille från bygget som kommer ifrån Rumänien. Han fotar med en Nikon D700 och jag gillar de flesta av hans bilder väldigt mycket. Nu på söndag så ska vi antagligen ut och fota lite tillsammans, då kanske man kan lära sig ett och annat från honom :)

Solid
2010-03-12, 22:38
S K A F F A
E T T
F L I C K R - K O N T O ! ! ! ;)

www.flickr.com

Chippe
2010-03-12, 23:06
S K A F F A
E T T
F L I C K R - K O N T O ! ! ! ;)

www.flickr.com (http://www.flickr.com)

http://s825.photobucket.com/home/EL_MUPPO/index
;)

Solid
2010-03-13, 13:01
Photobucket är säkert ett bra ställe att ladda upp bilder på. Men Flickr är så mycket mer. Du har alla grupper och kommentarsfunktioner som får dig att upptäcka så mycket mer.

Som exempel skulle jag aldrig sett den här killens bilder...
http://www.flickr.com/photos/dave_kepcove/

...på bland att annat lite RS-bilar...
http://www.flickr.com/photos/dave_kepcove/sets/72157622784067300/

...om det inte var för Flickr.

Chippe
2010-03-13, 17:20
Ger snart upp photobucket.... det går juh knappt att lägga upp bilder?? en åt gången och man vet aldrig när den är klar... konstigt system.

Mikael1977
2010-03-13, 20:23
Ger snart upp photobucket.... det går juh knappt att lägga upp bilder?? en åt gången och man vet aldrig när den är klar... konstigt system.
Nu vet jag inte hur du gör, men det är bara markera bilderna (hålla inn CTRL) du ska ladda upp och ladda på, så ska det komma upp en liten %-räknare bakom varje bild/uppladdning

Chippe
2010-03-13, 23:44
Nu vet jag inte hur du gör, men det är bara markera bilderna (hålla inn CTRL) du ska ladda upp och ladda på, så ska det komma upp en liten %-räknare bakom varje bild/uppladdning

Jo, det är så så jag gör... Men procent räknaren stannar på första bilden sedan händer inget mer. Den lägger bara upp första bilden också...Och bara efter att jag uppdaterat sidan. Och ibland händer inget.

Chippe
2010-03-14, 23:45
Lite bilder från gårdagens fototur

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0142-1.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0147.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0161.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0117.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0070_1.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0067.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0090-1.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0074.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0168.jpg

Vad tycks? :)

juanito
2010-03-14, 23:51
Bravo, det tar sig utan tvekan!

Solid
2010-03-15, 00:27
Härligt! Ser mycket bra ut!

En sak som är rätt trevlig med den höga upplösningen hos moderna digitalkameror är ju att man kan beskära bilden väldigt hårt utan att den tappar i kvalitet, speciellt om man "bara" ska visa den på webben. Tänkte främst på bilderna på änderna, där kanske man velat sett en närbild på ett andhuvud med dess fina färger.

Sen är ett bra tips att skjuta fler gånger på samma motiv, när det är någorlunda stillastående som porträtten, fast med olika komposition. Placera motivet i mitten, till vänster, till höger osv, det kostar ju inte så mycket.

Jag brukar försöka tänka på det här, speciellt då att placera element i skärningspunkterna. Även fast man i stridens hätta inte alltid kommer ihåg det (men då kommer ju punkt 1 in i bilden - man kanske kan beskära bilden).
http://camjam.se/artiklar/bildkomposition/tredjedelsregeln.html

Solid
2010-03-15, 12:13
En bild från helgen, ska ge mig på fler sen vid tillfälle.

Lisa & Bella
http://www.flickr.com/photos/max500/4434332399/

Solid
2010-03-15, 13:38
En till!

Lisa & Bella
http://www.flickr.com/photos/max500/4434456539/in/photostream/

Det här är faktiskt en retusch. Kan ni se vad som är gjort? Bortsett från färg och så...

Soulman
2010-03-15, 13:47
En till!

Lisa & Bella
http://www.flickr.com/photos/max500/4434456539/in/photostream/

Det här är faktiskt en retusch. Kan ni se vad som är gjort? Bortsett från färg och så...

Jag vet jag vet!!!
Du har bytt plats på hund och sambo? :grin:

micke_petersson
2010-03-15, 14:07
är det ngt märke på hennes jacka som du tagit bort?? tycker mig se ngt märke på hennes högra ärm...

eller är märket från hennes vantar??

Solid
2010-03-15, 15:28
Båda är ju mina sambos och jag har inte justerat något märke, så ni har fel... ;)

Lisas huvud är inretuscherat, eftersom både hon och Bella är så duktiga på att antingen titta bort, göra grimarser eller blunda...

juanito
2010-03-15, 15:48
Hon kanske är släkt med min fru...
Hon lyckas alltid grimasera om hon vet att hon skall plåtas!

Chippe
2010-03-15, 22:24
En bild till

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/EL_MUPPO/in%20the%20sunlight/DSC_0063.jpg

juanito
2010-03-16, 21:58
Tog några bilder på en grann-katt idag.
Genom badrumsfönstrets lilla öppning, med min gamla Konica-Minolta Z5 på 12X optisk zoom.

Har kört beskärning, autofilter och oskarp mask i CS4 Extended.

Solid
2010-03-16, 22:15
Fick mina två flaskor Ardbeg Rollercoaster idag. Nu längtar jag lite extra tills på fredag...

http://www.flickr.com/photos/max500/4439128584/

Chippe
2010-03-16, 22:57
Fick mina två flaskor Ardbeg Rollercoaster idag. Nu längtar jag lite extra tills på fredag...

http://www.flickr.com/photos/max500/4439128584/

Jag beställde två st laphroaig provningsglas idag :)
Varje gång du fyller år så får du rabatt i deras shop :)
Man kan köpa deras 30-åriga via shoppen, men även med den rabatten så är priset lite svettigt ;)

Solid
2010-03-17, 00:09
Trevligt! Den här är ju köpt via Ardbegs webbshop och priset för två flaskor inkl frakt blev 1337 kr, alltså knappt 670 kr för en flaska. Vilket inte är mer än vad de tar för speciella Ardbegs på Bolaget (den här har inte nått dit än).

Chippe
2010-03-21, 19:50
Fick ett presentkort i 30-års present. Nu blir det "köpa objektiv dax" :D

lutar åt ett 70-300 för då täcker jag in ett spann jag saknar just nu (har 18-135 på nuvarande) Senare så kan jag skaffa fasta objektiv 50 eller 35, vidvinkel och ev macro.

juanito
2010-03-21, 21:50
http://www.fotomassan.se/

Chippe
2010-03-23, 21:27
Sådärja! :)

Är nu ägare till en Nikon 70-300 f/4.5-5.6 VR :D
Köpte även till ett polarisationsfilter.

Men nu behöver jag större kameraväska på stört! ;) Men jag vet fortfarande inte exakt vad jag ska ha för något... Men det lutar åt en axelväska, en Crumpler Messenger Boy 5500. Senare så skaffar jag nog en ryggsäck för tillfällen där jag behöver bära längre sträckor eller längre tid.

Solid
2010-03-23, 23:39
Härligt!

Jag fortsätter att utvärdera och har lånat hem ett sånt här; 70-200 2.8 L IS. Riktigt mysigt!

Angående väska så har jag för tillfället min gamla kameraväska till min analoga EOS 300 som 5Dn tillsammans med en 24-70 2.8 L faktiskt får plats i. Sen har jag den i min 35-liters Haglöfs-ryggsäck, nu tillsammans med 70-200 2.8 L IS i sin egen väska. Inte den smidigaste lösningen och det tar rätt lång tid att få upp kameran. Men det är extremt bekvämt och snällt för ryggen.

Chippe
2010-03-24, 00:10
Allt "får plats" i min nuvarande väska (förrutom motljusskydden ;)) Men så som det är packat så vill jag inte ta med mig väskan ut.

Chippe
2010-03-25, 00:15
Var och klämde på en Crumpler Messengerboy idag... Men den kändes osmidig, stel och klumpig. Nu lutar det åt en ryggsäck istället, en LowePro flipside 300... För jag kommer juh ändå ha kvar min axelväska för turer där man inte släpar med alla prylar.

Solid
2010-03-25, 17:35
Lite smått och gott om fotografering:
http://berniecode.com/writing/photography/beginners/