handdator

Visa fullständig version : Oljeförbrukning ok?

annehult
2008-01-14, 19:37
Hej!

Vill kolla om någon annan har liknade erfarenhet:
Köpte en ny Octavia RS Combi -06 för ung. ett år sedan, den har rullat ca. 1800 mil nu.
Har under tiden fyllt på 1l. olja och fyllde på hemvägen från jobbet på ytterligare 1/2l.
Är väl inte så mycket kanske och det kanske handlar om en inkörningsperiod, men om jag jämför med min förra RS, en -04 1,8T
som drog 1l. på 4000 mil, så känns det lite mycket...
Är den nya 2,0T kanske lite törstigare på olja?

Kan tillägga att den går mest i pendeltrafik till/från jobbet, men även i övrigt, i ett lungt tempo utan rödstrecksvarvningar ;-)

Vore kul att höra era erfarenheter och åsikter om detta.

Tack på förhand!

Peter

Stephan
2008-01-14, 20:29
Min RS TDI har nu gått 2.000 mil och jag har fyllt på ca 3l olja så ja, de nya motorgenerationerna verkar dra mer olja. Nu tar iof en diesel längre tid att köra in (ca 3-4.000 mil) men annars så är det bara att acceptera.

RS Bob
2008-01-14, 20:38
Byt olja.
På min förra octavia 2.0 fsi 2005 bytte jag olja och tog bort longlife oljan, därefter drog den inte en droppe.
Samman gäller min RS nu, bytte olja och servar nu var 1500 mil.
Servade den idag och den hade inte tagit en droppe olja mellan servicen.

annehult
2008-01-14, 22:04
Ok, tack för era svar!

Tänkte också på det att oljans kvalitet och viskositet borde på verka förbrukningen.
Körde Alfa Romeo på 90-talet och använde Castrol RS-olja (helsyntet som var ganska nytt då) och då hade man en ganska hög oljeförbrukning...

Kollade också i instruktionsboken och där skriver dom att 0,5l./1000 mil är en låg förbrukning... man får räkna med minst det kanske ända
upp tills man kört 5000 mil... ja-ja, det är ok för mig om det är "normalt".

Men du RS Bob, vilken olja kör du på nu när förbrukningen minskat? *Nyfiken*
(Har ju Shell Helix Ultra enligt tillverkarens rekommendation)

Igen; Tack för era svar, nu känns det mycket bättre :-)

Nidhogg
2008-01-15, 13:05
Hej! Jag köpte en 06'a förra sommaren som bara hade gått 16 mil.

Jag läste på lite om oljeförbrukning och sånt på detta forum.

Så jag köpte på mig en flaska Shell Helix Ultra så jag skulle vara beredd när det behövdes.

Flaskan ligger där oöppnad än? Snart uppe i 1500 mil och det har inte rört sig en mm på stickan? :shock:

Börjar bli smått paranoid nu, kollar oljan i tid och otid men det ser helt ok ut.

Kanske är jättebra men man (jag) blir lite osäker när man skiljer sig från mängden.

Jag körde lugnt de första 500 milen, hyffsat upp till 1000 mil sen har jag inte tänkt så mycket på min körstil förutom att jag alltid tar det lugnt tills motorn är varm.

Kanske bara ska vara glad åt den låga oljeförbrukningen och sluta nojja?

/P.S Den är inte chippad

juanito
2008-01-15, 13:26
Ja, det där med förbrukning verkar variera som tusan.
Min -01 1,6 har ännu inte visat någon förbrukning. Den har gått 5500 mil nu.

helgestahill
2008-01-15, 13:53
RS TDI -07
1500 mil

första olje/filter bytet efter 125 mil
( har alltid gjort så på mina nya bilar)
en del tillverkare rekomenderar [Mitusbishi & Subaro] detta

Byte vid 1500 mil (därav 400 mil med husvagn)
har fyllt 1 liter

Lisa
2008-02-05, 18:50
Hej
Jag är ny i detta forum, men intrsserad för jag har haft min RS på service!

Jag är inne på min andra RS! Den första var jag jättenöjd med, en gul -03a. Drog ingen olja, inga problem.
Den var toppen. Så efter 6200 mil och 3 år var det dags för en ny.

Denna gång en "racing blue" - 06. Rullade ut den från vagnhallen för precis 2 år sedan. Jätteglad och jättenöjd - tills det kom till sommar och mätarställning 985 mil. Oljelampan skrek: Fyll på olja! Det fanns inte en droppe kvar!
Fyllt på. Ringde verkstan - "fullt normalt.... bla bla".
Vid 1500 mil skrek oljelampan igen! Påfyllt - telefonsamtal - "fullt normalt...."
Detta har nu hållt på ytterligare vid 1930 mil, 2264 mil.
Påtalade vi service förra året vid 2450 mil att den drar olja. Man konstaterad att det inte fanns några yttre läckage!
Allt frid och fröjd. Trodde jag.
nu ytterligare 1 år senare har jag fyllt på ytterligare 4 liter.
Denna gång tog jag med mig min körjournal och sa att detta finner jag mig inte i. Jag vill att motorn skall gås igenom. Jag vill ha papper på vad meken har gjort. inkl kompressionsprov och allt.
Med skepsis blev jag bemött. Några timmar senare på dagen ringde en lätt stukad mansperson och meddelade att min motor läcker! Det är ventilen i vevhuset. Läcker ut oljan så att den trängs ut och förbränns ut i avgsröret. Det låg mycket olja i slangarna där det inte skulle vara.
Inte konstigt att det luktat bränd motor vid lite snabbare körning!!

Detta bemötande från "grabbarna" på verkstan - kan det bero på att jag är tjej? eller.....
Tur att jag är petig och för körjournal. Men jag som tjej skall väl inte behöva stå vid disken och tala om att jag är ingenjör och har mekat med bilar i hela mitt liv - att jag vet vad jag talar om??!! eller ....

Goffen
2008-02-05, 22:25
Bytte dom ventilen och nu drar den ingen olja eller? Att det ligger olja i vevhusventen är ju inte nått onormalt direkt. Det kan även bero på att man överfyllt motorn när man fyllt på då många gärna häller en liten extra skvätt. Berätta gärna hur det gått så kanske jag kan tillämpa det på jobbet när jag får in nån bil som dricker mycket olja ! mvh

maverick
2008-02-06, 08:25
Ja, det bemötandet kan bero på att du är tjej, tyvärr.

Men kul att du överbevisade dem! :)

silverbane
2008-02-06, 09:39
Jag får samma bemötande för det mesta. Dom ser nog direkt att jag är en datanörd å ingen mekaniker >.<
Men det tar jag igen när jag fixar deras dator för 1000:- ex moms i timmen! :P

maverick
2008-02-06, 11:19
Jag får samma bemötande för det mesta. Dom ser nog direkt att jag är en datanörd å ingen mekaniker >.<
Men det tar jag igen när jag fixar deras dator för 1000:- ex moms i timmen! :P

Rätt åt dem! :mrgreen:

Lisa
2008-02-09, 16:04
Ja, dom bytte ventil.
Jag kom överens med verkstan att jag skulle köra drygt 100 mil och komma igen. så nu har jag kört Täby - Sälen tor. över helgen och åkt skidor :) .
Denna vecka har gått lite småkörning och jag skall in till verkstan på måndag 11 feb och "visa upp" bilen.
Men igår när jag körde lite "hårt" från stan och hem, luktade det brännt igen!!

Luktar det brännt från era motorer när ni kört? Lite snabba växlingar, cirka 100 - 120km, cirka 30 minuter?
Har inget minne av att min andra RS luktade. Och den körde jag "hårdare". :?
hälsn
Lisa

Goffen
2008-02-10, 01:04
Ja på vintern har i alla fall min bil en tendens till att lukta brännt även vid normalkörning. Men det är lätt att lura sig när det kan lukta från däck och liknande. Vatten och gegga stänker upp o lägger sig på avgassystemet och luktar brännt osv det tror jag dom allra flesta bilar gör. Om jag vore du och ville slippa oljeförbrukningen skulle jag gå ifrån longlifeoljan och hälla i en 10-40 olja "syntet" och börja serva bilen vid 1500mils intervaller istället.

Richard
2008-03-09, 19:10
Kollade oljan idag,tomt...detta blir andra gången jag fyller på olja,lite orolig faktist. Första gången fyllde jag på oljan när den hade gått 1000 mil o nu när den gått nästan 1500 mil.sen har jag varit tvungen att fylla på kylarvätska oxå,väldigt lite men ändå. i instruktionsboken står det att det ska inte försvinna någon kylarvätska alls och ifall det gör det så beror det på läck :( sen har jag även grått klägg på oljepåfyllningslocket,men har hört att det kan bero på korta körsträckor. vad tror ni??

Cyrre
2008-03-10, 00:25
Kollade oljan idag,tomt...detta blir andra gången jag fyller på olja,lite orolig faktist. Första gången fyllde jag på oljan när den hade gått 1000 mil o nu när den gått nästan 1500 mil.sen har jag varit tvungen att fylla på kylarvätska oxå,väldigt lite men ändå. i instruktionsboken står det att det ska inte försvinna någon kylarvätska alls och ifall det gör det så beror det på läck :( sen har jag även grått klägg på oljepåfyllningslocket,men har hört att det kan bero på korta körsträckor. vad tror ni??

Korta körsträckor och ett kallare klimat är det vanligaste problemet. Kör en längre bit så att motoroljan blir ordentligt varm så ska det försvinna, just longlifeoljan har den tendensen att detta bildas då den tar längre tid på sig att komma upp i arbetstemp, ju kortare sträckor körda destå mer vitt på locket.

Richard
2008-03-11, 13:31
ska göra som Rs Bob och byta bort longlifeoljan mot vanlig helsyntetisk olja o göra oljebyten var 1000:e mil.

Cyrre
2008-03-12, 22:54
Hittade denna bild på nätet där killen upptäckte detta vid motoruppgradering, samtliga insug såg likadana ut. Kan vara en dålig batch med ventiltätningar, man kanske ska ta och kolla upp det själv. Förklarar i alla fall högre oljeförbrukning. :shock:

Cashmeifyoucan
2009-11-09, 19:47
Tjena!
Har en -07a rsII som gått 4000mil, och den behöver jag fylla på ca4-5dl olja var 1000mil, är detta normalt? Jag använder longlife olja.
Kör inte speciellt hårt, men kör mycket och ganska långa sträckor ibland.

mvh,
micke