handdator

Visa fullständig version : vad tror ni om dennna som "pendlarbil"

possente
2008-04-25, 22:33
som de flesta vet så måste jag ha en annan bil att köra med i jobbet då jag kör väldigt mycket och det sliter därför på min octavia!!
har hittat denna bil som verkar vettig! de krav jag har är att de ska vara besiktiade och skattade, Farthållare,servo,elhissar och gärna AC,samt motorvärmare och kupévärmare och prislappen får ej överstiga 10000:-

http://www.blocket.se/vi/16113670.htm?ca=23_10_s

eller har ni andra förslag?
Vet att både maverick och svensson har haft galanter innan vad tycker ni om de även fast jag antar att era var lite nyare och finare ;)

keyvan
2008-04-26, 00:18
ja du inte mkt och säga.... de va min första bil och jag körde 4000mil på 6 mån utan problem... bara tanka men bensin och olja sen köra... tills Autlådan la av... men de är en bil som är hur bra som hells.... skit bra stolar och sitta i oxo :D ... köp :D

RS Bob
2008-04-26, 12:00
Nja, lite för långt har den nog gått.
Risken är att problemen börjar komma nu vid den åldern och mil antal.
Visst är den billig, men som en pendlar bil som bara ska fungera varje morgon är jag lite tveksam.

Problem som kan uppstå:
* Växellådan kan vara utsliten, synkringarna är den svaga punkten.
* Ojämnbromsverkan, anliggande bromsar fram och rostiga skivor bak.
* Kan vara glapp i styrleder.
* Ojletryckskontakten läcker ofta.
* Kamremmen ska bytas var 6000 mil.

possente
2008-04-26, 12:31
jo men rsbob jag skiter i om den går 1 år eller 5 år bara den håller i 1 år så tjänar jag på det!! dessutom så hittar jag nog ingen bättre bil för det priset känns det som! såg en 90a lika dan fast den hade gått 17100 är det bättre med den då?

http://www.blocket.se/vi/16022721.htm?ca=23_10_s

skallie
2008-04-26, 12:34
Köpte en ny Galant -92 som jag hade i 9 år, funkade utmärkt när jag hade den.
Sålde den till en arbetskollega som fortfarande äger den, men den började strula lite grann efter att jag sålt den, nu är det bla. problem med att 5-ans växel kan hoppa ur ibland, den har gått runt 20' mil.
Har också varit problem med läckande kylare.

possente
2008-04-26, 12:36
Köpte en ny Galant -92 som jag hade i 9 år, funkade utmärkt när jag hade den.
Sålde den till en arbetskollega som fortfarande äger den, men den började strula lite grann efter att jag sålt den, nu är det bla. problem med att 5-ans växel kan hoppa ur ibland, den har gått runt 20' mil.
Har också varit problem med läckande kylare.

vilken tror du är bäst då skallie alt 1 eller 2?

skallie
2008-04-26, 12:56
Kanske en svag övervikt mot 2an med 17000 mil, den har sluppit dra släp och såg fin ut på bilden MEN kolla rost i bärande delar. ("rostfri till 95%")
Samma arbetskollega som jag sålde min Galant till fick skrota en Mitsubishi Lancer också -90:a pga. rost i hjulupphängning mm.

wegen78
2008-04-26, 13:16
Har själv haft en galant, men sedan och -90:a. Körde väl en 3000 mil med den. Automat. Hade gått ca 17 000. Inga problem, bara tuta o köra. Farthållare, ac o elhissar hade den me. Kolla in Mazda 626, Toyota Carina, camry lr liknande med. De är väl ganska driftsäkra de med.

possente
2008-04-26, 13:43
det andra alternativet har haft rost men den var fixad enligt ägaren så kanske ska kolla på den på söndag!!

maverick
2008-04-26, 19:50
Vet att både maverick och svensson har haft galanter innan vad tycker ni om de även fast jag antar att era var lite nyare och finare ;)

Jag hade en GTi innan den nyare Galanten, och det är den starkaste versionen av den du tittar på (145hk! :shock: ).

Den ser ut att vara ett bra köp. Priset är bra, och den har inte gått långt med tanke på åldern.
Är den bara servad och i gott skick tror jag inte du får några större problem med den.

RS Bob
2008-04-27, 19:25
jo men rsbob jag skiter i om den går 1 år eller 5 år bara den håller i 1 år så tjänar jag på det!! dessutom så hittar jag nog ingen bättre bil för det priset känns det som! såg en 90a lika dan fast den hade gått 17100 är det bättre med den då?

http://www.blocket.se/vi/16022721.htm?ca=23_10_s

Jag vill bara säga min mening och hjälpa till med vad som kan vara fel på en galant som man bör titta extra på.
Jag sa inte att du inte skulle köpa den. Sedan kan väl de som varit galantägare ge mer tips då de ägt sådan innan.
Mina kommentarer kommer från svensk bilprovning och vad de brukar anmärka på galanten.

Men lycka till med vad du än köper. :)

possente
2008-04-27, 23:05
ja jag tackar för hjälpen andré och alla andra köpte det andra alternativet idag!! en 90a som gått 17000 mil men mycket utrustning för pengarna tyckte jag!! så tråden kan låsas