Visa fullständig version : helbilsgodkänd?
Kan nån vara så bussig och förklara begreppet helbilsgodkänd för mig.
Nu har jag hört så jävla många turer kring det här begreppet så jag känner at jag vill ha lite klarhet.
Vad jag har hört så betyder det att man inte får ändra nåt på bilen, tex, byta till sport avgas eller lägga på bredare däck, noöö % i trim grad mm. Stämmer verkligen det här?
tacksam för snabba och profesionella svar :D
MVH/T
jag är ingen expert men det innebär i princip att du inte ens får byta märke på däcken.
Men vem bryr sig :P
Polisen och Svensk bilprovning va !?
jag är ingen expert men det innebär i princip att du inte ens får byta märke på däcken.
nä men allvarligt så kan det ju fan inte vara, låter ju helt sjukt i så fall.
Menar om jag skulle vilja köpa tex ett bättre däck så skulle jag inte få det menar du?
Är det verkligen så jävla illa?
Polisen och Svensk bilprovning va !?
Ja, det skulle va dom da... Men det är knappt det ens.
hittade det här nyss på vv:s hemsida. Men det gäller ju bara däcken. I mina papper står det att jag ska ha 205:or, men jag har 4 st 215 helt sprillans som ligger, sen har jag sport avgas,chippat till 215 hästar ( å d fattar jag ju att dom kan gnöka på) tonade sidorutor fram (tyvärr) är väl bara å köpa ersättnings rutor till den dan man ska in. För d lär väl inte funka....suck!
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper
Det finns lättnader i helbilgodkännandet som gör att man får byta fälgar o lite sånt sålänge det inte tar i osv. Det finns en klausul på vvs hemsida om nån orkar leta.
http://www.vanadisgummi.se/dackregler.htm
en länk till vanadis gummi, om nu nån mer än jag undrar om just byte av däcks dimension :D
Men boys hur är det med anrda bitar man bytt....tex avgas system?
maverick
2008-01-14, 23:47
Avgas, fjädrar osv brukar de inte slå ner på. Väsnas det allt för mycket, eller är okörbart får du påpekande, men annars är det inga problem.
Jag besiktigade med mitt 2.5" system förra året, och det han sa var "det var ett jäkla slutrör du har", och så hämtade han tratten de använder när de provar lastbilar. Personbilstratten gick inte över slutröret. :lol:
Är det inte så att ska man göra en ändring eller byta något på bilen så måste man få ett godkännade av biltillverkaren om man ska följa lagen?
TS_Edition
2008-01-16, 22:50
Är det inte så att ska man göra en ändring eller byta något på bilen så måste man få ett godkännade av biltillverkaren om man ska följa lagen?
Jupp så är det......och det är 100% omöjligt att skoda eller vilken biltillverkare som helst skulle godkänna något sådant.sedan finns det andra vägar att gå tex att regga som ombyggt mm.......Men då krävs det endel för att kunna göra det....Jag fick gå den hårda vägen med min rs1 när Jönköpings trafikpolis ville göra livet surt
:twisted:
Karlzzon
2008-01-17, 07:19
Mycket OT
Men dom har Roxnäs och jag också pratat me när vi var på väg till storträffen!! Dom va "lite! upprörda.
hehehehe :D
konstigt det där
Mycket OT
Men dom har Roxnäs och jag också pratat me när vi var på väg till storträffen!! Dom va "lite! upprörda.
Jag vet inte vad du pratar om?????? :shock: :lol:
Tobbe, vad hände. Antar att du råkade upp för en flygande besiktning. Vad hade du ändrat på bilen och vad slutade det hela med att du fick göra?
maverick
2008-01-17, 17:54
Tobbe, vad hände. Antar att du råkade upp för en flygande besiktning. Vad hade du ändrat på bilen och vad slutade det hela med att du fick göra?
Nej, de höll på att åka dit för fortkörning. 240+ för att vara exakt...
Nopp, där har du fel Maverick!!! Stämmer inte men jag ska låta Tobbe få tala om det själv. Om han vill.....
maverick
2008-01-17, 18:08
Nopp, där har du fel Maverick!!! Stämmer inte men jag ska låta Tobbe få tala om det själv. Om han vill.....
Nej, det var ju DU och Karlzzon. Sorry. :)
260+ om jag får be :P
Jag satt juh trots allt brevid och kika på gpsen.
Karlzzon
2008-01-17, 19:23
Så då va denna tråd förstörd också!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hehe o det är mitt fel!!
TS_Edition
2008-01-18, 08:31
JA dom plockade in alla som kom in på Elmia området och körde flygande bes och det resulterade i en reggbes hos bilprovningen......Jag fick riva hela bilen till orginalskick...fick lacka om efter kjolar mm.........sen sålde jag bilen.
JA dom plockade in alla som kom in på Elmia området och körde flygande bes och det resulterade i en reggbes hos bilprovningen......Jag fick riva hela bilen till orginalskick...fick lacka om efter kjolar mm.........sen sålde jag bilen.
Fy f-n vad surt!!
http://www.videoklipp.se/videos/Blandat ... ot_polisen (http://www.videoklipp.se/videos/Blandat/Fjartar_mot_polisen)
klipp från annat forum
Detta är bra att veta om polisen vill utföra flygande besiktning på eran bil.
"Betänk också att det finns andra lagar, förordningar och författningssamlingar vars innehåll helt eller delvis ställer sig över detta.
Man kan också vända på detta långa inlägg till två bra ord att komma ihåg, istället för att harkla ur sig att enligt paragraf hej o hå så får du inte kontrollera min bil... osv..
Orden är: RÅDRUM och LAGSTÖDSUPPSLAG.
Rådrum är bäst lämpat när ordningsbotsblocket kommer fram, och innebär att du inte tänker erkänna eller neka till brott, utan du ges utrymme i upp till 72 timmar att i samråd med jurdisk expertis, tex advokat eller jurist, att överlägga hur du ställer dig till anklagelsen. Rådrum kan i regel inte begäras efter det att man har skrivit på ordningsboten.
Lagstödsuppslag är räddaren i nöden vid flygande inspektioner av alla dess slag. Det är inte bara alu-vinge-henke från örebro och volvo-benke från märsta med sin ur trimmade 740 tic som lever farligt, tunga trafiken är ännu värre....
Lagstödsuppslag innebär att polismannen ska hänvisa, och ange lagstöd för bristande punkt vid besiktning och/eller ange från vilket lagstöd du är anklagad inför."
|
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.