handdator

Visa fullständig version : Vart finns Sveriges sämsta vägar?

Richard
2008-05-12, 13:49
Det måste vara i Södertälje, fy fan till vilka dåliga vägar!!! Vad tycker ni?

Flyttad till OFFTOPIC / Jtds

Chippe
2008-05-12, 14:20
Det beror på hur man ser det. Menar du att vägarna i s-tälje är dåliga rent underhållsmässigt?

Trafikmängdsmässigt så har sthlm de sämst anpassade vägarna. Men i Göteborg och Malmö blev man smått förvirrad när man kom dit och aldrig hade kört där förrut.

juanito
2008-05-12, 14:49
Då ska ni köra i dalarna (UTOM i städerna) efter varje tjäl-lossning..
Här på ön är vägarna så släta att man tror det är något fusk.

mrc
2008-05-12, 15:08
Håller med Janne. Vägarna runt Mora är sämre än en kostig i Namibia.

Furby
2008-05-12, 17:56
Södertälje har väldigt dåligt underhåll på sina vägar.

Lorre
2008-05-12, 22:00
Dåliga vägar? Mest överallt om man jämför med andra delar av europa.
Tacka alla dubbdäcksnissar som måste ha det på snustorra vägar 6 månader per år.

juanito
2008-05-12, 22:27
Dåliga vägar? Mest överallt om man jämför med andra delar av europa.
Tacka alla dubbdäcksnissar som måste ha det på snustorra vägar 6 månader per år.
Av dubbdäcken blir det på sin höjd spår, inte gropar och hål. Dåligt underhåll, tjällossning och tunga trafiken ställer till det betydligt mer.

Lorre
2008-05-13, 11:07
Sant, dock så hade nog inte 70% av sverige någon tjällossning i år. Gropar som inte görs något åt är dacktigt irriterande!
Dock så stör jag mig mest på den slitna vägbanan med spår. Dubbdäcken sliter loss all asfalten mellan stenen. Sitter man i en RS som inte har den bästa isoleringen får man ju fan tinnitus!

Wolf
2008-05-14, 13:35
Vi kan inte enbart skylla på dubbdäcken! Vi får även "tacka" Socialdemokraterna med Miljöpartiet i spetsen för våra trafikfarliga vägar!!! Vi i Sverige har ett av europas sämsta vägnät. Men jag måste nog säga att Norge har sämre. Västra Götaland måste jag säga har de sämsta vägarna. Men dubbdäcken borde förbjudas! Har varit nära att köra av vägen flera gånger pga alla spåriga vägar, tom spår mitt på motorvägen totalt livsfarligt.
Men varför köra omkring på dubbdäck när det är helt onödigt. Speciellt om du har en bil med ESP. De odubbade däcken är minst lika bra som de dubbade idag!
Har tom läst ett test där ett odubbat däck var bäst. Kör odubbat själv och har gjort det i flera år utan några som helst prb.

Joakim
2008-05-14, 16:44
Vi kan inte enbart skylla på dubbdäcken! Vi får även "tacka" Socialdemokraterna med Miljöpartiet i spetsen för våra trafikfarliga vägar!!! Vi i Sverige har ett av europas sämsta vägnät. Men jag måste nog säga att Norge har sämre. Västra Götaland måste jag säga har de sämsta vägarna. Men dubbdäcken borde förbjudas! Har varit nära att köra av vägen flera gånger pga alla spåriga vägar, tom spår mitt på motorvägen totalt livsfarligt.
Men varför köra omkring på dubbdäck när det är helt onödigt. Speciellt om du har en bil med ESP. De odubbade däcken är minst lika bra som de dubbade idag!
Har tom läst ett test där ett odubbat däck var bäst. Kör odubbat själv och har gjort det i flera år utan några som helst prb.
Snacka dynga verkar du kunna iallafall, vad har miljöpartiet med vägarna att göra? Mig veterligt har inte sossarna och MP haft egen majoritet någongång, därmed borde de andra partierna lätt kunnat petat in mer pengar om de velat, med det vill de givetvis inte.
Sedan har vi i skåne, västra götaland och stockholm relativt sett riktigt bra vägar, åk upp till dalarna och däröver så får ni se på dåliga vägar.
Att dubbdäck är onödigt är ytterligare ett exempel på att du inte vet vad du skriver om, prova att ge dig ut en januarimorgon när "svarta halkan" slagit till i skåne, då hjälper bara dubb eller att stanna hemma. För övrigt är de dubbfria beroende av att några kör med dubb för att rugga upp ytan så lamellerna har något att greppa i.

juanito
2008-05-14, 17:37
Amen! :geek:

Wolf
2008-05-14, 18:25
Snacka dynga verkar du kunna iallafall, vad har miljöpartiet med vägarna att göra? Mig veterligt har inte sossarna och MP haft egen majoritet någongång, därmed borde de andra partierna lätt kunnat petat in mer pengar om de velat, med det vill de givetvis inte.
Sedan har vi i skåne, västra götaland och stockholm relativt sett riktigt bra vägar, åk upp till dalarna och däröver så får ni se på dåliga vägar.
Att dubbdäck är onödigt är ytterligare ett exempel på att du inte vet vad du skriver om, prova att ge dig ut en januarimorgon när "svarta halkan" slagit till i skåne, då hjälper bara dubb eller att stanna hemma. För övrigt är de dubbfria beroende av att några kör med dubb för att rugga upp ytan så lamellerna har något att greppa i.
Var har du varit de senaste 12 åren?, Socialdemokraterna har haft mp och vänstern som stödpartier flera gånger, annars så skulle de inte haft egen majoritet i riksdagen. Mp har därför kunnat få igenom mycket av deras politik, alltså en mycket bilfientlig sådan. Resultatet har alltså blivit att vägarna har eftersatts länge. Mycket av pengarna som skulle ha gått till olika vägprojekt har i stället gått till järnvägar, Däribland Peter Erikssons Miljardprogram uppe i Norr. Du borde läsa på lite om politik.
Odubbade däck duger alldeles utmärkt om du har en bil med ESP och anpassar hastigheten efter rådande förhållanden. Sanningen är den att olyckorna ökar med dubbade däck, studier ifrån Norge. Norge har i flera år haft dubbdäcksavgifer, de dubbade däcken har då minskat och även olyckorna.Olyckorna ökar därmed med dubbdäck för att folk förlitar sig blint på sina dubbdäck och kör för fort. Anpassa hastigheten istället efter rådande förhållanden. I Tyskland så fungerar det alldeles upperligt med Odubbat.

Lorre
2008-05-14, 20:12
Amen!

Hiller
2008-05-15, 21:54
Då ska ni köra i dalarna (UTOM i städerna) efter varje tjäl-lossning..
Här på ön är vägarna så släta att man tror det är något fusk.

Måste hålla med, vägarna på den lilla kobben är faktiskt riktigt bra.