handdator

Visa fullständig version : Angående bränsleförbrukningen på bilen

Joakim
2008-01-15, 14:22
Jag har sett att det finns lika många sätt att mäta sin förbrukning på som det finns användare här på forumet, ska vi inte ta och göra ett test? Vi tankar fullt och noterar mätarställningen, vid midsommar har vi en avstämning och den kloke har då sparat alla kvitton eller på annat sätt noterat tankad mängd bränsle, läs av mätarställningen och få fram din snittförbrukning över din bil med ditt körsätt. Jag har gjort så ibland och det brukar bli ganska bra, det kan skilja en del mellan tankningarna beroende på hur fullt man fyller upp men nu behöver man bara vara noga första och sista gången. Vilka är med? Jag ställer upp med både Octavian och Fabian om nu min sambo kan lära sig att spara kvittot... Dessutom har jag kvar uppgifterna på 1,6 FSI octavian jag hade tidigare.

juanito
2008-01-15, 14:32
Låter som en kul utmaning...
Men det blir nog bara dieslarna som är sniknare än min snåljåp. :-)

Stephan
2008-01-15, 15:51
Min har dragit 0.634 under 2011 mils körning sen jag tog ut den i februari förra året. Min frus Roomster 1.4 som precis gått 1.000 mil har dragit 0.72 sen vi köpte den i somras då den gått 552 mil. Då mäter jag antalet liter (den får slå ifrån själv dvs ingen toppfyllning) kontra antalet mil. Färddatorn visar ca 1cl fel i snitt.
Min erfarenhet med färddatorer är att ju mer tomgångskörning desto mer felvisning. Vi använder dessutom motorvärmare och åker aldrig när det är köer till jobbet...:)

bassebas
2008-01-15, 16:22
Min Octavia II 1.9 TDI -05 tar 0.46 l/mil mätt över 8000 mil. Uträknat med tankkvitton och antal mil. Konstigt nog slår färddatorn exakt rätt.

maverick
2008-01-15, 16:37
Jag har en snittförbrukning sedan inköpet av min RS på 0,788l/mil. Jag har hunnit köra c:a 3300mil sedan köpet. Totalt har bilen gått 5400mil.

Sinni
2008-01-15, 17:29
Den däringa datorn i bilen räknar ju inte rätt
Om du tar antal liter bensin du tankat och delar med antal mil så får du inte den siffran det står på färd datorn
Min dator visar mindre förbrukning än i verkligheten

Någon annan som kontrollerat sin dator??

Stephan
2008-01-15, 17:48
Om du tar antal liter bensin du tankat och delar med antal mil så får du inte den siffran det står på färd datorn

Någon annan som kontrollerat sin dator??

Se mitt tidigare inlägg. Och de gäller även mina tidigare VW's.

Landell
2008-01-15, 18:08
Färddatorn går ofta att kalibrera hos VW med deras datorer..

Men det där är olika, min färddator stämmer ganska bra den med måste jag erkänna..

Sen ni som fyller tanken full med soppa, man ska inte fylla längre än att munstycket säger stopp på nyare bilar för det kan bli problem med kolfiltret (tror det heter så om jag inte missminner mig)..

Har i alla fall bytt en del filter pga att folk tankar tokfullt..

juanito
2008-01-15, 18:28
Jag har en snittförbrukning under 6,5 år på 0,76.
Inte illa för en sugmotor! Jag kör ju trots allt mest korta turer i stan...

maverick
2008-01-15, 20:14

Jag räknar alltid mot trippmätare och tankade liter.

Karlzzon
2008-01-15, 20:19
jag har kollat min färdator ett flertal gånger (minst 20) och vet att den stämmer när jag nollar den vid varje tankning!!!!!

Blandad körning:0,83-0,88 l/mil
Landsväg ca 120km/h ca 0,65 l/mil

Och som sagt ju mer trimm och ju bättre den går så blir den bara snålare och snålare :shock:

Sinni
2008-01-15, 20:24
min blandade körning drar med bensin än 0.83 :(
Eller så kan jag inte köra ekonomiskt :(

maverick
2008-01-15, 21:06
Och som sagt ju mer trimm och ju bättre den går så blir den bara snålare och snålare :shock:

Ja, min verkar ha blivit 0,05-0,08l/mil snålare efter bytet till V-tech! :)

RS Bob
2008-01-20, 16:37
Kör nu utan trim, då programvaran blev uppdaterad vid service.
Körde från Kävlinge till Löddeköpinge ca 8 km så att skodan var uppe i rätt arbetstemperatur.
När jag körde ut på motorvägen stod genomsnittsförbrukningen på 0,87 l / mil. Satte farthållaren på 110 km/h.
Strax utanför Hyllinge kollade jag igen och då låg genomsnittsförbrukningen på 0,74 l / mil.
Då hade jag kört 38,5 km. Snitthastigheten stod på 81 km/h.
Genomsnittsförbrukningen i andra steget på DOTén ligger nu på 0,86 l/mil mot 0,91 innan när trimmet var i.

maverick
2008-01-20, 16:57
Jag tankade min i fredags för första gången sedan chippet. Färddator: 0.74, verklig förbrukning: 0.81! Det är 0.05 mer än BSR men också mer effekt.

Solid
2008-05-14, 23:26
Min sambos Skoda Fabia Combi 1.2 -07 har sen ny i januari förra året dragit 0.63 l/mil i snitt under de ca 3300 milen den gått. Runt en tredjedel av desa är stads/förorts/kökörning med två pasagerare och en Leonberger (stor hund).

Bästa notering (blandad körning, kallstart, två mil) när jag kört är 0,51 l/mil, med oss tre i bilen.

Bästa notering totalt är när min flickvän kört en liten längre sträcka själv, 0,49 l/mil.

Bästa notering långkörning är ca 35 mil med fullpackad bil (4 personer, en hund och ca 6-7 väskor) är 0,54 l/mil, kördes av en trafikinspektör... :)

"Sämsta" notering (bortsett från rena stads/kökörningar) är när vi körde från Sthlm mot Malmö (ca 45 ml på strax under 4h), snittade ca 114 km/h med 0.68 l/mil som resultat, helt ok med tanke på hastigheten... :D

Allt mätt med färddator.

Ska bli intressant hur snålt man kan köra en Octavia RS. Dock lär det vara bra mkt svårare att hålla sig från den högra pedalen...

maverick
2008-05-14, 23:29
Färddatorns pålitligthet är mycket variernade mellan bilarna. Mät med tankad mängd och trippmätare istället. Då får du exakt förbrukning.

Solid
2008-07-22, 13:39
Nu har vi kört RS:en i totalt ca 60 mil och min sambo har varit nere på 0,71 l/mil som minst vid en lite längre och lugnare landsvägstur. Men hon tyckte det var riktigt tråkigt att köra på det viset sade hon och tänker inte fortsätta tävla med mig om vem som kan köra snålast... :)

Och ja, jag ska ta snittet på en hel tank sedan när bilen är helt inkörd (~150 mil) för att se skillnad mellan verklig förbrukning och färddator.

Cyrre
2008-07-23, 01:01
Toppade upp bilen för färd till Arlanda tor från Södertälje, fyllde upp ända tills det nästan rann över.

Lite trafik samt jämn låg hastighet åstadkom detta, ca 70-100km/h

Det går att köra sjukt snålt med den, nästan så att man är orolig för att bränna kolvarna då den är så snål.

bassebas
2008-07-23, 09:41
Min Octavia II 1.9 TDI -05 tar 0.46 l/mil mätt över 8000 mil. Uträknat med tankkvitton och antal mil. Konstigt nog slår färddatorn exakt rätt.

Satte på Michelin EnergySaver vid 9000 mil istället för orginalDunlop. Efter det sjönk förbrukningen till 0.44 l/mil. Bilen är dessutom mycket tystare. Förbrukningen är mätt över 2000 mil.

Solid
2008-07-23, 10:01
Toppade upp bilen för färd till Arlanda tor från Södertälje, fyllde upp ända tills det nästan rann över.

Det går att köra sjukt snålt med den, nästan så att man är orolig för att bränna kolvarna då den är så snål.

Det var sjukt imponerande! Slog nytt personligt RS-rekord idag, 0,68 l/mil på väg till jobbet (Trångsund - Stadshagen) ca 16 km, med kallstart och inte alltför lågt tempo, ca 15-25 km/h över skyltarna när trafiken tillät, men lät bli att göra "dumma" accelerationer.

Chippe
2008-07-23, 10:45
Jag har fått ner den i 0.58 nån gång.

Igår när jag körde från Ösmo-Haninge så låg jag på 0.62....... Tills jag kom upp på motorvägen :twisted:
Då gick det undan i 200+ *hehe* Då steg förbrukningen till 0.85 eller nått i den stilen.

Furby
2008-07-23, 18:51

Det var sjukt imponerande! Slog nytt personligt RS-rekord idag, 0,68 l/mil på väg till jobbet (Trångsund - Stadshagen) ca 16 km, med kallstart och inte alltför lågt tempo, ca 15-25 km/h över skyltarna när trafiken tillät, men lät bli att göra "dumma" accelerationer.

Undrade just om det var någon från klubben som låg bakom mitt släp och svängde av mot Trångsund ikväll.

Solid
2008-07-23, 20:01

Undrade just om det var någon från klubben som låg bakom mitt släp och svängde av mot Trångsund ikväll.

När då? Jag kom hem runt 18.35 ikväll och låg vad minns inte efter något släp (höll på att bli prejad pga en knallkork i en röd 244 dock).

Dagarna innan vi hämtade bilen siktade vi en annan silver RS2 Combi i Trånkan, kanske var den?

Furby
2008-07-23, 20:36
OT :oops:
Då var det inte du eftersom det var vid 16.30 tiden. Han tog dessutom avfarten efter det blivit trefiligt och det står nog Skogås där.

Solid
2008-07-25, 15:44
OT :oops:
Då var det inte du eftersom det var vid 16.30 tiden. Han tog dessutom avfarten efter det blivit trefiligt och det står nog Skogås där.
Ja precis, det är en avfart för sent, svänger av när det fortfarande är tvåfiligt...

Igår till jobbet körde jag som en sölpropp och låg i skyltfart i högerfilen och följde trafikrytmen, fick ner förbrukningen till 0,60 l/mil. Kul att det går att få ner förbrukningen markant om man bara anstränger sig lite grand och färden till jobbet tar faktiskt bara någon minut längre om man tillämpar denna typ av eco-driving, men blir ju klart mycket tristare förstås... :(

Bilen kommer vara lagom inkörd till semestern, hade då tänkt att köra en hel tank (om jag orkar) på det här viset och se vad man får för resultat utslaget på faktiska liter och mil.

FilipM
2008-07-29, 02:09
Min Scout TDI ligger på 6.5l/100km över 655mil väldigt blandad körning. En hel del stad men även en del långturer.
Körde från Halmstad till Kristinehamn igår och då slutade snittet på 5.8l/100km, det trillade ner på 5.7 vid något tillfälle men behövde göra ett par accelererande omkörningar så den slutade på 5,8. Helt OK tycker jag för att vara en 4x4.

Stephan
2008-07-29, 14:50
Min nya (nu 60 mil) Octavia RS TDI DSG med common-rail har hitills dragit 0.65 blandat och 0.54 landsväg. Detta är klart bättre in min förra RS TDI-07 som drog ca 0.7 blandat upp till ca 1.000 mil när den var inkörd. Sen drog den lika lite som den nya CR gör nu. Får se om CR sänker sin förbrukning om 1.000 mil eller inte. Isåfall så stämmer inte de officiella siffrorna längre eftersom Skoda har angett samma förbrukning som på PD...

Norsken
2008-07-29, 22:12
Testet bilen min på ferie tur fra midt norge til sør norge ca 100mil før fylling. Begynnte med fulltank helt opp til tank lokket.
Etter fylling helt opp til tank lokket var forbruket 0.54l pr mil. Kjøringen var fin de 60 første mil. de 40 siste var mere aktiv kjøring med en god del forbikjøringer :twisted: . jeg regner med at jeg lett kan kjøre med et forbruk på 0.5l pr mil med fin kjøring.

Kabben
2008-07-29, 22:45
Min Scout TDI ligger på 6.5l/100km över 655mil väldigt blandad körning. En hel del stad men även en del långturer.
Körde från Halmstad till Kristinehamn igår och då slutade snittet på 5.8l/100km, det trillade ner på 5.7 vid något tillfälle men behövde göra ett par accelererande omkörningar så den slutade på 5,8. Helt OK tycker jag för att vara en 4x4.

Samma här, Den drar 0.65 i snitt när man räknar liter per mil när man har tankat. ibland upp ibland mindre.

Som lägst 0.5 på långkörning, det är skit bra :D

juanito
2008-07-29, 23:05
Precis som min 1,6! Men jag slipper diesel.skatten... :-)

FilipM
2008-07-29, 23:36
Hehe ja, men jag tror jag har roligare i min, framför allt på vintern.
Den var en dröm att dra släp med mitt i snöyra (var tvungen att åka till Ikea, hyrde det största Statoil hade), som att köra på sommar väg, bara o gasa när man skulle framåt :D

juanito
2008-07-29, 23:46
Uppfödd på vintervägar(mitt favorit-före) i dalarna, så den duger oooooootroligt bra!

skallie
2008-08-01, 20:39
Har en vanlig Octavia 2.0 TDI DSG Vtechchippad till 190 hk, bilen har gått 4400 mil med en snittförbrukning på 0,69 l/mil med ganska mycket stadskörning.
Kollade på färdatorn på tomgång idag: 0.6 liter/timme utan AC och 1.2 liter/timme med AC'n på LO.(Max kyla)
På vintern har jag varit nere på 0.53 l/mil (mellan två tankningar på ren landsvägskörning) Bilen drar mindre utan ac'n igång, och med vinterdäcken som är smalare än sommardäcken.

Kabben
2008-08-02, 08:53
Precis som min 1,6! Men jag slipper diesel.skatten... :-)

Jo men så är den högre, har 4hjulsdrift, bredare däck mm mm

possente
2008-08-20, 12:50
har nu mätt bränsleförbrukningen på min bil. 0,825 säger riktiga siffron och färddatorn säger 0,79

luuk
2008-08-20, 20:14
min har dragit ganska precis 0.70 de senaste två tankarna och det är i stockholms trafiken fram och tillbaka på jobbet... kör då lugnt...

körde gbg-sthlm, gbg sthlm i helgen då låg den på 0.78 drygt upp och ner i ca 120... använder man farthållaren så går den över 0.8 direkt....

bilen har rullat 250 mil nu....

Chippe
2008-08-22, 18:36
kollade snittet idag, nollställde i 50km/h och körde sedan vidare upp på 70, 90, 110 vägar

lägsta snittet jag uppnådde var 0.54 :shock: och den va aldrig över 0.61 så länge som jag låg på motorvägen. Men nu körde jag väldigt medvetet för att få ner förbrukningen och höll hastigheten samt att det gick bara 90 på motorvägen (pga trafik).

kohler
2008-08-22, 20:41
min har dragit ganska precis 0.70 de senaste två tankarna och det är i stockholms trafiken fram och tillbaka på jobbet... kör då lugnt...

körde gbg-sthlm, gbg sthlm i helgen då låg den på 0.78 drygt upp och ner i ca 120... använder man farthållaren så går den över 0.8 direkt....

drar den mer med farthållaren igång? känns skumt eftersom den håller jämn hastighet?? eller är det allmänt känt att farthållare drar mer på alla bilar ?!

jtds
2008-08-22, 21:14
kollade snittet idag, nollställde i 50km/h och körde sedan vidare upp på 70, 90, 110 vägar

lägsta snittet jag uppnådde var 0.54 :shock: och den va aldrig över 0.61 så länge som jag låg på motorvägen. Men nu körde jag väldigt medvetet för att få ner förbrukningen och höll hastigheten samt att det gick bara 90 på motorvägen (pga trafik).

98 eller V-power??

Chippe
2008-08-22, 21:57
98... Tankar alltid på statoil då jag har kort där. Och shell finns inte i närheten

Larzken
2008-08-22, 23:41

drar den mer med farthållaren igång? känns skumt eftersom den håller jämn hastighet?? eller är det allmänt känt att farthållare drar mer på alla bilar ?!

så är det på alla bilar!

luuk
2008-08-23, 01:17

så är det på alla bilar!

Yepp det är helt normalt.... Bilen tänker ju lixom inte på att köra så snålt som möjligt utan som du säger, är den inställd på 110 så gör den allt för att hålla den hastigheten... och gasar därför på i uppförsbackar osv... vilket inte är helt optimalt ur bränslesynpunkt... Kan väl gemföras lite med att de flesta bilar med automat (alltså vanlig automat inte DSG eller liknande) drar mer soppa (även om utvecklignen förvisso gått frammåt på den fronten)

//Lukas