handdator

Visa fullständig version : Service-avläsning, hjälp

Locos
2008-01-17, 22:12
Hej

Jag köpte mig en Skoda Fabia RS 05:a för ett par månader sedan. Bilen hade då gått 2800 mil och den färre ägaren hade "precis" gjort en service på den vid 2500 mil. Hade så mycket att kolla på bilen så frågade inte direkt om vad det var för service han hade gjort. När jag kom hem så hittade jag kvittot på 2500:- och där fanns specat byte av luftfilter, oljefilter, oljebyte, arbetskostnad och påfyllning av spolarvätska. Min direkta tanke var att det var en halvdan service han gjort. Skulle ändå köpt bilen för jag fick bra ett bra pris. Tänkte att då får jag lämna in den för 3000 mil service när det blir dags.

Hur som helst så står mätaren nu på 3032 mil, hade inte råd att serva vid julen så jag tänkte att jag tar en lite sen service när Januari lönen kommer. Nu dock till min egentlige fråga, idag när jag startade upp bilen efter jobbet så blinkade en lampa som det stod "Oil" på, det gjorde den i ett par minuter. Sedan är där en skiftnyckel lite till vänster och efter själva den står det i liten text "km" och efter "Oil" lampan slutat blinka så står där istället ett avstånd som tillfället har kommit upp på 532 km. Min fråga är helt sonika vad det här betyder? Det själva "avståndet" ökar hela tiden men som jag fattade det rätt så står det något i instruktionsboken om att där ska komma upp ett avstånd som ska minska, fast jag kanske läste fel.

För att krångla till det hela ännu mer så blir jag konfundersam på om det inte gjordes en 3000 mil service då när den förre ägaren kört 2500 mil. För från verkstaden som gjort servicen följer där med 3 A4 sidor, på första pappret står det längst upp "Service 30 000km / 24 månader". Sedan är där en hel radda med saker som är kontrollerade, de har t.ex. provkört den och de gör det enligt serviceboken på en "grundservice" sedan har de bland annat kontrollerat huvudstrålkastarna vilket det enligt serviceboken ska göras vid 3000 mil servicen. Något som dock står med i serviceboken är "Byt olja i Haldex-koppling" och det hittar jag inget om bland alla punkter verkstaden gått igenom. Fast Haldex koppling kanske är någon speciell…

Hur som helst så är jag för tillfället lite konfunderad för det verkar nästan vara gjort en 3000 mil service och då skulle ju inte "Oil" lampan börjat lysa ännu. Går ju alltid att ringa till verkstaden som gjorde servicen imorgon och fråga men så länge orkar man ju inte vänta:)

Karlzzon
2008-01-17, 23:01
Jag tror att det är en icke aktoriserad som ha gjort servicen och dom nollade inte service indikeringen!!! kolla om förra servicen va gjord vid 1500 mil så stämmer det!!!
Haldex-koppling finns inte på Fabian då den inte har 4-hjulsdrift!!!!!!!!!!!!
Oil e service indikeringen!!! Lämna till en verksta som kan nolla den så blir du av med problemet !! (tror jag)

Locos
2008-01-17, 23:24
Utlämnade en sak som stod på kvittot och det var "Servicelampa / Släckning 240:-". Verkstaden är vad jag förstått inte auktoriserad utan det är en Mekonomen bilverkstad. Men det står som sagt att de har släckt servicelampan på kvittot så lite konstigt är det allt. Något annat jag också anmärkt på är att de inte kryssat i så mycket där. Det ändaå som är ifyllt är datumet, km-ställningen sen är där en "Ja" bock vid Motoroljebyte och sedan två "Nej" bockar vid "Byte av lambasond" och "Bromsvätskebyte". Sedan har de inte fyllt i något på de andra punkterna utan där är bara bilverkstadens stämpel med signatur.

Visserligen är där det utfärliga protokollet på 3 sidor men ändå lite konstigt att de inte fyllt i mer saker där. Sedan har jag läst att bromsvätskan ska bytas vart annat år också men det är den ju inte med tanke på att de fyllt i "Nej" på den punkten.

Draco
2008-01-18, 03:47
vart har du lämnat den?? motorhalland?? magnus snabbservice??

vet att dom glömde nolla min service mätarn en gång trotts att det var bockat att det var nollställt.. . gick tillbaka så fick dom gå ut och nolla den ..

Locos
2008-01-19, 14:05
Det var Olssons däckservice och hjulinställning i Borås som gjorde servicen, var förra ägaren som lämnade in den till dem. Ska i alla fall reda ut hela problematiken under måndagen.

Har du förresten något service ställe att rekommendera här i Halmstad trakten gällande Skoda bilar? Bryr mig inte om det är auktoriserade eftersom bilen den dagen jag säljer den inte kommer vara värt några jätte summor.

Goffen
2008-01-19, 14:29
Allt vad godwill heter försvinner när inte servicen sköts på skoda och det ska den göras innan 3tusen mil o inte en mil över.......

Emppu
2008-01-19, 14:32
Hej! Tänkte passa på och fråga i denna service tråd när man gör första servicen på en Skoda Octavia RS2?

Vid vilket mil antal dyker service lampan upp?
Just nu har min gått 1300 mil. Så ja tänkte de vore bra att veta hur långt de är kvar till servicen.

Goffen
2008-01-19, 14:59
Tryck in knappen på instrumentet "läs instruktionsboken" så står det ju hur länge det är kvar. men allt ifrån 1500mil till 3000mil i regel.

Emppu
2008-01-19, 15:27
Ok. Då ska jag ta och göra det. Tack för hjälpen Goffen.

Draco
2008-01-20, 03:02
Har du förresten något service ställe att rekommendera här i Halmstad trakten gällande Skoda bilar? Bryr mig inte om det är auktoriserade eftersom bilen den dagen jag säljer den inte kommer vara värt några jätte summor.
magnus snabb service gör tar hand om skoda..
sen vet jag att "zokis" jämte Byggmax kan oxå göra det..
jalle bil & däck.....
men sen är det rätt så mycket pengar delen som av gör