handdator

Visa fullständig version : Viktminskning

secret692
2008-06-23, 18:57
Hallå alla.

Då jag har tjänstebil och vill inte lägga ut mer saker på trim så tänkte att då bantar jag ned mig lite så går det ju lite fortare :D :D

Väger runt 97 idag och är 185 cm.
Målet om 2 månader är runt 87-88 vilket jag tycker är rimligt.

Kör nu löpning och powerwalks ca 5 dagar i veckan samt lägger om kosten lite vilket förhoppningsvis skall göra att jag når mitt mål.

Kommer dock inte skära ned på allt det goda under sommaren men i mindre utsträckning.

Någon som gjort stora viktminskningar här?

//Stenberg

LowMech
2008-06-23, 19:11
Det målet når du lätt. :)

Vägde runt 93-94kg för 3 månader sen... La om kosten (slutade med godis o läsk) o började gymma lite.
Väger nu 87kg.

mrc
2008-06-23, 20:50
Gå ner i vikt är inte svårt. Det jobbiga är att hålla vikten senare. Viktväktarna rekommenderar en viktminskning på 0.5 till 1 kg i veckan.
När du tränar fettförbränning så skall du inrte ha för hög puls för då blir det mer konditionsträning. Långa promenader, cykling i lugnt tempo, simning och sånt är bäst. Springa som en dåre gör dig väldigt anfådd men du tappar inte så mycket i vikt.
Jag brukar förklara för folk som vill viktminska att "snacketempo" är lagom fort. Kör du med pulsklocka så skall du ligga på ca 65 % av maxpuls för effektiv fettförbränning.
Lagom med träning och ändrad kost så rasar du i vikt. Kom bara ihåg att muskler väger mer än fett så du kanske inte går ner så mycket i vikt men byxorna kanske blir för stora ändå.
Ta måtten på kroppen innan du startar så har du bätte koll på vad som händer.
Glöm inte heller att man måste unna sig nåt då och då för att inte tappa sugen. Festa en dag i veckan med lite godis och sånt gör inget för kroppen reagerar inte på högt kaloriintag om det bara sker mer sällan.

Lycka till. Vill du ha fler råd så hör av dig, jag har jobbat som spinninginstruktör innan jag fick en stroke så jag kan lite om just det här.

secret692
2008-06-23, 21:21
Gå ner i vikt är inte svårt. Det jobbiga är att hålla vikten senare. Viktväktarna rekommenderar en viktminskning på 0.5 till 1 kg i veckan.
När du tränar fettförbränning så skall du inrte ha för hög puls för då blir det mer konditionsträning. Långa promenader, cykling i lugnt tempo, simning och sånt är bäst. Springa som en dåre gör dig väldigt anfådd men du tappar inte så mycket i vikt.
Jag brukar förklara för folk som vill viktminska att "snacketempo" är lagom fort. Kör du med pulsklocka så skall du ligga på ca 65 % av maxpuls för effektiv fettförbränning.
Lagom med träning och ändrad kost så rasar du i vikt. Kom bara ihåg att muskler väger mer än fett så du kanske inte går ner så mycket i vikt men byxorna kanske blir för stora ändå.
Ta måtten på kroppen innan du startar så har du bätte koll på vad som händer.
Glöm inte heller att man måste unna sig nåt då och då för att inte tappa sugen. Festa en dag i veckan med lite godis och sånt gör inget för kroppen reagerar inte på högt kaloriintag om det bara sker mer sällan.

Lycka till. Vill du ha fler råd så hör av dig, jag har jobbat som spinninginstruktör innan jag fick en stroke så jag kan lite om just det här.

Jo detta vet jag men tack för tanken ändå.
Har spelat ishockey på hög nivå men det var ett par år sedan man var i den klassen.

Körde även gym 6 dagar i veckan för ett par år sedan och vägde då 89 men bara muskler.
Sedan träffade man fru och vart lat samt skengravid med henne nu.
Brukar ha lätt för att tappa i vikt därför kör jag både kondition och fettförbränning för jag vill få upp lite flås också.

Däremot är det alltid kul med andras synpunkter så man hittar nya vägar som kanske funkar bättre.

Skulle vilja gå på gym och aerobics men vill inte in i lokaler då man tillbringat halva sitt liv där inne.

Däremot vill man vara i bra form med barn och allt.

Furby
2008-06-23, 21:33
Vägde 95 förra vintern. I dec -07 vägde jag 111 och nu 102. Målet är 94-95 så att rutorna syns men jag har ingen brådska. Mittranden syns nästan ner till naveln men den där jäkla simringen man har är inte kul.

juanito
2008-06-23, 22:16
Vägde 118 i julas(190 cm). Ekonomin har sänkt vikten med 6 kg sedan dess...
Som konjunkturen utvecklas nu, bör det inte vara något problem att fortsätta viktminskningen. 8-)

secret692
2008-06-24, 00:10
Tyvärr som säljare har det inneburit många luncher på gyllene måsen men nu är det slut med det.
Oftast äter man själv och kastar i sig lite mat för att köra vidare.

Samt att jag har många kundaktiviteter vilket innebär middag på krogen samt festa efter det.

Nu är det lite lugnare på sommaren samt med barn i höst lite andra prioteringar så förhoppnigsvis skall jag kunna hålla det vid uppnått mål.

utan att tveka skulle jag vilja ned till 83 men det får bli ett senare mål.

Sinni
2008-06-24, 06:56
själv känner man sig lite rultig själv 97 på 176 cm
men det är lite sämre med karaktären,godis o pizza är ju så gott

men till hösten blir det inskrivning på SATS har jag bestämt,,,till 99 %

secret692
2008-07-01, 21:15
Hallå.

Tänkte hålla er lite uppdaterade. Vägde mig nu och är nere på 93 kg. Alltså -4 kg sedan jag startade.
Detta trots dålig mat i helgen då Emmaboda inte hade mycket annat än Pizza, kebab och hamburgare att erbjuda.

Första rundan jag sprang som är på 6,5 kilometer orkade jag ungefär 4 km. Idag orkade jag hela varvet utan att stanna.

Känns som man är på rätt väg nu samt att frugan är en jäkel på nyttig mat också.

Någon mer som är på gång?

Skall fortsätta att hålla er uppdaterade under tiden i både med och motgångar hihi

Sinni
2008-07-01, 21:47
Hallå.

Tänkte hålla er lite uppdaterade. Vägde mig nu och är nere på 93 kg. Alltså -4 kg sedan jag startade.
Detta trots dålig mat i helgen då Emmaboda inte hade mycket annat än Pizza, kebab och hamburgare att erbjuda.

Första rundan jag sprang som är på 6,5 kilometer orkade jag ungefär 4 km. Idag orkade jag hela varvet utan att stanna.

Känns som man är på rätt väg nu samt att frugan är en jäkel på nyttig mat också.

Skall fortsätta att hålla er uppdaterade under tiden i både med och motgångar hihi

om man ändå hade haft någon som lagar nyttig mat åt en
det är ju sååå mycket lättare att ta ett par mackr eller ringa budpizza :(

secret692
2008-07-01, 21:51
Hallå.

om man ändå hade haft någon som lagar nyttig mat åt en
det är ju sååå mycket lättare att ta ett par mackr eller ringa budpizza :(

Ja hon är guld värd :D :D :D

mrc
2008-07-02, 19:02
Skoj att du lyckas. Man blir ofta peppad när man ser hur vikten rasar. Själv tränar jag Buddhabuilding.

juanito
2008-07-02, 19:48
Tillbaks till vanliga livet igen? Tröttnade du på fastan, eller höll du full tid?

mrc
2008-07-02, 20:00
Jag bröt tidigare. Var så vansinnigt sugen på mat att jag inte ville plåga mig mer. Tappade 14 kg men har gått upp 4. Verkar som att jag stannar där om jag sköter mig.

secret692
2008-07-03, 12:07
Jag bröt tidigare. Var så vansinnigt sugen på mat att jag inte ville plåga mig mer. Tappade 14 kg men har gått upp 4. Verkar som att jag stannar där om jag sköter mig.

Men det är ju jättebra att tappa så mycket...

secret692
2008-07-10, 09:05
Nu har det gått 2 veckor sedan starten.

Ligger faktiskt kvar på 93 kg men gjorde en mätning runt midjan till nästa gång 103 cm.
Detta för att jag känner mig smalare än förra veckan plus lite träning för övrig kropp.
Man kanske börjar få lite muskler igen :D . Och som alla vet muskler väger mer än fett.

Har ätit bra i veckan samt varit ute ca 5 ggr och då blandat mellan gång och löpning.
Kör som sagt armhävningar, sit ups och ett hjul med handtag som är en magtränare och faktiskt ruskigt bra.

//Stenberg

Furby
2008-07-10, 18:47
Mätte ovanför simringen för några veckor sedan och fick då 102 cm. 121 cm över bröstet vid flexning.

secret692
2008-07-10, 21:35
Mätte ovanför simringen för några veckor sedan och fick då 102 cm. 121 cm över bröstet vid flexning.

Jag mätte på simringen alltså där man är som störst :D :D
Nästa gång flyttar jag bara upp måttbandet lite :D

Nej inget fusk här inte.

Vägde 92 idag efter 6,5 km löpning

Perrko
2008-07-10, 21:40
Tänk dock på vad en bekant till mig sa en gång:
"Hellre en spänd mage än en rynkig mage."

Dvs, hellre en spänd ölmage än en rynkig tvättbrädemage :D.

Furby
2008-07-10, 22:01

Nej inget fusk här inte.

Skit, 111 cm

secret692
2008-07-10, 22:08

Nej inget fusk här inte.

Skit, 111 cm

Det blir ändå större efter grillfesten Furby hihi

Furby
2008-07-10, 22:14
Kanske därför jag tar cykeln. :D
Äh, kan leda cykeln hem men inte bilen

juanito
2008-07-10, 22:30
Du bränner mer fett om du leder bilen hem... :-)

Furby
2008-07-11, 16:27
Haha. Uppförsbacke från rondellen. Mätte på fuskstället nyss. 99 cm ;)

secret692
2008-07-12, 11:44
Haha. Uppförsbacke från rondellen. Mätte på fuskstället nyss. 99 cm ;)

KANON.....

Mätte på bilringen precis nu 100 cm jihaa
Några pass till så är man under 100.... :twisted: :twisted:

Furby
2008-09-07, 18:01
Inget kul om man bara fyller i BMI men väljer man sedan YMCA-formeln blir det nog bättre

http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett

secret692
2008-09-07, 18:19
Kan uppdatera med.

Har inte tränat som jag skall men ligger på 92 kg just nu.
Ett par rundor med barnvagn skall man nog tappa ett par kilo till :D

Hur går det för biffen Furby då?

Furby
2008-09-07, 18:21
En långvarig förkylning har förstört allt. Måste tröstäta lite :o

juanito
2008-09-07, 19:07
En långvarig förkylning har förstört allt. Måste tröstäta lite :o
Jag är också expert på bortförklaringar...
Frun har varit förkyld!!! 8-)

maverick
2008-09-07, 22:09
Jag får väl anmäla mig till klubben också. Ni som träffat mig på riktigt vet varför. ;)

När semestern börjada vägde jag 83kg. Jag satte mig själv på en 1500kcal/dag diet. Efter 6 veckor hadde jag tappat till 75kg. Tyvärr har jag slarvat mycket de senaste veckorna, och pendlar mellan 74,5 - 76kg.
Min målvikt är 72kg. Enligt BMI är det 23,2, men det bryr jag mig inte så mycket om. Så länge bulan på magen försvinner. jag måste antagligen träna bort det sista för att få spänst i magmusklerna igen.

Har ni några tips om lite roligare magträning som inte kräver gym?

Sinni
2008-09-07, 22:11
Jag får vål anmäla mig till klubben också. Ni som träffat mig på riktigt vet varför. ;)

När semestern börjada vägde jag 83kg. Jag satte mig själv på en 1500kcal/dag diet. Efter 6 veckor hadde jag tappat till 75kg. Tyvärr har jag slarvat mycket de senaste veckorna, och pendlar mellan 74,5 - 76kg.
Min målvikt är 72kg. Enligt BMI är det 23,2, men det bryr jag mig inte så mycket om. Så länge bulan på magen försvinner. jag måste antagligen träna bort det sista för att få spänst i magmusklerna igen.

ett sånt där hjul man rullar på
vet inte riktigt vad det heter men du skall typ stå på knä och rulla dig fram genom att använda hjulet mellan händerna och skjuta dig fram o tillbaka

juanito
2008-09-07, 22:12
Jag får väl anmäla mig till klubben också. Ni som träffat mig på riktigt vet varför. ;)

Ett hett fruntimmer är förbaskat effektivt... Men faaaan så jobbigt! ;)

maverick
2008-09-07, 22:15
Jag har ju flickvännen, men henne vill jag inte slita ut redan. Hon är ju bara 21 än så länge. ;)

Furby
2008-09-07, 22:16
Går du upp i vikt ökar antalet fettceller. Dessa försvinner inte när du går ner igen utan minskar bara i storlek. Fortsätt gå ner i vikt eller gör en fettsugning ;)

maverick
2008-09-07, 22:28
Så du menar att jag ska gå under 72 för att bli av med magen, och att jag inte kan träna bort den?

Furby
2008-09-07, 23:06
Kan du hålla 72 en längre tid så minskar den nog men det var så jag menade. Önskvärt vore ju om cellerna försvann eftersom de lätt växer igen om man äter lite för mycket.

secret692
2008-09-08, 11:15
Jag får vål anmäla mig till klubben också. Ni som träffat mig på riktigt vet varför. ;)

ett sånt där hjul man rullar på
vet inte riktigt vad det heter men du skall typ stå på knä och rulla dig fram genom att använda hjulet mellan händerna och skjuta dig fram o tillbaka

Japp det hjulet funkar kanon om man inte fuskar. Riktigt jobbigt i början.
Sedan är det väl klassikern sit-ups i lite olika varianter.

maverick
2008-09-08, 20:24
Det är just sit-ups jag vill undviga för det är så hysteriskt tråkigt.

juanito
2008-09-08, 20:43
Jag får jäkligt ont i korsryggen av situps... Skadan gör det inte bättre.
Kör med "Pizza-metoden"! 8-)

Sinni
2008-09-08, 20:49
Jag får jäkligt ont i korsryggen av situps... Skadan gör det inte bättre.
Kör med "Pizza-metoden"! 8-)

Buddha-buildning istä'llet för body buildning :)

juanito
2008-09-08, 21:31
Exakt, vinst varje gång...

maverick
2008-09-09, 18:58
Nja, nu ska det varken var buddha- eller bodybuilding för mig. Bara "lite" smalare.