handdator

Visa fullständig version : 12V Cigguttaget funkar ej (Rs1) / var sitter säkringarna?

kohler
2008-07-10, 21:05
Har precis upptäckt att cigguttaget (12V) inte funkar på min Octavia Rs1. :evil: surt för jag vill kunna ladda mobilen där. Kan det vara så simpelt som en säkring? Och var sitter säkringarna på en Octavia? Inte motorsäkringarna alltså utan dom till belysning, klimaten mm.

//kohler

Chippe
2008-07-10, 21:11
Bakom plastpanel som du ser när förardörren är öppen

juanito
2008-07-10, 21:13
Plastpanel på instrumentbrädans gavel alltså...

Chippe
2008-07-10, 21:14
Plastpanel på instrumentbrädans gavel alltså...

Ja, men jag orkade inte skriva det :P

kohler
2008-07-10, 21:17
ok tack, ska kika på det.

vad tror ni det kan va för fel då? är ju alltid svårt med elektronik men... ni kanske har koll?

Chippe
2008-07-10, 21:20
Kolla säkringarna först, det står i inst.boken vilken det är.

Annars så kan det va jordfel till själva uttaget eller nått åt det hållet.

kohler
2008-07-10, 21:22

OK, om det är jordfel, är det dyrt att fixa om man lämnar in bilen?

juanito
2008-07-10, 21:32
Jordfel, kabelbrott eller lossnad anslutning. Ifall säkringen är hel.

Locos
2008-07-10, 22:18

OK, om det är jordfel, är det dyrt att fixa om man lämnar in bilen?

Säkerligen säkringen som gått. Om det är jordfel eller något annat är det inte roligt. Det kan gå på allt från 5 minuter till flera timmar.....:) Vet själv när bakljusena till min gamla bil började trilskas, var som att försöka hitta en nål i en höstack, för att nu använda ett klassiskt uttryck.

Moffegrev
2008-07-10, 22:19
jord fel i så pass nya bilar tycker jag är riktigt dåligt visst finns det men dåligt är det för då har det snålats på nått vis.

antingen på längden på kablar eller dåliga fästpunkter..

hoppas för din egen del att det är säkringen som är paj o inget annat för det är oftast dyrt som tusan att laga elfel.

kohler
2008-07-11, 15:20
hoppas för din egen del att det är säkringen som är paj o inget annat för det är oftast dyrt som tusan att laga elfel.

Det hoppas jag med, ska ut å kolla snart. Det e ju så med elfel, det enda man vet är att det inte funkar =) Man lägger ju inga stora pengar på ett cigguttag direkt... men men irriterande och sänker mitt kvalitetsintryck av Skoda / VAG som jag annars tycker är mycket bra.

kohler
2008-07-18, 00:03
jo då, nog var säkringen bränd alltid. Återkommer med den spännande upplösningen när jag fått tag på en ny...

Chippe
2008-07-18, 11:09
Säkringar brukar finnas på macken.

kohler
2008-07-19, 20:37
Ett stort bakslag. säkringen till cigguttaget ligger på 15A men jag satte i en 20A. Startade motorn och började leta efter mobiladdaren. Då hörde jag att den rök... 5 sekunder tog det. OBS att uttaget inte var inkopplat !! Det räckte med att jag drog igång motorn! :(

kortslutning alltså? ... va gör man nu som el-amatör.........................?

maverick
2008-07-20, 20:17
Ett stort bakslag. säkringen till cigguttaget ligger på 15A men jag satte i en 20A. Startade motorn och började leta efter mobiladdaren. Då hörde jag att den rök... 5 sekunder tog det. OBS att uttaget inte var inkopplat !! Det räckte med att jag drog igång motorn! :(

kortslutning alltså? ... va gör man nu som el-amatör.........................?

Som amatör? Absolut ingenting. Ryck säkringen, kolla så det inte ryker, och kör bilen till verkstad.

Draco
2008-07-20, 21:40
om jag nu inte minns fel så är cigarett uttaget och stereon kopplat på samma säkring.. ta ut stereo koppla bort den.. och byt säkrningen.. se ifall den går igen..

kohler
2008-07-21, 00:33
om jag nu inte minns fel så är cigarett uttaget och stereon kopplat på samma säkring.. ta ut stereo koppla bort den.. och byt säkrningen.. se ifall den går igen..

du minns fel, tyvärr =) Cigguttaget har en egen säkring.

Nu är jag intresserad av att veta hur man får bort konsolen där cigguttaget sitter... alltså handbroms mm. så att jag kan kika på kontakter kablar mm...

Nån som vet hur den sitter fast och hur man får av den??

secret692
2008-07-21, 00:54
Köp en Haynes handbok för din bil. Kan även vara bra att ha i framtiden. Kostar mellan 300-400 kr och är utförlig på det mesta.

George_RS
2008-07-21, 01:23

du minns fel, tyvärr =) Cigguttaget har en egen säkring.

Nu är jag intresserad av att veta hur man får bort konsolen där cigguttaget sitter... alltså handbroms mm. så att jag kan kika på kontakter kablar mm...

Nån som vet hur den sitter fast och hur man får av den??

1, bänd loss ändkåpan på vänster sida av armstödet,skruva sedan loss den enda bulten och ta bort armstödet från mittkonsollen,
2 Dra upp handbromsspaken och ta bort klädseln från den.( pillas isär på undersidan)..:P
3. Dra den bakre askkoppen uppåt och utåt från mittkonsollen skruva sedan loss de två bakre fästskruvarna,
4. Dra mittkonsollens bakre sektion balåt lyft den sedan uppåt och bort från handbromsspaken och koppla loss cigarettändarens kablage...

detta är avskrivet direkt ur haynes boken...har ej sj demonterat detta ngn gång...men inget svårt alls om man inte har tummen mitt i handen vill säga...rekommenderar dig o köpa en haynes bok....guld värd :D

George_RS
2008-07-21, 01:25
Köp en Haynes handbok för din bil. Kan även vara bra att ha i framtiden. Kostar mellan 300-400 kr och är utförlig på det mesta.

heh ese här vad som skrivs när ja håller på o skriva av boken ;P haha

oops kan även tillägga att ja tryckte på o besvara men tog lång tid innan ja börja skriva ;P höll på me anant ;P